Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight
Ibbel schreef:Als je met de hand wilt strooien kun je het beste korrelkalk nemen.
Hou er rekening mee dat je een ton per hectare moet strooien om een heel pH punt te stijgen, als je grond erg zuur is zal je dus zeker 500 kilo moeten verwerken. Da's een hoop, met de hand
En mogelijk zul je dat in januari nog een keer moeten doen.
Laat dus eerst je grond even testen, dan weet je hoeveel je omhoog moet. Normaal is een pH van 6 - 6,5 goed voor grasland.
En zeeschelpenkalk: denken we éven aan het milieu en de biodiversiteit in de zeeën die toch al bedroevend is? Kalk is kalk, daar hoeven dieren hun leven echt niet voor gegeven te hebben om de pH van een wei te verbeteren...
Mloes schreef:Mloes schreef:Fijn al wat reacties! Eerst check hoe hoog de PH is, is een goeie idd. Dat ga ik uitzoeken.
V.w.b. de hoeveelheid, ik lag ergens 25kg per 1000m2, dat zou met het handje moeten kunnen leek me.
Hmmm misschien niet goed gekeken, zie nu andere getallen staan per 1000m2 haha
Lolaliza schreef:Kan je geen boer of loonwerker uit de buurtvragen om kalkpoeder te strooien ?
Die kunnen dat stuk makkelijk meenemen als ze dat van hun doen
Poederkalk kost bijna niks en er moet echt een grote hoeveelheid op je land
Lolaliza schreef:Als je regelmatig kalkt ( om de 2 a 3 jaar ) is ondehoudsbekalking ongeveer 1 ton / Ha
Maar bij verwaarloosde graslanden met veel onkruid en zure grond is een grotere hoeveelheid kalk aangeraden ..gele en witte bloempjes op kale grond is vaak indicatie dat je moet kalken
GraceZarif schreef:Tegenwoordig kun je van ecostyle een bodemanalyse testkit kopen. En er is nu ook een talen tools ph meter te koop. Ikheb m op verschillende plaatsen in de grond gestoken en het viel nog mee. Ter controle ookin de tuin gedaan waarop hij wel naar rood uitsloeg.
https://www.intratuin.nl/talen-tools-ph ... ml#reviews
Ik had bijna de perlka gekocht maar las dat je daarmee het bodemleven doodt. Al die wormen en torretjes dan?!
Nu maar zeeschelpkalk laten komen.
vur schreef:Als je 2x per jaar rundermest op het land laat rijden, is kalken dan ook nog nodig? Weet iemand dat?
Gebruikers op dit forum: Carolien_P_S, Gaby, Gitana, Groetje, Luna_Rose, Mungbean en 14 bezoekers