Rosebud schreef:Hmmm..dat klinkt niet echt ideaal nee. Even losgooien of evt 2 a 3 uurtjes per dag zou dan nog wel kunnen denken jullie?
superpony schreef:Ik had wel eb en vloed gewild, maar rij te weinig in de bak voor de investering.
Wij hadden een paddock en bak laten keren. Het bleef bij regen veel te nat, dus toen is er ander zand in de bak bij gekomen. Dat is gemengd en werkt super. Bij droogte iets te zwaar, maar bij regen blijft hij goed droog.
De paddock ligt voor de bak en daar gaan we ook hetzelfde zand door laten mengen. Nu staat de bak open, omdat die dus droog is en de paddock niet. Maar daarna gaat de bak wel dicht.
Wij hebben een bron en tyleen klaarliggen om de bak te sproeien en evt de wei.
We hebben ook een lang pad, in totaal bijna 200 meter met zand. Daar hebben we een laag laten afgraven en zand op laten storten. Blijft super droog nu ipv drek. Dus welke zand je kiest, is wel belangrijk ook. Is ook zwaar, dus gaan we ook mengen, maar de basis laag blijft dus erg droog.
Dat klinkt ook goed, wat voor zand gebruiken jullie? Wij hebben wel overal sloten zitten, dus i.p. zou ik ook voor alleen drainage kunnen kiezen met speciaal zand. Ik ga natuurlijk geen dure eb & vloedbak aanleggen met het risico dat de paarden de systemen kunnen beschadigen, waardoor ik er elk jaar 1000 euro tegen aan mag gaan gooien.
Naar drainage gekeken, maar ook dat is niet eeuwig werkend. Dan vind ik het net zo makkelijk om wat nieuw zand te bestellen en die er weer door laten mengen.
Wij zitten wel naast een sloot.
GDG schreef:Als je toch een bult geld uitgeeft aan zo'n bak, maak dan gewoon meteen ook een echt grote paddock voor ze. Blijft je dure bak goed en hebben de paarden bij hun stal lekker een droge uitloop.
superpony schreef:Hoe groot is je gehele stuk?
Wij hebben dus aan de buitenkant rondom pad. Op 2 hoeken wel afgeschuind en evt ruimte om te liggen en te rollen bijv.
We hebben op dat pad en in de hoeken plekken waar ze hooi eten.
Voordeel is dat je dus zelf kranen hebt om iets aan te leggen, want dat waren hier wel flinke kosten. En ze lopen rond en niet alleen heen en weer in je bak.
Nu heb ik 20*40, maar als je alleen of samen rijdt is dat best ruim. Je zou kunnen zeggen; Ik maak hem iets groter en dan een stukje paddock apart, zodat de bak dicht kan. Of je pakt een stukje van de bak af. Mijn bak opening is best ruim, dus ze kunnen van paddock de bak in zonder door een smalle opening te moeten. Maar ik kan hem afsluiten.
De rest van de tijd lopen ze dus op de paden en de wat grotere plekken waar ze kunnen staan.
We hebben 3 weitjes die dan af en toe om de beurt open gaan.
Gebruikers op dit forum: Capriootje, Noukie123 en 3 bezoekers