Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
Mizora schreef:Houtkrullen. Zowel vlas als strokorrels worden regelmatig gegeten, zeker friezen hebben de er de neiging toe is mijn ervaring, zelfs met onbeperkt hooi.
Bij venhorst is 1 de plospan classic, de "gewone" houtvezel, bij 1 pallet (54 balen) 5.87€/baal. Het gebruik is voor veel paarden ongeveer 1 baal per 5-6 dagen bij voldoende dik opstrooien (een 3x3 stal starten met 4-5 balen, daarna vaak pas na 10-14 dagen). Eerder kochten we het bij een fouragehandelaar in de buurt, daar kostte het 10€/baal. Dus dat is best een serieus verschil.
Nibbit schreef:Dikke rubber matten met eventueel een klein laagje houtkrullen
Dan ligt ie zacht en warm en de krullen nemen nog wat vocht op als er geen afvoer onder de matten zit
neetoch schreef:Hou er rekening mee dat als ze zich maar genoeg vervelen of honger hebben, ze ook zaagsel of houtkrul zoals het hier genoemd wordt en zelfs stro korrels kunnen eten.
Maar hier ook altijd rubber speeltuin matten die vocht door laten, zonder afvoer trouwens. Omdat ik het ranzig vind om ze in hun eigen urine te laten liggen, gaat daar nu een laagje gehakseld koolzaadstro overheen ( de tarwe variant aten ze hier namelijk ook). Vlas aten ze hier niet trouwens. Maar je weet het nooit. Het eten van eigen vloerbedekking los je eigenlijk op door als je eenmaal een vies laagje over hebt met uitmesten die over het schone heen te harken. Dan eten ze er niet meer van namelijk. Je zit dan wel met het eerste schone nieuwe aan bodembedekking. Je zou daar een laagje vies stro overheen kunnen doen voor de zekerheid?
Gulpje schreef:neetoch schreef:Hou er rekening mee dat als ze zich maar genoeg vervelen of honger hebben, ze ook zaagsel of houtkrul zoals het hier genoemd wordt en zelfs stro korrels kunnen eten.
Maar hier ook altijd rubber speeltuin matten die vocht door laten, zonder afvoer trouwens. Omdat ik het ranzig vind om ze in hun eigen urine te laten liggen, gaat daar nu een laagje gehakseld koolzaadstro overheen ( de tarwe variant aten ze hier namelijk ook). Vlas aten ze hier niet trouwens. Maar je weet het nooit. Het eten van eigen vloerbedekking los je eigenlijk op door als je eenmaal een vies laagje over hebt met uitmesten die over het schone heen te harken. Dan eten ze er niet meer van namelijk. Je zit dan wel met het eerste schone nieuwe aan bodembedekking. Je zou daar een laagje vies stro overheen kunnen doen voor de zekerheid?
Zoals jij het uitlegt deed ik al een hele tijd met stro. Al het acceptabel vieze aan de kant, schoon stro in het midden, rijkelijk besproeien met Eucalyptuswater en dan het vieze stro er bovenop. Maar daar had hij dus lak aan en ging het alsnog eten als hij geen zin had in zijn hooi. In principe krijgt hij meer dan genoeg hooi als hij op stal staat, en verder gaat hij als hij dus thuis is weer hele dagen in de paddock met een hooinet. Ik kan me herinneren dat hij houtmot niet at, dus ik denk dat ik toch daar voor zal gaan.
Gulpje schreef:Nibbit schreef:Dikke rubber matten met eventueel een klein laagje houtkrullen
Dan ligt ie zacht en warm en de krullen nemen nog wat vocht op als er geen afvoer onder de matten zit
Dit lijkt me zeker wat Er zit idd geen afvoer bij ons onder eventuele matten maar in combinatie met de houtkrullen heeft hij een lekker en vooral ongevaarlijk bed!