Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Penotti schreef:Hoe groot is je weide, kunnen ze daar jaar rond of iig in de zomer voldoende van eten.
Of is het zo groot dat je er van kunt hooien?
Zijn je paarden vies op stal, dan verbruik je meer stro.
Afvoer van mest kan oplopen, maar kan ook bij een bevriende buur op zijn maisland.
En dan je omgeving, in het westen is hooi een stuk durder om aan te schaffen dan het oosten.
En hoe is je grond, moet je gaan draineren of blijft het zo wel goed?
Dus niet heel snel gemakkelijk in te vullen.
Twiggy2008 schreef:Precies.... Het zijn de bijkomende kosten ook. Bij mij is dat bv nieuw draad voor de omheining, kosten stroomapparaat, nieuw zand voor de paddock, nieuwe slowfeeders. Gelukkig wordt de mestafvoer geregeld en het land wordt wel beheerd bij ons, maar mee denken is wel belangrijk. Qua voer (hooibaaltjes en stro) ben ik zo 180 euro of meer per maand kwijt. En dan niet te denken over de tijd, die je spendeert dagelijks aan de verzorging van de paarden en je plekje. Dat ik nog tijd heb om te rijden, trainen, haha....
Maar... het heeft ook wat om alles zelf te doen. Eigenlijk wil ik nooit meer anders. Je kent je paarden door en door, leert alles te regelen en de vrijheid die je hebt, is heel erg fijn. Ik zit niet meer te wachten op een pensionstal met regeltjes. Denk dat ik daar niet meer zal kunnen wennen.
Zuidpool schreef:Los van de medische kosten:
- 2x 3500 m aan weide is onvoldoende om ze van april tot okt onbeperkt te laten grazen. Wij hebben hetzelfde aantal meters en we moeten ze snachts op de paddock doen met hooi dus en in oktober zeker overdag ook bijvoeren. Wij weiden elke maand om naar de andere weide om weer aan te laten groeien
-weide bemesten en kalk strooien kost ook geld
Je kunt elk jaar demest zelf composteren en dan een jaar laten liggen zodat je het kunt (laten) uitrijden: echter dat is niet voedzaam genoeg dus je zal ook kunstmest of koeienmest moeten doen
- prijs van het hooi kan erg verschillen. Fouragehandelaren hier in de buurt vragen wel 7,50 per baaltje van 20 kg. X 1.5 kg/ 100kg lichaamsgewicht dus reken maar uit
- keuze van stalbedekking
Josje_D schreef:Ik volg dit topic even. Ik twijfel ook of ik paarden aan huis zou willen. Ik dacht altijd dat het stukken goedkoper zou zijn dan op een pensionstal (kosten van de hogere hypotheek even daar gelaten). Maar als ik het zo lees dan is het iets goedkoper maar heb je er ook heel veel meer werk aan...
Ayasha schreef:Josje_D schreef:Ik volg dit topic even. Ik twijfel ook of ik paarden aan huis zou willen. Ik dacht altijd dat het stukken goedkoper zou zijn dan op een pensionstal (kosten van de hogere hypotheek even daar gelaten). Maar als ik het zo lees dan is het iets goedkoper maar heb je er ook heel veel meer werk aan...
Als je alles telt zeker niet goedkoper. Dus daarvoor moet je het niet doen. Paarden aan huis doe je uit liefde, niet uit gemak of financiële overweging.Want dan kom je bedrogen uit aan het eind van de dag vrees ik.
Josje_D schreef:Wij zijn ons aan het orienteren op een ander huis. Paarden aan huis is altijd al een droom geweest. Maar ik ben me ook zeker bewust van de uuhm "nadelen" ten opzichte van een pensionstal.
Eigenlijk zou ik het wel eens voor een weekje willen ervaren! Of ik vind het fantstisch of we kunnen de woning zoekeisen bijstellen naar iets met minder land..
Poekkie schreef:Josje_D schreef:Wij zijn ons aan het orienteren op een ander huis. Paarden aan huis is altijd al een droom geweest. Maar ik ben me ook zeker bewust van de uuhm "nadelen" ten opzichte van een pensionstal.
Eigenlijk zou ik het wel eens voor een weekje willen ervaren! Of ik vind het fantstisch of we kunnen de woning zoekeisen bijstellen naar iets met minder land..
Probeer het eens in de winter zou ik zeggen. Als je het dan nog fijn vindt is het wss wel iets voor jou![]()
Ik ben van midden belgie. Als je wil ben je welkom om eens een weekje mee te draaien. Hier staan er 6 en 2 shets. Ik raad het alleen aan aan mensen met minstens 3 paarden, anders haal je het er imo niet uit.