mijn merrie heeft sinds halfweg juni flink last van jeuk, in haar manen, aan de voorpluk en aan haar staartwortel. Het zou zeker zomereczeem kunnen zijn, maar we zijn dus nog volop aan het uitzoeken wat er eventueel met haar aan de hand is. Ik ben momenteel op zoek naar tips & tricks om haar jeuk wat te verzachten tot we dus meer weten wat de oorzaak van de jeuk precies is, maar aangezien het echt om dikke korsten en open geschuurd vel gaat, zou ik toch graag iets ondernemen voor ze zich tot bloedens toe verder openkrabt.
de DA is begin juni geweest, op haar aanraden heb ik mijn paardje 2 weken op de weide gezet om aan te sterken, ze stond vrij schraal en een leversupplement gegeven, aangezien ze daar nogal gevoelig op reageerde.
Vorige week ben ik haar vervroegd gaan terughalen, aangezien ze nog fel vermagerd was, DA opnieuw geweest en er is en mestonderzoek en bloedonderzoek afgenomen. Mestonderzoek is negatief, eerste resultaat bloedonderzoek geeft verhoogde leverwaarden, op de verdere resultaten wacht ik nog.
Ondertussen staat ze een 5-tal dagen terug op haar vaste plek en is ze alweer een flink stukje bij getrokken.
Ze heeft wel nog steeds last van de jeuk en haar staart verergert echt elke dag.
Ik heb reeds gewassen met isobetadineshampoo, overal dan ook isobetadinegel aan gedaan,
gewassen met een anti-jeukshampoo, cold cream op gesmeerd. Een aantal dingen helpen mss een dag of max. 2, maar dan krabt ze gewoon weer verder.

Daarnaast heeft ze ook veel last van bijtende vliegen, onder haar ogen zijn er hele stukken vacht weg. Ze krijgt nu een vliegenmasker op zodat het niet verergert, maar een manier of hulpmiddel om de vacht hier te laten teruggroeien is ook meer dan welkom!

Ik ben dus echt op zoek naar manieren om nu tijdelijk die jeuk te verlichten tot we meer weten wat er in haar systeem in de war ligt en gericht kunnen behandelen, dus als er iemand ervaring mee heeft of bepaalde producten / zalven / ... weet die de jeuk wat beter maken, laat het me ajb weten!