Ervaring mud control platen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brittneyx

Berichten: 1843
Geregistreerd: 03-08-11

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:17

Mudcontrol tegels :j

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:27

Mudcontrol werkt dan prima. Maar het is niet goedkoop. Dus of je het als tijdelijke oplossing wil gebruiken weet ik niet. Al krijg je ze ook wel makkelijk weer verkocht vermoed ik.

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:45

Ik vind ze om heel eerlijk te zijn te duur om het voor een tijdelijke oplossing aan te schaffen, zodra het droog genoeg is (van de zomer dus). Komen er betonplaten op..

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:46

Ik ben momenteel marktonderzoek aan het doen. De INB platen uit duitsland zijn zelfs nog goedkoper dan betonplaten / tegels, makkelijker te hanteren, kan je leggen naar behoefte en ook makkelijk verleggen.
Ik gok zomaar als je nu mudcontrol legt je al een blijvende oplossing zal hebben. Ik zou dus ook zeker dit opteren.
Als je alsnog beton legt kan je die mudcontrols nog elders gebruiken of krijg je zo weer verkocht.

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:48

Dat is voor mij zeker in een investering van 900 euro (gaat denk ik om hooguit 30m2 zodat we de ingang makkelijk in en uit kunnen). Dat vind ik even too much en heb ik momenteel er ook niet even voor liggen. Ik had gehoopt dat er betaalbaardere tijdelijke oplossingen zouden zijn.

Betonplaten komen er, dat is zeker.

2e hands misschien zeker nog een optie maar op welke termen zoek je dan?

Paddockplaatshop is dan nog het meest rendabele?

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:21

Kun je niet ergens aan een stuk oude vloerbedekking komen ??

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:15

Tapijt werkt idd prima als het echt voor tijdelijk is.
Kost geen drol en doet het prima.
Let wel, neem zo groot mogelijke stukken en zo zwaar mogelijke kwaliteit. Vriendin van me heeft een 40 m² liggen in tapijten en dat ligt al een jaar of 4 behoorlijk prima. Maar is wel op vlakke grond gelegd en met goed veel overlapping, dus eigenlijk praktisch een dubbele laag. Ondergrond is klei met een dun laagje zand erop.
De stukken die enkellaags in de doorgang op oneffen grond gelegd werden werden zo de grond ingetrapt.
nadeel tapijt: een crime om er nadien weer uit te krijgen...

Een stuk tapijt / gronddoek met daarop de goedkopere paddocktegels (11 euyro / m²) opgevuld met wat zand zal het wel prima doen voor een winter of 2.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:18

Aatrox schreef:
Ik vind ze om heel eerlijk te zijn te duur om het voor een tijdelijke oplossing aan te schaffen, zodra het droog genoeg is (van de zomer dus). Komen er betonplaten op..

Dan zou ik het nog die 2-3 maanden uitzingen zonder, want de modder moet er toch af of het moet eerst droog zijn wil iets nut hebben. Je bent dan waarschijnlijk beter af met een paar goede rubber laarzen tot die tijd.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:22

Om eerlijk te zijn ken ik geen een andere oplossing die helpt in zulke diepe modder. Zeker niet goedkoper. Als die er wel was dan zouden we dat allemaal doen en bestond dit topic denk ik niet.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:31

Ik vraag me af hoe goedkoop je hoopt dat een oplossing voor 30m2 gaat worden.
Een flinke bult zand erop (30-40cm dik) gaat je toch ook gauw 250 euro kosten.
Stuk tapijt zal vast voordeliger zijn maar man, man wat een geklooi.

Gezien de tijd van het jaar, en aannemende dat je in NL gevestigd bent, zou ik het nog maar even uitzingen. Volgende maand is het weer volop lente.

(al zou ik INB platen echt heel ver boven betonplaten prefereren: al was het maar dat beton echt stom is voor de paardenhoeven en ook loodzwaar bij leggen en verleggen. INB-platen zijn echt zoveel makkelijker in het gebruik.)

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:53

Nou 500 euro vs 1500 euro vind ik toch wel een verschilletje. Als het mij 300-500 euro kost (voor een stukje wat niet van mij is) vind ik dat meer dan goed.

Tapijt klinkt goed, ik ga daar is naar kijken.

Betonplaten regelt de stal eigenaar, daar ga ik niet over, die komen er, punt uit.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:14

Let wel dat tapijt vergaat en uit elkaar valt, zeker als je slechte kwaliteit hebt. Als staleigenaar zou ik er niet van gediend zijn als mijn land vervuild werd met uit elkaar rafelend tapijt. Wat je wel kan gebruiken (heb ik jaren liggen), zijn dikke sportgrasmatten met zand erin. Maar ze zijn niet makkelijk te vinden, loodzwaar, dus je gooit ze niet even op een aanhangertje, dus qua kosten zal dit je ook te hoog liggen. Als het land niet van jou is, niet jouw probleem zou ik denken . Zelf zou ik ook mudcontrol verkiezen boven beton, alleen al omdat het de bodem in stand houdt, gras erdoor kan groeien en toch je land stabiel maakt, beton mag volgens mij niet zomaar overal.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:01

Kunststof pallets, wel zoeken naar de zo veilig mogelijke variant (dus ze moeten voldoende kilo’s kunnen dragen, niet te grote gaten hebben), en de gaten opvullen.
Maar voor 30m2 heb je er ook 30 nodig en de betere kwaliteit zijn ook zo’n €15-20 per stuk, dus tja :$ voor een tijdelijke oplossing.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:29

Bij tapijt moet je iig de soort hebben met een jute rug géén foam!! en korte 'haren' liefst boucle (kleine lusjes). Afhankelijk van de kwaliteit vergaat het idd, maar hier ligt het al flink wat jaren ondertussen.
Edit: even opgezocht... het ligt hier vanaf 2015.

Het verschil links en echts langs de randen mét tapijt is duidelijk :)
Afbeelding

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:35

Aatrox schreef:
Dat is voor mij zeker in een investering van 900 euro (gaat denk ik om hooguit 30m2 zodat we de ingang makkelijk in en uit kunnen). Dat vind ik even too much en heb ik momenteel er ook niet even voor liggen. Ik had gehoopt dat er betaalbaardere tijdelijke oplossingen zouden zijn.

Betonplaten komen er, dat is zeker.

2e hands misschien zeker nog een optie maar op welke termen zoek je dan?

Paddockplaatshop is dan nog het meest rendabele?


Bij ons werkt het super goed om de ondergrond gewoon los te trekken zodat het water weer weg kan.
GOedkope en effectieve oplossing.

Paddock was alleen in de hele natte periodes even nat, maar stelde niks voor.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:38

Tja, of dat werkt hangt natuurlijk enorm af van de ondergrond.
Bij ons helpt lostrekken vaak een week of 2 en dan is het gewoon weer lekker dichtgeplakt. Met als gevolg dat de toplaag door al dat lostrekken minder stevig is en we nog meer blubber hadden.

Had ik al eens gezegd dat ik heeeeeel blij ben met de inb platen? _/-\o_

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:48

Dees schreef:
Tja, of dat werkt hangt natuurlijk enorm af van de ondergrond.
Bij ons helpt lostrekken vaak een week of 2 en dan is het gewoon weer lekker dichtgeplakt. Met als gevolg dat de toplaag door al dat lostrekken minder stevig is en we nog meer blubber hadden.

Had ik al eens gezegd dat ik heeeeeel blij ben met de inb platen? _/-\o_


Ik trek zand los. Had jij dat ook?

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:55

Aatrox schreef:
Misschien niet het juiste topic ervoor.

Helaas is de ingang (hoek) van het land/paddock een enorme blubber benden, zakt echt weg tot net niet onder je knie.

Is er iets wat we hierover heen kunnen gooien, plaatsen zodat tot het droog is we er in ieder geval normaal overheen kunnen (als droog is komen er betonplaten op)..


Geel zand. Dat is voor later dit jaar toch nodig en kan makkelijk verplaatst en geegaliseerd worden.

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:44


Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:47

Die Modderplaat lijkt sterk op de INB plaat.
Denk niet dat je in het gebruik echt veel verschil zult merken. Denk ook dat ze net als de INB platen weinig voorwerk nodig hebben.

Jodym

Berichten: 4935
Geregistreerd: 19-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 00:39

Oké ladies help!

Ik wil graag een padock maken.
Platen op het zwarte zand leggen en dan een laag geel zand erover.

Nu zie ik op paddockplaatshop 3 soorten
G4
G40
F40

Welke is nou het beste?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 06:47

Volgens mij kunnen deze platen niet rechtstreeks op de grond maar moet er worteldoek enzo tussen, maar hier verder ook geen ervaring mee. Kan het hedrijf je niet adviseren.

Ik heb imb platen rechtstreeks op de grond met zand over maar dat is een heel ander type plaat

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 07:20

[code][/code]
Jodym schreef:
Oké ladies help!

Ik wil graag een padock maken.
Platen op het zwarte zand leggen en dan een laag geel zand erover.

Nu zie ik op paddockplaatshop 3 soorten
G4
G40
F40

Welke is nou het beste?



Is je zwarte grond dikke blubber in de winter? Dan zou ik eerst een laag gele grond opbrengen en dan pas deze platen en afvullen met geel zand. Dikke kans dat ze anders als messen in de boter snijden en wegzakken.
Dat voorkom je met een laag geel zand

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 16:30

Bij ons liggen de G4 platen zo op zwart zand (wel goed aangelopen en hard) en zijn afgevuld met geel zand.

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 19:54

Hoi
Ik kom even advies vragen. We huren een weide al jaren, maar het is erg natte klei. Voor de stallen (35m²) liggen al jaren betonroosters, maar die zijn zo verzakt en staan bij veel regen volledig onder water... Verhogen is ook moeilijk want dan zou het water de stallen in lopen. Nu heb ik enkele vragen.
1) Als we iets heraanleggen, is er een mogelijkheid om te toch te verhogen en ervoor te zorgen dat het de stallen niet inloopt? Een betonnen randje, een goot,...?
2) Wat lijkt jullie het beste om het stuk zware klei voor de stal goedkoop en duurzaam aan te pakken? Ik twijfel nu tss Mudcontrol (erg duur, maar kan ik meenemen/verkopen indien gewenst) of toch maar het stuk (laten) betegelen. Echter heb ik niet de kennis en kan ik totaal niet inschatten wat het kost voor 35m² te betegelen. Daarbij wil ik het ook gelijk goed doen zodat het niet verzakt etc na een tijd.
3) De mudcontrol zonder andere ondergrond en/of drainage: Staan die bij regenval ook onder water? Komt de modder erdoor? Ik ben vooral de nattigheid en viezigheid (die mijn paard ook meeneemt in de stal) echt beu.

Wat lijkt jullie de beste optie? Alle tips, bedenkingen en opmerkingen zijn welkom! Ik probeer al maanden tot de beste oplossing te komen, maar zit een beetje met de handen in het haar... Daarbij zijn het mijn ouders die ik moet overtuigen om de uitgaven te doen _/-\o_