gordijnen in plaats van dak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

d4rkhorse

gordijnen in plaats van dak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 20:13

Hey iedereen,

Ik wil een oplossing zoeken voor de regen die binnen regent in mijn stal.

De regenslag zit altijd richting de opening van de stal... We konden de stal nergens anders plaatsen op de wei.
Hier een foto van mijn stal zodat jullie een idee hebben.

Afbeelding

Ik dacht om eventueel een dak te maken voor de stal, een schuin dak zonder steunpalen zoals op deze foto

Afbeelding

Alleen denk ik dat mijn groot paard er met zijn hoofd tegen gaat botsen als hij in de stal staat en hij doet zijn hoofd omhoog... En ik heb ook schrik dat als de wind er onder slaagt dat het dak dan ook gewoon gaat vliegen zoals mijn tuinhuis :+

Nu dacht ik ook om een dak te maken met steunpalen maar hier denk ik dat hij gewoon gaat tegen leunen en dat alles op de grond gaat liggen... en ook weer met de wind...

Nu had ik ook het idee om zo van die gordijnen te hangen maar ik weet niet of hij er door gaat lopen al denk ik niet dat dat echt een probleem gaat zijn. Maar worden deze niet snel vuil? Heeft er iemand anders hier ervaring mee?

Afbeelding

Andere ideeen zijn ook altijd welkom :D

Ailill

Re: gordijnen in plaats van dak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:17

Toevallig heb ik dit gezien in een PP van een stal waar ik werkzaam was, in Roemenië. Paarden stonden er niet het hele jaar, maar wel met regelmaat en dan dus in een flinke kudde. Buiten zand en binnen een flinke lading stro. Verzorging/onderhoud was enorm goed, en ik denk toen ong. 10/15 jaar oud. Het was (aan de onderkant) wat meer geel geworden maar verder zag het er prima uit.

Ik kan later vanavond even zoek op Facebook voor een recente foto. Paarden hadden er inderdaad geen enkele moeite mee om er doorheen te stappen.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 20:19

Ailill schreef:
Toevallig heb ik dit gezien in een PP van een stal waar ik werkzaam was, in Roemenië. Paarden stonden er niet het hele jaar, maar wel met regelmaat en dan dus in een flinke kudde. Buiten zand en binnen een flinke lading stro. Verzorging/onderhoud was enorm goed, en ik denk toen ong. 10/15 jaar oud. Het was (aan de onderkant) wat meer geel geworden maar verder zag het er prima uit.

Ik kan later vanavond even zoek op Facebook voor een recente foto. Paarden hadden er inderdaad geen enkele moeite mee om er doorheen te stappen.

Super dankjewel een foto is altijd handig :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:24

Ik weet i.i.g. dat ze tot op de grond hingen, de foto in jouw OP lijkt me dan handiger. Alleen zit je dan misschien met tocht.

Anders mag je ook wel zelf zoeken, er zal vast iets zichtbaar zijn op (de achtergrond van) een foto: Equus Silvania op Facebook/Google :)

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:24

Dacht dat ik ergens een topic was tegengekomen van een bokker die ook met een soort flappensysteem werkte in de schuilstal. Ik herinnerde me dat 1 paard het eng vond en ze dus even de middenste flappen had verwijderd ofzoiets in het begin...
Maar kan het nu even niet terugvinden.

Kan je ook niet een soort grote flap maken let windbrekergaas dat je bevestigd met bvb ellastiekjes aan haken

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:28

Ik heb het zelfde probleem met een container stal. Daar is het meer dat het bij 1 opening van de 2 bij een stortbui vanaf het dak echt naar binnen komt stromen. Alleen ik heb hetzelfde als wat jij hebt, een halve deur. Ik tob dus nog even verder, want met dat soort gordijnen vind ik dat ik de stal te veel afsluit en dat er geen verse lucht meer binnen kan komen. En een afdakje er boven maken, gaat hem met formaat paard ook niet worden ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:35

En de opening uitbreiden?
De ingang aan de 'zijkant' maken als het ware?

Let niet op mijn prachtige paint skills :+
Afbeelding

Zou je zelfs een stuk met plexiglas (of iets wat sterk en geschikt is voor buiten) kunnen doen, dan blokkeer je geen licht :j

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:38

Met gordijnen bedoel je plastic flappen? Hier ervaring.

Afbeelding

Ze zijn zwaar genoeg om niet open te waaien, licht genoeg om makkelijk tussendoor te gaan. Mogelijk moet je het wel even met ze oefenen (voer werkt super...)
Ik weet niet of je het op de foto kunt zien, de flappen zijn zo lang dat ze een centimeter of twee over de grond slepen, dat biedt extra stevigheid.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:51

Hier op stal ook flappen bij de uitloopstallen. Werkt prima en zijn zwaar genoeg om nergen heen te gaan. Wel is het zo dat bij hele harde wind de flappen eraf gehaald worden zodat de staldeuren dicht kunnen naar de uitloop. Dat heeft met de flappen niets te maken maar anders waait de stalbedekking weg. De stallen zijn naar binnen toe niet afgesloten dus dan kan de wind onder het dak van de hele rijbaan komen en ligt de bodembedekking door de hele rijbaan. En flappen en deur gaan niet samen hier. Dus het is òf deur open met flappen òf deur dicht zonder flappen.

Een afdak kan ook. Als je dan wat ruimte tussen het huidige en het nieuwe dak laat krijg je een tropendak. Werkt ook erg goed tegen de hitte in de container, want die staat dan altijd in de schaduw van het bovenste dak en zolang daar wind tussendoor kan scheelt het in de container heel veel hitte.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 20:56

Ailill schreef:
Ik weet i.i.g. dat ze tot op de grond hingen, de foto in jouw OP lijkt me dan handiger. Alleen zit je dan misschien met tocht.

Anders mag je ook wel zelf zoeken, er zal vast iets zichtbaar zijn op (de achtergrond van) een foto: Equus Silvania op Facebook/Google :)

ik ga eens kijken dankje!

BillyJ schreef:
Dacht dat ik ergens een topic was tegengekomen van een bokker die ook met een soort flappensysteem werkte in de schuilstal. Ik herinnerde me dat 1 paard het eng vond en ze dus even de middenste flappen had verwijderd ofzoiets in het begin...
Maar kan het nu even niet terugvinden.

Kan je ook niet een soort grote flap maken let windbrekergaas dat je bevestigd met bvb ellastiekjes aan haken

moest hij er niet door willen kan ik de flappen altijd opbouwen van buiten naar binnen :D volgens mij kan door die gaas regen? en ik denk dat het in de stal al snel donker gaat worden. Ik heb nu ook luiken liggen die ik kan plaatsen voor de deur maar dan wordt het al snel donker en dat lost het probleem niet op als de deur openstaat als hij op de wei staat ;(

neetoch schreef:
Ik heb het zelfde probleem met een container stal. Daar is het meer dat het bij 1 opening van de 2 bij een stortbui vanaf het dak echt naar binnen komt stromen. Alleen ik heb hetzelfde als wat jij hebt, een halve deur. Ik tob dus nog even verder, want met dat soort gordijnen vind ik dat ik de stal te veel afsluit en dat er geen verse lucht meer binnen kan komen. En een afdakje er boven maken, gaat hem met formaat paard ook niet worden ben ik bang.

Heb jij er dan wel een dak voor gemaakt? of bedoel je het dak van de container zelf? :) ik heb nog kleine ramen (2) aan de zijkanten van de container dus bij mij kan er nog altijd lucht door :)
[***] schreef:
En de opening uitbreiden?
De ingang aan de 'zijkant' maken als het ware?

Let niet op mijn prachtige paint skills :+
[ [url=m/QL4vG2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou je zelfs een stuk met plexiglas (of iets wat sterk en geschikt is voor buiten) kunnen doen, dan blokkeer je geen licht :j

Wat bedoel je precies? :D bedoel je de zijde van de korte kant dat ik moet uitbreiden of? :P ben even niet mee haha.
silverdapple schreef:

[ [url=m/rbIwqp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze zijn zwaar genoeg om niet open te waaien, licht genoeg om makkelijk tussendoor te gaan. Mogelijk moet je het wel even met ze oefenen (voer werkt super...)
Ik weet niet of je het op de foto kunt zien, de flappen zijn zo lang dat ze een centimeter of twee over de grond slepen, dat biedt extra stevigheid.

deze bedoel ik ja :D ik zou ze zelf wel niet tot op de grond hangen :p ik denk dat als hij zijn voet er opzet dat alles naar beneden valt haha :') Ze lijken bij jou niet doorschijnend? :) is het dan niet snel donker? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:42

De meeste van die flappies zijn te dun en te smal om een beetje wind te kunnen weerstand. mijn ervaring is dat ze wel degelijk gaan flapperen en dat de meeste paarden er dan niet meer dorheen willen omdat ze 'geraakt' worden.
Ik denk dat je beter af bent met een oversteek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:45

Zie je mijn teken skills zijn op dit moment niet al te best :')

Dat zwarte is je container nu, vanaf bovenaf gezien. Dat rode bedoel ik als een soort nieuwe inloop, twee kanten dicht en dan een dak erop, dan kan de regen er niet meer in :D

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:48

Beetje slechte foto.. Maar wij hadden dit systeem ook. En vond het ideaal! Klappert alleen wel onwijs als er veel wind staat!Afbeelding

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:05

d4rkhorse schreef:
silverdapple schreef:

deze bedoel ik ja :D ik zou ze zelf wel niet tot op de grond hangen :p ik denk dat als hij zijn voet er opzet dat alles naar beneden valt haha :') Ze lijken bij jou niet doorschijnend? :) is het dan niet snel donker? :)

Nee hoor daarvoor is in principe geen ruimte. Zodra je er namelijk tegenaan komt dan schuiven ze al, snap je? En kunnen ze er niet op staan.

Dat durf ik niet helemaal te zeggen, ze zijn wel licht doorschijnend en ze hangen niet potdicht, maar de stal heeft raampjes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:05

Ik denk dat ik echt wel een afdak eraan zou maken en dan evt op een paar meter wat winddoek.

Ik heb ook een deel van de schuilstal op de wind en die was erg open. Kwam toevallig zo uit met de bestaande schuur, want anders had ik die plek nooit gekozen.

Wij hebben dus 3 meter afdak en dan krijg je alsnog wat wind en heel soms ietsjes regen. Wij hebben op 2 hoeken windbreekgaas gemaakt en dat scheelt enorm.

Volgend jaar gaan we de afdak verlengen en dan komt er ook nog een staand stuk met windbreekgaas vooraan. Dan is wat open is dicht op enkele meters zeg maar.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 09:14

DubbelDun schreef:
De meeste van die flappies zijn te dun en te smal om een beetje wind te kunnen weerstand. mijn ervaring is dat ze wel degelijk gaan flapperen en dat de meeste paarden er dan niet meer dorheen willen omdat ze 'geraakt' worden.
Ik denk dat je beter af bent met een oversteek.

Ik heb inderdaad ook schrik dat het gaan wapperen :(

[***] schreef:
Zie je mijn teken skills zijn op dit moment niet al te best :')

Dat zwarte is je container nu, vanaf bovenaf gezien. Dat rode bedoel ik als een soort nieuwe inloop, twee kanten dicht en dan een dak erop, dan kan de regen er niet meer in :D

Nu ben ik mee haha! :D ik vraag me alleen af met welk materiaal ik dat dan zou doen zodat het ook niet omver waait. En dan kan ik niet meer naar binnen met de kruiwagen want aan de linkerkant is er een opening voor mij :D
Milo2012 schreef:
Beetje slechte foto.. Maar wij hadden dit systeem ook. En vond het ideaal! Klappert alleen wel onwijs als er veel wind staat![ [url=m/tZkSHd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gingen jouw paarden er dan nog door als het zo hard klappert? :)

silverdapple schreef:

deze bedoel ik ja :D ik zou ze zelf wel niet tot op de grond hangen :p ik denk dat als hij zijn voet er opzet dat alles naar beneden valt haha :') Ze lijken bij jou niet doorschijnend? :) is het dan niet snel donker? :)[/quote]

Nee hoor daarvoor is in principe geen ruimte. Zodra je er namelijk tegenaan komt dan schuiven ze al, snap je? En kunnen ze er niet op staan.

Dat durf ik niet helemaal te zeggen, ze zijn wel licht doorschijnend en ze hangen niet potdicht, maar de stal heeft raampjes.[/quote]

Oke super bedankt!
superpony schreef:
Ik denk dat ik echt wel een afdak eraan zou maken en dan evt op een paar meter wat winddoek.

Ik heb ook een deel van de schuilstal op de wind en die was erg open. Kwam toevallig zo uit met de bestaande schuur, want anders had ik die plek nooit gekozen.

Wij hebben dus 3 meter afdak en dan krijg je alsnog wat wind en heel soms ietsjes regen. Wij hebben op 2 hoeken windbreekgaas gemaakt en dat scheelt enorm.

Volgend jaar gaan we de afdak verlengen en dan komt er ook nog een staand stuk met windbreekgaas vooraan. Dan is wat open is dicht op enkele meters zeg maar.

Heb je hier een foto van van hoe je het gedaan hebt? (het eindresultaat?) dan heb ik een beter idee :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:58

Afbeelding

Dit is 1 kant, maar hier was het nog niet af. We gaan dit groter maken en dan vooraan een soort sluis en daar ook windbreekgaas. Ik wil de opening namelijk niet kleiner.

Afbeelding

Dit is aan de andere kant en blijft zo. Het is dus een L vorm

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 12:19

superpony schreef:
[ [url=m/ixUBVs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is 1 kant, maar hier was het nog niet af. We gaan dit groter maken en dan vooraan een soort sluis en daar ook windbreekgaas. Ik wil de opening namelijk niet kleiner.

[ [url=m/vJMKFQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is aan de andere kant en blijft zo. Het is dus een L vorm

Danjewel, leunen jouw paarden niet tegen de balken? En ik denk dat als ik het dak maak en dan zon doek voor het einde van het dak plaats dat dit zou moeten lukken maar dan heeft hij geen uitzicht meer :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:35

Ja, ze leunde tegen die balken. Maar we kwamen hier in Oktober en toen snel zoals op de foto gemaakt. Hebben inmiddels aantal balken vervangen door veel dikkere.

We hebben niet veel windbreekgaas op het geheel gezien. Dus ze kunnen er aan 2 kanten ruim in en uit en hebben een pp, dus overal uitzicht etc.

De eerste dagen hadden we gewoon zeil en dat wapperde, maar bleven ze ook gewoon onder staan.

Het is wel een stevig raamwerk waar het bitumen op ligt. Hebben er verlichting onder etc.

Het is niet hoog, maar wij hebben geen grote paarden en zo kwamen we voor het snel even goed uit met de bestaande schuur.

We maken dus nog aan 1 kant de sluis, maar denken een grotere schuilstal aan de andere kant te bouwen, zodat het juist uit de wind staat. Dan behouden we dit wel als droge eetplek.
Achterin hebben we nog een hooibar waar nog een dakje op komt.

Het windbreekgaas is echt een snelle oplossing en scheelt enorm. Dat merken we zelf ook als we daar bezig zijn. Is nu bijna jaar oud en nog netjes ook.

En sorry, 1e foto had ik nog niet uitgemest, maar ze keken zo lief <3

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:37

silverdapple schreef:

Welke flappen bedoel jij precies?? :+

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:52

Ja ze gingen er doorheen met een sprint :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:01

Hier al jaren rubber paardenflappen maar Rena vind het toch een beetje eng en ze waaien als een malle als er flink wind staat....en daar heb je ze juist voor om dat tegen te houden. Ik vind het geen succes dus.

Wellicht dat het inderdaad beter gaat als je ze een stukje op de grond laat liggen. Maarja dan is het fysiek ook weer een "hogere drempel" voor hittepetitjes om er doorheen te gaan.

Een overstek is een beter idee. Of iets anders waardoor de wind niet meer op de opening staat.
Ik snap overigens niet zo goed waarom je paard zijn hoofd zou stoten aan een oversteek buiten, dat net zo hoog is als de bovenkant van de stal want als dat een probleem is dan is het in de stal zelf toch ook niet hoog genoeg :=

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 13:21

Bedankt allemaal, ik ga toch maar eens kijken of ik op een manier een oversteek kan maken dat niet wegwaait :+

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 13:26

denken jullie dat zon dak haalbaar is? ik heb allemaal van die golfplaten liggen op de wei die ik kan gebruiken voor dak. of is de kans groot dat het gaat wegwaaien? of zou het niks helpen met de wind en regen?

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:27

En hoe had je gedacht om die platen vast te maken aan je container ??