[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 07:42

SSDesign schreef:
Wij zijn gestart met een track met gras. Deze kapot laten lopen. Heeft wel even geduurd maar we hebben ook redelijk wat track (500m) en de eerste maanden nog maar 2 paarden op de track. Vrij snel 2 pensionpaarden erbij genomen en binnen 1 winter waren de zwaar belopen stukken echt enorme modder. Wij zitten ook 25m boven NAP en bovendien op kurkdroge zandgrond. Maar daar waar de paarden lopen, gaat het gewoon stuk. Misschien niet als je alleen kleine pony’s hebt maar wel met de grote voeten van mijn 800kg grote reus.

Inmiddels de slechtste stukken aangepakt (keren, zand gestort, roosters, verhard). Zo hebben we altijd een groot droog stuk en dat vind ik voldoende.


Ik heb inderdaad kleinere pony's..... als ik ze de track moet laten opeten kan ik ze daarna rollen denk ik, hihihi!
Ik denk ook gewoon met 1 pad + rotonde te beginnen, dan pak ik later de rest aan... dan weet ik even hoe dit deel zich houdt.

Op de bouwkavel mag ik alles doen, maar in het weiland niet.... daar mag de grond bewerkt tot 30 cm diep..... dat biedt dus niet heel veel mogelijkheden. Maar afgaande op de buren is het wel echt droog genoeg...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 07:43

Hilary schreef:
Bij ons is het een jaar of 6 geleden wel een soort van afgeschraapt, dat was in mei. Sindsdien frezen we elke oktober. Wat er teruggroeit is gras en brandnetel, met name. Brandnetel langs de randen, gras overal behalve waar de paarden hun eigen hoefslagjes maken. Wij sturen ze daar een beetje in door hooibakken heen en weer te schuiven over de track; om de hooibak heen lopen ze het dan weer kaal. En we hebben momenteel op één zijde van 50 meter 6 hindernisbalken op de grond liggen op het stuk waar ze het meeste liepen. Ze lopen nu om de balken heen (hoezo lui) en maken daarmee een nieuwe hoefslag net naast de balkjes :')

Net na het frezen in het eerste jaar:
[ [url=m/Ai34xP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ah, jullie frezen het elk jaar.... dat is natuurlijk ook een prima oplossing. Schuif ik voor nu alles eraf, die zoden/aarde kan ik goed gebruiken voor wat anders, en zou ik daarna ook kunnen frezen en tussen wat slepen.
Je track lijkt breed, hoeveel meter is dit?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:46

Onze tracks zijn overal minimaal 5 meter breed, het pad op de foto voldoet daar wel ongeveer aan. Het perceel is niet recht, we hebben ervoor gekozen om het pad langs de buitenrand te leggen en het middenvak zo recht mogelijk te maken (rechte zijden, hoeken van 90 graden) omdat daar ook de rijbak en longeerbak liggen (ook op gras). Op de breedste stukken is het eerder richting 7 meter.

We hebben er 6 pony’s op lopen tussen 1.15m en 1.55m.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 12:14

Ik heb in het voorjaar een track laten frezen, maar er daarna niet veel meer aan gedaan. Met als gevolg dat er best weer veel (kort) gras staat. Te veel voor mijn shet die gevoelig is voor hoefbevangenheid.
Na de volgende keer frezen ga ik regelmatig slepen, in de hoop dat dat de meeste grasgroei voorkomt.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 22:12

Yes, ook mijn IJsco drinkt eindelijk uit de mineralenbar. Zo blij mee
Afbeelding

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 21:36

Was benieuwd of hier mensen ervaring hebben met lava split op de track en paddock om te voorkomen dat het een natte bende wordt.
Ik zou dit graag testen maar ik denk na over zo neerstorten of met geotextiel eronder.
Op internet kan ik nog wat weinig info hierover vinden.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 21:37

Bokker Malenka heeft lava op haar track.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 21:43

Hilary schreef:
Bokker Malenka heeft lava op haar track.


Heeft zij ook Instagram of Facebook?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 21:46


Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 21:54

:o Ik ben er al. :')

Het is waarschijnlijk wat afhankelijk van de bodem maar persoonlijk zou ik er nooit meer zo doek onder doen. Als de bodem onder het doek erg nat wordt duwen de paarden met hun puntbelasting het doek namelijk omlaag de bodem in waardoor het op andere plekken omhoog komt. Dat zorgt voor een situatie die bijna niet meer glad te krijgen is en bovendien niet uit te mesten.

Lava zelf bevalt me wel heel erg goed. Het helpt de hoeven mooi houden, houd vocht vast, stoft veel minder dan zand en toont heel natuurlijk. Ik heb 8 tot 16mm korrel liggen. Volgende keer zou ik ze wat kleiner bestellen. Dan verdelen ze de druk beter, lopen nog prettiger en blijft er niks meer in de vlasvork hangen.

De dikte van de laag was bij mij zo'n 7cm. Maar dat is bij intensief gebruik denk ik net wat te weinig.

Op klei zou ik lava bij voorkeur in combinatie met paddock roosters leggen. Dan kan er uiteraard wel doek onder om de lagen gescheiden te houden. Maar het is een enorme investering.

Ik heb een hoek in onze track waar klei, zand en lava gemengd liggen zonder roosters. Van de plekken zonder roosters is die hoek altijd het snelst droog. Water kan er gewoon beter weg zakken door de veranderde bodemstructuur.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:53

Malenka schreef:
:o Ik ben er al. :')

Het is waarschijnlijk wat afhankelijk van de bodem maar persoonlijk zou ik er nooit meer zo doek onder doen. Als de bodem onder het doek erg nat wordt duwen de paarden met hun puntbelasting het doek namelijk omlaag de bodem in waardoor het op andere plekken omhoog komt. Dat zorgt voor een situatie die bijna niet meer glad te krijgen is en bovendien niet uit te mesten.

Lava zelf bevalt me wel heel erg goed. Het helpt de hoeven mooi houden, houd vocht vast, stoft veel minder dan zand en toont heel natuurlijk. Ik heb 8 tot 16mm korrel liggen. Volgende keer zou ik ze wat kleiner bestellen. Dan verdelen ze de druk beter, lopen nog prettiger en blijft er niks meer in de vlasvork hangen.

De dikte van de laag was bij mij zo'n 7cm. Maar dat is bij intensief gebruik denk ik net wat te weinig.

Op klei zou ik lava bij voorkeur in combinatie met paddock roosters leggen. Dan kan er uiteraard wel doek onder om de lagen gescheiden te houden. Maar het is een enorme investering.

Ik heb een hoek in onze track waar klei, zand en lava gemengd liggen zonder roosters. Van de plekken zonder roosters is die hoek altijd het snelst droog. Water kan er gewoon beter weg zakken door de veranderde bodemstructuur.


Thx! daar kan ik wel wat mee, heb jij ook nog plekken paddock roosters liggen in combinatie met lava?
Zelf vind ik de roosters zo ontzettend duur.
De grond waarop ik zit is enorm variabel kan elke meter wel anders zijn. Het gronddoek zag ik totaal niet zitten omdat ik ook nog wel eens in de zoveel tijd een graver heb ( :') soms doet hij het wel en soms niet)

Ik ga je topic eens nakijken, erg bedankt!

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:01

Yes, ik heb eindelijk de planten besteld voor de haag *\o/*

Boswilg, amandelwilg, katjeswilg, meidoorn, haagbeuk, hondsroos en wilde appel.
In totaal 230 stuks. Het wordt een gemengde haag van in ieder geval de wilgen, meidoorn en haagbeuk. En ik twijfel nog of ik de appel en roos er tussen plant als onderdeel van de haag of apart op een ander stukje. Er tussen is denk ik wel heel leuk voor de afwisseling in bloemen en planten.
De wilde appel wil ik dus ook niet als boompje snoeien, maar als struik laten groeien. En dat doen we met de wilgen ook. Wij hebben nu al grauwe wilg en boswilg en dat is echt leuk als struik :j
Hier achter de paarden staat de grauwe wilg. Ze snoeien deze zelf en af en toe help ik een handje als het teveel tegen het draad gaat groeien :D
Afbeelding

ajesca123

Berichten: 1932
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:03

Ik ben het topic aan het doorlezen en hoop wat ideeen op te doen voor bij ons aan huis.
We hebben 1,7 hectare voor de paarden waarvan zon 2000m2 in gebruik is voor de bak, paddock, longeerbak en paddock met zandpad naar de weilanden. De rest is gras en heb ik opgedeeld in 4 weilanden waar ook weer een pad tussendoor loopt.
Om het perceel heen hebben we een grasbaan van 5 meter breed en zon 400 meter lang.
Het is zo ingedeeld dat ik de pony’s apart van de paarden heb lopen.
Daarnaast hebben we 3 ruime inloopstallen en 5 stallen van 4,5 x 4 voor de paarden die de nachten op stal gaan ivm andere voerbehoeften.
De jonge paarden en pony’s lopen jaarrond 24/7 buiten. Beide groepen hebben toegang tot een inloopstal.
We wonen hier nu ruim een jaar en hebben alles volledig zelf aangelegd/ingedeeld.

We zijn nu bezig met bodemverbeteren van de zandgedeelten.
Heeft iemand hier de gouden tip voor paddockroosters?
Zal gaan om zon 400 m2.
Verder hebben we getwijfeld de grasbaan te keren maar vind het eigenlijk wel fijn dat er gras op staat.

Ir111

Berichten: 11966
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:34

Klinkt goed Ajesca!
ajesca123 schreef:
Heeft iemand hier de gouden tip voor paddockroosters?
Zal gaan om zon 400 m2.
.

Wat is je vraag precies?

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:45

ajesca123 schreef:
Heeft iemand hier de gouden tip voor paddockroosters?
Zal gaan om zon 400 m2.
.


Varkensroosters met een laag zand erop. Zelfde effect, stuk goedkoper.
Net gelegd, zonder zand
Afbeelding
Met zand (vanuit een andere hoek)
Afbeelding

ajesca123

Berichten: 1932
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:51

Ir111 schreef:
Klinkt goed Ajesca!
ajesca123 schreef:
Heeft iemand hier de gouden tip voor paddockroosters?
Zal gaan om zon 400 m2.
.

Wat is je vraag precies?


Vooral waar ze tegen leuk geld te koop zijn en welke ik het beste kan nemen.
Zie zoveel verschillende soorten voorbij komen.

Jinte die varkensroosters zijn beton toch?
Dat is helaas niet wat ik zoek. Wil echt de plastic roosters.
Wel bedankt voor je tip!

Ir111

Berichten: 11966
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:10

Wij hebben deze: https://paddockplaatshop.com/geosystem-g4/ Mede gekozen omdat ze van gerecycled plastic zijn.

Ik kan me voorstellen dat varkensroosters goedkoper zijn, zoals een vriendin zegt 'alles waar paard voor staat is gelijk 10x duurder...'.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:02

Ik heb de platen van Bos Rubber. Dat zijn grindplaten. Maar ben er erg blij mee. Wij hebben ze gewoon op kaalgegeten gras gelegd en een laag zand/grond er over heen gedaan. Blijft tot nu toe heel fijn liggen en is mooi droog.

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:15

ajesca123 schreef:
[

Jinte die varkensroosters zijn beton toch?
Dat is helaas niet wat ik zoek. Wil echt de plastic roosters.
Wel bedankt voor je tip!


Nee is geen beton, zijn kunstof roosters. Werkt exact hetzelfde als die dure paddockroosters maar deze zijn een stuk vriendelijker voor je portemonnee.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 18:38

Ik heb ook de roosters van Bos rubber. In combinatie met lava dus in mijn geval. En dat werkt super.

ajesca123

Berichten: 1932
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 19:33

Jinte schreef:
ajesca123 schreef:
[

Jinte die varkensroosters zijn beton toch?
Dat is helaas niet wat ik zoek. Wil echt de plastic roosters.
Wel bedankt voor je tip!


Nee is geen beton, zijn kunstof roosters. Werkt exact hetzelfde als die dure paddockroosters maar deze zijn een stuk vriendelijker voor je portemonnee.


O super ga ik daar ook eens naar zoeken!
Uiteindelijk wil ik zon 1000m2 leggen dus alles wat goedkoper kan maar net zo goed is meegenomen.

ajesca123

Berichten: 1932
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 22:55

Van boss rubber was ik inderdaad ook tegengekomen. Tot nu toe van de paddockroosters wel de interessantste.
Ben nu aan het zoeken naar die varkensroosters maar ben volgens mij de goede nog niet tegengekomen

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:04

Zou dit wat kunnen zijn? Of is dat kostentechnisch niet goedkoop?
https://www.wildkamp.nl/product/gras-gr ... ijs/921932


Vraagje: ik heb super goed hooi voor onze twee dikzakjes. Het is erg langstengelig en mooi droog. Ze krijgen het onbeperkt (vanwege paard drie die extra nodig heeft). Maar kan het zijn dat een slowfeeder met Maas van 2,5 te klein is voor erg lang hooi?

Dat ze het laten hangen voor een behoorlijk deel omdat het te veel gedoe is?

En hoe gaan jullie om met een paard dat (helaas toch) een andere voerbehoefte heeft? Ik heb net gewone Lucerne besteld ipv de digest variant en hij krijgt echt 24/7 onbeperkt hooi. Doordat hij heel druk is met mijn merrie beweegt hij heel veel. Dat in combi met een verhuizing zorgt dat hij afvalt. Hoe zouden jullie dat oplossen?

Lynn_Nikita

Berichten: 25485
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:20

Ik heb ze daardoor helaas een groot deel van de dag alleen staan, 1 die moet afvallen, 1 die goed is en 1 die snel afvalt
De afvaller staat apart in een grote inloopstal en paddock en een aantal uurtjes bij de andere 2 staan. Omdat ik daar onbeperkt netter vol heb hangen is het helaas niet langer. Gezondheid gaat voor

Diegene die afgevallen is zou ik ik jouw geval daardoor een aantal keer bijvoeren et bv een slobber ( zelf goede ervaring met seniore priores)

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:37

Olympia: wij hebben in de ochtend en avond mest- en voerbeurten verdeeld. Als er iemand is, krijgen de paarden die extra nodig hebben een extra portie hooi of een bak met eten. Dat eten bestaat voor mijn jaarling uit esparcette, luzernebrok en vitalbix breed & grow, senior merrie met minder kiezen krijgt 2x per dag slobber (senioren priores volgens mij) en de senior ruin luzernebrok, handje esparcette en vitaminebrokje.
Ik probeer het bijvoeren wel zoveel mogelijk met ruwvoer te doen, vandaar de keuze voor een luzernebrok.

De andere paarden staan dan apart. Wij hebben het stuk zo ingedeeld dat we bij stal wat kleine ruimtes kunnen maken met draden en ze zo rustig apart kunnen eten. In de tussentijd doen we zelf een rondje uitmesten en klusjes en daarna gaat de groep dan weer bij elkaar. Vooralsnog werkt dat goed.

We hebben gisteren onze tijdelijke omheining vervangen voor een permanente. We hadden er een stukje van de parkeerplaats bij getrokken. In eerste instantie met prikpaaltjes, maar het is een puin bodem, dus dat is niet te prikken :+
Maar het was een test, dus ook geen zin om daar meteen palen in te slaan. Plus dat houten palen echt niet gingen. Toen kwam ik bij Agrishop deze tegen. Speciaal voor puinbodem. En met een palenrammer stonden ze er inderdaad zo in. Muurvast! Ze zijn 1.82 hoog en staan 40cm in de grond, met verbreed deel, zodat het echt stevig staat. Er gaan speciale isolatoren op. Heel blij mee!

Afbeelding

Afbeelding

En deze is van vanmorgen vroeg. Te lief om niet te delen <3

Afbeelding