AmyJamess schreef:Gewoon uit intresse, waarom zou je, je paard binnen de bebouwde kom aan huis willen hebben?
Volgens mij mag het wel, paarden vallen dacht ik onder huisdieren. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe het met mestopslag, stallen etc zit.
Lynn_Nikita schreef:Lynn_Nikita schreef:Hiet waren er amper regels. Ik moest de stal juist vlakbij het huis plaatsen. Verder naar achteren mocht niet.
Zal dan per gemeente schelen[/quote
Ik heb toen ik er kwam wonen de buren ingelicht en ook vanwege de buren de bak en wei omgeruild qua ligging zodat er met evt droogte niet teveel stof overlast zou zijn tijdens het rijden
k mest elke dag de wei en paddock uit op een aanhanger en leeg die 2 keer per week. Vliegen probeer ik te vangen met lijmemmers, dazenval en een stinkval.
Stal ligt denk ik 20 meter van het huis af, veel verder mocht ik ook niet gaan, en mocht ook op de grensafscheiding Ik heb van te voren de gemeente gebeld aangezien ik al bang was dat die te dicht bij huizen kwam te liggen of dat die een bepaalde afstand van de erfafscheiding af moest maar dat was dus niet zo.
Voorkant is een normale straat in een dorp, achter liggen hele diepen tuinen met bos. Denk dat 20% van de inwoners hier wel paarden heeft in de achtertuin terwijl je van de voorkant niet kan zien dat het zulke lange percelen zijn
Min tip, mail de gemeente en stel je vragen
Citaat:De grens van deze bebouwde kom wordt volgens de Afdeling (=rechterlijke uitspraak) niet bepaald door een verkeersbord (en dus niet door de Wegenverkeerswet), maar door de feitelijke situatie en de aard van de omgeving. Van belang hierbij is waar de bebouwing feitelijk (nagenoeg) ophoudt.
martinev schreef:Wij wonen ook binnen de bebouwde kom en hebben 5 paarden aan huis. Drie KWPN'ers, waarvan 1 veulen van dit jaar, en twee mini's. Het is dan officieel wel binnen de bebouwde kom, maar het ziet er meer uit als buitengebied. Veel grote vrijstaande woningen, waarvan een groot deel met paarden, aan de ene kant van de weg, en aan de andere kant eerst een ruiterpad en dan het bos. Toen wij hier kwamen wonen waren al de paardenvoorzieningen, op de schuilstal in de grote paddock na, er al. Onze grote paddock en weiland liggen achter de tuin van ons, maar ook achter die van twee buren. Doordat zij ook hele diepe achtertuinen hebben, hebben zij geen overlast van ons, ze vinden het alleen maar leuk. De stallen staan op de erfgrens, maar ook weer vrij ver naar achter en de paarden staan alleen in de winter 's nachts bij de stallen met paddock eraan vast. De mest in de wei slepen we er eens in de week doorheen, de mest uit de paddocks ruimen we meerdere keren per dag op in afsluitbare containers. Gelukkig nooit klachten van de buren en zelf ook totaal geen last van vliegen of stank bij huis!
Edit: Ik woon in een best groot dorp, zo'n 45000 inwoners, maar wel vrij 'boers' van oorsprong. Mensen met paarden aan huis wonen over het algemeen wel in de straat waar ik woon. Een vriendin van mijn heeft in hetzelfde dorp een paard aan huis in een rijtjeshuis, stal en paddock in de achtertuin, weiland aan de overkant van de weg. Zij heeft ook nooit problemen met de buren en heeft er ook twee paarden gehad.
Helemaal links zie je ons huis, de stallen staan tegen onze schuur aan, en met hun 'rug' tegen de schuur van de buren. (hier woonden we er net, inmiddels staat alles netjes in de beits)
[ [url=m/VDGLdF.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit zit nog allemaal achter ons huis, bak, paddock en weiland. Op de foto hierboven staat de fotograaf hier met de rug naar toe.
[ [url=m/lsF3fA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Links van de paddock is de erfscheiding met de buurman, aan de andere kant van de heg is zijn tuin. De grote eik links op de foto staat in de tuin van de buren daar weer naast, daar zit ook nog een klein stukje van ons weiland. Vooral hun kinderen staan daar altijd te genieten van de capriolen van ons veulen!
[ [url=m/cDwPmY.jpg]Afbeelding[/url] ]
De achterkant van onze schuilstal die in de paddock staat grenst aan de tuin van de verste buren. Zij hebben recht achter de schuilstal zo'n zelfde tuinhuis staan en zien vanuit hun tuin onze schuilstal dus niet, we hebben hem ook heel bewust daar neergezet, zo staat hij voor niemand in het uitzicht!
[ [url=m/3ZrJ2Z.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gebruikers op dit forum: juniper, Mizsz_Kitty, PiAnouk, xLiez en 19 bezoekers