Paddock op kleigrond, goedkope opties?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Paddock op kleigrond, goedkope opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 14:13

Hallo Bokkers,

Ik sta op een kleine pensionstal. Mijn paarden maken hier gebruik van een uitloopstal (verhard) waar aansluitend een kaal stuk grond aan ligt. Ze staan hier met hooi en gaan beperkt het gras op, hier zijn ze namelijk heel gevoelig voor helaas.

In de winter wordt dit kale stuk een grote blubberboel, het is namelijk kleigrond..

Ik heb de pensionhouder aangesproken en aangegeven dat ik hier graag iets aan zou willen doen voor komende herfst & winter, mijn paarden staan hier tenslotte bijna 16 u p dag. Hij sprak gelijk over drainage en hoge kosten..

Ik heb aangegeven eens zelf te willen oriënteren. Het is geen rijbak en hoeft niet helemaal droog te blijven, zo lang mijn paarden maar niet zo in die blubber staan. Wie heeft er goede en betaalbare tips/ideeën? Gewoon zand storten, een worteldoek hieronder, houtsnippers? Lavasteen? Paddockroosters (zal wel al snel in prijs oplopend denk ik)?

Uiteindelijk zal ik de paarden aan huis willen en blijf ik hier geen jaren meer staan. Heel groot investeren ga ik dus niet doen, maar oplossingen voor zo een jaar of 2/3 waar kosten binnen de perken blijven is een beetje wat ik zoek, en lekker redelijk droge voetjes natuurlijk!

Bralindy

Re: Paddock op kleigrond, goedkope opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:22

Volgens mij moet je klei eerst uitgraven (ik dacht een meter)en dan pas kan je er steen/worteldoek en zand storten. Als je alleen zand stort boven op de klei heeft het geen zin.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:47

volgens mij is het enige dat gaat helpen drainage.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:51

Wij hebben gewoon zand op de (geploegde) klei gestort voor de omloop om de wei en het blijft top. 30cm zand dacht ik (kan ik niet meer terugzoeken helaas, maar 20-40cm). De PP gaat nu zijn 4e jaar in op het eerste zandpad, alleen de plaatsen waar de hooibakken hebben gestaan toen zijn slechter.

Houtsnippers hebben we op een ander stuk en bevalt ook zeer goed, maar behoeft wel meer onderhoud. Is wel heel goed voor de bodem als je er ooit weer af moet, in tegenstelling tot zand. 40-50cm snippers, jaarlijks 20cm snippers erop. Als je dat laatste niet doet is het de 3e winter al drama. Ook hier hebben we niets afgegraven.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:55

Wij hebben het gras eerst doodgespoten, maar wel laten liggen. Daarop 30 cm zand gestort. Ik woon aan een dijk en het land loopt iets schuin af. Rondom het zand wel pallisade-bandjes zodat het zand opgeloten is en niet wegloopt. We hadden een groot gat gemaakt van 1x1 m en daar grind in gestort voor de afwatering. Na 20 jaar is de afwatering en de zandkwaliteit wel slecht. Ik stort er iedere keer zand bij maar we moeten nu echt iets aan de drainage doen... maar goed, dat is wel pas na 15 a 20 jaar ontstaan, en intensief gebruik door 2 paarden 24 uur per dag.
Als ik het nu opnieuw zou moeten doen zou ik denk ik wel eerst een laag gebroken puin of zo laten storten of drainage aan laten brengen zodat de afwatering beter is, maar goed, ook hier niet zo'n grote portemonnee....

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 15:00

Een goede, solide zandsoort kan verbetering geven. Strandzand wordt namelijk heel compact als het erg nat wordt. Zeg maar zelfde zand als wat in de branding van de zee is. Je zit altijd met het gevaar dat het gaat mixen met kleigrond en dan zul je er volgend jaar bv weer zand bij moeten gooien en dit bijhouden.

De andere tip is via marktplaats goedkope sets grastegels regelen.. Of het verharden. Dat is de goedkoopste optie.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 15:27

Op mijn vorige pensionstal hebben we ook gewoon wit zand op de blubber gegooid en dat heeft het in ieder geval 2 jaar prima gehouden! Ben daarna verhuisd dus geen idee hoe het nu is :) maar wij waren voor heel weinig klaar (hadden ook wel geluk want het zand lag op het terrein en de man van een stalgenootje had een graafmachine en wilde wel voor een paar tientjes zand verplaatsen). Maar lading zand en graafmachine huren kost je een paar honderd euro wellicht? Zeker het proberen waard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 15:30

Bralindy schreef:
Volgens mij moet je klei eerst uitgraven (ik dacht een meter)en dan pas kan je er steen/worteldoek en zand storten. Als je alleen zand stort boven op de klei heeft het geen zin.

Water wil naar het laagste punt, als het daar niet weg kan, blijf je met modder zitten. Zand in een kleibak leggen geeft dus snel ellende, zeker met de grotere kans op stortbuien tegenwoordig.
Verharden op een verhoging, dus begin bovenop wat er nu al ligt, met zand + sluitbanden oid en tegels zodat het water er van af kan zal beter resultaat geven. Al wil je het water zo weg geleiden dat je er geen last van hebt, goed kijken waar je die verharding legt en waar die naar toe afwatert dus.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:07

Gewoon betegelen :)

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:34

Voor 2 a 3 jaar is de goedkoopste oplossing wat mizora al aangeeft: houtsnippers en dan inderdaad een hele dikke laag.

2e goedkoopste optie zand storten. Houdt het ook wel voor een paar jaar.

Misschien moet er jaarlijks wat bij, maar onderhoud heb je altijd wel

MariskadeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:40

Bij mijn vroegere pony stonden ze ook op kleigrond. Paddock gedeelte hadden ze de grond gekeerd en een flinke laag zand erop. Hield de 3 jaar dat ik daar kwam prima!

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 15:47

Dankjewel voor jullie tips, ga het zeker bespreken!! Hopelijk drogere voeten deze winter

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 15:58

TS, Tamary geeft goed advies. In combinatie met een drainage, met afvoer naar bijv een sloot is dat een zeer bruikbaar idee.