Weide beregenen

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tictak
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-07-20

Weide beregenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 12:56

Hallo allemaal

Wij hebben een oud huis gekocht met een stuk grond voor de straks de paarden aan huis te hebben.

Nu zijn we nog druk aan het verbouwen en vonden we nog een oude grondwaterpomp in de kelder.
Nu zouden we die graag in gebruik willen nemen om de weide te beregenen maar ik kom er niet aan uit hoe en wat :+ . En hoopte dat hier mensen waren die ons raad konde geven over welke slangen, sproeikop,..

De weide die beregend gaat moeten worden is een rechthoekige wei van +/- 55m op 100m.

Op de pomp staat dit:
Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10941
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:12

Deze pomp kan een formaat slang hebben van vanaf 2,5 cm. 3,4 wil ook prima. Dan kan die flink verpompen. 3 midden formaat sproeiers je er wel op kwijt

https://www.westfalia.eu/nl/shops/tuin- ... gINS_D_BwE

Zo’n soort sproeier bijvoorbeeld.
Ik zou werken met geka koppelingen. Die zijn sterk en makkelijk in gebruik

Hutcherson

Berichten: 7862
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Weide beregenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:00

Ik zou even een slang van 19 of 25 mm eraan doen en een rondsproeier van marktplaats afhalen. Liefst op een statiefje.

Heb die van westfalia ook gehad en leuk voor in de tuin op je gazonnetje maar heb nu van die sledes met zo'n rondsproeier erop.. Die komen pas echt ver. Slang van 19 mm binnenmaat eraan met geka koppelingen. Werkt perfect. Kan er 3 tegelijk aansluiten maar beste gaat met twee.

Tictak
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-07-20

Re: Weide beregenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 20:38

Bedankt voor jullie reactie.

@belle_boef wat is dan het verschil tussen de 2,5cm en 3,4cm? Heeft dat te maken met de druk dan of..?

@hutcherson is dat veel handiger met zo een slede om de sproeier te verplaatsen? Welke heb jij dan?

belle_boef

Berichten: 10941
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Weide beregenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:47

Een dikke slang heeft een hogere doorvoer dus de druk langer hoog als je meerdere sproeiers aansluit.

Hutcherson

Berichten: 7862
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:46

Tictak schreef:
Bedankt voor jullie reactie.

@belle_boef wat is dan het verschil tussen de 2,5cm en 3,4cm? Heeft dat te maken met de druk dan of..?

@hutcherson is dat veel handiger met zo een slede om de sproeier te verplaatsen? Welke heb jij dan?


Ik heb sledes laten maken door iemand. Daar heb ik rondsproeiers op gezet. Je kunt de sledes dan aan de slangen naar je toe trekken om hem te verplaatsen.

joyce B

Berichten: 16405
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Weide beregenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 02:57

Ik had eerst een statief, maar heb op advies van Wildkamp een slede genomen en ben heel snel overgestapt naaralleen nog sledes. Echt slepen gast niet altijd soepel, maar de sproeier valt niet om, staat echt veel stabieler.

hwn
Berichten: 4955
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:20

belle_boef schreef:
Een dikke slang heeft een hogere doorvoer dus de druk langer hoog als je meerdere sproeiers aansluit.


Interessant om weten! Ik wil ook mijn piste kunnen beregenen, maar kreeg tegenstrijdige informatie: de één zegt dat een dunnere slang hogere druk geeft, dus verder sproeien (zoals hogedrukreiniger), de ander zegt: grotere diameter geeft meer water, zoals jij zegt. Ik ga jouw advies opvolgen, hopen dat dit het juiste is.

belle_boef

Berichten: 10941
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:24

hwn schreef:
belle_boef schreef:
Een dikke slang heeft een hogere doorvoer dus de druk langer hoog als je meerdere sproeiers aansluit.


Interessant om weten! Ik wil ook mijn piste kunnen beregenen, maar kreeg tegenstrijdige informatie: de één zegt dat een dunnere slang hogere druk geeft, dus verder sproeien (zoals hogedrukreiniger), de ander zegt: grotere diameter geeft meer water, zoals jij zegt. Ik ga jouw advies opvolgen, hopen dat dit het juiste is.



Op korte afstand klopt dat maar over langere afstand heb je toch druk verlies en als je dan ook nog een slang wil doorlussen naar een volgende sproeier verlies je nog meer druk waarop je bij de laatste sproeier een pisstraaltje hebt.
Bovendien kan een dunnen slang minder water bevatten dan een dikke slang. Als je pomp een dikke slang aan kan leg die er dan vooral aan.

Mijn pomp doet 9 kuub in het uur. Er ligt richting de weilanden 40 meter slang onder de grond met een doorsnede van 4,5cm, vanaf daar kan ik hem verlengen en vertakken in 2 slangen met een doorsnede van 3,5cm. Dan zet ik er 3 sproeiers aan die 18 meter ver kunnen spuiten.
Dat gaat prima. In het begin had ik nog niet zoveel dikke slang en gebruikte we ook een simpele tuinslang maar dan konden de sproeiers niet optimaal werken, deden we er een kleinere sproeier op dan klapte die stuk omdat dat weet teveel druk was, de slang klapte eraf Of de koppelingen van een tuinslang gingen lekken doordat de druk te hoog werd

hwn
Berichten: 4955
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Weide beregenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:30

Interessant. Hier zit ik normaal ook beperkt doordat het water een eindje ver van de stal moet komen, en de leidingen zijn ook maar dunnetjes, dus geeft idd niet zoveel druk, moet de sproeier dan tig keer verplaatsen. Nu heb ik nog een pomp over, en een regenwaterton die ik niet durf gebruiken als drinkwater, dus hoop hieruit te kunnen pompen, die staat naast de piste, dus maximum afstand zou iets van 30 meter zijn of zo.

Hutcherson

Berichten: 7862
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:33

hwn schreef:
belle_boef schreef:
Een dikke slang heeft een hogere doorvoer dus de druk langer hoog als je meerdere sproeiers aansluit.


Interessant om weten! Ik wil ook mijn piste kunnen beregenen, maar kreeg tegenstrijdige informatie: de één zegt dat een dunnere slang hogere druk geeft, dus verder sproeien (zoals hogedrukreiniger), de ander zegt: grotere diameter geeft meer water, zoals jij zegt. Ik ga jouw advies opvolgen, hopen dat dit het juiste is.



Hier heb ik ook mee gezeten. En veel meer geexperimenteerd dus ik ga je verlossend antwoord geven :)

Allereerst hadden we simpel wat tuinslangen liggen met 2 simpele sproeiers op statiefje (van westfalia bijvoorbeeld). Dus dat was een slang van 16mm. Druk was nihil.

Kreeg de bak echt niet natgesproeit. Moest 4x per dag naar stal om de sproeiers te verzetten.

Inmiddels 19mm slang liggen (binnenmaat, buitenmaat 25mm) en overal 3/4geka koppelingen. 6 rainbirds in de bak. Druk is nog niet optimaal want we gaan de slangen nog anders verdelen... Nu ligt alles doorgelust zeg maar. En we gaan nu een aftakking maken voor de eerste rainbird. Alle sproeiers krijgen we aan. Tevens krijg ik het voor elkaar om 2 grote sproeiers (met sledes) en twee kleine op statief aan te sturen met 19mm slang. Werkt prima.

belle_boef

Berichten: 10941
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:35

Een Standaard ton regenwater is zo leeg. Dat is met zo’n pomp als uit de OP niet de moeite waard. Jou pomp doet maximaal 3,3 kuub in het uur. Dat zijn Ruim 3 ibc vaten die je in een uur verplaatst.

Heb je een put of sloot waar je water uit kan halen?

hwn
Berichten: 4955
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Weide beregenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:04

@Hutcherson, je bedoelt dat alles nu na elkaar ligt (in serie), en dat je nu eerder parallel wilt aansluiten (alles samenkomen op 1 vertakking?). En wat is een rainbird?

@TS, ik heb je topic intussen zo een beetje gekaapt hé. Hopelijk neem je me dit niet kwalijk?

Hutcherson

Berichten: 7862
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Weide beregenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:26

Oh sorry, een rainbird is een pop-up sproeier die niet tikt maar gewoon netjes geruisloos draait in de sector waar jij hem wilt hebben.

Nu hebben we ze allemaal doorgeschakeld. Dus eerst komt water bij rainbird 1 (die heeft de meeste druk), dan door naar 2 etc. En nr 6 heeft bijna geen druk meer.
Nu willen we de slang met een T stuk gaan vertakken zodat de linkertak 3 sproeiers aanstuurt en rechter ook. Hopelijk geeft dat iets meer druk.

Tictak
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 11:54

@hwn ik vind het helemaal niet erg! Vind het ook allemaal interessant wat er wordt gevraagd/geantwoord.

Wij hebben trouwens een grondwaterput liggen waaraan de pomp is aangesloten (dikke zwarte kabels door de muur heen onder de grond naar de put).

Ik kom nog altijd niet wijs uit welke sproeier in combi met slangen en geka koppelingen :')

Ook al eens geprobeerd de pomp aan te zetten maar behalve wat kabaal gebeurde er niks helaas.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 01:04

Sorry dat ik hier kom binnen vallen maar was net ook opzoek naar een DAP pomp enz om de weide te gaan besproeien.

Want dit jaar is vreselijk, nog nooit zo erg geweest, ben nu al van midden juli aan t bijvoeren alsof het winter is, de hele weide is ene droge dorre boel...geen sprietje gras meer te bespeuren... echt zonde, kijk altijd zo uit naar de zomer, lekker vers gras maar dit jaar is rampzalig en ik vrees dat het er de komende jaren niet beter op gaat worden dus de zoektocht gestart naar: hoe sproei ik mijn weide waar geen stroom voorziening is???

Ik was dus ook aan t kijken naar een DAP pomp. De weide is ongeveer de afmeting van TS. We hebben 1 hectare, die dus 100 op 100 meter is maar verdeeld in 2 dus kom ik ook op 50 op 100 meter om te sproeien.
Maar wat bepaald nu net hoeveel sproeiers je op je pomp kunt zetten? De druk of de hoeveelheid water die hij oppompt per uur?
Ik wil er graag 4 tot 6 sproeiers op plaatsen met een slang van minstens 25mm (2 van ieder 50 meter met dus op iedere slang 2 of 3 sproeiers) . Hoe sterk moet mijn pomp dan zeker zijn zodat hij dit aankan?

En kan je zo n pomp laten draaien op een aggregaat van 1500 of 2000 watt? Want dat is ook een zorg, water heb ik uit geboorde put, maar heb dus geen stroom.
Ik weet dat het zo best prijzig kan gaan uitvallen, maar vind dit zo n zonde :(
De zomer hoort toch in mijn ogen met mooi gras te zijn en geen grote zandbak met hooi wat ze al de hele winter krijgen :(:)

Dus nogmaals sorry voor het zo binnenvallen op dit topic, heb er al wat uitgehaald ter kennis, zoals de sledes, brede slang maar zoek nog wat info en een nieuw topic openen met eigenlijk zowat hetzelfde verhaal leek me maar knudde.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:45

Tictac , heb je de pomp op druk gezet en volgegoten met water?
Als het één is met een drukvat moet je eerst zorgen dat hij leeg is, geen water erin dus, dan via ventiel op het drukvat op druk zetten door lucht erin te pompen, daarna het pomphuis opgieten met water tot hij vol is en dan aanzetten. Daarna moet hij het water aangezogen krijgen maar kan wel enkele minuten duren. Vooral zorgen dat de pomp niet warm of droog loopt.