MightyMike schreef:Ik zat hier ook aan te denken om grindmatten te leggen op de modderige plekken in de wei van de paarden, dus ben zeker benieuwd naar ervaringen hier, lees dus graag even mee. Ondanks dat wij zandgrond hebben, is de plek waar de paarden de wei instappen en het liefst staan toch altijd blubber wanneer het regenseizoen begint. Hier dan geen paddock, maar op de wei. De rest van de wei is prima droog, maar onze paarden staan het liefst op een vierkante meter vooraan
DubbelDun schreef:Door het gewicht van groot materieel zullen de roosters wel verder de grond ingedrukt worden zéker als er geen doek onder zit.
Ik weet niet hoe de roosters onderling aan elkaar vast zitten, maar ik kan me indenken dat als dit niet stevig genoeg is én er komt een wiel net op de rand dat het rooster aan de andere kant omhoog komt zetten en boven de grond uit gaat steken.
Gloa schreef:Hoe groot is de paddock?
Ik zit hier ook op klei en was uiteindelijk goedkoper uit met het laten aanleggen van een goede zand paddock dan roosters op de juiste manier plaatsen.
Zoals gezegd voorkom je dat ze in de modder lopen maar het water moet wel ergens naartoe. Dus zul je een fatsoenlijk vlak fundament op afschot moeten leggen onder je roosters om te voorkomen dat het een paddock vol poeltjes wordt of zelfs helemaal blank komt te staan.
DubbelDun schreef:Met paddockroosters zullen ze niet diep meer in de modder wegzakken, maar het water moet wel ergens naar toe kunnen en er zal toch ook iets over de roosters heen moeten, want het plastic kan best glad zijn.
Best leg je onder de roosters eerst een laag anti-worteldoek zodat de roosters niet in de grond getrapt worden.
De roosters zelf kun je vullen met grof zand en dan een laagje zand op de roosters zelf.
TaraMariska schreef:Gloa schreef:Hoe groot is de paddock?
Ik zit hier ook op klei en was uiteindelijk goedkoper uit met het laten aanleggen van een goede zand paddock dan roosters op de juiste manier plaatsen.
Zoals gezegd voorkom je dat ze in de modder lopen maar het water moet wel ergens naartoe. Dus zul je een fatsoenlijk vlak fundament op afschot moeten leggen onder je roosters om te voorkomen dat het een paddock vol poeltjes wordt of zelfs helemaal blank komt te staan.
Paddock is ongeveer 90m2 maar moet het nog even precies meten. Weet ook niet of dat inclusief of exclusief verharding is die er al zit.
TaraMariska schreef:Sanniejtjuh schreef:[ [url=m/G1bjlI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/afB7TP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nfNDPN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XV6psd.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heel netjes! Welke roosters heb je gebruikt?
runnerfan schreef:Wij denken er ook over na om paddockroosters te plaatsten bij de toegangspoorten van de wei, maar ik twijfel nog een beetje. Kan je er bijvoorbeeld met een trekker over heen rijden? Of verzakt dan de hele boel?
Hutcherson schreef:Het is echt een kriem om te mesten als je er niet voldoende zand op knalt! Je vork blijft achter elk randje hangen... Grrr.
Gloa schreef:Oké dat is niet zo heel erg groot. Meer een uitloopje dus. Dan zou ik het zeker goed aanpakken. Je paard heeft immers niet veel uitwijkmogelijkheden.
Als je het echt goed wil doen (en op deze afmeting kan best veel met 'de hand' of klein materieel) dan leg je eerst een laag wegendoek. Daarop een 10-20cm grof gebroken puin. Dat tril je helemaal vast (apparaat te huur bij de boels). Dan weer wegendoek en daarop gaan je roosters en zand.
Door er grof puin onder te leggen voorkom je dat de roosters gaan verzakken. Daarnaast functioneert het als een waterbuffer en blijft de toplaag droger omdat het water heel snel in een onderliggende laag weg kan zakken.
Gebruikers op dit forum: LolaTFB, McGregor, PetalBot, Wescha, xRivaldo, Zippo_M en 16 bezoekers