Inmiddels ben ik beland bij een privé stal van een kennis. Hier heb ik 1,5 jaar naar tevredenheid gestaan gezien de omstandigheden, maar ik twijfel nu. Ik heb een drietal paarden. Een is heel gemakkelijk en heeft geen bijzondere verzorging nodig. De andere is ernstig geblesseerd geweest en had daardoor een kleine paddock nodig voor revalidatie en de ander kan helaas door darm problemen slecht tegen nat/zuur ruwvoer uit plastic.
Dan de opties.
- stal 1 is de huidige stal. De verzorging is goed en die kennis van mij is heel betrokken. Ze voert naar mijn zin teveel ruwvoer. Eerst alleen kwalitatief goed hooi maar nu ook af en toe uit pakken wat soms nat en zuur is. Mijn paard met darm perikelen krijgt er meteen mestwater van. De paarden staan allemaal op een kleine paddock. 4x4 een uur of 4/5 per dag en verhuizen dan naar stal. Op de paddock krijgen ze ruwvoer. Omdat ze te weinig plek heeft, gaan na die 5 uur een aantal andere paarden op de paddock. In de zomer zijn er weilandjes. Heel klein, allemaal ongeveer 6 bij 4 oid. De bewegingsruimte is dus beperkt. In het begin ideaal, vanwege het revalidatie traject van mijn paard, maar nu vind ik het echt te weinig bewegingsvrijheid. Groot voordeel is, dat er mogelijkheid is tot lessen en fijne begeleiding door de staleigenaar. Er is eigenlijk altijd toezicht en voor een betaalbare prijs kan ik lessen nemen/haar laten rijden. Daarbij is ze zeker bereid tot het geven van supplementen bijvoorbeeld. Daarnaast is er een goede rijbak. De longeer paddock fungeert zowel als paddock als longeer kraal, waardoor je pas tegen 15/16u aan de slag kunt omdat er verder paarden in staan. Het ligt aan een drukke weg, en met mijn jonge paarden durf ik niet buiten het hek te komen. Daarnaast vind ik dat er wat te weinig stro-bedekking wordt gebruikt. Groot nadeel is, dat de staleigenaar zich echt overal mee bemoeit en ik daar soms onzeker van word.
[edit: wat ik ook een groot nadeel vind, is dat de staleigenaar flink handelt in paarden en dat er bijna maandelijks andere paarden op stal staan. Die hebben toch wel met regelmaat snotneuzen en misschien wel wormen. Daarnaast zorgt het natuurlijk ook voor onrust in de stallen]
Stal 2 is de mogelijk nieuwe stal. Ik ben hier twee keer gaan kijken en het ziet er goed uit. De paarden staan er netjes bij. Er is een hele goede bak en een aparte longeer bak. Daarnaast zijn er grote weides waar de paarden (uitzonderingen daargelaten) de hele dag in staan in tweetallen. Wat ook best eng is, met degene die geblesseerd is geweest. De stallen zijn ruim voorzien van stro en het bos is op wandelafstand zonder drukke wegen. Nadeel is dat ik daar minder begeleiding krijg en kan krijgen. Ik moet opzoek naar iemand die me (betaalbare) les kan geven. Aangezien een van de paarden zadelmak wordt gemaakt en ik daarmee aan de slag ga, heb ik wel graag dat iemand in ieder geval op stal aanwezig is in geval van ongelukken. Ook dit is een privé stal en ik weet niet of daar wel voldoende toezicht is. Verder voeren ze voldoende ruwvoer dat komt van eigen land. Dit laten ze ook testen op suikers/eiwitten zodat je verder kunt bepalen wat er bijgevoerd moet worden. Meer info heb ik niet (denk ik) en is wellicht ook niet relevant.
Waar doe ik goed aan?