Paarden weideruif

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vierspan

Berichten: 309
Geregistreerd: 08-08-05

Paarden weideruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 21:19

Wie kan meer vertellen over paarden weideruiven.

Waar moet je op letten bij het kopen van een weideruif:

Veiligheid, in elk geval een buis rondom het dak.
Welke tussen hekken: die half ronde bogen of die rechthoekige rekken?
Wel of geen slowfeeder net erbij?
Duurzaamheid, hoe lang gaan ze mee?
Hanteerbaarheid, makkelijk te vullen, verplaatsbaarheid
Welk model merk raad je aan? Welke niet?

Zyffah

Berichten: 156
Geregistreerd: 30-05-14
Woonplaats: Noordwijk

Re: Paarden weideruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:38

De rechthoekige hekken kan ik in ieder geval niet aanraden, alle paarden stonden hier met wondjes boven de ogen omdat ze hun hoofd ertegen stootten als ze moesten wijken voor een ander paard.

tamary

Berichten: 29503
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:38

Net scheelt hoop er uit gooien, dus die is handig, kan grotere maas zijn (4.5cm slowt niet meteen, maar gaat vaak daarom wel langer mee en hooi blijft beter in de ruif).
Advies sommige fabrikanten is om bij voordroog/kuil een speciale rubber achtige coating in de ruif aan te brengen ter bescherming, tegen regen en zon kan het metaal beter dan de inwerking van sommige stoffen die in voordroog ontstaan.
Voor het verplaatsen en vullen wil je eigenlijk een trekker en balenklem + vork voor verplaatsen. Dat doe je dus meestal niet zo snel, met vertrappen rondom de ruif tot gevolg (en daarmee rap onbegaanbaar voor mensen). Zet zo'n ding het liefst op een verharding om een altijd begaanbare plek te maken.

Ik heb goede ervaringen met deze verkoper :
https://www.cattlefence.de/

Tussen geen trekker, geen verharde plek voor zo'n groot ding, maar paar pony's + kosten ben ik er nooit aan begonnen.
Ik wil ook liever meer voerplaatsen dan maar 1.

Inmiddels heb ik 2 van deze ruiven staan en die bevallen mij goed :
https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/w ... 2-mtr.html (met voergoot en dak, mijn pony's willen droog hooi). Zijn eigenlijk voor schapen, maar zo groot zijn mijn pony's ook weer niet (en voor mijn schapen zou deze te hoog zijn, die hebben een andere met wieltjes ivm vaak verplaatsen naar vers gras).

Poekkie

Berichten: 7437
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paarden weideruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:52

Wij hadden vroeger een met gebogen hekken. Onding. Verschrikkelijk lastig met vullen tenzij je een ganse grote baal erin zou kunnen duwen met een trekker. Verschrikkelijk lastig met schoonmaken ook, je moest er altijd in springen. Paarden hebben er zich nooit aan verwond, maar echt veilig heb ik het nooit gevonden.

Zou zeker een net aanbevelen ivm versmossen en wegwaaien.

Verplaatsbaarheid alleen met zware trekker. Niet proberen te verslepen met een 24pk minitractor. En toch al gauw een stuk of 6-8 sterke mannen nodig om te verslepen.

Bij ons was de bodem na enkele jaren geroest maar wel nog perfect bruikbaar.

vierspan

Berichten: 309
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Paarden weideruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 22:02

Dat zijn al zeer bruikbare reacties, super!
Bij het verplaatsen gaat het er meer om, zijn ze met een loader of tractor makkelijk te verplaatsen.

Ik krijg de indruk dat de rechthoekige rekken op internet worden aangeduid als veiligheidsrekken, als ik het goed begrijp bedoelen ze dat bij de ronde rekken meer kans is dat er een hoef in vast kan komen te zitten? Zou dat kunnen? Maar wanneer ze bij rechthoekige hekken hun hoofd stoten is dat ook niet fijn.

lizy29

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:21

Wij hebben er al jaren zo een...
Afbeelding

Zetten er met de trekker een grote baal in en eten maar.
Verplaatsen is relatief simpel met de lepels van de trekker al zit er ook een systeem aan om hem achter je trekker te hangen.

Caira
Berichten: 26156
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Paarden weideruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 05:32

Er zit een systeem om hem te verplaatsen. Wij hebben er 2 met de half ronde rekken en ik vind hem fantastisch. Als hij leeg is haal je het net opzij, hek open. Pak met de tractor een nieuwe ronde baal, net erover en je bent weer even klaar!