Hooi op pallet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Hooi op pallet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 22:24

Hoi,

Ik laat morgen gewikkeld hooi leveren deze buiten kan staan. Moet dit op palletten liggen of niet?

Saaams

Re: Hooi op pallet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:27

Ik zou het wel adviseren. Lijkt me fijner.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 22:28

Saaams schreef:
Ik zou het wel adviseren. Lijkt me fijner.

Kan het anders slecht worden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:31

Pallets of een dikke laag stro. :)
Zo voorkom je dat er van onderaf vocht in het hooi trekt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-10-20 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

geertje3

Hooi wat lang op de grond staat kan gaan rotten doordat het kan gaan zweten. Met een pallet er onder is de kans minder groot

Saaams

Gewikkeld niet denk ik. Maar ergens zal er toch vocht/broei in trekken.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:32

En er wordt sneller aan geknaagd door insecten en knaagdieren. Ik leg het op pallets.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:36

Gewikkelde balen kunnen gewoon op de grond staan. Je kunt er eventueel een stuk landbouwplastic onder leggen tegen beschadigen door de ondergrond. Waar komt het? op beton, stenen of grond? Op pallets heb je juist meer kans op ongedierte onder de balen die ze stuk vreten of er leuk nesten onder maken.
Laatst bijgewerkt door pillow op 02-10-20 23:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Rianne1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:36

Wii leggen ze op autobanden, maar pallet kan ook. Gewoon op de grond deden we ook je ziet dat toch wel een beetje terug in het voer dat die kant iets minder is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:42

Hier gewoon op de grond en geen problemen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 08:39

Is het echt gewoon hooi met een 'regenhoes' er om heen (en dus open aan de onderkant) of zijn het rondom gewikkelde pakken voordroog?

In het eerste geval: op pallets, in het tweede geval: gewoon op de grond.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 08:54

pillow schreef:
Gewikkelde balen kunnen gewoon op de grond staan. Je kunt er eventueel een stuk landbouwplastic onder leggen tegen beschadigen door de ondergrond. Waar komt het? op beton, stenen of grond? Op pallets heb je juist meer kans op ongedierte onder de balen die ze stuk vreten of er leuk nesten onder maken.

Gewoon in de weide op de grond.het is iets drogere voordroog want het volledige droge hooi is al op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:00

Hmm, in de wei op de grond kun je wachten op muizen die er in gaan zitten. Maar dat los je niet op met pallets, want dat maak je het ze alleen maar nóg makkelijker. Heb je geen verharde plek?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:03

Hier staan de gewikkelde balen ook op het gras, zonder pallet, maar geen muizen.
*klopt af* maar gelukkig nog nooit gehad.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 09:06

Ibbel schreef:
Hmm, in de wei op de grond kun je wachten op muizen die er in gaan zitten. Maar dat los je niet op met pallets, want dat maak je het ze alleen maar nóg makkelijker. Heb je geen verharde plek?

Nee, ze kwamen vandaag normaal klinkeren in de voormiddag maar door de regen gaat dit niet door :(

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:12

Bij ons stonden ze altijd gewoon op het gras. Zaten geen muizen aan. Pakken werden enkel slecht waar er gaten in de verpakking zaten, maar dus niet standaard onderaan.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:03

Als ze juist gewikkeld zijn gewoon op de grond, doen wij ook voor het naar de klant gaat. Wel oppassen met neerzetten als het op verharding komt te staan dat je de verpakking niet beschadigd tot op het product! Als ze goed gewikkeld zijn, bij ons minimaal 8 lagen, heb je zeer weinig kans op problemen. Problemen ontstaan als er lucht/ vocht bij het product komt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:19

Gewikkelde pakken kunnen gewoon op de grond staan. Verhard of niet maakt an sich niet uit. Als je ronde balen hebt zet ze dan wel op de platte kant, dat is wel een behoudt van je baal. En wat trusthim al zegt let op bij verharde ondergrond dat de pakken niet beschadigen. Elk gaatje, hoe klein ook, geeft schimmel in het hooi.

Ik heb ook wikkelbalen, heb ze zowel op de verharde ondergrond of op zand/gras staan zonder iets eronder. geen probleem. Dat is nou juist het voordeel van wikkelbalen, dat je ze buiten zo op kan slaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:43

Hier balen altijd met wat ruimte er tussen en kraaienkleed er over (van dat dikke horrengaas). Stapel je het als 1 blok (doet leverancier vaak standaard helaas), dan wordt het een warme, goed beschermde plek waar muizen/ratten inderdaad wel IN willen wonen. Ik heb ze wat uit elkaar staan, ook zodat ik er overal goed bij kan, en soms wel gangen onder de baal, maar ze laten het plastic heel. Tussen toegang voor wind en roofdieren blijven ze goed in de grond ipv in je stapel balen een stad te bouwen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:45

Altijd op pallets gehad thuis.
Scheelde aanzienlijk in kwaliteit!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 17:03

Hoe kom je aan dat horrengaas dat je vaak bovenop de balen legt? Ik krijg dat niet uit google.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 18:54

Kuilkleed, kraaienkleed heet het ook wel. Pas op dat je inderdaad dat horrengaas krijgt en niet dik plastic voor inkuilen. Het is tegen stukpikkende kraaien bedoeld, al helpt het om er vrijwel dagelijks te zijn, 1x week er niet geweest (was aan het verhuizen) en toen gat door 2 lagen van dat spul heen aangetroffen. 100% garantie is het dus niet.
https://www.kuiper-landbouw.nl/stal-en- ... leden.html (helaas enkel ophalen, artikel is te groot om te verzenden).

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 20:06

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 23:15

rina schreef:
Gewikkelde pakken kunnen gewoon op de grond staan. Verhard of niet maakt an sich niet uit. Als je ronde balen hebt zet ze dan wel op de platte kant, dat is wel een behoudt van je baal. En wat trusthim al zegt let op bij verharde ondergrond dat de pakken niet beschadigen. Elk gaatje, hoe klein ook, geeft schimmel in het hooi.

Ik heb ook wikkelbalen, heb ze zowel op de verharde ondergrond of op zand/gras staan zonder iets eronder. geen probleem. Dat is nou juist het voordeel van wikkelbalen, dat je ze buiten zo op kan slaan.

Super

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 23:21

Jeetje dat zijn dure kleedjes! Tot nu toe had ik er dakplaten op gelegd en dat werkte, alleen erg zwaar dus even zelf een baal pakken was een bevalling. Werkt een bouwzeil niet? Of wappert dat teveel?