paard verzorgen zonder water

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

lnvdh

paard verzorgen zonder water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 08:01

Ik ben onlangs verhuisd met mijn pony naar een stal waar geen stromend water is. mijn pony is een echte vetklep... slaapt in zijn eigen mest als die nachts op stal staat en als die moet mesten komt er regelmatig wat tegen de binnenkant van zijn staart. Op de vorige stal waste ik eens per 3 mnd zijn staart even uit en 2 x p jaar ff flinker spons over hem heen... op de een of andere manier lijkt hij hier nog meer een bende ervan te maken :D We hebben een grote vaart waar hij naast staat dus in theorie kan ik emmers met slootwater eruit scheppen.. ik kan ook van thuis 3 jerrycans met kraanwater meenemen om hem even af te sponsen maar ik vroeg me af of mensen nog andere tips hebben hoe je het dier af en toe kan kuizen... ik heb bijv cowboy Magic greenspot ooit gehad maar daar kreeg hij jeuk van... ik vind het op zich helemaal niet erg dat hij smerig is hoor...met een goeie borstelbeurt haal je al heel veel weg alleen de manen, voorpluk en staart worden soms zo vies en vettig....en als je toch eens een keer een wedstrijdje wilt rijden is het wel zo leuk als zijn manen een beetje witter zijn ipv bruin :j

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Liebeskind

Re: paard verzorgen zonder water

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:10

Ik denk dat jerrycans je beste optie zijn.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:46

Hoe geef je te drinken? Is er geen groot 1000 l vat waaruit je water kan tappen?

Anders zou ik idd jerrycans en eventueel een waterkoker meenemen.

Paardengek in hart en nieren!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:59

Dus hij drinkt ook slootwater? Zou voor mij niks zijn een stal zonder stromend water. Een van de eerste behoeften lijkt mij.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Niffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:02

Ik zou denk ik ook voor jerrycans gaan, maar wat Poekkie zegt zit ook wat in. Wellicht dat daar ergens een tuinslag aan bevestigd kan worden o.i.d.?

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:30

Jerrycan,s van huis mee nemen met warm water, lekker boenen over de manen en de staart in een emmer "warm" water en lekker soppen dan is ie zo schoon!

Mijn blonde toppertjes!
Endurance klasse 3 + 3
1120 wedstrijd kilometers op de teller <3

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:01

Gewoon slootwater in een emmer (zonder kroos) of water uit een jerrycan van huis doen. Goede scheut wash er in. Die van naf ofzo enne dan lekker lijf soppen met een spons. Echt gore staart kun je een tijdje weken in een emmer met biotex en daarna een paar keer door een emmer met schoon water slaan.

Offe als je wel stroom hebt. Pomp kopen en die in de sloot hangen en dan met die slang paard afspoelen.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-20 13:24

het water wat ze drinken komt uit de vaart en wordt jaarlijks getest door de eigenaresse en kunnen ze prima drinken... haar eigen paarden staan er al jaren.. alle andere stallen in onze omgeving drinken uit dezelfde vaart ( is groot en breed). Op stal drinken ze uit emmers gevuld kraanwater gevuld vanuit de jerrycans.
Deze plek waar ik nu sta is gewoon veel minder luxe dan waar ik vandaan kwam... geen stromend water en geen elektra wel een generator en pomp dus kan wel wat creëren.... Mijn paard staat er goed.. die krijgt onbeperkt kwaliteit ruwvoer.. weidegang en staan zowat het hele jaar door buiten... iets wat hij nodig heeft.... mijn oude stal was ook prima maar stopte door omstandigheden voor mij... nu op deze nieuwe plek moet je wat meer roeien met de riemen die je hebt.. dat maakt het enerzijds ook wel weer leuk....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:32

Mijn paarden drinken al jaren zomers uit de vaart en ik was er ook altijd gewoon mee. Het kan echt wel. Vraagt gewoon wat handigheid.

Heb wel de massel dat ik een pomp heb die ik aan kan zetten tegenwoordig. Maar hiervoor ging het gewoon met emmers zoals ik hierboven schreef. Enne ik heb 2 witte en iedereen is altijd verbaast over hoe schoon ze zijn ;)

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:38

Je hebt van die mobiele douches, die kun je ook in je trailer meenemen op wedstrijd. Is dat een optie? Anders een pomp in de sloot gooien (als je elektra hebt) en dan met slootwater boenen.

Service van A tot ZZL
Grondwerk | Klassieke dressuur | Natural Horsemanship | Communicatie | Vervoer

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 23:10

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 06:59

Als camping douche invult in google....... Die zijn een stuk goedkooer dan de speciale mobiele paardendouches.

We hebben deze mee op wedstrijden en buitenritten. Dan kunnen we ze na de wedstrijd afspoelen bij de trailer.

https://www.amazon.nl/Cosmos-Campingdou ... 0053&psc=1

Meneer Anton M dressuur Z vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:13

Oh jemig, dat scheelt wel een hoop qua prijs zeg!
Ik heb 't gelukkig niet nodig; hydrofoorpomp op de wei met grondwater, put is op 12 m. diep geslagen. Dus gewoon tuinslang eraan met sproeikop en klaar.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-20 07:28

bedankt.. die douche is wel een tip idd. ik ga eens erachteraan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 07:36

Ik zou eens kijken of je ergens een 1000 liter vat op de kop kan tikken. Die worden soms zelfs gratis aangeboden. Maak een regenpijn aan het dak van de stal vast, en vang het regenwater op. Ideaal om mee te wassen en ook als drinken in de stal.
Als je zo'n vat wat hoger zet, op een stapel stenen, dan kun je er een tuinslang aan bevestigen en heb je door het hoogteverschil gewoon wat waterdruk op de tuinslang staan. Niet genoeg om het paard te wassen, maar wel om een emmer vol te laten lopen in of naast de stal.

Dan kun je van thuis een jerrycan heet water meenemen, en kun je dat bij de stal mengen met koud water, om zo meerdere emmers lauw water te vullen.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie