Ideeen gezocht voor shetlander stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

d4rkhorse

Ideeen gezocht voor shetlander stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 17:11

Hey,

Ik wil graag een weidemaatje voor mijn paard zoeken, liefst een shetlander.
Nu ben ik opzoek naar ideeen voor een shetlander stal...
Ik heb 3 opties:

Optie 1:
Mijn paard van 1m74 heeft een container stal waar hij in kan schuilen deze stal is 4m op 2,5m ongeveer. Er is nog vrij veel plek over dus misschien kan hij mee schuilen in deze stal? Alleen moet ik dan wel hopen dat ze goed overeen komen en dat ze beide accepteren dat ze samen in de stal mogen... ( Dus weet niet of dit de beste optie is... :) )

Optie 2: Ik heb nog een kleine zadelkamer van 2,20 op 2m ongeveer die ik eventueel kan gebruiken voor een stal? al lijkt me deze wel erg klein... :(

Optie 3:
Een kleine stal bouwen/kopen voor een shetlander :)
Nu heb ik niet zo'n goede ideeen om een goedkope shetlanderstal te bouwen of te kopen. Dus nu vroeg ik mij af of hier bokkers zijn die hun eigen goedkope shetlander stal hebben kunnen kopen of bouwen? En die me enkele foto's kunnen laten zien en me kunnen vertellen wat het ongeveer kost :D

Het moet een stevige stal zijn die niet zomaar gaat vliegen met een storm :') en het moet makkelijk afbreekbaar zijn/verplaatsbaar.
En wat zijn nu goede afmetingen voor een shetlander stal?

Hopelijk kan iemand me helpen :D

veranadautje

Re: Ideeen gezocht voor shetlander stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 17:14

Houd je er rekening mee dat als een shet een groot paard een trap verkoopt dit Precies de knie is en andersom het hoofd. Sorry hier geen tips voor een stal

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 17:17

veranadautje schreef:
Houd je er rekening mee dat als een shet een groot paard een trap verkoopt dit Precies de knie is en andersom het hoofd. Sorry hier geen tips voor een stal

Dat is altijd een risico... Als ik er een groot paard bijzet en hij trapt ook naar mijn paard of anders om op een verkeerde plaats kan dit ook altijd verkeerd aflopen :( ik ken veel paarden waar een shetlander bij staat :) Maar heb niet echt de mogelijkheid om er een grote stal bij te kopen... :(

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 17:30

Hier wel al aardig met ideeen bezig geweest voor shetten nu gaan we een stalletje huren bij schuilstal.com en daar spannen we een draadje voor zodat ze grote er niet in kunnen en de shetten er wel onderdoor.
Nou is bij ons het probleem dat de mensen van de grote geen geld uit willen aan hun pony en pony dus al 2 winter gratis mee eet van ons hooi.
Nu zijn we door meerder dingen klaar met deze mensen en gaan dus nu op die manier ruimte maken voor de shetten.

Ik weet alleen niet of die stal snel genoeg voor je te verplaatsen is.
Anders zo‘n grotere kalveren iglo nog een idee.

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 17:43

Ik ken inderdaad iemand die een kalveren iglo heeft voor haar shetlander.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 18:33

zijn die kalveren iglo's sterk en maak je ze dan vast aan de grond? :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:53

Als je nog ruimte over hebt in de kontainer kun je daar misschien een kleinere doorgang maken waar alleen de shet onderdoor kan en de grote niet. Hij kan zich dan altijd veilig terug trekken in zijn eigen ruimte.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:46

d4rkhorse schreef:

Ik heb er geen ervaring mee dus durf er niets over te zeggen.
Maar gok dat ze net als de andere schuilstalletjes verankerd worden in de grond.

Hier durfde we hem niet aan met een eczemer in de groep bang dat ze er te makkelijk doorheen gaat.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:48

d4rkhorse schreef:

Ik heb een kalver iglo gehad voor mijn shet. Was prima groot genoeg als schuilstal. Kwa stevigheid heb ik ook geen problemen ondervonden en hij heeft er echt wel eens aan staan schuren oid. Ik had hem wel veranderd met 2 grondpennen, want ik was bang dat hij anders weg zou waaien met storm (je tilt zo'n ding makkelijk met 2 personen, dus echt zwaar zijn ze niet)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:59

Kun je geen afdak maken waar de shet kan schuilen? Mijn ervaring is dat ze toch het liefst samen staan. Ik heb 2 stallen van 3x3 die altijd open staan voor een pony van 136 en 2 shetten maar meestal gingen ze met zijn 3e in een stal staan.

Als de rangen eenmaal bevestigd zijn en je niet in de stal voert kan het goed gaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:25

Ik wilde toch wel een stalletje met een wat hoger plafond en zorg ook altijd wel voor een schoon stro bed. Ik heb een tuinhuisje gekocht en deze verstevigd. Ik had al een redelijke uitgekozen hoor, niet eentje die met de eerste storm wegwaait of waar ze dwars doorheen trappen.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 13:04

Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden :)
Ik denk dat ik mijn zadelkamer toch ga ombouwen tot stal :) heb net eens gemeten en de zadelkamer is 2.20 x 2.50m. Mijn spullen komen dan gewoon in de andere container te staan waar al het hooi staat :)

Dan staat de shetlander toch in de zelfde container. en kunnen ze elkaar zien door het tussenschot dat er in staat :)

Aan de stal van mijn groot paard is een kleine paddock gemaakt waar hij eventueel snachts op kan lopen en kan kiezen of hij in de stal staat of niet.
Dit ga ik ook doen aan de stal van de shetlander alleen plaats ik tussen de grote zijn stal en de shetlander stal een draad waar alleen de shet onder kan lopen zodat hij rustig kan staan als hij wil. :)

Nu moet ik mijn ouders nog alleen zien te overhalen dat de paarden in de winter ook mogen buiten lopen snachts als ze willen... :+ vooral ons mama maakt hier een groot probleem van... ze heeft schrik dat hij snachts in een draad blijft vast zitten omdat hij niks ziet in het donker. _O- (dat is haar reden dat de paarden niet snachts buiten mogen in de winter :P )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:28

Je hebt lint wat in het donker oplicht, als je die aan de draad vastmaakt kunnen ze prima zien waar het draad loopt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:32

Ik ging net zeggen, als schuilstal kan je gewoon de stal van je grote aanhouden voor de twee. Eventueel een extra ingang of de huidige doorgang groter maken zodat ze elkaar niet klemlopen. Samen opsluiten in 1 stal zou ik niet doen en dan inderdaad voor jouw optie kiezen om ze elk een aparte stal met uitloop te geven. 2-2.5 is ruim zat voor een shet, als er een uitloop aanhangt. Mijn trekpaard van 1.65 past prima in een box van 3-2.80 (met uitloop uiteraard)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:34

Ik zou ook één grote paddock voor beide houden en in de stal van de shet de doorgang zo maken dat de grote er niet in kan (bovendeur dicht).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:36

Sowieso hebben paarden betere ogen dan mensen in het donker. In die 20 jaar heb ik ze snachts mss 3x door de draad gehad en dat was een bewuste actie van ze omdat de stroom er niet goed op stond en ze liever op het langere gras wilden lopen. Ze weten prima hoe hun weiland loopt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:40

Mijn ervaring is dat shetten veel waarde hechten aan een schuilplek, dus hij zal vast blij met je zijn!

Ik ken er veel, en hun rijpaarden maatje staat nooit binnen. Shet al bij druppel nr 1 _O-

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 14:50

oh dat wist ik niet dat er dingen waren voor de draden licht te geven haha :D

@Duhelo gaat de stal va de grote groot genoeg zijn denk je als schuilstal voor shetlander en mijn groot paard?

@Sintara oei haha dat wist ik niet :P mijn groot paard staat er ook bijna nooit in haha

DWSStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:05

Wij hebben 2 mini's en 2 kwpn hengsten (1.5jr en een zonder mamam van 5mnd)
in 2 boxen verdeeld. Ik heb een paddock eraan gemaakt dus een soort loopstal gecreëerd.

De stal hebben wij laten maken door HorseStable, je zou hun vrijijvend om advies kunnen vragen. misschien hebben ze een betaalbare variant voor je shetjes. Echt heel duur is dat bedrijf niet.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 15:22

DWSStable schreef:
Wij hebben 2 mini's en 2 kwpn hengsten (1.5jr en een zonder mamam van 5mnd)
in 2 boxen verdeeld. Ik heb een paddock eraan gemaakt dus een soort loopstal gecreëerd.

De stal hebben wij laten maken door HorseStable, je zou hun vrijijvend om advies kunnen vragen. misschien hebben ze een betaalbare variant voor je shetjes. Echt heel duur is dat bedrijf niet.

dat kan ik misschien wel doen, maar wil niet al te veel geld uitgeven omdat het een huur wei is :) en de stallen moeten verplaatsbaar zijn :D ik denk dat ik het eerst ga proberen met de container, moest het niet lukken kan ik nog altijd kijken voor een alternatief :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 19:11

d4rkhorse schreef:
oh dat wist ik niet dat er dingen waren voor de draden licht te geven haha :D

@Duhelo gaat de stal va de grote groot genoeg zijn denk je als schuilstal voor shetlander en mijn groot paard?

@Sintara oei haha dat wist ik niet :P mijn groot paard staat er ook bijna nooit in haha

Ja hoor. Gewoon zorgen dat de ingang breed genoeg is.
Wat ideaal zou zijn is als je de tussenwand tussen de stal en je materiaalhok kan weghalen. Dan heb je ren extra grote schuilstal met 2 ingangen.
Maar ik zou eerst even afwachten hoe het gaat met die twee. Als ze prima samen staan is er geen probleem. Bij wat amok kan een aparte stal wel fijn zijn.