Ervaring mud control platen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18929
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:17

Gewoon neerleggen :D

Kalea

Berichten: 413
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:45

Gewoon neerleggen heeft op de meeste plaatsen gewerkt bij ons, maar niet overal.. het meest modderige stuk is na een jaar erg verzakt. We hebben ze vorige week opgenomen en een kleine 30 cm grond weggehaald. Dat opgevuld met steenpuin en daarop terug de platen. Afgelopen dagen wat regen gehad en duidelijk verschil met stuk dat gewoon op de grond ligt.. gewoon op de grond (klei/leem)+ dagelijkse belasting was hier dus niet overal een succes.
Totaal geen spijt van de aankoop trouwens, gewoon even zoeken wat het beste werkt.

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:59

Louise_vd5r schreef:
DubbelFun schreef:
Misschien helpt het als je een stel gaten van ong 10 cm diam boort (ong 1 mtr diep)en die volgooit met grind. Dan breek je de vaste ondoordringbare laag en loopt het water sneller weg.


Dat wil ik idd eens uitproberen op plekken waar het water altijd blijft staan! Wie weet helpt het :) De vraag is natuurlijk hoe lang duurt het voor de buis terug verstopt zit :')


En hoe dik de leemlaag is. Bij ons waren we er met 1,20 m nog niet doorheen. En toen bleek ook nog dat het grondwater op ong 60 cm staat. De enige optie hier is dus horizontaal draineren, vertikaal lukt helaas niet. Hopelijk bij jou meer geluk ;)

Cemlys

Berichten: 14962
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:24

ik denk dat je echt moet kijken naar de grond zelf. Is het grond die jaren zwaar belast is geweest bv met paarden, flink aangestampt en dus helemaal dicht, of jaren kapot gelopen tot een grote modderpoel, dan denk ik dat je beter wat voorwerk kunt doen. Ik heb ze rechtsstreeks op klei gelegd, maar wel een stuk wat iets hoger gelegen is, licht op afloop en nooit kapot gelopen of erg verdicht. Ik heb totaal geen problemen met verzakken of water wat erop blijft staan, ook niet voorbije dagen waar de grond echt verzadigd is. de tegels geven de grond zeker meer stabiliteit, maar als die stabiliteit van de grond zelf al rampzalig is, dan moet je daar wel rekening mee houden.

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:31

En hoe dik de leemlaag is. Bij ons waren we er met 1,20 m nog niet doorheen. En toen bleek ook nog dat het grondwater op ong 60 cm staat. De enige optie hier is dus horizontaal draineren, vertikaal lukt helaas niet. Hopelijk bij jou meer geluk ;)[/quote]


Ik volg niet helemaal met het grondwater. Wat wil dat zeggen dat het op 60cm staat?
Ik heb zelf ook met een grondboortje die ik hier had liggen al een tamelijk diep gat gegraven, maar zat zeker en vast nog niet door de storende laag. Binnenkort eens met grondboor met motor proberen van weidegenootje en zien hoe diep ik geraak.

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:32

Ik bedoelde dat het grondwaterniveau hier op 60cm onder de oppervlakte blijkt te liggen. In het gat dat we geboord hadden kwam water te staan op die hoogte.

Ik duim voor je dat je er met de motorboor wel door komt!

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 16:53

Hoi allemaal! Even een vraagje.
Ik heb in juni 30m² Mudcontrol gelegd en daar is 1 bigbag drainagezand opgegaan. Nu ondertussen is het zand weg/in de gaten en zie je echt wel gewoon de tegels liggen.
Ik vraag me af waarom jullie wel of niet ervoor kiezen om een laagje zand op de platen te houden? Ik had eerst bedacht dat ik het niet nodig vond, maar nu achteraf gezien vond ik het wel netjes staan met een laagje zand erop. Echter zeggen veel mensen dat het toch allemaal weer wegspoelt/verdwijnt?

Tweede vraagje; Bij Gamma, Hubo of Brico kan je rivierzand kopen, is dit even geschikt als drainagezand?

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 17:04

Rivierzand is bedoeld om een stabiele laag te maken die niet zo snel draineert, drainagezand doet juist het tegenovergestelde :)

Cemlys

Berichten: 14962
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:25

Ik had vorige jaar een laagje zand, maar ik vond het vervelend met poepscheppen, veel zand erdoor. Daarnaast heb ik een mol die het grappig vind klein door de platen omhoog te graven. Dat vermengd dan door het zand en nu heb ik een laag braggel erop. Dit ben ik er nu maar aan het afscheppen. Ik ga gewoon zonder proberen nu. Even kijken hoe het gaat. Toch weer blij op dit moment met de platen, heel veel water gekomen de laatste dagen/weken en toch staan ze mooi stabiel en droog. Komende week laatste stukje prut eraf schuiven.

Zinzi_jewel

Berichten: 8824
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:13

Ga binnenkort ook platen bestellen om een grotere droge stoep voor de stallen te creëren.
Hebben jullie ander zand onder de platen liggen?
Ik overweeg zonder meer dun laagje erover te doen , maar heb in gedachten er ook wit zand onder te leggen.

Kalea

Berichten: 413
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:20

Ik had een aantal cm zand erop maar is weggespoeld/ weggeschept. Ga er niks meer op doen, gaten zitten vol en makkelijker proper te houden op deze manier.
Nu een stuk gewoon op de grond en een stuk met steenpuin onder. Na enkele weten nog altijd groot verschil, met steenpuin onder blijft het beduidend droger..

Zinzi_jewel

Berichten: 8824
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:25

Steenpuist kan ik niet doen , helaas
Heb een stuk huur grond en m'n grond baas zal daar niet gelukkig van worden.
Vorige winter heb ik 12 kuub wit zand laten storten dat heeft erg goed geholpen maar is t jaar door gaan vermengen met de zwarte grond en weer modder.
Vandaar dat ik paddock platen wil aanschaffen

Malenka

Berichten: 7585
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:22

Een laag zand onder de platen helpt zeker.

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:07

@zinzi: leuke tikfout :+

Zinzi_jewel

Berichten: 8824
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:10

DubbelFun schreef:
@zinzi: leuke tikfout :+



Haha auto correct :+

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:20

Zijn er toevallig mensen die hier de platen hebben gekocht ?

Wat goedkoper dan Modderbaas en Modderplaatshop maar ik zie dat deze tegels ruim 9 kg per stuk zijn ipv 6,7 kg voor de rest zien ze er een beetje hetzelfde uit als INB platen.
Denk dat het verschil met leverkosten vanuit DL niet lonend is bij 30 tot 45 m2

https://www.kunststofforte.nl/product/mud-modder-platen/

Zinzi_jewel

Berichten: 8824
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:22

Helaas werkt je link niet !
Ik ga ze bij modderbaas bestellen in elk geval

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:46

Zinzi_jewel schreef:
Helaas werkt je link niet !
Ik ga ze bij modderbaas bestellen in elk geval

Wat raar bij mij werkt de link wel ?
En even een tip, Modderplaatshop is nog iets goedkoper dan Modderbaas

Zinzi_jewel

Berichten: 8824
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:55

Heb opgezocht via Google kan aan m'n Phone liggen.

Ga eens kijken bij de ander

Cemlys

Berichten: 14962
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:07

jetm schreef:
Zijn er toevallig mensen die hier de platen hebben gekocht ?

Wat goedkoper dan Modderbaas en Modderplaatshop maar ik zie dat deze tegels ruim 9 kg per stuk zijn ipv 6,7 kg voor de rest zien ze er een beetje hetzelfde uit als INB platen.
Denk dat het verschil met leverkosten vanuit DL niet lonend is bij 30 tot 45 m2

https://www.kunststofforte.nl/product/mud-modder-platen/

Ze zijn wel anders dan inb platen, zien er ook gladder uit

Dees

Berichten: 18929
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:13

Lijkt me aardig hetzelfde als INB platen. Het zijn niet dezelfden, zwaarder, ook 30 op een pallet ipv 35.
Gewicht maakt denk ik niet zoveel uit, dat geeft geen voordelen iig want INB platen zijn ook zwaar genoeg.

Zal een kopie zijn. De INB platen zijn populair, dat zien andere aanbieders natuurlijk ook.

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:52

Ondertussen liggen de platen hier een paar maand en heeft het al héél veel geregend en ze zijn nog steeds super! Kan het zeker aanraden :) Op een dag koop ik nog een pallet, maar dat kan mijn studentenbudget momenteel niet aan :')

VixillHedinn
Berichten: 51
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:38

Malenka schreef:
Een kleine aanvulling: op onze heuvel hebben we de g4 platen gelegd voordat de paarden er op gingen. In de droge periode dus. En daar zijn ze fantastisch! Mudcontrol is heel erg stijf en daardoor op hellingen veel beperkter in te zetten. Terwijl de g4 plaat juist veel flexibeler is. Elke plaat heeft zo zijn eigen plus en minpunten en daarmee zijn eigen toepasbaarheid.


Heb je daar fotos van?

Malenka

Berichten: 7585
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:03

Waarvan precies?

VixillHedinn
Berichten: 51
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:54

De platen op de heuvel