Paard op de wei met de aankomende hitte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:46

Weet je zeker dat ie lang in de zon staat?

Die van mij staan 24/7 buiten het hele jaar door met schuilstallen etc. Maar ik merk dat ze het volgende schema aanhouden:
06:00-11:00 buiten op de weide in de zon
11:00-14:00 rusten in de paddock/schuilstal of onder een boom in de schaduw
14:00-15:00 weer grazen in de zon
15:00-18:00 rusten in de paddock/schuilstal of onder een boom in de schaduw
18:00-23:00 grazen in de 'zon' (gaat natuurlijk onder)

Stel ik zou dus om 10 uur en 14 uur gaan kijken dan zou ik denken dat ze heel de dag in de zon staan. In de praktijk valt dit echter best mee. Heel handig dit thuiswerken, heb opeens beter inzicht :') :')

Onze shet wil nog afwijken van bovenstaand schema. Hij staat meer in de zon te grazen maar zweet niet en is gewoon alert.

We hebben automatische drinkbakken met leidingwater dus om water hoef ik mij geen zorgen te maken.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:08

Ik zet mijn paarden van 11 tot 19 uur binnen nu deze dagen. Het is te heet maar vooral ook te veel insecten. Ze vinden het echt niet leuk nu. Het word hier 37 graden en het is vrijwel windstil.

Komt ook nog bij er niet zo heel veel gras meer staat. Het is veel te droog en groeit niet.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:14

Hier hetzelfde popstra, het is weer helemaal dor.
Ik heb ze de nacht buiten gehad, met veel hooi ook, zodat ze wel wat kunnen scharrelen.
aar vanaf vanmorgen een uur of 8 stonden ze al vrijwillig op de schuilstal, ondanks de vliegendekens.
Heb ze nog even laten staan in de hoop dat ze naar buiten zouden gaan, maar heb ze net 5 minuten geleden maar binnen gehaald. Vannacht mogen ze weer.

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:17

Ik maak me hier ook altijd wel druk om. Onze paarden staan 24/7 buiten op strookbegrazing ('s ochtends en 's avonds nieuw strookje), ze hebben in elk geval vanaf de middag schaduw, het is niet veel, maar het is er en vorige week (toen hadden we ook ergens 1 verdwaalde warmere dag) ging ik er in staan en het was er echt aanzienlijk koeler en goed te doen. De schaduw is helemaal achterop de wei en toch staan ze altijd voor bij de draad in de volle zon.. Ze hebben de mogelijkheid, en toch kiezen ze er niet voor. Dan zullen ze de hitte wel verdragen denk ik?

Gelukkig staat er wel (bijna) altijd een windje op het land waardoor het bijvoorbeeld gisteren ondanks bijna 30 graden echt goed te doen was. Je merkte gewoon het verschil als je naar voren liep en weer meer tussen de bomen en bebouwing kwam te lopen dat het aanzienlijk warmer was dan achterop het land.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:24

Kijk kritisch naar de schuilmogelijkheden die het paard daadwerkelijk heeft.

Zo hebben we 1 weiland waar de schaduwplek grotendeels samenvalt met de wc van de paarden, dus dan kan je nog wel stellen dat er voldoende schaduw is, paarden gaan alsnog daar niet voor een langere periode staan chillen.

Voel ook of het echt heel veel koeler is in de schaduwplek. 1 middelmatige boom in het midden van een vlak zonovergoten weiland geeft dan wel schaduw, echt heel veel koeler/aangenamer zal het niet zijn. De stekende zon kan zo wel vermeden worden, de muffe, doffe, benauwde hete lucht echter niet. Een hele bomenrij of bosrand houdt de "koelte van de nacht" wat langer vast. Ook stukken waar de zon nooit kan schijnen door een hele dichte bomenrij, blijven vaak koeler.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:22

Het ligt ook wel aan je plek. Wij zitten aan bosrand en het is maar heel kort dat er overal zon is. Vrijwel altijd is er nog een heel zacht briesje.

Ik heb een zwarte d-pony en een zwarte shet. De shet staat altijd in de schaduw van een ander paard :)

Beestjes zijn hier ook 24/7, dus daar helpt helaas niks tegen. Ze staan daarom ingepakt.

Op onze vorige plek hadden we ook grote bomen buiten het terrein en op de paddock een grote boom waar ze echt heel graag onder stonden. Pasten er ook met gemak met zn 3en of 4en onder.
Ben er zelf ook onder gaan staan en dat gaf nog altijd wat verkoeling.

Op het witte zand kan het wel erg warm worden. Maar goed. Je biedt van alles aan en ze kiezen zelf.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:59

Ik gebruik met deze zinderende hitte liever geen vliegendekens. Vind dat echt te heet worden om ze ingepakt te hebben staan.
Plus ze ondanks vliegenkappen op hun hoofden te hebben alsnog de neuzen zwart zien van de hoeveelheden vliegen die er op zitten. Ook op de kappen met neus.
Ik heb de mogelijkheid ze lekker binnen in de koele stal te zetten dus voor hier de beste oplossing. Net moeder met veulen ook binnen gezet. Geen probleem, kwamen graag mee

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:13

die van mij staan 24/7 buiten in de zomer, overdag in de wei (waar veel schaduw is hele dag), en zie ze afwisselend in de zon en dan weer in de schaduw staan. Ik zorg altijd voor genoeg vers water, en in de avond gaan ze naar de paddock waar dan ook schaduw is. Mijn ene paard heeft een eczeemdeken op, maar wel een dunne, zweet daar tot nu toe niet onder, zonder krijgt ze gegarandeerd jeuk....
Eenmaal op de paddock, spuiten we ze altijd lekker uitgebreid af, vinden ze heerlijk, staan gewoon los voor in de paddock onder de sproeier en gaan zelf weg als ze klaar zijn :P Daarna lekker rollen en gaan dan meestal in de schaduw staan dutten, totdat ze besluiten om hooi te gaan eten. In de stal is bij ons geen optie, vind ik, ze staan aan huis en de stallen staan in de ochtend tot namiddag in de volle zon en wordt nogal warm daar, buiten is het een stuk aangenamer voor ze met af en toe een zuchtje wind.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:17

Hier staan ze tot nu toe nog steeds de ochtend in de paddock en de middag in de wei, we laten ze iets langer in de wei lopen nu met die warmte, tot een uur of 7 en dan gaan ze weer de paddock in.

Helaas geen schaduw hier, maar dicht aan zee en op de vlakte dus wel altijd een windje.
Als we merken dat het te warm voor ze wordt gaan de middag naar binnen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:21

Popstra schreef:
Ik gebruik met deze zinderende hitte liever geen vliegendekens. Vind dat echt te heet worden om ze ingepakt te hebben staan.
Plus ze ondanks vliegenkappen op hun hoofden te hebben alsnog de neuzen zwart zien van de hoeveelheden vliegen die er op zitten. Ook op de kappen met neus.
Ik heb de mogelijkheid ze lekker binnen in de koele stal te zetten dus voor hier de beste oplossing. Net moeder met veulen ook binnen gezet. Geen probleem, kwamen graag mee


Paarden die gewend op stal zijn, gaan natuurlijk graag mee. Dat zegt eigenlijk helemaal niet zoveel. Is zelfde als trainen. Paarden accepteren na trainen en herhalen ook een zadel op hun rug, een ruiter etc.

Onze paarden blijven echt vol in de zon staan en zweten helemaal niet onder de vliegendekens. Zitten aan het boas, dus die worden zonder echt compleet lek gestoken.
De quarters en shet hebben met franje en werkt goed. De NF heeft een neusnetje en die gaat ver zat, dus geen vliegen.

Ik heb er zelf echt meer last van als ik bij ze bezig ben. Ook 's avonds. Wacht vanwege de temperatuur steeds tot het afkoelt, maar ook als het donker is, nog steeds beestjes.

Onze schuilstal is L vorm en is in totaal 12 en 8 meter denk ik. Daar is echt schaduw en kunnen ze gaan staan. Staan er vaak genoeg, dus ze hebben er geen hekel aan of wat dan ook.

geef ook hooi nu op de plekken met schduw, maar alsnog gaan ze niet per se achterin daar hooi staan eten.

Heel veel is ons eigen gevoel. Ik stond gister wat te schuilen en te drinken en mn 27jr merrie uit Texas ploft in de zon neer en denkt; eindelijk.

Wat ik ook vaak zie bij gewone lekkere dagen is dat ze met de zon meedraaien. Ik zie zeker de merries vaak nog opstaan en verderop in laatste streepje zon gaan liggen.

Maar het is hier geen kale open vlakte, wat enorm scheelt. Alleen meer beestjes.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:22

IrisDH schreef:
Ik maak me hier ook altijd wel druk om. Onze paarden staan 24/7 buiten op strookbegrazing ('s ochtends en 's avonds nieuw strookje), ze hebben in elk geval vanaf de middag schaduw, het is niet veel, maar het is er en vorige week (toen hadden we ook ergens 1 verdwaalde warmere dag) ging ik er in staan en het was er echt aanzienlijk koeler en goed te doen. De schaduw is helemaal achterop de wei en toch staan ze altijd voor bij de draad in de volle zon.. Ze hebben de mogelijkheid, en toch kiezen ze er niet voor. Dan zullen ze de hitte wel verdragen denk ik?

Zitten er misschien in het schaduwdeel niet teveel beestjes? Vooral dazen zitten graag op de overgang tussne open terrein en bebost terrein;

Laux

Berichten: 3476
Geregistreerd: 21-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:25

Wij hebben wel een een tropenrooster ingelast met deze hitte. Vroeg in de ochtend gaan ze naar binnen en dan staan ze in een heerlijk koele, goed geïsoleerde stal. Ik wilde dat mijn eigen slaapkamer zo koel was! :D Later op de avond gaan ze weer naar buiten op de wei, daar hebben ze ook de keuze voor een paddock en schuilstal. Zo hebben ze amper last van vliegen en al helemaal geen last van de warmte. Dit werkt voor onze paarden toch wel echt het beste, de ene heeft namelijk heel snel last van vliegjes en de ander kan niet goed tegen hitte.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:29

Geen schaduw en heel de dag op de wei is not done! Het is nu 12.24 uur en de thermostaat geeft 48,3 graden aan in de zon! Afgezien van de temperatuur is momenteel ook de UV én Ozon factor killing. Stilstaand water dat niet wordt ververst is eveneens uiterst gevaarlijk met deze temperaturen.

Paarden behoren ruim voldoende schaduw te hebben op alle tijdstippen van de dag.
Dit weekend kunnen temperaturen in zuid NL en de Belgische kempen oplopen tot 40 graden! Dat is gemeten in de schaduw!

Heeft je paard geen toegang tot schaduw, verplaats de dieren naar waar het wel is. Desnoods naar tijdelijk pension of contacteer een locale boer om de dieren tijdelijk onder te brengen in een loods of schuur.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:30

Hier wordt het even omgedraaid. Ze hebben op de pensionstal geen schaduw en er staat absoluut geen wind. Dus ze staan van 11 uur t/m19:00 uur binnen en daarna gaan ze weer lekker naar buiten. Op de stal waar mijn paard nu staat is het overal open en blijft het op de een of andere manier super goed te vertoeven binnen.

LaDonna75

Berichten: 2163
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:32

Ze gaan bij mij altijd in de loop van de ochtend naar buiten en voor het donker naar binnen. Ondanks dat ze in de schaduw kunnen, staan ze meestal in de volle zon (schimmels en vos). Alleen de donkerbruine staat veel in de schaduw. De koeien in de wei ernaast staan en liggen veel vaker in de schaduw, kennelijk hebben ze weinig behoefte aan schaduw?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:37

Hier ook op het warmst van de dag in de stal. Vorig jaar eens gemeten: in de stal was het tot 10° koeler dan buiten of in de schuilstal. En geen beestjes, dat weten ze ook te waarderen.
Tegen de avond gaan ze dan terug de wei in.

tiwi1969

Berichten: 7649
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:40

Ik heb mijn merrie met veulen ‘s nachts buiten en in de loop van de ochtend gaan ze naar hun stal. Goed geventileerd in een voormalige koeienschuur met hoge open nok en grote schuifdeuren die open staan.
Op de wei is geen schaduw en op de paddock ook niet. Met meer wind gaat het met volwassen dieren lang goed maar nu met een veulen in nog een pluizige veulenvacht is binnen de beste keuze

_Mir
Berichten: 1359
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:40

Mijn paard stond altijd 24/7 buiten met bomen rondom de wei. Ik denk dat het met dit weer soms kiezen is tussen 2 kwade, want de paarden die toen op stal stonden die waren flink aan het zweten ondanks dat ze dus uit de zon staan.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:44

Aldus Dr David Marlin, wetenschapper op het gebied van thermoregulatie bij paarden:

Citaat:
➡SIGNS OF DISCOMFORT DUE TO HEAT
Signs you horse is uncomfortable (at rest i.e. when not being exercised) may include:
‣Altered behaviour
‣Appearing depressed
‣Reduced appetite
‣Reduced drinking
‣Sweating
‣Increased breathing rate – this may be the first sign!

➡MANAGEMENT
‣Exercise at first light or late evening (probably now after 8pm)
‣Your horse or pony may be better in than turned out depending on your stables. Black rubber, metal or bitumen roofs will absorb heat and make the stable hot. Wooden stables are usually very hot. Stone stables can often be cooler than outside but depends on the roof material.
‣If your horse is uncomfortable in the heat then hose it off with cool-cold water. This can be done every few hours.
‣If your horse has to wear a fly-sheet then soak this with water. Any sheet/rug will insulate and make your horse hotter and possibly reduce the evaporation of sweat. Making wet will cool by evaporation of the water. You can re-wet it throughout the day.
‣Make sure there is plenty of water to drink. Reduced drinking increases the risk of impaction colic.


Ik heb helaas te maken met een weiland zonder schaduw en een bloedhete stal. Thermometer opgehangen om te kijken waar ze beter af zijn. Ik koel ze nu in ieder geval een poos in de middag. Mijn stalgenoten maken zich niet druk. -O-

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:27

Waarom maken mensen zich toch druk om dat zweten? Een paard dat NIET zweet is veel gevaarlijker, die kan zichzelf niet goed koelen. Dus zweten op stal kan geen kwaad, het staat niet in de bakkende zon en idd veel minder rotbeestjes dat ze ook nog eens lek gestoken worden, wat ook weer een fysieke reactie teweeg brengt, histamine, warmte etc...

Lekker laten zweten met voldoende WATER evt. aangevuld met electrolyten. Waar kan 1 of 2 maal afspuiten met lauw water en goed droog maken met zweetmes.

Ik hoop dat alle paarden de aankomende dagen goed en zonder al te veel stress doorkomen.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:29

Superpony, moeder en veulen staan al 3 maanden met nog 2 andere 24/7 op de wei!
Worden gek van de vliegen en stonden voor het hek te zeiken. waren echt blij dat ze mee konden

De boeren hier hebben de koeien nu ook overdag binnen en snachts buiten
Laatst bijgewerkt door Popstra op 07-08-20 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:31

Hier is het op stal echt een sauna dus zet ik haar liever op de wei waar ze in de schaduw kan staan.

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:35

Bij ons waait altijd ook in de warme maanden fijn voor de paarden
Paarden staan bij ons vanaf begin maart tot begin november 24 uur buiten
Ze hebben volledig goed voeding gras ter beschikking worden elke 2 tot 3 weken in een nieuw stuk gezet zodat oude gemaaid wordt en boeren kunstmest erop ( in maart komt 1 x mest op land )
Ik voer de paarden 1 keer per dag paar handjes biks puur als snoepje
Met hitte houden de paarden zich rustig ( en wij rijden dan niet )
Water is belangrijk koel water dit houden we dagelijks meerdere keren bij
Zolang de paarden niet zweten maak ik mij geen zorgen anders spoelen we ze af
Laatst bijgewerkt door sporten op 07-08-20 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:35

superpony schreef:
Paarden die gewend op stal zijn, gaan natuurlijk graag mee. Dat zegt eigenlijk helemaal niet zoveel.

Mijn paarden staan ook al maanden 24/7 buiten maar bij heel slecht weer of heel warm (zoals nu) staan ze tegen de stal aan te schoppen om naar binnen te mogen.
Mijn overkapping is voor de (open) stal en ze gaan dan graag naar binnen.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Paard op de wei met de aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:46

Gelukkig hier koele stal (steen). In weiland is bijna geen schaduw, dus ze gaan in de loop vd ochtend op stal. S avonds weer naar buiten. Helaas ook veel vliegen buiten. Wei is heel groot en open, dus er staat wel snel een briesje.
Pony zou komend weekend mee gaan op ponykamp. Denk dat ik dat maar cancel. Het is naar mijn mening de hele week echt te warm om te rijden. Verbaast mij wel dat het doorgaat _-:(