Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight
Suzanne F. schreef:Nou, na al je extra info te hebben gelezen heb ik eigenlijk niks meer te melden. Want daar begint het wel bij.
Ik vraag me dan nu af wat je wilt verbeteren aan je bodem? Niet de waterdoorlaatbaarheid blijkbaar. Is hij te zwaar? Of alleen maar stoffig? Want dan moet je vezels doorheen mengen. Houtvezels of tapijtvezels.
En de schaatsbaan ‘s winters komt door het water wat onvoldoende weg kan, dan vriest het keihard op. Daar gaan de houtvezels of tapijtvezels wel iets bij helpen maar zonder goede onderlaag of drainage is dit eigenlijk weggegooid geld. Een soort huis bouwen op drijfzand.
Weidebloem schreef:Waar woon je? Weet je de samenstelling van de bodem? Je kan er wel gewoon zand op kieperen, maar als je bodem geen water doorlaat, hebben de kans dat je straks in drijfzand rijd. Waarom geen drainage toepassen?
Poekkie schreef:Ik heb ervaring met zavel, gewassen scheldezand en gewassen scheldezand+geopad.
Zavel is de enige die niet stoft maar in de winter een natte ramp. Ook met drainage moeilijk.
Het scheldezand is ideaal maar in de zomer stoft het. Wil al redelijk zwaar worden als je niet sproeit, maar geopad verbetert dit wel heel sterk.
Als je vezels mengt, moet je wel in het achterhoofd houden dat dit vooral bedoeld is voor bodems die vochtig gehouden worden. ALs de bodem te droog is, gaat het wat ontmengen en er boven op liggen. Bij ons gaan de vezels ook in de hoeven zitten, dus na het rijden wel steeds uitkrabben.
Ben je van plan een sleep te gebruiken achteraf? In dat geval zeker goed opletten, maar weinig types zijn geschikt voor vezels. Met een weidesleep bvb stropt het gewoon op als de bodem niet nat en vlak genoeg is.
hwn schreef:Mail eens voor info naar zandcompleet.nl, die kunnen je zowel over het zand als over de vezels vast voldoende advies geven. Lijkt me zeker doenbaar om het zelf te doen, enkel om de vezels in te werken zal je iemand met bijv. rotoreg nodig hebben, maar dat kost nu ook geen massa's geld.
belle_boef schreef:Mag je van de buren wel vezels op hun grond aanbrengen? Dat is nml wel verontreinigend.
Kan je niet gewoon een partij van hetzelfde zand ophogen?. Kan het water weg.
Poekkie schreef:De pistesleep die je beschrijft gaat helaas niet werken met vezels als het wat droger is vrees ik. Alhoewel sommige pistebouwers tegen mij zeiden dat dat prima kon, krijg je toch het hoopje vezels - zand - hoopje vezels effect.
Ik heb 1x met een lichte weidesleep geprobeerd en was na een uur ‘reparatieharken’ direct genezen
Als je niet sleept is het echter wel zonde om geld te geven aan vezels, is toch rond de 2-4 000 euro
Niffum schreef:Leuke uitdaging TS! Ik heb geen tips voor je maar ben wel benieuwd wat jullie ervan gaan maken! Voor waar wij nu zitten kijken we ook naar opties om de bak te verbeteren, maar het is mijn bak niet helaas.
Duhelo schreef:ik heb gewoon scheldezand gestort op mijn stukje weide. In de zomer is het iets zwaar (maar ligt ook 20 cm dik, en de grond was niet super effen), in de winter blijft er wel water op staan en heb ik stukken waar ze in wegzakken, maar wederom, grond was niet effen en het zand hebben we niet supermooi kunnen verspreiden.
Op jouw mooi effen stuk grond zou ik gewoon beginnen met 10 cm zand (scheldezand, of beter, MC3 zand) te storten en mooi egaal verdelen. Even een jaartje aankijken wat dat geeft en dan kan je opteren om meer zand te storten of te mengen met vezels, afhankelijk welk resultaat je wil.
Gebruikers op dit forum: diane1972, Loe_Loe, love_juliet, Paardengek81 en 15 bezoekers