Straalkanker en coronitis.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mur18
Berichten: 20
Geregistreerd: 12-08-11

Straalkanker en coronitis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 20:45

Beste iedereen,

Ik heb een vraag. Sinds begin dit jaar ben ik al druk in de weer om de straalkanker bij mijn paard onder controle te krijgen. Het begon dit jaar met een beetje rolstraal bij 1 voet. Dit ging super snel naar straalkanker bij 4 voeten (ondertussen 100 zalfjes etc geprobeerd natuurlijk).

We zijn bij Krommerijnstreek en Bodegraven geweest en bij Bodegraven onder behandeling. Eerst alleen lokaal behandeld, maar toen bleek mijn paard ook coronitis (kroonrand ontsteking) te ontwikkelen en heeft ze een kuur prednisolon gehad. Hierdoor ging de straalkanker helemaal weg, maar bleef de coronitis. Het lijkt ook of ze daar het meeste last van heeft.

Nu weet ik niet meer hoe verder. Mijn gevoel zegt me dat de straalkanker een gevolg is van iets in het lichaam. En als we de coronitis en het proces in het lichaam onder controle krijgen, dat de straalkanker dan ook weg gaat.

Iemand ervaringen? Ik heb natuurlijk (te) veel op google zitten zoeken en kom bv op de site van René Vroom uit. Ook neig ik ernaar om richting de Universiteitskliniek Utrecht te gaan.

Ik hoor graag ideeen/ tips.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70556
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Straalkanker en coronitis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:45

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Straalkanker en coronitis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:57

Geen ervaring met straalkanker. Wel heeft mijn voormalige merrie een autoinmuum ziekte. Haar hoeven woekeren net zoals straalkanker en haar kroonranden zijn korsterig. Weg gaat het niet maar met prednison word het rustiger.

mala26

Berichten: 5004
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Straalkanker en coronitis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:13

Ik zou de broertjes Nasseau eens bellen (hoefsmeden) die hebben ontzetten veel paarden gezien met straalkanker. Misschien kunnen die je helpen.
Succes en sterkte met je paard.

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:31

mala26 schreef:
Ik zou de broertjes Nasseau eens bellen (hoefsmeden) die hebben ontzetten veel paarden gezien met straalkanker. Misschien kunnen die je helpen.
Succes en sterkte met je paard.


Zou eerder naar een kliniek gaan, als het van binnen uit bestreden moet worden. De broertjes Nasseau konden of wilden ons niet helpen.

mur18
Berichten: 20
Geregistreerd: 12-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 22:32

BETUWE schreef:
Geen ervaring met straalkanker. Wel heeft mijn voormalige merrie een autoinmuum ziekte. Haar hoeven woekeren net zoals straalkanker en haar kroonranden zijn korsterig. Weg gaat het niet maar met prednison word het rustiger.


Hoe ben je erachter gekomen dat jouw merrie een auto immuun ziekte heeft?

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Straalkanker en coronitis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:39

Paard van vriendin vertoonde zelfde combi, reageerde niet op prednison, is in Utrecht behandeld met dexamethason en bijsnijden van stralen, toen de stralen alleen nog goed weefsel aanmaakten kon ze terug naar de prednison en naar huis, prednison wordt nu afgebouwd. Dier had ook zwilwratten afgestoten, huidreacties en ik geloof ook hoesten. Nu hopen dat het niet terugkomt...
Ik zou er mee naar Utrecht gaan als ik jou was, dit is een behoorlijk complex ziektebeeld.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Straalkanker en coronitis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 00:31

Mijn vorige merrie had vasculitis en later ook sarcoïdose. Dit is ook autoimmuun. Het is vastgesteld in Utrecht. Het was prettig om een diagnose te hebben, ookal was er weinig aan te doen. Sterkte in ieder geval.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Straalkanker en coronitis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:03

Mijn paard heeft ook straalkanker aan 4 voeten gehad en zijn zwilwratten en kroonranden vielen er vanaf. Zijn lichaam viel zijn eigen weefsel aan.
Heb eerst een tijd volle bak prednisolon gegeven, maar daar werd hij ziek van. Toen van de een op de andere dag moeten stoppen en het in andere, natuurlijke, dingen moeten zoeken.
Nu, ruim 6 jaar later, is hij er nog, gaat het goed en zijn we nooit meer zo ver gezakt als toen.

In mijn onderschrift heb ik een verslag bij gehouden. Mocht je nog iets willen weten, laat maar weten.

Beterschap!

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:43

mur18 schreef:
BETUWE schreef:
Geen ervaring met straalkanker. Wel heeft mijn voormalige merrie een autoinmuum ziekte. Haar hoeven woekeren net zoals straalkanker en haar kroonranden zijn korsterig. Weg gaat het niet maar met prednison word het rustiger.


Hoe ben je erachter gekomen dat jouw merrie een auto immuun ziekte heeft?


We zijn er toen mee naar een kliniek gegaan, deze dierenarts heeft dat toen vastgesteld.

Heb je misschien foto’s van de hoeven/ kroonranden?

mur18
Berichten: 20
Geregistreerd: 12-08-11

Re: Straalkanker en coronitis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 21:31

Hierbij enkele foto’s. Ik heb er erg veel gemaakt om het proces bij te houden.

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Heb ik zeker wat aan!

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:19

mur18 schreef:
Hierbij enkele foto’s. Ik heb er erg veel gemaakt om het proces bij te houden.

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Heb ik zeker wat aan!


Ik kan je foto’s niet zien.
Kijk eens in het topic dikke kroonranden, daar staan foto’s van onze merrie.