Hoe huisvest jij je paard en waarom?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

1. 24/7 Buiten in een weiland met schuilmogelijkheid
62 (20%)
2. 24/7 Buiten in een paddock met schuilstal, s'zomers weiland
64 (21%)
3. Dag deel buiten op het weiland/paddock en dag deel op stal.
148 (48%)
4. Op stal, komt alleen buiten als ik er zelf ben.
2 (0%)
5. Paddock met track
27 (8%)

Totaal aantal stemmen: 303

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 11:21

Ik vraag mij dit af.

Tegenwoordig zie je steeds meer mensen die hun paarden, paardvriendelijker huisvesten.
Een stal waarbij een paard 24/7 op stal staat lijkt langzaam aan steeds minder te worden.

Hoe heb jij je paard gehuisvest en waarom? Beoefen je sport met je paard op hoog niveau?
Wat zijn jouw redenen om je paard te huisvesten zoals die nu staat.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:24

Mijn optie staat er niet bij. (Maar 2 komt het meest in de buurt)

24/7 op een paddock met schuilstal. Vanaf April tm September ongeveer gaan ze dan nog gemiddel 3 uurtjes per dag op de wei.

Waarom? Fijner voor het paard. Kan ze zelf kiezen of ze buiten of binnen staat.
Hele dag op het gras is vaak niet eens zo gezond voor de paarden. Liever wat meer hooi erbij en beperkt gras.
Ik beoefen geen sport op hoog niveau. We rijden lekker wat rond door het bos :)

Marije_jiplover

Re: Hoe huisvest jij je paard en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:26

Mijn optie staat er ook niet bij.
In de zomer 24/7 op het land, wanneer het weer in het najaar slechter wordt 's nachts op stal, overdag op het land.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:27

Zomers zoveel mogelijk buiten, bij slecht weer of warmte overdag op stal. In de winter overdag buiten en snachts binnen. Ze staan altijd in de wei, niet op zand.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:27

In de zomer 24/7 buiten met schuilmogelijkheid en tot vorig jaar de hele zomer op de wei.
Ze staan nu het meeste op de paddock en een paar uur in de wei.. dit omdat mijn kleine tegen bevangenheid aan zit en mijn Fries ook wat te dik werd.
De laatste dagen gaat de kleine 's nachts op stal en mogen de grote de hele nacht de wei op.
Is niet wat ik normaal graag zou doen, maar anders heb ik de kleine bevangen en ben ik verder van huis. Hij gaat gelukkig heel graag op stal dus dat is wel fijn.

In de winter staan de op de paddock met schuilmogelijkheid en 's nachts (vanaf ca 23:00 uur) op stal.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:29

Die van mij staat in de zomer overdag op de wei (van 08:30 tot 16:00). Daarna gaan we meestal rijden, stukje fietsen of iets anders samen doen, en dan staat ze tussen 6 & 7 weer op stal.

In de winter gaat ze 3x per dag 2 uur in de paddock ('s ochtends, 's middags en laat 's avonds), een keertje tussendoor in de stapmolen en daarnaast samen nog wat doen.

Op mijn vorige stal kwam ze in de winter iets meer buiten, maar zeker op regenachtige dagen werd ze daar niet zo blij van. Liep ze uren te ijsberen voor het hek. Met droog weer stond ze wel lekker te chillen met haar vriendjes.

Ik merk dat ze aan het eind van de dag als ze op stal staat echt even tot rust komt.
Met een stal van 4,5m x 3,5m, buitenluik, vriendjes om zich heen en onbeperkt ruwvoer hoeft ze zich ook nooit te vervelen.

Ze is stralend gezond en komt heel relaxed en happy op mij over dus ik denk dat ik zo goed management voor haar heb. :)

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:30

Altijd buiten net als in de natuur.
Paard beschikt over toegang tot water en hooi naast de plantjes en gras. Paarden zijn altijd happy en gezond. Zelf wordt ik ook nooit zo blij van meeste stallen gezien ik zelf al gauw last heb van al dat stof.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 18-08-20 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:30

Ik doe weer moeilijk. :+
Hier hangt het van het weer af. Met de hitte van de vorige weken hebben ze 24/7 buiten gestaan met een schuilstal die onder de bomen staat (dus constant schaduw daar.) omdat het in de stal echt te benauwd was naar mijn zin.
Nu het een stukje afgekoeld is komen ze rond een uur of tien/half elf weer naar binnen en gaan ze ten aller laatste om 8 uur 's morgens weer naar buiten. Vaak eerder rond een uur of zes. Dit is iets dat ik vooral doe zodat het ze niet compleet vreemd is als straks de winter er weer aan komt en het sneeuwt of constant regent. Dan zou ik ze op stal willen zetten 's nachts zodat ze iig een paar uur echt kunnen opdrogen. Een paar goede buien of een paar uur regen kunnen ze heus wel hebben maar vorige winter zijn er weken geweest dat het niet leek te pauzeren en dan zou ik ze dus wel even willen kunnen laten op drogen zodat ze ook even zonder deken kunnen "luchten". En met nieuwjaar wil ik ze dit jaar ook op stal kunnen zetten in de hoop dat ze daar iets rustiger zijn met muziek op in de stal.

Indien ik volgend jaar terug wedstrijd rijd, schat ik dat wanneer ik op wedstrijd ga, ze ook 's nachts buiten blijven omdat ik het niet fair vind om wedstrijd mee te tellen als "uit de stal". Dus dan wil ik dat ze na de wedstrijd gewoon vrije tijd kunnen "inhalen".

Hier wisselt het dus een beetje naar omstandigheid. _O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:32

2 komt het dichtst in de buurt
Inloopstal met paddock, track en weide zolang de wei het toelaat
Groep van alleen merries

Wil gewoon graag dat ze sociaal met zoveel mogelijk vrije beweging staat

En het is 1 van de zeldzame stallen met ovaalbaan etc
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 18-08-20 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:32

Blussem schreef:
Altijd buiten net als in de natuur.
Paard beschikt over toegang tot water en hooi naast de plantjes en gras. Paarden zijn altijd happy en gezond. Zelf wordt ik ook nooit zo blij van meeste stallen gezien ik zelf al gauw last heb van al dat stof.

Zelfde hier, grote weides met schuilstal, water en hooi.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:36

Gewoon lekker buiten op een flink weiland. Enkele bomen erop en twee schuilstallen. Ik wil voor in de toekomst nog een poel en een leuke beult. Onbeperkt hooi en gewoon water. En natuurlijk een vriendje en in de toekomst waarschijnlijk eentje erbij, zodat ze nooit alleen komen te staan als ik is ga rijden\wandelen.

Ik ben erg blij met mijn eigen weide! Heb op veel stallen gestaan, daar weer niet genoeg hooi, daar stonden ze 24\7 in de brandende zon op een paddock van 4x4, daar kregen ze enkel brood en beschimmeld hooi, nouja. Ik heb veel gezien en stond dat ook nergens langer dan 4-5 maanden.
Hier hoop ik de komende 10 jaar niet weg te hoeven, ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:38

Sinds dit weekend 24/7 op een weiland zonder schuilstal. 9HA met een deel bos.
Heeft ze lekker de vrijheid, in de winter krijgt ze toch een deken om want ze kan niet goed tegen regen.

Voor mij minder ideaal want ik moet een heel eind over slechte paden met de scooter of fiets en heb zelf ook geen faciliteiten maar vind het geluk van mijn paard toch wat belangrijker.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 18-08-20 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:39

optie 6)
paddock paradise setting aan huis, zomer en winterproof :-)

paarden kunnen zelf kiezen waar ze slapen, eten, drinken, spelen, lopen!
verharde paddock, zand paddock, schuilstal, inloopstal met tochtflappen, bomen, poel, heuvel, track voorzien van roosters voor de natte periode en irrigatie voor de droge maanden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:45

Optie 2.

In de zomer staat mijn pony 24/7 op de wei en zo nu en dan een nachtje op stal.
In de winter overdag op de paddock en de wei (8:30-16) en in de nacht op stal.

Hiervoor stond hij jaarrond 24/7 buiten maar dat werkte niet voor hem. Hij heeft ataxie en was echt doodmoe.
Sinds 2 jaar staat hij weer in de nacht op stal en hij is zo opgeknapt.
In de zomer staat hij zoveel mogelijk op de wei maar als ik zie dat hij weer heel moe wordt en gaat struikelen gaat hij een nachtje naar binnen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:45

24/7 buiten in een Paddock Paradise met track die altijd droog is, een goede schuilstal waar ze allemaal tegelijk in staan tijdens regen en hitte en een rustige en stabiele, kleine, kudde. Wanneer het weer en het gras het toelaat dan enkele uren per dag op het gras. Onbeperkt onverpakt hooi. Geen dekens, geen ijzers.

Ik huisvest mijn paarden zo omdat paarden bewegingsdieren zijn en dus de hele dag door moeten kunnen bewegen (en eten). Daarnaast zit ik zelf ook niet graag meerdere uren in een mini ruimte, dus wil ik mijn paarden dat ook niet aan doen.

Kwa trainen/wedstrijden ben ik wel vrij fanatiek (en ja, dat kan dus gewoon met een goede buitenhuisvesting..). Ik train serieus en wedstrijdgericht en wil graag kijken hoe ver mijn jonge paard en ik kunnen komen in de sport.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:48

Mijn keuze staat er niet bij, paddock met trail en schuilstal, strookbegrazing zolang er gras is.

Ik vind het fijn dat mijn paarden in een kleine kudde kunnen leven, en ik vind dat mijn paarden zelf mogen bepalen hoeveel ze bewegen en altijd ruwvoer tot hun beschikking hebben.

Ik heb altijd TREC gereden met mijn paarden, in binnen en buitenland, dat wil ik met mijn jonge paard ook weer gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:51

Ruime stal met buitenraam (4 x 4.5) en zomers hele dagen op de weide en swinters +-6 uur op de paddock (afhankelijk van de drek/weer).

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:52

24/7 paddock met schuilstal, zomer kunnen ze ook op de wei maar als het echt heel veel regent voornamelijk in de winter kan ik ze onder het afdak op het erf op stal zetten maar dit is misschien 14 dagen op een heel jaar. Paarden staan thuis.

Waarom Mijn ene paard heeft hele slechte longen dus moet hij altijd buiten en een paard allen houden is geen optie dus......moeten de andere 4 ook buiten.

Ik train dressuurmatig maar start niet met een van de andere paarden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:53

Mijn ideaal:

In de zomer 24/7 op het land met schuilstal in kleine kudde.
In de winter overdag buiten op het land in kleine kudde met ook een droog verhard stuk voor hooi en in de nacht op stal.

Dit is in mijn ogen het beste voor mijn paard en ook het handigste om de individuele voerbehoeften ook te kunnen afstemmen. Vooral in de winter is dat anders moeilijk met hooi en krachtvoer.

Praktijk:

Zoals hierboven, maar de mijne staat in de zomer 's nachts apart op een paddock bij mijn kleine ponies ivm anders te dik worden. De andere paarden in de kudde staan wel ok qua postuur.

Mijn paard wordt recreatief gereden. 2x per maand uur springles. 2x per maand uur dressuurles. 1-2x per week wandeling van 1-3 uur. 1x per week longeren. 2-3x per week 40 - 80 min rijden (dressuur basisniveau maar wel met activiteit en aanleuning). 1-2 dagen per week rustdag. In de winter geschoren.

Paard is een haflinger ruin van 'midlifecrisis' leeftijd en staat nu op een goed gewicht. Wordt niet bijgevoerd behalve vitaminebrok en 100g equifyt voor wat extra eiwit.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 18-08-20 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:54

24/7 op een paddock paradise met een schuilstal. In de zomer mag hij drie dagen per week nog eventjes op de wei, maar niet meer of lang want dan krijgt hij jeuk. In een kudde van vijf die ook niet vaak veranderd omdat alle paarden in ons eigendom zijn.

Hij staat hier omdat ik wel wil dat hij zelf kan kiezen om binnen of buiten te staan, maar liever niet in een grote kudde ivm blessures die daar slechter van worden. Hij is een beetje het sulletje en dan moet hij meer rennen, in een kleine kudde staat hij iets meer zijn mannetje. :)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:55

Mijn optie staat er niet bij.
Van mei tot oktober staan ze 24/7 op de wei. Zoals nu met weinig gras krijgen ze ruwvoer bijgevoerd.
Half maart tot mei en in november staan ze overdag op de wei en snachts op stal en december tot half maart staan ze overdag een aantal uren in de bak en de rest op stal.
Dit allemaal wel met de kanttekening dat het weer het moet toelaten. Als het heel nat is kunnen ze niet op de wei, want dan lopen ze alles stuk en hebben ze in de zomer geen gras meer.
Op stal hebben ze onbeperkt ruwvoer

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:00

Het is een beetje afhankelijk van de weersituatie.
Ik heb mijn paarden aan huis. Twee pony's en twee paarden.

De pony's lopen in principe 24/7 buiten met toegang tot een stal. Dit is geen schuilstal, maar een dagelijks gemeste en opgestrooide schone stal waar ze toegang toe hebben. Als het heel nat is, zoals afgelopen winter sluit ik ze 's avonds op in de stal. Ze staan dan samen in een grote box. Dit komt zelden voor.

De paarden gaan voor de nacht op stal. Op de dag hebben ze vrije keus en staan de stallen gewoon open. Als het heel warm blijft op stal laat ik ook 's nachts de deuren wel open. De voorkeur om ze toch op stal te houden voor een klein aantal uren is om ze wat rust te gunnen om even lekker te kunnen slapen en te kunnen eten. Ik heb hele speelse paarden en merk dat ze even uit elkaar halen ze ook wel even goed doet. Meestal liggen ze ook direct languit in het stro diep te slapen. Ook hebben ze individuele voerbehoeften. Ook in stal kunnen ze trouwens wel contact hebben met elkaar. Er zit dan alleen even een muurtje tussen.

Alle paarden staan bij mij trouwens zelf ook graag op stal. Buiten is voor eten en spelen, rusten doen ze echt op stal. Meerdere uren per dag, ook met de deuren open.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:01

Ik heb voor optie 2 gekozen, omdat dat het meest in de buurt komt, samen met optie 1.

Paarden staan aan huis en kunnen ze of kiezen tussen weide, paddock, stukje bos of schuilstal.
Dit vrijwel het hele jaar rond, alleen bij echt extreem heftige regenval in herfst/winter zal ik de weide afsluiten. Ze krijgen naast het gras onbeperkt hooi in de paddock.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:02

Sinds 3 weken 24/7 buiten met schuilmogelijkheid in de vorm van bomen. Er is meestal ook ruwvoer aanwezig.
Hij staat zo op advies van de dierenarts, nadat ik er al langer over twijfelde.
Ik rij (althans dat is de bedoeling) endurance met hem, waarbij als hij weer opgepakt is, we zeker 2x per week minstens 2 uur per rit onderweg zullen zijn.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:03

Dagelijks in de zomer 12 uur in de wei, in de winter 12 uur in de paddock. Rest op stal. Paard wordt om Z2 niveau gereden. Training valt in de stal uren. Zou haar graag langer in de wei/paddock willen, maar helaas plast ze niet buiten.
Mijn ideaal zou zijn dat aan de stal een uitloop vast zit, zodat paard altijd zelf kan beslissen of hij buiten wilt staan. Dit natuurlijk naast de weide/paddock uren.