[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:25

Oh dat is wel netjes zeg! Toch ergens fijn. En sneu tegelijk.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:24

kvulden schreef:
Ik heb me zelf een nieuwe zeis gekocht. In de wei staat aan een kant meter breed braam en brandnetel. Wat is een zeis dan een genot. Dat doe ik toch liever dan de bosmaaier. Ik vind het een fijn werkje.

Woensdag komen ze 50 midi balen brengen en die wil ik aan die kant hebben staan, dus ga straks een plekje klaar maken.

Oh echt? Waar heb je die weg van? Ik zat te twijfelen omdat onze bosmaaier is overleden.. weet niet wat nu te doen...

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:06

Onze kuil is nu ook een poel :')

Maar in hoog zomer denk ik weer een kuil. We gaan het zien.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:54

Lekker toch? :D

Wel grappig, op het plekje dat ik voor ogen had staan nu 2 pony's. Wel heel toevallig dat dat precies gebeurde toen ik mijn oog op dat plekje had laten vallen, terwijl het al jaren leeg stond :+
Nou ja, achteraf ben ik alleen maar beter af met een kant en klare plek en zonder weer een verhuizing :j
Maar toevallig is het wel...

Belker

Berichten: 15325
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:07

Bijzonder Daihyo. Fijn dat je je eigen plek in beheer krijgt, scheelt idd weer opstarten met alles.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:42

Ja ik vond het ook wel eehm... apart :+
Maar goed, dit is achteraf wel beter :D

Ik heb even een tekening gemaakt van ons perceel. Vind ik wel lekker voor het overzicht.
Voor nu is het zoals op de tekening. Voor de winter moeten er een aantal voerplekken bij. Dat witte deel is de parkeerplaats. Dat wil ik in het verlengde van de bak er een stuk bijtrekken. Daar ligt puin, dus perfect om nog een voerplek te maken zodat ze toch droog kunnen staan. Het hek van de bak en van de verharding blijft dan open. Het hek in het midden blijft staan. Maar dan kunnen ze daar dus omheen lopen.
Bovenaan dat middenpad staat een eetbaar bosje. Idee is om het draad van het linkerweitje bij die hoek aan de andere kant van het bosje te plaatsen en in het vrij gekomen stukje nog een slowfeeder te plaatsen. Bak of net tussen 2 palen ofzo. Dan moeten we uitkomen met de portie voor de winter als we 1x per dag voeren :j
Linker weitje is de speelwei, met heuvel. En de wei rechts is opgedeeld in 3 kleinere snackweitjes die we met strookbegrazing geven. De speelwei is dicht als de snackwei open is. Die liggen lager, dus met natter weer gaan die weer dicht en kan de speelwei open. Tenzij het echt zeiknat is, zoals vorige week en daarvoor. Dan is alles dicht. Maar daar zijn we nu wel klaar mee :D
Het gras in de snackwei staat ruim een meter hoog en is lekker doorgeschoten in het zaad. Perfect!
Links onderin is de stal met verharding ervoor en de mesthoop. Naast het middenpad van de track loopt een slootje en is een groenstrook met bloemenzaaisel (paardeetbaar) en jonge wilgenbomen.

Afbeelding

Belker

Berichten: 15325
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:15

Ik denk dat ik wel kan uitvogelen hoe het zit.... vrouw huurt, wilde onderverhuren, toch niet gedaan en door jouw vraag werd VSM wakker en heeft navraag gedaan. :+
Leuk plekje zo. Wat zijn de afmetingen?

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:20

Oh serieus, zou het? :=
Iets met slapende honden dus :=

Wat de precieze afmetingen zijn weet ik niet. Totaal oppervlakte is ongeveer 7500m2.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:28

Ir111 schreef:
Ik ben zo'n stadse! Er wordt nu gemaaid bij ons, hartstikke leuk. Echt een momentje zeg maar. Tot er na 5 seconden maaien een babyhaasje uit de wei vlucht. Pats, weg idylle....

Mooi dat ie nog leeft natuurlijk maar ik voel me ineens een beul. :roll:


Ohhhh dit zou ik ook zo enorm hebben!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:49

Vandaag weer een rondje gemaakt op de hectare weiland die in het komende jaar onze PP moet worden. Circa 6.000 m2 is ingezaaid met rogge (volgens mij) als groenbemester. Dat deel wordt na de grootste hitte ingezaaid met allerlei goeds voor paarden en een stuk van 20x40 wordt gekeerd als rijbak. Verder komt er een track omheen en doorheen.

Afbeelding


Circa 4.000 m2 staat vol met onkruid, één soort gras lijkt het (heeft ooit gerst gestaan ook), zuring en distel en nog wat kleinere dingen die niet echt opvallen. Hier wordt een wintertrack gemaakt en een berg en een wadi plus een hangplek bij bomen. En wil ik tussen de paden van alles laten groeien (hazelaar, meidoorn, hondsroos etc). Concrete vraag: wat zouden jullie met dit stuk doen (doodspuiten geen optie). Alles gewoon maaien, ploegen, frezen etc en opnieuw inzaaien met goed spul en daar doorheen gewoon alles maken wat het plan is?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het allerleukste van dit stuk wei is de hoek met bomen, wilgen en zwarte es. Ik de hoek heb ik nog wat extra wilgjes geplant. Ik verwacht dat de paarden daar veel zullen staan dus daar komt een grote hoek om te hangen.


Afbeelding


Afbeelding

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:53

Mooie plekjes dames!

Keren van de rijbak zou ik voorzichtig mee zijn, in mijn ervaring wordt ie dan echt heel zwaar in de zomer.
Tenzij je echt de mogelijkheid gaat hebben om regelmatig te sproeien.

Hier druk aan het werk beide weer en de prioriteiten komen heel even in de tuin te liggen :D

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:59

Mooi plekje! Ik zou het stukje inderdaad helemaal bewerken en opnieuw inzaaien.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:03

Robijntjah schreef:
Mooie plekjes dames!

Keren van de rijbak zou ik voorzichtig mee zijn, in mijn ervaring wordt ie dan echt heel zwaar in de zomer.
Tenzij je echt de mogelijkheid gaat hebben om regelmatig te sproeien.

Hier druk aan het werk beide weer en de prioriteiten komen heel even in de tuin te liggen :D


Ik wil de rijbak ook openzetten voor de paarden en doe vooral grondwerk. Mijn doel is een droge bak. Als het echt te zwaar wordt, ga ik daar iets aan doen met rijbakbodem-dingen. Ik wil starten met keren en in de zomer als het echt zwaar is, kan ik natuurlijk ook in de wei werken. Maar helemaal met je eens, het is een keuze. Het is hier behoorlijk nat en zompig gedurende een groot deel van het jaar dus voor de paarden denk ik dan toch beter te droog.

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:04

Die wintertrack maaien en/of schapen er op en kalken, want aan de zuring te zien is je ph fors te laag. Je kan overwegen om in het najaar de boel te bewerken en opnieuw in te zaaien, maar kalk zal het zeker nodig hebben en let op dat je niet veel onkruid terug krijgt omdat dat is wat zichzelf uitgezaaid heeft en dus veel zaden ervan in de grond heeft zitten. Onkruid heeft een hekel aan gemaaid worden, is dus zeker een optie om er deels van af te komen en te kijken wat dat deze zomer doet met wat er dan wel wil groeien.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:07

Ahja als ze er dagelijks zelf op mogen dan is het wel een ander verhaal. Daarom houden wij de bak inderdaad gesloten en alleen om in te rijden / grondwerken.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:30

tamary schreef:
Die wintertrack maaien en/of schapen er op en kalken, want aan de zuring te zien is je ph fors te laag. Je kan overwegen om in het najaar de boel te bewerken en opnieuw in te zaaien, maar kalk zal het zeker nodig hebben en let op dat je niet veel onkruid terug krijgt omdat dat is wat zichzelf uitgezaaid heeft en dus veel zaden ervan in de grond heeft zitten. Onkruid heeft een hekel aan gemaaid worden, is dus zeker een optie om er deels van af te komen en te kijken wat dat deze zomer doet met wat er dan wel wil groeien.


Dank je wel!! Ik vind onkruid ook niet zo erg eigenlijk als dat tussen de paden doorgroeit (behalve als het natuurlijk giftig is voor de paarden), maar de paden moeten natuurlijk goed begaanbaar blijven en dat zouden ze nu echt niet zijn :D

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:36

Onkruid hier definieer ik als alles wat de paarden niet mogen of willen eten en dus meer groeikansen krijgt als de planten die ze wel lekker vinden. Dat is ook de reden voor mij om ze weg te halen (liefst voordat ze in zaad staan), anders blijft er niks eetbaars over en ben ik een klap geld kwijt aan ploegen/zaaien/hooi kopen, terwijl een rondje per week nu alles gratis (nou ja kosten reep chocolade) bij houdt.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:48

De heren genieten vast van het uitzicht op de heuvel
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:16

Heerlijk plaatje <3

Hier gingen ze gezellig mee de track mesten :))
Zij mesten, ik scheppen _O-
Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 00:00

Ik had mijn eigen topic schijnbaar ontstipt, oeps :+

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 00:02

:Y)
belle_boef schreef:
Iemand een idee hoe lang omgewaaid gras kan blijven liggen voordat het gemaaid wordt? Ik lees dat omgewaaid gras de zoden verstikt maar hoe lang heb ik nog?
Ik denk dat ik komende week wil maaien om daarna te hooien maar met de bui van vandaag ligt het dus deel plat. Komt dat nog overeind?


Een beetje mosterd na de maaltijd maar voorde volgende keer dan vóór zo'n bui maaien. Hebben wij nu ook gedaan beter een bui op het net gemaaide gras dan dat je niet kunt maaien

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 07:39

Goedemorgen, gisteren met bloed, zweet en tranen wilden we paddockroosters plaatsen, maar niet te doen met harde ondergrond.

Dus voor vanmorgen de loonwerker laten komen die is de grond nu flink aan het losmaken dus hopelijk straks meer succes. Alles voor een modder vrije winter

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:18

Welke paddockroosters ga je plaatsen? Ik ben ook naar het kijken voor ons modderige deel tussen verharding en bak. Dat is ongeveer 20m2.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 08:23

Daihyo schreef:
Welke paddockroosters ga je plaatsen? Ik ben ook naar het kijken voor ons modderige deel tussen verharding en bak. Dat is ongeveer 20m2.

Eigenlijk geem echte paddockroosters maar biggenroosters.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:44

Dat zijn van die stenen roosters toch? Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken :j
Ik zit te denken aan die rubberen/plastic paddock roosters. Mudcontrol of iets vergelijkbaars.