Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Saskia9 schreef:Waarom zet je je jaarling niet in een opfok stal?
Je jaarling alleen zetten zou niet bepaald mijn keus zijn zegmaar...
Poekkie schreef:Dat je je aan openingsuren te houden hebt en je spullen moet opruimen voor je weg gaat is maar normaal en weet je op voorhand. Dus dat ze je daarvoor op de vingers tikken is terecht, hoef je niet zo verontwaardigd over te zijn. Bied je excuses aan en let er in het vervolg op. (En ja als iemand hier voor de 2de maal zijn spul laat liggen ben ik ook niet meer vriendelijk, ze weten het goed genoeg).
Verder ben ik voorstander van een jaarling zo veel mogelijk vrije beweging te geven, al heb ik wel enkele bedenkingen:
(1) alleen? Echt no way voor een jong paard
(2) De combi fjord + vol op de wei is vaak een lastige ivm veel te vet worden en hoefbevangenheid. Voor een fjord zou ik het dus niet kiezen (spreek uit ervaring met haflinger)
(3) het wordt stilaan weer natter en donkerder vanaf oktober. Dan kan je wss niet zo veel meer doen op een wei. Kan jij je daar in vinden?
(4) heb je opslagplek, water, elek etc? Vergis je niet in hoe lastig het gebrek daaraan is. Ook tijd en geld voor weideonderhoud etc niet onderschatten. Maaien, slepen, zaaien, mestafvoer, ...
(5) hou oud ben jij TS? Je klinkt erg jong en onvolwassen (niet slecht bedoeld). Ik sta niet zo achter het idee om een jong meisje alleen bezig te hebben op een wei ergens, al dan niet in het donker.
Fjord_Pip schreef:Saskia9 schreef:Waarom zet je je jaarling niet in een opfok stal?
Je jaarling alleen zetten zou niet bepaald mijn keus zijn zegmaar...
Ik heb een opfokstal benaderd in de buurt, die was helaas al vol. Ik heb er nog eentje op het oog die ook zeker niet te duur is, en waar ze dus veel speelmaatjes kan hebben en in de koude natte maanden dus lekker binnen kan staan.
Fjord_Pip schreef:Tigra_ schreef:Toch niet alleen zeker?
Nee ze komt zeker niet alleen te staan, dat was ook een voorwaarde van de andere eigenaresse
Heleennn schreef:De timing is idd een beetje ongelukkig, om de overgang naar 24/7 buiten te maken was je beter eind juli of begin augustus al weggegaan. Maar ja het is niet anders. Sws voor jouw paard is het geen doen om op stal te staan vind ik. Zorg dat hij niet alleen op de weide komt te staan... Ik zou idd ook eerder voor een opfok kiezen voor de komende 2 jaar. Dat kost je vaak ook niet veel en dan staat hij onder toezicht en niet alleen.
Citaat:Andere eigenaresse? Van een ander paard wat je erbij wil zetten of deel je jouw paard?
Heb je al een plan? Weitje huren is leuk maar komt meer bij kijken dan alleen een wei. Is er stroom en water aanwezig, is er voldoende opslag voor hooi om bij te voeren end. En is er al een schuilstal? Want je kan niet zomaar een schuilstal neerzetten dat is niet overal toegestaan.
En dan het werk wat erbij komt kijken. In de winter als het vriest is 1x per dag controle te weinig als het water bevriest bijvoorbeeld. Ik zou echt kijken of je een opfok kan vinden. En heb je enig idee hoe groot de weide is die je kan huren?