Watervoorziening paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Watervoorziening paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 23:08

Recent hebben wij een nieuwe woning gekocht met meer grond voor de dieren. We zijn inmiddels aan de renovatie van het buitenterrein begonnen, en zoeken nu naar een winterbestendige oplossing voor de watervoorziening in het paddock. Kunnen jullie iets adviseren?

Onze paarden staan 24/7 buiten en hebben een riante schuilstal tot hun beschikking. Naast het bestrate paddock bevind zich een loods waarin zich een loze waterleiding bevind op 40 meter afstand. Die zou ik dus wellicht door kunnen trekken, neem ik aan. Volstaat dan warmtelint i.c.m. eventueel een verwarmde drinkbak?

In de zomermaanden vind ik het niet erg om de dieren te wateren dmv van de tuinslang, deze blijft dan gewoon het gehele seizoen liggen (ruim 70 meter lang). In de wintermaanden is het voor mij (ivm mijn rug) te zwaar om het meerdere keren per dag op te bergen. We zoeken dus naar een eenvoudige, minder arbeidsintensieve oplossing.

Een enkele lepeldrinkbak op de centrale voederplaats volstaat omdat ik altijd een kudde heb van maximaal 2/3/4 paarden. Mijn schoonvader deed de suggestie om deze te koppelen aan het een IBC tank in een ombouw met isolatiemateriaal, leuk maar ik vermoed dat ik dan met vorst nog steeds in de problemen kom. Of zijn daar trucjes voor?

Ik ben erg benieuwd hoe anderen dat oplossen gedurende de wintermaanden. :j

Tips en adviezen zijn erg welkom.

Hutcherson

Re: Watervoorziening paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 23:27

Is een vlotterbak met een verwarmingsdraad geen optie?
Ik zit hier ook wel mee hoor. Die van mij kunnen drinken in de stal.. Maar weet niet wat dat gaat doen deze winter.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 07:09

Wij gebruiken een grondwaterpomp om de waterbakken te vullen. Met dikke slangen die minder snel helemaal dicht vriezen, en flink wat druk om het ijs door te blazen. ‘s Avond voordat er vorst wordt voorspeld vullen we de bakken, en dan leg ik er een bal in zodat het water een beetje blijft bewegen. Met de zachte winters van de afgelopen jaren werkt dat prima.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:32

Warmtekabel + verwarmde drinkbakken zijn bij ons in de winter toereikend. Tijdens de koudste nachten wil er wel eens een dun laagje ijs op komen, daar drukken ze met de neus gemakkelijk doorheen. Lees wel dat de koudste nachten hier tussen de -20 en -30 ligt..
Afbeelding

Afbeelding

Mijn waterbak, er zit wel isolatie rond de bakken ook. Hij is iets over een meter hoog.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:45

Wij gebruiken ook grondwaterpomp met dikke kabel en hebben de slang 20 cm diep ingegraven, alleen aan de waterbakken komt die er uit. Werkt prima de afgelopen winters.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:09

Wij hebben een vlotterwaterbak, slang onder de grond en wat er boven de grond komt geisoleerd voor de warmte.
Lange tuinslang laten liggen zou ik daarom ook niet doen.

In de winter als het vriest volstaat dat niet, maar ik merk wel dat ze dan toch ook echt wel minder drinken dus persoonlijk vind ik het bijvullen van een bak goed goed te doen.
In de schuur hoeft bij ons het water echt zelden afgesloten te worden, de enige keer dat dit nodig was was in de extreem strenge koude van 2009 waar het 's nachts zelfs -20 werd.
Dus met de tuinslang die dan binnen ligt kan ik andere winters gemakkelijk de bak bijvullen.
En hebben we kwakkel winters laat ik de vlotterbak aan staan.

De bak die we hebben is dubbelwandig dus vriest niet snel dicht. En de paarden zijn ook best handig deze zelf een gaatje in het houden.
Voortaan heb ik ze in de nacht binnen staan dus is het in de ochtend wel dicht. Dan gooi ik er een gieter heet water op, dan kan ik er daarna heel gemakkelijk een gat in maken en weer bijvullen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 14:17

ik heb gewoon een 1000 litervat staan en met vorst steek in een gat in het ijs met een schep, zorg dat hij voor een vorstperiode vol staat en heb nog nooit problemen gehad

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 14:21

fokfanaat schreef:
ik heb gewoon een 1000 litervat staan en met vorst steek in een gat in het ijs met een schep, zorg dat hij voor een vorstperiode vol staat en heb nog nooit problemen gehad

Thanks ja ik overweeg nu ook een IBC tank, en dan pas in het voorjaar de nieuwe waterleidingen aanleggen. Dan moeten we toch graven voor de rijbak e.d. en kunnen we hem eventueel direct doortrekken naar de achterste weide.
Bevriest jouw kraantje niet met vorst? Achterburen noemde dat namelijk als bezwaar "Sta je steeds weer dat ding in isolatiemateriaal te wikkelen, dat is niets hoor". :')

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 14:59

Wij vangen regen water op in een ibc tank dat gaat via een dakgoot.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:12

Wij hebben ze 24/7 buiten en schuilstal zit aan de schuur. Schuur staat vlakbij het huis. Aan het huis een anti vorst buiten kraan.

We hebben nu nog steeds een ibc vat die ook regenwater opvangt. Er ligt een tuinslang om schoon te maken en te vullen.

Vorig jaar is het geen enkele keer bevroren geweest, dus mazzel gehad en misschien iets te laks geweest met een blijvende oplossing zoeken. ( en te druk nog steeds met verbouwen)

Wij hebben ook een bron laten slaan, maar die is in principe niet voor drinkwater, omdat die maar 10m is en nog niet getest. Tyleen gaat naar bak en poel.

Hiervoor huurden we en was er een bak met zo een bal en vlotter systeem. Toen wel vorst gehad en die is nooit bevroren. Zat wel op grondwater en pomp stond op 5 meter in de schuur.
Ze zeggen dat je 80cm moet ingraven als je de leiding vorstvrij wil. Dan zou je alleen wat daarboven komt moeten beveiligen.

We hebben bij een strenge winter weleens bevroren drinkbakken gehad in een stal, dus binnen of buiten zegt niet zoveel. Daar kon de temp geregeld worden, maar werd op bezuinigd. Toen zelf de leidingen geisoleerd, maar hielp niet.
Wij hadden er een brander neergelegd en ontdooide zo het stuk leiding.

De tuinslang zal bevriezen, dus als deze winter heftig wordt, moeten we het voor dit jaar nog oplossen met de waterzak vullen bij de anti vorst kraan.

Voor vast, twijfelen we nog welke bak, waar etc.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:55

kraantje vries misschien wel vast, maar nooit kapot

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:59

Wij hebben een grote metalen drinkbak buiten staan. Denk een ouderwetse koeiendrinkbak. Bij winterdag trap ik met mijn hak een gat in de bovenste laag ijs. Sta nu drie jaar op deze stal maar nog nooit problemen gehad. Ze staan wel snachts binnen dus dan hoeven ze er niet uit te drinken. Maar wellicht volstaat isolatie om je IBC vat en een bak in het water voor de nachten?