Paard verhuizen naar nieuwe locatie met schuilstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wuppie78
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-06-18

Paard verhuizen naar nieuwe locatie met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 20:22

Hi allemaal,

Ik zou het erg leuk vinden om zelf een weilandje te gaan huren en daar in volledig eigen beheer mijn eigen paard te gaan houden.
Nu is mijn paardje gewend aan een pensionstal en vraag ik me af hoe ik deze overgang het beste kan laten verlopen? Heikel punt is dat ik er dus een tweede of misschien derde paardje bij moet gaan zetten (klinkt mss wat negatief maar lijkt me enorm leuk om een mini kudde te hebben) maar die moet ik dus nog aanschaffen...

Ik ben op zoek naar tips:
Eerst het nieuwe paardje laten wennen op de nieuwe wei? (Mijn eigen paard kan niet alleen nl)
Of allebei op dezelfde dag verhuizen/laten komen?
En verder erg benieuwd naar jullie ervaringen?

Alle adviezen en tips zijn welkom! Alvast bedankt!

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Re: Paard verhuizen naar nieuwe locatie met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:27

Mijn paard is ruim 5 jaar geleden verhuisd naar eigen landje met schuilstal. Zij kan ook niet alleen zijn. Minishet veulen van 8 maanden gekocht, en met verkopers afgesproken dat we tegelijk bij de nieuwe plek zijn, zodat het voor beiden nieuw was. Hoek afgezet met draadje, waar de shet onderdoor kon, en in de stal heeft zij ook een eigen hoek. Als ik met mijn paard op pad ga (direct de 2e dag al even gedaan), gaat de mini in de stal met de deur dicht, en pluk hooi. Dat gaat prima. Ze zijn hele dikke maatjes geworden.
Veel succes!

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:28

Ik heb ze beide op dezelfde dag verhuisd. Ze hebben een paar maanden op dezelfde stal gestaan en daarna een paar maanden gescheiden, maar ze kenden elkaar niet echt dus.
Ze zijn toen tegelijk naar hier gekomen en ging meteen goed. Mijn merrie kan ook niet alleen zijn en mijn ruin is extreem onderdanig

Wuppie78
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Paard verhuizen naar nieuwe locatie met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 20:38

Dank voor je snelle tip!
Bij mij is het alleen zo dat ik nog een 2e paardje moet aanschaffen dus dan is het misschien lastiger om in te schatten hoe dat gaat van te voren?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard verhuizen naar nieuwe locatie met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:39

Hier ook beiden zelfde dag laten aankomen. Dan nemen ze steun aan elkaar en gaat het veel beter tussen hen ook.

Wuppie78
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 20:39

Taar_tje schreef:
Mijn paard is ruim 5 jaar geleden verhuisd naar eigen landje met schuilstal. Zij kan ook niet alleen zijn. Minishet veulen van 8 maanden gekocht, en met verkopers afgesproken dat we tegelijk bij de nieuwe plek zijn, zodat het voor beiden nieuw was. Hoek afgezet met draadje, waar de shet onderdoor kon, en in de stal heeft zij ook een eigen hoek. Als ik met mijn paard op pad ga (direct de 2e dag al even gedaan), gaat de mini in de stal met de deur dicht, en pluk hooi. Dat gaat prima. Ze zijn hele dikke maatjes geworden.
Veel succes!



Dank je!
Dit geeft hoop in bange dagen...
Ik was alweer bang dat ik weer eens iets wilde wat eigenlijk niet te doen is...

Wuppie78
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 20:40

Poekkie schreef:
Hier ook beiden zelfde dag laten aankomen. Dan nemen ze steun aan elkaar en gaat het veel beter tussen hen ook.


Dank! Blij met je antwoord!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:42

2e paard inderdaad zelfde dag laten komen of al eerder en op de pensionstal samen zetten. Meeste kans is ruin + ruin of ruin + merrie. Je wil zeker niet je paard alleen zetten op de nieuwe plek, kans op problemen is gewoon te groot.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:53

Wuppie78 schreef:
Dank voor je snelle tip!
Bij mij is het alleen zo dat ik nog een 2e paardje moet aanschaffen dus dan is het misschien lastiger om in te schatten hoe dat gaat van te voren?

Tweepaardstrailer. Je paard opladen, nieuwe paard erbij en samen naar de nieuwe locatie.