Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
moonsparkle schreef:Hazelaar? Duurt wel tien jaar ongeveer voor ze hazelnoten geven, maar volgens mij is blad en noot niet schadelijk, maar ik twijfel wel omdat paarden het echt lekker schijnen te vinden, misschien zouden de takken er aan gaan?
tamary schreef:Vlier groeit snel, zou antivlieg zijn en ze blijven er af. Berk groeit ook snel, maar is lekker. Op een klein oppervlak telt elke meter en dan is ruim (+hoog) moeten afrasteren om je schaduwboom te beschermen niet handig.
rina schreef:Denk er bij Vlier wel om dat als je er 1 hebt, er na een paar jaar een heleboel staan. Vlier woekert enorm en komt overal op. Anti vlieg heb ik nog niet gemerkt. Heb woekerende vlier staan, huis heeft 2 jaar leeggestaanmaar merk nou niet echt dat er minder vliegen in de buurt zitten.
rina schreef:Persoonlijk, ik zou voor kastanje gaan. Ja het duurt even voor je schaduw hebt, maar als groot genoeg geven ze in de zomer ook echt schaduw (als in veel blad, wat je bv. van een Berk niet hoeft te verwachten)
Ja in het voorjaar 1 keer werk van de bloesems, en in het najaar 1 keer werk van het blad en de kastanjes, maar voor mij staat dat in het niet tegenover het genot in de zomer. En het blad is groot dus veel makkelijker weg te harken dan dat fijne spul. Mijn paarden waren ook erg blij met de kastanje die bij toeval op de hoek van de paddock staat bij het nieuwe huis. Daar hebben ze met het warme weer een hoop uurtjes onder gestaan. En Kastanje wordt vrijwel niet gegeten.
GDG schreef:Tamme of wilde? Wilde zou ik zelf niet doen ivm het giftige van blad, vrucht en tak. Aan de andere kant, die vlier die ik heb staan is ook giftig en staat zonder bescherming in de wei en zitten ze echt niet aan. Maar als ik iets nieuw aan zou planten wat ook niet zo heel snel groeit zou ik liever kiezen voor iets wat niet giftig is, want stel je hebt er wel een bij die het eet dan ben je je tijdsinvestering wel kwijt.
Ik zou dan dus voor een tamme kastanje gaan.
GDG schreef:Hier sinds een jaar of zeven een vlier in de wei maar helaas nog steeds niet uitgezaaid of gewoekerd, had van mij weg gemogen. Maar dat komt dan misschien nog? En dan baal ik er misschien wel van als het echt zo sterk uitbreidt.
Gebruikers op dit forum: Paardengek81 en 57 bezoekers