Ik zit echt echter een beetje in een situatie waarbij ik de knoop moet doorhakken voor een nieuwe stalling en wou graag jullie mening hierover.
Mijn paard is niet de gemakkelijkste om in een groep te hebben, aangezien ze erg onderdanig is en zich makkelijk laat wegzetten van voer en water. Dit is bij vorige stalling al een probleem geweest. Mijn paard vermagert ook snel, en is nu ook nog herstellende van een flinke ziekte (ze is wel echt al enorm verbeterd) en krijgt dus extra ondersteunende voeding en supplementen bij.
Wat misschien ook niet onbelangrijk is, is dat ze een tijd op een paddock naast een klein groepje heeft gestaan voor ze geïntroduceerd werd in de groep en dat ze dat echt helemaal prima leek te vinden. Ook wanneer ze dan effectief in groep stond, kon ze prima alleen blijven wanneer alle andere weg waren zonder nerveus te worden. Kortom, ik heb de indruk dat mijn paard het wel prima vind als er gewoon andere paarden in de omgeving zijn, maar ze hoeven niet persé bij haar te staan.
Stal nummer 1 is voor mij persoonlijk alles wat ik zou kunnen dromen, maar de paarden staan dus overdag op individuele weides buiten. De weides liggen wel allemaal naast elkaar met gewoon een draad tussen, dus in principe kunnen de paarden elkaar horen, zien, ruiken en zelfs hun naaste buren gewoon aanraken. Is dit ideaal in mijn ogen? Nee, liefst heb ik natuurlijk dat ze gewoon bij elkaar staan, maar ergens vraag ik mij af of dit nu zo'n slechte optie zou zijn voor mijn paard, aangezien ze dan wel gewoon haar eigen ruimte heeft om in alle rust te eten en te drinken en toch zijn er altijd genoeg paarden in haar omgeving, echt alleen zal ze dus nooit staan.
Stal nummer 2 heeft voor mijn persoonlijke wensen een aantal zaken minder, waarvan ik weet dat ik er wel belang aan hecht, maar hier gaan de paarden wel per 2 naar buiten.
Verder zijn op beide stallen aan alle basis-noden van de paarden voldaan, voldoende naar buiten, zowel in de zomer als de winter, aangepast voerschema, voldoende ruwvoer, staleigenaren met jaren ervaring.
Ik zit dus nu heel erg met mezelf in dubio, omdat stal 2 naar mijn gevoel nog net dat beetje idealer is voor paarden, maar waar ik dan weer een flink stuk van mijn plezier van naar mijn paard gaan moet gaan inboeten. Begrijp me niet verkeerd, uiteraard komen mijn paard haar behoeften op de eerste plaats, maar ik vraag me nu dus gewoon af of er niet een klein beetje compromis mogelijk is? Ik zou haar bv. nooit 24/7 binnen zetten voor mijn plezier of voldoende eten ontzeggen, maar in hoeverre ontneem ik haar iets noodzakelijk met de manier van huisvesten op stal 1? Of doe ik haar misschien zelfs bijna een plezier met haar wat meer ruimte voor zichzelf te geven ...? Idealiter vroeg ik het mijn paard gewoon natuurlijk