Ervaring mud control platen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:33

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tijdens het leggen en later met lava er op.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:08

Nog een voordeel van mudcontrol platen: dankzij die gaatjes kun je er ook afrasteringspaaltjes in prikken :D

Heb er eentje die even wat meer opgesloten moet staan. Niet leuk, maar gelukkig wel te doen zo:
Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:55

Malenka schreef:
[ [url=m/NwLNy5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/M78cLI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/O4aBAl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tijdens het leggen en later met lava er op.

Hoe houdt de lava zich? Verpulvert dit, of blijven het kiezeltjes? Doe je dan geen zand meer erop? Waarom lava ipv zand?

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:24

Het blijven kiezels. Geen zand inderdaad. De lava houd meer water vast maar wordt geen 'papje', het staat natuurlijker, het stuift amper, wat lava in de mesthoop is een mooie toevoeging aan de compost, het houd de hoeven prachtig in vorm. Ze gaan er minder graag liggen, wat prettig is op smallere paden. In de brede hoekdelen van de track wel zand zodat ze daar kunnen liggen en rollen.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:25

oh, dat klinkt niet slecht. Zal ik mij ook eens verder in verdiepen.

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:50

Malenka schreef:
Het blijven kiezels. Geen zand inderdaad. De lava houd meer water vast maar wordt geen 'papje', het staat natuurlijker, het stuift amper, wat lava in de mesthoop is een mooie toevoeging aan de compost, het houd de hoeven prachtig in vorm. Ze gaan er minder graag liggen, wat prettig is op smallere paden. In de brede hoekdelen van de track wel zand zodat ze daar kunnen liggen en rollen.


Dat klinkt goed, is het ook niet erg als de lava zich mengt met zand?

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:08

Nee hoor. Dat zorgt niet voor problemen.

babslovertje
Berichten: 292
Geregistreerd: 07-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 02:09

Ook wij zijn van plan om Riedwiesenhofplaten aan te schaffen. Weet iemand of je er met een tractor veilig overheen kan rijden als de platen stabiel liggen met zand? Mudcontrol beweert dat je er met zwaar vervoer over kan rijden maar bij de Riedwiesenhof zie ik dat nergens staan

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:20

Ik zou het niet aanraden, ik lees er veel negatieve reacties over. Veel kopen ze om die paar honderd euro uit te sparen tegenover mudcontrol/INB maar zijn uiteindelijk duurder uit. Er zouden makkelijk stukken afbreken, laat staan als je er met zwaardere gewichten wil overrijden. Ik zou er allesinds met wat ik lees hier en daar er niet durven overheen rijden.

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:21

Ik ben even benieuwd *\o/*
Hoe houden de platen/stukken met Mudcontrol zich bij iedereen met deze hevige regen?

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:27

Ze liggen nog stevig maar staan onder water.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:13

Hier ook goed. Ze verzakken niet. Vorige winter waren ze kurkdroog, dit jaar geen zand bijgedaan, wel met de extreme natheid dat er iets modder door de gaten omhoog komt, maar dat is een dun laagje. Verder mooi stabiel stuk. Ik ben er nog steeds erg blij mee, op de klei hadden ze gewoon niet meer buitengekunt

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:31

Wij kunnen er ook nog vlot over, dun laagje modder en plassen maar we zakken niet in. Ze liggen nu voor de tweede winter en wel niet meer helemaal vlak. Hier en daar licht gezakt maar niet hinderlijk.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:44

Bij ons is het zo nat dat je het vocht hoort klotsen als je over de platen loopt.
Maar o wat ben ik nu blij met die platen! Want zonder hadden ze niet meer naar buiten gekund :=

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:45

Kalea schreef:
Wij kunnen er ook nog vlot over, dun laagje modder en plassen maar we zakken niet in. Ze liggen nu voor de tweede winter en wel niet meer helemaal vlak. Hier en daar licht gezakt maar niet hinderlijk.

Zelfde hier! Wel echt heeel blij mee want anders was het echt niet te doen!

VixillHedinn
Berichten: 50
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:19

Dees schreef:
Nog een voordeel van mudcontrol platen: dankzij die gaatjes kun je er ook afrasteringspaaltjes in prikken :D


Handig he! Heb ik nog ook op bepaalde plekken, kun je zo alles even aanpassen en afzetten..

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:47

Bij ons liggen ze op een track, sinds 2016. Perfect, nooit bagger, alleen een kleine plas bij veel regen op het laagste punt. We hebben de track wel aan laten leggen door loonwerkbedrijf. Eerst stuk gras afgegraven, worteldoek, zand, daarop de roosters en opgevuld met zand en afgegraven gras (gefreesd). Ligt als een huis, en jaarrond kunnen ze erop. Ik heb grote merrie van 1.68 m en minishet. Beste investering ooit.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 18:03

Hoe groot is jullie track Taar_tje en heb je foto's? Ik ben wel benieuwd naar trackvormen, mijn doel is ook een track creeeren zodat ze s winters nog meer ruimte hebben.
Hier gelukkig een kleine droge periode dus ze hebben even goed stoom af kunnen blazen in de oude, grotere paddock. ook gelijk afgegrazen/gras eruit, dus dat scheelt weer werk, maar er komt weer regen aan dus het zal wel uit zijn met de pret.

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 19:00

Ben benieuwd hoe breed het minstens moet zijn? We hebben een stuk pad van 5 platen breed liggen maar dat vind ik te prijzig om op de hele track te doen.

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:59

Ik ga hier weer even meelezen.

2 jaar geleden een paddock aangelegd van 100m2 met grindplaten en drinagezand. Dit jaar ga ik er 2 of 3 kuub bij laten storten, met deze enorme regen steeds lagen er wel steeds plassen in. Het eerste jaar niet.

Maargoed, ik wil er nog een stuk van 10x10 bij pakken voor in de winter. Heb gedacht aan grindtegels, echter gaat mijn rug dat niet leuk vinden en moest ik ooit dit plekje verlaten heb je nog een 2e x zoveel werk om het eruit te krijgen.
Dus ben nu toch weer in twijfel om te investeren in nieuwe platen wat dan zonder zand gaat worden.

Pommier
Berichten: 3379
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:06

Even een vraag voor iedereen die al platen heeft liggen. Zouden deze platen ook geschikt zijn om te voorkomend dat een wolf in de paddock kan komen? De platen liggen aan elkaar vast, dus als een wolf onder je omheining doorgraaft kan hij aan de andere kant niet naar boven? Of zijn ze makkelijk van hun plek te krijgen?

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:14

Het vormt een grote plaat dat is niet makkelijk van zijn plek te krijgen.

DubbelFun

Berichten: 88680
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:34

Zeker niet als daar ook nog eens een bult zand op ligt en misschien dat bij losse grond ook lange grondankers kunnen helpen.

Pommier
Berichten: 3379
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 19:22

Bedankt voor jullie reacties, dan ga ik liever hiervoor dan hekwerk 50cm ingraven.

eveline_B

Berichten: 2830
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:24

Wij schuiven de mest met een rubber schuif achter de trekker naar de mesthoop . Zou dat ook goed werken in combinatie met de inb platen?