Stalling wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Stalling wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 18:29

Sinds 5 weken ben ik in het bezit van een hele lieve 4 jarige ruin. Zijn start bij de nieuwe stal was niet geweldig. (Werd direct in de groep gegooid ging door het draad en werd een dag later uit de groep gezet omdat hij aan het rennen was in de wei) sindsdien staat hij alleen in een wei. Wel naast andere paarden. Overleg gehad met de staleigenaar waar en wanneer hij weer in een groep kan en de conclusie was dat hij nergens bij paste. De meeste weides staan 2 paarden in en worst hij buitengesloten of de hele groep gaat snachts naar binnen waardoor hij alleen achter blijft. Hij zal dus nog 2 maanden alleen moeten staan :/

Oke nu mijn dillema. De stal waar ik nu sta is best oke. Goed ruwvoer 3x per dag kuil (voor hooi moet ik 12.5 extra betalen), aardige mensen en 2 mooie bakken binnen en buiten. Echter zijn de stallen niet groot 3x 2.9 en dichte zijwanden. Mijn paard heeft ook vrij weinig uitzicht kan door een miniraampje naar buiten kijken en met zijn hoofd door de tralies een smalle gang in. In de winter worden ze om 1u buiten gezet en moet ik hem zelf rond 5u weer binnen zetten. Maar als het een beetje waait of regent blijven ze een hele dag binnen staan. (Ik woon in zeeland dus het waait nogal vaak dus ze staan vaak binnen) de paddocks zijn klein, 4x4 meter.
Ik heb weinig uitrijmogelijkheden alleen b-wegen. Denk dat ik 4 rondjes kan doen.
Ik betaal 255+12.50 voor paddock+12.50 voor hooi is 280 euro en moet alles zelf doen.

Nu is er op walcheren bijna nergens plek. Ik zou naar mijn oude stal kunnen gaan die kost 240 onbeperkt hooi en kuil een grote paddock van 7 bij 4 waar ze van 8-16.30 opstaan. 2 buitenbakken met tapijtsnippers. 1 om in te springen, maar die ligt vrij hard en de ander vrij onregelmatig en worden veel kinderlessen in gegeven. Er staat iemand op stal waar ik niet zo goed mee overweg kan en met de eigenaren klikt het ook niet 100%. Ik zit wel in 30min bij bos en strand. Stallen zijn groot 3.5x3 met trailies voor en zijkanten. Stalling zelf is vrij rommelig, overal liggen spullen, wcht boers.

Wat zouden jullie doen?

Blijven staan waar ik nu sta, met alle mooie facaliteiten en volgend jaar verder kijken en hopen dat er dan wel ergens anders plek is.

Of weer verhuizen naar een stal die wat achterstallig is geen hele fijne bak heeft, maar paard wel meer buiten is?

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Stalling wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:43

De winter duurt nog even. Als hij nu naast andere paarden 24/7 buitenstaat met ruwvoer en water is het wat mij betreft prima. Je weet nu wat je wel en niet wil en zoek nu rustig verder. Je paard weer verhuizen op korte termijn brengt ook stress mee. Persoonlijk had ik het in de kudde nog wat langer geprobeerd.. Ik wens je veel plezier met je paard!

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:43

Opzoek naar andere opties ? Klinkt beide niet fijn.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:45

Ik vind beiden geen fijne opties eigelijk. Kan je nergens prive terecht? Als eens een advertentie op fb en mp gezet?
Voor het paard zou ik toch min 6u per dag naar buiten willen en ik begrijp niet waarom hij niet met anderen zou kunnen als ik het zo hoor.

Zou hij trouwens alleen op die paddock staan? Ik vind het heel erg klein. Aleen is maar sneu, maar dan ook weer te klein om er eentje bij te zetten.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:01

Roosje9797 schreef:
Of weer verhuizen naar een stal die wat achterstallig is geen hele fijne bak heeft, maar paard wel meer buiten is?

Ja, zonder twijfel.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Re: Stalling wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 22:10

Ik wad het er ook niet mee eens dat hij na een dag al uit de kudde gehaald werd, maar de andere eigenaren zeiden dat hun paard werd opgejaagd (hij rende alleen mee dat doen jonge paarden nou eenmaal)
In de winter staat hij alleen op een paddock, maar wel met anderen naast zich. De helft van de stal gaat in de ochtend naar buiten de andere helft in de middag.

Ik heb letterlijk alle stallen op walcheren gebeld, ook prive maar krijg van allemaal te horen dat ze vol zitten, of niet het juiste concept hebben. Heb mezelf bij een hit-actief stal op de wachtlijst gezet, maar dat kan wel eben duren voordat ik aan de beurt ben.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Stalling wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:02

Ja het is soms niet gemakkelijk. En de eerste dagen is er altijd onrust, dat kan je niet voorkomen.
Ga je bij die hit actief stal wel een paar keer observeren? Ik vind het in theorie een prachtig concept, maar heb ook al regelmatig gehoord dat dominante groepjes stonden te 'posten'aan de voerplekken en het dan juist meer stress en onrust gaf. Maar zal heel hard van stal en groep af hangen.

Lindsey_99
Berichten: 2487
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Stalling wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:12

Je paard leeft elke dag op de pensionstal en je bent er zelf maar een paar uurtjes.
Ik zou voor het paard de beste stalling kiezen en voor jezelf de minpunten maar accepteren. In de tussentijd kun je gaan zoeken naar een stalling die wel voldoet. Je zou een oproep kunnen plaatsen op de FB pagina van Het nieuwe paardenhouden. Op de site staan ook diverse adressen. Misschien nog eentje die je niet kent.

imaudy
Berichten: 5044
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Stalling wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 00:31

Heb je het idee dat het paard tevreden is? Misschien komt er wel een nieuw paard waarmee die van jou wel samen kan?
Je oude stal klinkt ook echt niet geweldig.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 00:54

@imaudy nee voorlopig geen nieuwe paarden. Had ik al op gehoopd maar niet binnen 2 maanden. 25 september gaan ze al op stal.

Ik heb toevallig nog een stalling gevonden met uitloopstal en laag draad zodat de paarden ober het draad kunnen groomen met de buurman/vrouw. Geen uitrijmogekijkheden, maar paard blij ik blij. Ga er dinsdag kijken wellicht klikt het.

Vind het lastig te bepalen of mijn paard nu gelukkig is. Hij is wel inrustiger, actiever en minder ontspannen dan waar hij vandaan kwam. Maarja een paard heeft ook tijd nodig om te wennen.

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Stalling wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 08:01

En iets verder rijden? Ik zou dat er zeker voor over hebben als ik iets zou vinden waar mn paard wel op z’n plek zou staan.
Of anders een oproep plaatsen; Bokt, Facebook, Marktplaats.

Succes! Hopelijk vind je gauw een fijne plek!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 08:34

Ik zou mijn paard op geen enkele van deze 2 stallen willen zetten als ik jouw uitleg zo lees.

Van 13u tot 17u buiten = 20 uur per dag binnen..
Je paard is 5 jaar, ik kan me voorstellen dat die nood heeft aan heel wat meer tijd buiten.

Mijn eigen merrie is 18 jaar en vrij lui :+ Die vind een dag op stal helemaal niet erg - maar als het bij jou in de winter een week lang slecht weer is (en ik lees dat dat al zo is in geval van regen of wind), staat je paard dan echt een hele week binnen? Een uurtje per dag buiten is het ook niet hoor, in zo'n geval. Dat kan wel eens, bij héél slecht weer, maar niet gewoon bij wat regen of wind. Zowel in BE als NL zou dat neerkomen op heel veel dagen binnen blijven.

Ik zou, als ik jou was, opnieuw een gesprek aangaan met de staleigenaar waar je nu staat. Eis dat je paard in een kudde buiten kan. Er moet toch een duo te vinden zijn waar hij wel bij past? Daar moet natuurlijk wel even moeite voor gedaan worden, maar dat moet toch lukken? Tenzij jouw paard echt een draak is :+
En hoezo blijft hij alleen achter als de rest naar binnen gaat? Zet de staleigenaar enkel jouw paard niet mee binnen dan? Waarom?

Kan je met je stalgenoten overleggen? Eens rondhoren wat voor paarden zij hebben (dominant of niet) en uitpluizen waar de jouwe zou bij passen? En dan niet meteen patsboem paard erbij, maar eerst even over de draad laten snuffelen en kijken hoe dat gaat. Gaat het goed, dan probeer je ze samen te zetten. En hij mag best rennen in het begin, dat doen de meeste paarden, die moeten even wennen, daar is niks raars aan. Natuurlijk is dat niet fijn voor het land, daar wordt mijn stalbaas ook niet super blij van, maar die heeft er wel begrip voor.
Imo is 280 euro én alles zelf moeten doen wel veel hoor - maar dat kan natuurlijk aan de regio liggen, ik ben daar niet bekend dus weet niet of dat daar de gangbare prijzen zijn. Maar ik vind het veel - ik betaal 190 euro en mijn paard staat half pension. Dat wilt zeggen dat zij 's ochtends ontbijt (eigen gekochte korrel) + hooi krijgt van de staleigenaar, hij vult ook het water bij en zet de paarden die 's nachts binnen gaan 's ochtends zelf buiten - en dit dan echt in de ochtend en niet pas in de namiddag om 13u oid. Mijn paard staat 24/7 op de wei met schuilstal, dus hij hoeft haar niet buiten te zetten. Indien zij op stal zou gaan 's nachts zet ik haar zelf binnen bij half pension, en geef ik zelf avondeten en onbeperkt hooi, en mest ik zelf de stal uit. Bij volpension worden de paarden 's avonds binnen gezet, krijgen ze avondeten + hooi en wordt de stal uitgemest; dit kost in totaal 250 euro.

Stal nummer 2 die je beschrijft, je oude stal, lijkt qua weidegang en stallen wel aangenamer voor je paard. Ook qua uitrijmogelijkheden voor jou. Dat het niet klikt met iedereen is jammer - maar dat kan je op elke stal overkomen. Daar moet je je overzetten, tenzij je bereid bent om elke keer te verhuizen als het niet klikt met iemand. Zolang ze je niet dwars zitten en van je paard afblijven, zou ik minder leuke mensen gewoon kunnen negeren hoor. De stalbaas ligt moeilijker natuurlijk als het daar niet mee klikt, dat begrijp ik wel. Mag ik vragen waarom het daar niet mee klikt? Is dat omwille van een persoonlijke reden of omdat je het niet eens bent over omgang met de paarden? Is dit iets wat op te lossen valt?

Ik sta liever op een rommelige stal, als mijn paard daar vaker/langer buiten kan en een grotere stal heeft, dan op een schone stal waar ze veel vaker binnen moeten blijven en alleen naar buiten moeten. Maar dat is mijn mening :)

Als je je niet over jouw meningsverschillen met je stalgenoot en stalbaas kan zetten, valt stal 2 af. En dat kan best hoor, als het meningsverschil met de staleigenaar te maken heeft met/effect heeft op je paard zou ik mijn paard daar ook niet willen stallen.
Als je er niet akkoord mee bent dat je paard alleen staat, en vaak binnen zal moeten blijven in een krappe stal, sta je op stal 1 ook niet goed.
In dat geval zal je op zoek moeten gaan naar een nieuwe stal. En dan goed informeren als je daar gaat kijken en proberen om op voorhand al zoveel mogelijk duidelijkheid te scheppen ivm kudde, weidegang, stallen, uitrijmogelijkheden, ... zodat je daar na een maand ook niet denkt van "dit is het niet". Dat kan natuurlijk altijd, je kan je nog zo goed informeren als maar mogelijk is en dan nog kan het tegen vallen, maar als je op voorhand al de indruk krijgt dat er niet veel moeite gestoken zal worden in het vinden van een geschikte kudde voor jouw paard kan je er rekening mee houden dat hier hetzelfde kan gebeuren als op je huidige stal.

Maak voor jezelf uit wat echt heel belangrijk is voor jou/je paard. En doe het niet voor minder.
Ik weet niet of de perfecte stal bestaat, en of die in elke regio te vinden is. Maar ik zou wel een prioriteitenlijstje maken, en als het over het welzijn van mijn paard gaat stap ik daar ook niet van af. Ik boet zelf makkelijker in qua luxe voor mezelf (geen toilet aanwezig bijvoorbeeld) als mijn paard maar goed staat. Een toilet is fijn, maar ik heb liever een ruimere stal voor mijn paard dan een toilet voor mezelf. Ik heb gelukkig beide, én onze stal is dan ook nog eens super schoon, de staleigenaar is oprecht begaan met onze paarden zonder zich echt te moeien, enzoverder. De perfecte stal bestaat wel hoor - alleen een binnenpiste mis ik haha.

Veel succes, wat je ook beslist!

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Re: Stalling wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 15:19

Vanmiddag bij een andere stal wezen kijken dan ik genoemd had.

Stal van 310x325 met eigen uitloop van 6m. Zit een laag draad tussen de paddocks waardoor ze met elkaar kunnen groomen. Ook nog een groot losgooibakje waar paarden samen in kunnen staan.
Stal zelf is met trailies. Mooie eb en vloed bak van 25x40 en in de zomer 24/7 buiten.
Wordt elke dag opgestrooid en 1x pw uitgemest.
3x pd voordroog gevoerd van eigen land.
Helaas geen uitrijmogelijkheden. Bos en strand is 6km. Voor een 4jarige nog wat ver weg.

En qua prijs is het ook prima 255 all in. Denk dat ik mijn nieuwe stal heb gevonden.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Stalling wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:02

persoonlijk zou ik eerst op zoek gaan naar een andere stal, indien dat niet luk naar de stal waar je paard goed staat en ja voor jou dan maar iets minder. Maar je paard staat 24/7 op die locatie. Dus in mijn beleving is dat het belangrijkste.
En die slechte bodem van die ene bak, zou je deze zelf niet een paar keer kunnen slepen en daarna regelmatig bijhouden?