Jenara schreef:Voor 130 euro een stal waar ze zo voeren dat je paard kan aansterken en het goed heeft lijkt mijn een utopie.Dankjewel voor jullie opinies!
Het is trouwens zeker niet zo dat ik geen 240€ per maand kan betalen hoor. Dan niet op reis gaan is dan ook een bewuste keuze geweest, maar het wordt wel zuur als het fun-deel van het paard houden wegvalt. Dat het erbij hoort, ben ik me natuurlijk van bewust!
Ik ben in ieder geval vandaag alvast eens gaan kijken op de pensionstal waar het over gaat en wat ik al vreesde is het geval, ik ben er niet echt van overtuigd. Op zich geen verkeerde plek, maar verouderde, kleine stallen, hele kleine postzegelpaddocks waar de paarden helemaal alleen op staan.. Een buitenpiste die in het winterseizoen niet echt bruikbaar gaat zijn want te nat.
Het is zeker niet dat ik persé wil bezuinigen op mijn paard, helemaal niet, maar zou het zonde vinden om een bedrag neer te tellen voor accommodatie die ik niet gekozen heb. Vergeet niet dat de pensionstal waar ze naartoe zou kunnen niet door mijzelf is uitgekozen. Vandaar ben ik ook bang, dat zelfs indien ik nu voor optie 1 ga, ik op termijn toch weer ga willen veranderen omdat ik niet achter de manier van houden sta + omdat er voor mij, als ik terug ga kunnen rijden, niets te beleven valt en geen deftige piste is tijdens de wintermaanden.
Wat de 130€ betreft, hiervoor zou ze hetzelfde voer blijven krijgen dat ze nu krijgt, waarmee ze ondertussen alweer goed op weg is om beter te worden.
Maar ik moet jullie wel bijtreden dat het binnen staan, zeker voor de winter, voor haar op dit moment wel echt beter zou zijn. Ook de rust die een eigen stal zou brengen... Ik vind het alleen een heel moeilijke beslissing omdat ik nu zie dat de voorgestelde pensionstal niet één is waar ik zal willen blijven op lange termijn.
Rizette schreef:Voor 130 euro een stal waar ze zo voeren dat je paard kan aansterken en het goed heeft lijkt mijn een utopie.
MalaQ schreef:Het verbaasd mij eigenlijk dat er zoveel zijn die direct kiezen voor optie 1. Ik ben benieuwd hoe dat was geweest als er geen prijzen en motivatie voor lagere kostprijs genoemd zou zijn?
Ik zou ook voor een herstellend paard kiezen voor lekker 24/7 eigen keus om binnen of buiten staan. Echter wel op (heel wat) voorwaarden.. Het moet geen plek worden met alleen maar drek, er moeten voldoende voerplekken zijn zodat elk paard kan eten op gemak, er moet voldoende toezicht zijn (want: ongezond herstellend dier = risicovoller dat er wat gebeurt), er moet normaal bijgevoerd kunnen worden en de weidegenootjes moeten geen lastpakken zijn. Als dat allemaal in orde is kunnen ze juist ook op zo'n plekje rustig bijkomen, en juist ook voldoende bewegen. Beweging is ook bij een herstellend paard heel belangrijk.
Als dit op plek 2 niet in orde is, en plek 1 staat je niet aan, zou ik uitwijken naar een plek wat verder weg waar dit wel allemaal op orde is.
MalaQ schreef:Het verbaasd mij eigenlijk dat er zoveel zijn die direct kiezen voor optie 1. Ik ben benieuwd hoe dat was geweest als er geen prijzen en motivatie voor lagere kostprijs genoemd zou zijn?
Ik zou ook voor een herstellend paard kiezen voor lekker 24/7 eigen keus om binnen of buiten staan. Echter wel op (heel wat) voorwaarden.. Het moet geen plek worden met alleen maar drek, er moeten voldoende voerplekken zijn zodat elk paard kan eten op gemak, er moet voldoende toezicht zijn (want: ongezond herstellend dier = risicovoller dat er wat gebeurt), er moet normaal bijgevoerd kunnen worden en de weidegenootjes moeten geen lastpakken zijn. Als dat allemaal in orde is kunnen ze juist ook op zo'n plekje rustig bijkomen, en juist ook voldoende bewegen. Beweging is ook bij een herstellend paard heel belangrijk.
Als dit op plek 2 niet in orde is, en plek 1 staat je niet aan, zou ik uitwijken naar een plek wat verder weg waar dit wel allemaal op orde is.
Ballard_L schreef:Ik had nog steeds voor optie 1 gekozen als ik de prijzen niet had geweten. Maar nu ik TS haar bericht heb gelezen met hoe de locatie echt is zou ik toch kijken of ik iets anders zou kunnen vinden. Optie 2 zou ik echt alleen doen als je 100% weet dat ze niet in de drek staan in de winter. Wat bij de meeste plekken in NL toch al wel zo is...
estja schreef:Hier ervaring met een hond met anaplasmose en het is echt een heftige rotziekteHond is uiteindelijk ingeslapen (had wel nog een ziekte) dus ik vraag me af hoe de vooruitzichten voor je paard zijn? Want de vooruitzichten zouden voor mij ook meetellen bij het soort stalling dat ik zoek.
SjonnieZ schreef:Los van de prijs (ik vind 240,- voor een stalling niet veel btw) zou ik voor optie 1 kiezen. Zo komt jouw paard het best tot haar rust. Omdat je schrijft dat zij onderdanig is.
ikkeniet schreef:Zonder naar de prijs te kijken, denk ik dat ik zou gaan voor de optie:
Overdag naar buiten en 's nachts op stal.
Paard kan overdag met andere paarden staan, en heeft 's avonds de mogelijkheid om in alle rust
haar voer op te eten. Daarbij door 's nachts op stal te staan en niet buiten,
al is het in de schuilstal en modder kan ze haar lichaam een stuk warmer houden en verliest ze daar minder energie aan.
SjonnieZ schreef:Los van de prijs (ik vind 240,- voor een stalling niet veel btw) zou ik voor optie 1 kiezen. Zo komt jouw paard het best tot haar rust. Omdat je schrijft dat zij onderdanig is.