Eerst maaien en hooien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Eerst maaien en hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 20:11

Over ruim 4 weken verhuizen we onze paarden naar een nieuwe plek. Nu staat er behoorlijk wat gras en ik vroeg me af of het verstandig is om het eerst te laten maaien en hooien of het door laten groeien en straks maar kijken hoe of wat? Het is nu ongeveer een cm of 20.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Jolanda


tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eerst maaien en hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:16

Maaien en hooien, dat valt zometeen om anders en dan verstikt het wat er onder zit, want je paarden eten het niet snel genoeg op. Ook is de hooioogst op veel plekken slecht dit jaar, wat wintervoorraad van eigen land is wel zo makkelijk.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:18

Als je genoeg land hebt en het de kosten waard zijn zou ik ook maaien en hooien.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Eerst maaien en hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:45

Voor hooien staat er nog te weinig gras op. Bovendien geven ze geen zonvaste periode op qua weer.

Daantjuh88

Berichten: 1732
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Eerst maaien en hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:58

Wij zouden het maaien! Paarden kunnen dit niet zo snel op eten, lopen het plat, scheiten erin en je kunt het later alsnog met de bosmaaier weg halen

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Eerst maaien en hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 21:59

Het is nu idd nog iets te kort maar op sommige plekken ging het ook al plat liggen. Ik heb ook nog geen idee wat het ons zou kosten om het te maaien/hooien en hoeveel kleine of grote balen we er vanaf zouden kunnen halen. Het is ongeveer 3000m2.

Groetjes Jolanda

mariettek

Berichten: 1685
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 23:16

Gewoon op laten eten door middel van strookbegrazing.
Is zo op, en zoveel is het echt niet. Ga je de hooikosten niet uit halen. Laat staan dat het ook nog regelmatig regent, waardoor goed paardenhooi krijgen extra moeilijk is.

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

Otti1977

Berichten: 3040
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Eerst maaien en hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 23:19

Ook ik zeg op laten eten dmv strookbegrazing. Ze eten het dan gelijkmatig op en lopen het niet plat. Zo werk ik al jaren met mijn wei. Ik vind het ideaal.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 23:21

We hebben het over 0,3 hectare. Dat is in een paar weken kaal.

Zonde om te hooien, het is geen hooiweer en je kan hier slecht hooi van maken.

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Eerst maaien en hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 23:28

Voor dat stukje land zou ik dan niet maaien en hooien die kosten haal je er nooit uit tenzij je alles zelf kunt doen maar dan nog.
Dan zou ik idd net als degene voor mij voor strook begrazing kiezen.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

rocky_1995

Berichten: 655
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 00:01

Voor mooi paardenhooi inderdaad nog veel te kort en gezien het maar 3000m2 is zou ik kiezen voor strookbegrazing. Als je nu nog maait, dan kan je nog gaan voor voordroog, maar voor echt mooi hooi is het weer niet super stabiel en ben je al te laat met maaien. Je moet rekenen op al 24 uur afsterven van het gras, voordat je echt kan gaan schudden. Er gaan al zo'n 5 a 6 dagen overheen voor echt hooi. Je kan extra schudden, maar daarbij is wel het risico dat je het hooi meer kapotslaat en meer stof in de balen krijgt. Natuurlijk is dit korter gras, dus dat scheelt wel qua duur. Ook al zit hier nog heel veel vocht in.

Maar als je het ook nog eens allemaal moet laten doen, dan lijkt het mij voor die paar pakken hooi ook niet heel rendabel. Wij hebben altijd hooi van eigen land, waardoor ik weet wat ik qua kwaliteit heb en het scheelt voor ons geld, omdat we bijna alles zelf doen. Enkel het persen laten wij doen. Echter denk ik dat als we de rest ook zouden moeten laten doen, dat we beter konden kopen. Als ik zo zou schatten a.d.h.v. de foto's, dan zouden hier denk ik maar zo'n 3 a 4 grote vierkante pakken in plastic afkomen.

[o]

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Eerst maaien en hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:37

Het is maar 3000m2.

In 4 weken kan het nog flink groeien.
Ik zou het gewoon eerst nog even aankijken. Als het over twee weken wel stabiel weer wordt zou je altijd nog kunnen maaien.nu is het nog erg kort.

En anders zet je eerst een stukje af. Laat je dat netjes opeten en ga je daarna met rantsoen beweiding werken door de draden steeds een stukje op te schuiven.

Het gras groeit na september vaak niet zo hard meer en op die manier heb je nog wat langer plezier van je weitje.

Als je het maait zullen de paarden er mogelijk niet meer zo lang op kunnen omdat het snel erg kort zal zijn. En dat is niet zo goed voor de hergroei van je gras.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Eerst maaien en hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 14:07

Iedereen bedankt voor de reacties. Door gedonder tussen de eigenaar en de pachter gaat de verhuizing niet door en kan er een streep door onze plannen. Wij zouden het perceel van de pachter huren. Maar we hebben geen zin om hier tussen te zitten met onze paarden en het risico te lopen dat we straks met de paarden op straat staan.

Groetjes Jolanda


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dewii, hoogendroog, Joanne_, Juniores, karinmanon, Team_Sublime, thequeensmum en 120 bezoekers