Opstarten Paddock Paradise

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ambros_2020

Opstarten Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 12:16

Hallo allemaal, ik ben nieuw op Bokt en moet dus nog even beetje uitzoeken hoe dit allemaal werkt :)

MAAR, ik een vraag aan jullie. Sinds kort ben ik serieus bezig met het opzetten van een ondernemersplan voor een luxe Paddock Paradise. Ik heb een geschikte locatie op het oog, maar ik wil nu weten of er ook daadwerkelijk interesse is naar een Paddock Paradise in die omgeving. Het betreft Limburg, omgeving Weert / Maarheeze / Budel.

Wat is het plan en wat versta ik onder een luxe Paddock Paradise?
Het zou een track moeten worden van 470m lang en circa 4 meter breed (met kronkels en uitstulpjes, verharde stukken een "plein", etc). Diverse grote schuiltenten, gebruik binnen en buitenbaan, spuitplaats met solarium, plek voor stalling trailer, zomers weide erbij, schoonhouden van de track wordt door mijzelf gedaan, etc. Eigenlijk hoef je alleen nog maar van je paard te genieten, en verder niets....

Cijfermatig ziet het het goed uit... nu ook nog erachter komen of er animo zou zijn voor zoiets, want anders heb ik niets aan die mooie cijfers :D . Ik ben heel erg benieuwd!

Alvast bedankt voor de feedback!

Poekkie

Re: Opstarten Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:19

Dat zou er voor mij van af hangen hoe groot de groepen zijn en of er een mogelijkheid is om je paard ook op stal te zetten bij ziekte? En of er voer gegeven wordt, al dan niet naar keuze?

Ambros_2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 12:27

Ik heb berekend dat er 75m2 ruimte is per paard op de track. Dus MAXIMAAL 25 paarden totaal. Er is ruimte om te kijken of het 1 groep kan worden of dat de track gesplitst moet worden, maar dat hangt natuurlijk af van de paarden die er komen. Er zijn ook boxen aanwezig die gewoon als stalling verhuurd zullen worden. 3 ervan liggen afgezonderd en blijven "leeg" zodat deze gebruikt kunnen worden voor zieke paarden. Het voeren van krachtvoer vind ik nog wel lastig, omdat niet elk paard op de track wellicht krachtvoer nodig heeft. Dat zou opgenomen moeten worden met de eigenaren wat de wensen daarin zijn.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:29

Ik woon niet in die omgeving, maar ik zou zeker geïnteresseerd zijn in een wat luxere paddock paradise. Bij ons in de buurt is stalling óf luxe en je paard komt te weinig buiten, óf veel buiten zonder faciliteiten en zelf veel werk. Als er zoiets bij ons in de buurt was zou ik het, afhankelijk van de kosten, zeker overwegen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:33

Dus de track is maar 1900 m2?
En daar 25 paarden op?

75m2 per paard is heel weinig.. dat zijn 10 paarden in een standaard rijbak.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:36

Mijn wei is 300 meter lang en 20 meter breed (6600 m2).. als ik daar een track zou in maken van 600 meter en hier en daar een plein met hooi/schuilen.. en 2 stukje met weide.
Dan zou ik volgens jouw berekening er 32 paarden op kunnen laten lopen?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:39

Ik ken eigelijk maar weinig mensen die hun rijpaard zouden willen zetten in zulke grote groep. Voor mij is 10 paarden wel wat de max. En dan wel heel wat met meer ruimte als wat jij voor ogen hebt, met 75m2 per paard is het erg druk. Daarnaast kwam ik ongeveer elke dag toen ik nog volpension stond, maar 't zou toch handig zijn als er iemand eten gaf. Al was het maar een vitamekoek, op hooi alleen ben ik geen fan van.

Ik vrees dat je wat tussen 2 doelgroepen zal zitten. Enerzijds heb je de wedstrijdruiters en actieve recreanten die blij zullen zijn met binnenbaan en solarium etc en > 250 a 350 euro per maand neertellen. Maar die zullen minder snel kiezen voor zulke grote groepen en geen krachtvoer bij.

En anderzijds heb je de naturals, buitenruiters, pensioenpaarden en minder actieve recreanten die meer een plekje buiten zoeken zonder teveel poespas. Die zullen eerder hun paard hier stallen, maar zullen over het algemeen meer opkijken tegen de prijs. Want ik veronderstel dat deze toch minstens 300 p.m. zal zijn met deze faciliteiten.

'T klinkt misschien wat cliche, maar in mijn omgeving lijkt dat hier toch ongeveer te kloppen. Ik ben wel van belgie.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:04

De paddock Paradise die mijn pleegouders hebben is 1,5 tot 2 km lang. Daar staan nu rond de 20 a 25 paarden op. 500 meter track is veel te klein voor max 25 paarden.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:09

Ik vind een groep van 25 paarden erg groot, zeker voor die oppervlakte.

Ambros_2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 13:15

Ok, dan zou ik dus verder moeten gaan rekenen met minder paarden OF een groter stuk land...
100m2 per paard is dan beter? Ik zat net een stuk te lezen over Hit actief stalling en daar hebben ze het over 100m2 per paard... Er wordt onbeperkt ruwvoer aangeboden op de track

Ambros_2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 13:19

Ik ga nog eens doorrekenen/zoeken naar een ander object. Dan is wat ik voor ogen heb idd toch te klein...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:20

Ik zou zeggen max 6 per 1000m2. En dan vind ik het al echt aan de krappe kant. Maar je zou ook nog schuilstallen en weides hebben, deze zijn niet bij die oppervlakte? Hoeveel is dat dan en hoe vaak en hoe lang mogen ze er op? Dat verandert ook veel natuurlijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:23

Ambros_2020 schreef:
Ok, dan zou ik dus verder moeten gaan rekenen met minder paarden OF een groter stuk land...
100m2 per paard is dan beter? Ik zat net een stuk te lezen over Hit actief stalling en daar hebben ze het over 100m2 per paard... Er wordt onbeperkt ruwvoer aangeboden op de track

Dat zijn 8 paarden in een rijbak....

Ambros_2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 13:30

De track zelf is 470 meter lang a 4 meter breed. Dan blijft er nog land over, wat ook open gezet zou kunnen worden. Zeker in de zomer. Totaal m2 van het stuk land is 5500. Een vriendin van mij heeft een kleine Paddock. Deze is 256 lang en alleen op sommige stukken 3m breed. Daar kunnen, volgens haar, 7 paarden op... Ik ben nog in onderzoek he... Daarom dat ik hier de vraag stelde. Ben blij met de antwoorden en meningen, daar ga ik verder mee puzzelen, dus kom maar door

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:37

Bij ons in de buurt heeft iemand een track gemaakt op een krappe halve hectare een 8 met in het midden 2 weides. Er lopen 2 paarden en als ze ze nog gras gunt is dit ook wel de Max dat betekend op 1 hect. 4 en echt Max 6 paarden.

Als Je ze maar uurtje per dag op de weide laat is het een ander verhaal natuurlijk dan doe je er langer mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:00

Ik heb 6600 m2 voor de paarden, incl 1000m2 zand (paddock/rijbak) en beton waar de stal met schuilgelegenheid op staat.
Ik heb daar (tijdelijk) ca 10 paarden op gehad en dat was echt voor het mooie te veel.
Helemaal als je nog een track met weides (stukjes gras) apart zou maken, dan houden ze nog minder loopruimte over.

Mijn vriendin heeft met haar paard op een (kleinere) pp gestaan met meerdere voerplekken/paden ondergrond enz..
Zag er echt super uit (en er werd meerdere keren per dag gemest).
Maar het nadeel.. een paar dominantere paarden hadden elk (of met 1 ander) een eigen voerplek toegeëigend en de rest had pech.. zo ook het paard van mijn vriendin.
2 dominante paarden halverwege de track zorgde ervoor dat degene die daar tussen in stonden geen kant op konden.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:06

Voor 25 paarden is het echt veel te klein. Op zo'n klein stukje is maximaal 3 a 4 wel ruim voldoende. Het gaat enorm stinken als er zoveel paarden op zo'n klein oppervlakte lopen. Daar krijg je gegarandeerd klachten over in de omgeving. Als je 25 paarden wil gaan huisvesten heb je echt flink wat hectares nodig wil je dat een beetje netjes en goed houden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:12

Wij hebben een track van 400mtr (4 meter breed) liggen met 4 pleintjes. Daar lopen nu 2 paarden op, das wel heel royaal natuurlijk). 25 paarden lijkt me bizar veel. Ik heb er geen berekening op los gelaten maar gevoelsmatig zou ik op ons stuk max 8 paarden willen hebben.

De uitdaging (voor een commercieel bedrijf) bij dit soort dingen is om er niet te veel paarden op te willen zetten volgens mij.

edit, ik lees nu dit:
Brainless schreef:
2 dominante paarden halverwege de track zorgde ervoor dat degene die daar tussen in stonden geen kant op konden.

Super belangrijk punt volgens mij wat vaak vergeten wordt!
Als je echt 'veel' paarden op een track wilt zetten zou ik hem zo inrichten dat dit minder snel gebeurd. Dus meer paden maken zodat er altijd wel een escape route is. Of de paden breder maken zodat ze elkaar toch kunnen passeren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:15

@Paardenfann4
Goh ja nog geeneens over nagedacht.
Een gemiddeld paard plast 25 liter per dag... x 25 = 625 liter wat je bodem in trekt.
Dat wordt echt een stinkbende.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:27

Ik vind 1000 meter track (1km) per hectare (10.000m2) een mooie richtlijn. Ik heb te maken met 2 locaties met deze afmetingen ongeveer, en zou er gevoelsmatig echt maximaal 10 paarden op willen hebben. Absoluut niet meer.

Dus 1000 meter track op 10.000m2 met 10 paarden.

Los van dat, uitmesten doe jij zeg je. Heb je een team van mensen om je heen? Zeker in de opstart fase heb je geen geld voor personeel. 2 paarden mesten meer dan 1 kruiwagen per 24 uur. Dat betekent met 20 paard dus zeker 12 kruiwagens stront, elke dag weer. Dan nog hooi geven , water geven, eventueel bijvoeren, reparaties, weide onderhoud etc. Er zijn natuurlijk oplossingen te bedenken, maar wel iets om je bewust van te zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:42

25 paarden op een halve hectare is echt onmogelijk te combineren met welzijn. Los van al het manuele werk dat een pp met zich meebrengt om schoon te houden en aan te vullen.

Even voor het idee:
Onze halve track is zo'n 140m lang en een 4-6m breed en achteraan verbreding voor schuilstal. (Effe snel nagemeten van google maps). Daaraan een zandstuk van ongeveer 60x20 waarvan 10x20 verhard. Dus net geen 2000 m2. Daar lopen er nu 6 op. Formaat d/e ponies. En daarnaast zet ik nog weides open voor strookbegrazing, we hebben een dikke 2 hectares aan weiland (excl. Track, piste, etc.). Ook in de winter doen we nog 6000 m2 extra wei open zonder strookbegrazing dan. Alleen bij echt nat weer of tijdens de laatste maand van de winter als alles net begint te groeien, staan ze dus op die 2000m2.

Dat gaat heel goed, ze kunnen voldoende lopen en bewegen en van elkaar weg. Al zou ik het niet 24/7/365 zo willen. Een paar paarden bij zou ook nog lukken. Maar max 8 of 9 in totaal dan, en geen dominant type ertussen.

Ook introducties zijn niet gemakkelijk op zulke kleine ruimte, ze moeten weg kunnen. Als er hier een nieuwe komt, gooi ik 2 weides volledig open + alles aan zand en track zodat er minstens 1ha beschikbaar is. Met veel paarden op 5000 m2 is die ruimte er gewoon niet, kunnen ze niet weg en heb je veel kans op ruzies en verwondingen. Ook zal je amper gras houden, wat dit nog meer in de hand werkt. Op alleen hooi zijn ze toch vaak wat grimmiger, zelfs onbeperkt.

Ambros_2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 14:50

Super al deze reacties, kan ik heel veel mee... Geloof dat ik het maar niet doe, hahahaha!! Nee gekkigheid, dit is wat ik al heel lang wil en sinds kort body aan probeer te geven. Met al jullie reacties kan ik dus een plaatje compleet proberen te gaan maken OF uiteindelijk tot de conclusie komen dat het simpelweg niet haalbaar is..

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:08

In je concept zou ik echt wel geïnteresseerd zijn. Als amateur die ook wedstrijden rijdt vind ik veel buiten en bewegen echt belangrijk voor mijn paard, maar wil ik wel tegelijker tijd wat faciliteiten hebben. Hoef geen sportstal kwaliteit te zijn, maar een mooie middenweg.

Aantallen lijken mij ook niet echt praktisch en je zit helaas niet in mijn regio.

Ambros_2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 15:14

@moonlight in welke regio zit jij? Ik zat nm ook nog aan Zeeland te denken. Woon zelf in het Rijnmond gebied en wil hier echt weg. Mede omdat ik de paarden gewoon heel erg graag anders wil huisvesten. Vind die dichte stallen maar niks

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:35

Hoeveel m2 is het totaal? Hoe is de plek verder?

Ik zou me niet blind staren op de meters die je nu als pad ziet. Als je een pp aanlegt en gebruikt kom je weer andere dingen tegen, krijg je nieuwe plannen etc.

Voor pension is het echt heel lastig. Ik heb 5, eerst 6 paarden op een pp op een kleine halve ha. Maar zeker de huidige 5 zijn enorm klef en staan of liggen meestal overal op een hoopje. Ik heb deel een breed pad, deels iets smaller, maar echt nooit onderling gedoe. Heb op het brede pad ook 2 hooibakken staan en daar eten ze ook samen.

Verder nog 2 hoekbakken in l vorm en in de schuilstal kan ik 5 netten kwijt.

Wat is je variatie? Paarden die diverse dingen te doen hebben zijn ook meer "bezig". Ik had jaren terug een minder sociaal paard. Op een grote wei kon hij prima bij de 3 die ik toen had, maar op de paddock echt niet, ook al was die ruim. Dan krijg je 4 hoeken en kunnen ze drijven.
Grote voordeel van een pp is het van elkaar weg kunnen.

Maar ook voor 25 paarden wil je voldoende beschutting en schuilmogelijkheden. Op onze vorige plek hadden we een mega boom waar ze graag onder stonden. Nu zijn we nog aan het aanplanten en staan ze in de schuilstal. Deze is voor 5 paarden vrij ruim en open, dus ze kunnen allemaal schuilen en doen dat ook veel op dezelfde momenten.

Het is belangrijk dat ze kunnen rollen en droog kunnen liggen. Dat hoeft niet met 25 tegelijk, maar het moet wel kunnen. Wij hebben een paddock deel en achterin een grotere hoek zand, maar ze gaan ook op andere plekken liggen.

Onze paarden hebben in een bosgebied gelopen en toen hebben we ze met toen 4 tegelijk erbij gezet en ging het wel goed. Maar bij een kleiner gebied en met telkens 1 nieuw paard, moet je toch de mogelijkheid hebben om die kennis te laten maken. Dan moet er een draadje tussen, maar dat paard moet ook eten, drinken en schuilen etc.

Qua verdien model valt er zonder de kosten die je maakt niks over te zeggen. We weten niet wat de koop/huur prijs is.
Maar wij hebben dus paden laten afrgraven en met zand gevuld. Paddock en rijbak gekeerd en gemengd met een 2e soort zand. Heel veel palem, koord en lint gebruikt.
Wij voeren onbeperkt hooi en dat is momenteel best duur. Af en toe heb je nieuwe netten nodig.
Op een pension stal met stannen investeer je ook en dat hangt dus van veel dingen af wat de kosten zijn, hoevaak dingen vervangen worden etc.
Uitmesten vind ik zelf een track echt 10x makkelijker en sneller dan stallen. Ik doe alles met een kruiwagen en heb dus droge zandpaden, maar er zijn ook mensen die het met de trekker doen en in de bak gooien.

Wij doen met de mesthoop van 5x5 en 2 meter hoog ruim een half jaar. Legen kost 100 euro hier. Voorheen op de huurplek een container van 10m3, deden we 5 weken mee en was legen 150 euro.

Mensen moeten hun spullen kwijt, ze willen hun paard kunnen pakken en je hebt het onderhoud van de rijbakken.