Voordelen merrie - ruinen kudde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

Voordelen merrie - ruinen kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 22:58

Vaak zie ik bij pensionstallen dat merries en ruinen van elkaar gescheiden in kuddes gehouden worden.

Toch vroeg ik mij af wat de voor (of na) delen zijn van merries en ruinen scheiden.

Is dit puur vanwege hormonen en ruinen soms merries proberen te dekken. Of zitten er ook andere voordelen aan om ze te scheiden, en zo ja wat dan ?

Gewoon benieuwd

mika11

Re: Voordelen merrie - ruinen kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:39

Ik denk ook wat minder gevechten, opjagen.
En dus ook minder verwondingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:42

Die van mij staat samen met 1 merrie. We hebben een ruinengroep van 4/5 (allemaal tinkers en Friezen), een ruinengroep van 3 en een ruinengroep van 2. De merries zijn dit jaar toevallig geblesseerd. Maar stonden ook met 5 samen.

Er stond eerst nog een ruin bij ons bij maar die is geopereerd aan koliek. Het ligt er maar net aan hoe het klikt. Mijn ruin reageert niet overdreven op merries en speelt juist heel ruig met ruinen, dus dit werkt prima zo. Als de merrie hengstig is wil hij haar niet in zijn buurt en gaat ze over het hek heen neuzen met andere ruinen.

De andere ruinen proberen soms merries te dekken of vinden de merries bloedirritant als ze hengstig zijn en gaan dan onderling kloten etc.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:52

Mijn ruin stond op de vorige stal ook in een ruinengroep. Denk dat het inderdaad gescheiden werd vanwege “hormonen”. Hij staat nu in een kudde met zo’n 40 andere paarden en pony’s, jong en oud, ruin en merrie. Gaat onderling prima, ze vormen zelf allemaal kleine groepjes.

Overigens valt me wel op dat mijn ruin altijd met andere ruinen staat. De merries kunnen soms best wel bitchen, hij zal wel geen zin hebben in die drama :+

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 00:02

Merries en ruinen staan bij ons ook compleet apart op de wei. Zelfs met een sloot ertussen. 1 jaar wel een merriewei naast een ruinenwei gehad en dat gaf echt problemen. Hengstige merries en ruinen die opeens denken dat ze hengst zijn. Daarnaast spelen ruinen vaak anders dan merries.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:13

Mijn ervaring is dat merries Vaak onrust brengen in een ruinengroep. Willen gedekt worden, gaan de ruinen opjutten of ‘gewoon’ zeuren.

Nu staat hij weer in een gezapig ruinenclubje het grootste deel van de dag te vreten, dutten of te kroelen. Erg chill!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:03

Hier thuis staan ze gewoon gemengd, 2 ruinen met 4 merries en 1 hengstveulen. Bij ons heeft het nooit problemen gegeven.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:14

Ik denk dat gemengde groepen op pension veel onrust geven, mede door wisselingen. Paarden thuis gemengd houden is door een stabielere basis denk ik makkelijker. Mijn ervaringen zijn wisselend. Ik heb gemengd goed zien gaan, ik heb het mis zien gaan en ook dat het een hele tijd goed ging en ineens toch omdraaide.

In de praktijk is het op pensions denk ik veel makkelijker om de groepen gescheiden te houden om in de basis die onrust te voorkomen. Het kan goed gaan, het kan ook goed mis gaan. Het is niet altijd te voorspellen. En dan heb je ook te maken met eigenaren die het wel of juist niet willen. Als pension kun je beter één duidelijke lijn trekken, denk ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:11

Tja, in pension moet je rekening houden met elkaar en zuinig zijn op de paarden van klanten. Er is vaak toch ook regelmatig wisseling. En er is een wezenlijk verschil in pension waar paarden slechts een aantal uren samen staan buiten.

Wij hebben ze aan huis en 3 ruinen met 2 merrie's. Eerst nog een 4e ruin. Elke keer als er eentje bij kwam, moet je tijd nemen om te introduceren.
Ze lopen 24/7 samen op een pp, dus plekken om van elkaar weg te gaan. Niet 4 hoeken om de ander in te jagen etc.

De merrie die er het laatste bij kwam was de eerste 2x erg heftig hengstig en daar wisten de ruinen wel raad mee, maar dat is allang afgezwakt.
Haar moeder was daarvoor op een nieuwe ruin heel hengstig, wat haar zoon niet zo leuk vond. Maar ook dat regelt zich als het de tijd krijgt.

Haal je ze uit elkaar en dan weer bij elkaar, heb je dat steeds opnieuw.

Mijn ruin is heel gek op zijn zus en moeder, maar als hij even rust wil of kroelen, is een andere ruin zijn beste vriend.

Ruimte is bepalend, de tijd dat ze samen staan en hoe vast je samenstelling is.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:28

troi schreef:
Mijn ervaring is dat merries Vaak onrust brengen in een ruinengroep. Willen gedekt worden, gaan de ruinen opjutten of ‘gewoon’ zeuren.

Nu staat hij weer in een gezapig ruinenclubje het grootste deel van de dag te vreten, dutten of te kroelen. Erg chill!

Hier is de ervaring juist andersom! De ruinen bij ons zijn echt drukker, meer speelvogels, elkaar uitdagen. Daar wil ik mijn merrie niet tussen hebben hoor... We hebben overigens meestens gemengde groepen, en dat gaat vaak echt prima, maar ben toch wel blij dat mijn merrie met een andere merrie staat. De dames zijn eigenlijk super rustig en meer dan eens een oor draaien gebeurt er niet. Ja, kriebelen, dát wel.

Terwijl in de wei met veel ruinen de ruinen onderling dus wel wat meer rommelen, discussies hebben ook. De andere weides zijn sowieso wel rustig, maar dat is dan bijv 1 merrie en 2 ruinen of andersom, en de meeste ook wel ver voorbij puberleeftijd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:38

Wat een vooroordelen, hahaha.

Mijn merries zijn 13 en 27. Als er gek gedaan wordt zijn zij het. Dat zijn juist degene die lopen te racen en dan flink wat bokken en doen.

Enige is dat ze wat minder kroelen of wat sneller klaar zijn.

Ruinen kunnen wel wat klieren, maar hier is dat echte spelen na de pubertijd wel opgehouden. Toen mn ene ruin 4 was, was dat echt tegen een andere ruin opspringen, in elkaars benen bijten etc. Maar daar hebben merrie's die erbij staan helemaal geen last van...........Die kijken ernaar en vinden het wel best.

En elke keer weer zie ik dat als een merrie een band heeft opgebouwd met de ruinen ze zich niet meer opdringt of wil laten dekken. Maar daarvoor moet je ze dus wel bij elkaar laten lopen en niet steeds bij elkaar, uit elkaar, want dan hou je dat langer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:46

superpony schreef:
Wat een vooroordelen, hahaha.

Mijn merries zijn 13 en 27. Als er gek gedaan wordt zijn zij het. Dat zijn juist degene die lopen te racen en dan flink wat bokken en doen.

Enige is dat ze wat minder kroelen of wat sneller klaar zijn.

Ruinen kunnen wel wat klieren, maar hier is dat echte spelen na de pubertijd wel opgehouden. Toen mn ene ruin 4 was, was dat echt tegen een andere ruin opspringen, in elkaars benen bijten etc. Maar daar hebben merrie's die erbij staan helemaal geen last van...........Die kijken ernaar en vinden het wel best.

En elke keer weer zie ik dat als een merrie een band heeft opgebouwd met de ruinen ze zich niet meer opdringt of wil laten dekken. Maar daarvoor moet je ze dus wel bij elkaar laten lopen en niet steeds bij elkaar, uit elkaar, want dan hou je dat langer.

Want blijkbaar snapt vrijwel niemand dat het overdreven hengstig-gedrag van een merrie in een nieuwe groep een vorm van verdediging/acceptatie is naar de andere paarden.

Wat je zegt, zie je inderdaad regelmatig gebeuren en beschreven worden: groep bij elkaar, uit elkaar, toch weer bij elkaar, werkt zogenaamd toch niet.....

Geduld en gedragsinzicht is niet de sterkste kant van veel paardenbezitters.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:37

Mijn ruin kan prima bij merries, ook samen met ruinen.
Maar er moeten niet veel meer ruinen zijn dan merries, dan gaat hij een (of meerdere) merrie claimen en wordt zijn gedrag er absoluut niet beter op.
Daardoor is hij al een x verbannen uit een kudde omdat het echt niet meer ging.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:42

Op mijn vorige stal stonden paarden in het begin ook gemend. Altijd gelazer.

Toen aparte merrie en ruinen groep gemaakt en gelijk rust in beide kuddes.

Ik ben dus ook voor aparte groepen :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:00

Mijn beide merries staan nu in een merriekudde.
Mijn oudste merrie is opgegroeid in een merriegroep en heeft daarna jaren in een gemengde kudde gestaan en dat gaf wel gedoe met dekken door verschillende ruinen (laat gecastreerd had er wellicht mee te maken). Dat vond ik heel vervelend, ivm risico op ontstekingen en blessures. Werd heel laconiek mee omgegaan.
De speelsheid van ruinen corrigeerde ze overigens gewoon, het dekken enkel wanneer ze niet of niet goed hengstig was.
Ik vond het dus een verademing haar in een merriekudde te kunnen zetten. De groep is verder stabiel, maar dat was in de gemengde groep ook vaker wel dan niet het geval.
Ik zou het dus ook bij voorkeur gescheiden houden of anders iig een veel groter ratio merries tov ruinen en een dekkende ruin zonder pardon uit de groep halen. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:05

Hier hebben ze altijd samen gestaan en eigenlijk nooit problemen gehad. Mijn huidige ruin is eigenlijk zelfs het makkelijkst met merrie's. Andere ruinen en/of hengsten geeft geheid schrammen. :\ Terwijl hij met de merrie's altijd lief en rustig is.

De stallen waar ik gestaan heb stonden ze ook gemengd overigens. :) Maar ik vermoed dat een stabiele groep inderdaad wel meer basis rust zal geven. :)

Tantejeanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:41

Bij ons is er aardig onrust in de combi kudde, in die zin dat merries vaak hengstig worden/ gedekt. de aparte ruinen en merrie kuddes zijn rustiger. Speelt ook wel mee dat het een grote kudde is waar in het voorjaar/zomer periode ook nieuwe paarden worden ingeschaard.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:51

Mijne stond in een gemengde groep
3 ruinen en 4 merries

Een van de ruinen heeft 1 ruin al weg gepest en de mijne is vorige week de groep uit gegaan.

Hij loopt alles nu te dekken maar ze willen de groepen nu anders indelen.
Die ruin bij de ruinengroep en dan 3 rustige ruinen van de ruinengroep naar onze groep zodat we dan 4 ruinen en 4 merries hebben.

De mijne staat nu kantjes te maaien in de paddock en op dieet hahahahaha

Verder hebben we allemaal ruinen en merrie groepen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 19:22

Wij hebben gescheiden groepen. Geen gedoe met dekkende ruinen of claimers.

En dan daaropvolgend: mensen die willen dat hun paard of het paard van een ander de groep uit gaat.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 19:27

Al moet ik zeggen. Wij hadden altijd een pony groep met ruinen en merries en dat ging altijd goed. Nooit geen gezeur.