Pompoenplant giftig voor paarden? en deze bloemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Pompoenplant giftig voor paarden? en deze bloemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 11:11

Zoals de titel al aangeeft; kan iemand mij vertellen of pompoenplanten giftig zijn voor paarden?
Ik neem aan dat dit een pompoenplant is, toch?
Afbeelding

En hoe zit het met onderstaande bloemetjes? Zijn geel en oranje-achtig (sorry voor slechte foto, genomen in donker)
Afbeelding

8nnemiek

Re: Pompoenplant giftig voor paarden? en deze bloemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:16

Pompoenplanten kunnen wij mensen in ieder geval volledig eten. De bloemen worden vaak gevuld, en ook de bladeren worden wel gegeten, dus ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat ze voor paarden ook niet giftig zijn.

De andere bloemen zijn erg lastig te zien van zo ver weg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:19

Anders is Oost-Indische kers. Zijn de bloemen voor mensen ook eetbaar van.

Sierpompoenen zijn voor mensen uitermate giftig, dus ik zou niet meteen roepen dat ze eetbaar zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 11:22

Met sierpompoenen bedoel je van die kalebassen enzo hè?

Vind t wel lastig, omdat sommige dingen die voor mensen eetbaar zijn, niet geschikt zijn voor paarden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:25

Die andere plant met de gele en oranje bloemen is Oostindische kers. Geheel eetbaar voor de mens, de bloemen ook, zij vrolijken je bord op. Ik denk dat je paard er wel tegen kan.
Paarden eten niet zomaar van giftige planten, als er genoeg gras en kruiden in je wei staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:26

Ik heb juist begrepen dat alle pompoenen veilig zijn, alleen zijn sierpompoenen niet eetbaar omdat ze gewoon erg vies of bitter smaken. Echt giftig schijnen ze niet te zijn. Courgettes wel, die kunnen dodelijk giftig zijn als ze verkeerd gekruist zijn.
Ik weet niet of dat alleen voor de vrucht geldt of ook voor de bloemen en bladeren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:31

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:38

Klinkt logisch :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:02

Jetta schreef:
Paarden eten niet zomaar van giftige planten, als er genoeg gras en kruiden in je wei staan.

Staan ze in een zandpaddock dan heb je grote kans dat ze er wél van gaan eten !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:40

Enkel de pompoen zelf is veilig voor paarden in beperkte mate :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 12:43

Er staat vrijwel geen gras meer; land moet gefreesd en opnieuw ingezaaid. Krijgen nu hooi bijgevoerd. Dus kans is zeer groot dat ze er wel van gaan eten. Verbaasd me dat ze het nu nog niet hebben gedaan eigenlijk.

Ik haal het sowieso daar weg. Iets met een bepaald persoon die recht van overpad heeft, speciaal een pad voor hem gemaakt zodat hij niet bij mijn dieren kan komen, naar de moestuin die hij beheert (het betreft een weide met een stukje moestuin, alles gehuurd). En die het kennelijk nodig vind om grote woekerende planten als pompoenplanten, in dat toegangspad te planten, terwijl meneer alle ruimte in de moestuin heeft, en die is nog niet eens voor de helft vol....

Zijn wel meer dingen "voorgevallen" tussen mij en hem, qua niet houden aan afspraken, en toch zelfs stiekem gft afval aan mijn pony's voeren, (terwijl duidelijk afgesproken dat niet te doen) het slot van het hek te laten, (dan kunnen er mensen via hem ook op mijn stuk bij mijn dieren komen.... en er loopt hier nog wel eens wat gespuis rond )etc.

Dit is dus weer zoiets. Van binnen kook ik -:(- maar hij is het niet waard om me daarover op te winden.
Het gaat gewoon door mij afgeknipt worden, terug in pad gegooid, en daarna meteen een appje dat ík dat heb gedaan (en niet mijn pony's) en dat dit niet de bedoeling is, wederom....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:51

Wie is de eigenaar van de grond?? Dan zou ik die er eens over aanspreken . Overigens is het 'recht van overpad' niet meer en minder dan wat het zegt; je mag er lopen!! Dus je mag dat stuk gewoon kaal maken als die planten bedreigend zijn voor jouw dieren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 13:27

Dat klopt....
Hmm, situatie ligt beetje ingewikkeld.
Eigenaar grond was/is een oude man die hier vlakbij woont. Ik huur/gebruik al jaaaren zijn weide. Hij en zijn (inmiddels overleden) neef hadden een moestuin en boomgaard. Apart stuk van de wei, maar om daar te komen moesten ze wel altijd door een hekje, en door de wei en dus tussen mijn pony's lopen.
Enkele jaren geleden hebben de zoons vd eigenaar het regelen en contract met mij overgenomen. (Wat van hun kant overigens nog steeds niet is getekend, maar goed da's weer een ander verhaal). Zodat hun vader nog even kon genieten van de moestuin etc en zich niet druk hoefde te maken.

Lang verhaal kort; neef overleden, oude eigenaar zelf kan moestuin niet meer beheren. Mij is toegezegd dat ik de moestuin dan bij de wei kon betrekken als weiland. Helaas is er toch achter mijn rug om, het gebruik vd moestuin, beheer en opknappen (t was nogal een behoorlijk zooitje) gegeven aan een man die er recht tegenover woont. Of zij een contract hebben weet ik niet. Sta ik ook buiten. Vanaf begin dat de, laten we zeggen beheerder/gebruiker, noem hem even A., Is er frictie en wrijving, werd er door A. Over mijn omheining gesprongen IPV door de toegangspoort te gaan, toegangspoort werd gerust 5 minuten open gelaten toen er nog geen afgescheiden pad liep (en mijn pony's liepen er op enkele meters van, konden zo de weg op), bij eigenaar vervolgens klagen dat mijn pony's de omheining gesloopt zouden hebben (hij sprong er overheen), afspraken niet nakomen (ja klopt, we hebben afgesproken dat ik er niet meer overheen zou SPRINGEN. Nu spring ik niet meer, maar STAP ik er overheen) en nog veel meer van dit soort dingen.....

Mijn geduld begint aardig op te raken.

De eigenaren (dus zoons vd oude man) hebben er niet echt weet van dat dit speelt, die wonen niet in de buurt, komen heel soms langs, en willen ook niet veel worden lastig gevallen. Op papier is mijn vader de huurder, hij betaalt in principe ook een groot gedeelte van de (niet hoge) huur. Ik ben dan wel 32, maar als ik ongevraagd zelf contact op neem met de eigenaren, wordt mij dat zacht gezegd niet in dank afgenomen door mijn ouders.

Euh, sorry, lang verhaal, maar e.a. ligt dus wat ingewikkeld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:20

Het wordt er idd niet simpeler op. Maar ik zou iig de planten verwijderen en je vader vragen om kontakt te zoeken met de eigenaar/zoons.