24/7 buiten of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

24/7 buiten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 12:07

In 2014 heeft mijn paard een luchtweginfectie gehad en daarna verhuisd naar een stal waar ze in de wintermaanden ‘s nachts op stal gaat. Zo kon ik haar (deels) scheren en is natuurlijk handiger met dekens, want eens een luchtweginfectie gehad blijven ze er altijd gevoelig voor.
Nu 5 jaar later zijn al haar vriendjes verhuisd en stond ze nog met twee andere paarden wat totaal niet klikte. Nu staat ze sinds april in de 24/7 buiten weide wat haar heel goed afgaat. Niet alleen qua contacten maar ook met haar gewicht :).

Nu komt mijn dilemma... In oktober gaan de paarden weer ‘s nachts op stal wat zou betekenen dat ze weer in de vorige kudde moet. De groep waar ze nu in staat blijft namelijk 24/7 buiten en staan een stuk verderop. Ik zou haar graag in deze kudde laten maar ik weet niet of het verstandig is om haar 24/7 (in de winter) buiten te laten... Ik zou het graag willen proberen maar ik kan niet een hele winter haar stal nog leeg laten staan aangezien er een lange wachtlijst voor onze stalling is :o Dus als ik de keus maak dan zou dat ook gelijk definitief zijn.

Wat vinden jullie verstandig?

Poekkie

Re: 24/7 buiten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:47

Sja, je zal hier heel wat voor en tegenstanders horen.

Als je vaak rijdt, zou 24/7 buiten niet mijn keuze zijn. been there, done that. Het gaat, maar daarmee is alles ook wel gezegd voor mij. Vooral veel problemen met luchtweginfecties en algemene weerstand gehad met paarden die 24/7 buiten waren in de winter, bij verschillende paarden en verschillende stallen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:54

Ik ben voorstander van 24/7 buiten. Mijn pony wordt in de winter ook niet geschoren, draagt geen deken oid, dus dat zou in mijn geval prima kunnen.
Mijn pony heeft ook luchtwegproblemen. Dat komt bij hem grotendeels door het veelvuldig in een niet al te nette stal staan. Helaas is verhuizen geen optie...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:48

Het is niet mogelijk kale stalling te betalen voor die box bijvoorbeeld? En is er bij de groep die 24/7 buiten staat winters schuilmogelijkheden?

Ik heb gemerkt dat het voor mijn paard toch best een flinke omschakeling is geweest en ze de hulp van dekens goed kan gebruiken om goed te blijven winters, maar dat er dus zeker op te kleden valt. Als de vraag zou zijn, paard blij in haar groep, maar misschien iets oncomfortabeler 's nachts, of gehele dag oncomfortabel omdat ze niet goed ligt in de groep en 'blij' op stal omdat ze dan uit de groep is, zou ik het wel weten :) Maar kan me goed voorstellen dat het in geval van nood niet terug kunnen op stal een lastig punt is. Ikzelf zou daar een periode meer stalgeld wel voor over hebben, mits het binnen de perken blijft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:55

Als het gaat om een hele ruime droge, gedraineerde zandpaddock (of een bijzonder droge wei), met voldoende ruwvoer en schuilmogelijkheden zou ik het doen, maar anders niet.