[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:48

Oei. Hier geen ijzers gelukkig. En beenzwaaiers. Wat ze wel doen is het vastpakken en omhoog gooien. Want dan valt het losse hooi eruit en kun je gewoon van de grond eten :+
Dat achter het hek is ook een slimme inderdaad. Eten ze daar al uit?
Bomen hebben wij helaas niet. Alleen een struik bij het midden pad. Maar de takken die over hangen zijn niet sterk genoeg.

Belker

Berichten: 15371
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:24

Ja daar eten ze graag uit omdat het makkelijker is.........
Ik wil op 2 of 3 plaatsen op de track nog een hooinet paal plaatsen. Zodat we wat afwisseling kunnen bieden. Onbeperkt hooi durf ik niet, de merrie blijft dooreten.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:59

Wij hebben een heeeeele brede track van op sommige plekken wel een meter of 10-15 dus ook niet echt de noodzaak om iedere dag te mesten. Nou ben ik soms redelijk dwangmatig dus mesten staat wel hoog op mijn prioriteiten lijstje _O-

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:11

1 hectare voor 2 paarden, waarvan 500 m track en een royale paddock. Dus in feite is het ook echt niet erg als er even wat meer blijft liggen.

Ik heb meteen de daad bij het woord gevoegd en gisteren overgeslagen (en zit nu alweer te tobben om het snel onder het werk toch effe te gaan wegruimen).

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:34

neile schreef:
1 hectare voor 2 paarden, waarvan 500 m track en een royale paddock. Dus in feite is het ook echt niet erg als er even wat meer blijft liggen.

Zoiets hebben wij ook maar voor 3 paarden. Hier lopen ze nooit door de hopen heen.

Aan de reacties te merken is het dus ook erg afhankelijk van wat voor paarden je hebt. Wij hebben 2 koudbloeden en 1 warmbloed. Die stoppen gewoon met eten en hangen ook niet steeds bij dezelfde bak, ze gaan juist als nomades van bak naar bak om te kijken wat daar te halen is.

Wij voeren hooi van onbemest natuurland, graszaadhooi en stro.

Temeraire

Berichten: 3541
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:17

Hier voer ik wel 2 keer per dag, ik heb onbeperkt geprobeerd maar mijn haflinger stopt niet met eten, die eet dan rustig 18-20 kg per dag (heb ik nagewogen), ook na langere tijd.
Naast dat het dan qua kosten nogal oploopt met onverpakt hooi, is het ook nog eens niet goed voor haar, ze heeft al overgewicht.
En dan werk ik met arm getest hooi in hooinetten met al vrij kleine maas.

Het is veel werk, 2x per dag er naar toe (heb ze ook niet aan huis), maar toch merk ik dat het om meer redenen wel fijn is om 2x per dag te gaan bij een pp in eigen beheer.
Je checkt dan gelijk even of de paarden en omheining nog in orde zijn, en elke periode van het jaar komt met zijn eigen extra taken.
Momenteel krijgen ze elke ochtend hun vliegenmasker op bijvoorbeeld, die ik bij de avond voerbeurt dan weer af haal.
En zo zijn er wel vaker dingen waarbij 2x per dag komen toch wel zo handig is.

maar als je pp/weidegenoten hebt die ook toezicht kunnen houden en taken over kunnen nemen etc is het minder nodig.

Mest ruimen kan je hier ook gerust een dag op de track laten liggen als je zou willen, mest bij de schuilstal ruim ik wel graag dagelijks weg, en ook wel vaak 2x daags, als ik zin/tijd heb.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:31

Ze staan nu een paar minuten van huis en ga er minimaal 2x pd heen. Het werk verdeel ik hou het uitkomt qua werk, tijd en weer. Want als het regent, laat ik de mest wel liggen tot het droog is. En dat is dan eigenlijk nooit langer dan 1 dag. Ze lopen er zelf nooit doorheen ondanks mijn kleine stukje. Wel een groep kauwen op de wei die alles uit elkaar pluizen dus als het langer ligt meer gehark.
Heb voor 2 paarden 3 hooibakken en 2 netten in de schuilstal, alles maximaal gevuld kunnen ze 2 dagen vooruit nu. Had van de winter echt vaak slechte pakken hooi en laatste levering door iemand anders, super mooi hooi uit Polen. Nou, ze kwamen er hinnikend de wei voor af.. Ze hadden binnen 10 dagen een grote ronde baal met zijn 2e weg gewerkt (a €95 :$ ) want ze stonden de eerste week echt te bunkeren. Nu is het gelukkig weer normaal en het gras groeit dus ze lopen de track kaal te eten.

monsera
Berichten: 3082
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:00

Wat leuk om al die foto’s te zien van de hooi plekken.

Hier 2 netten bij de stal onder de overkapping.
Daar staan ze dus te veel.

Over een paar weken krijg ik er een verhard stuk bij aan de andere kant van de paddock en ga daar ook voeren en kan ik ze wat meer in beweging krijgen.

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:08

Ik zal vandaag eens een filmpje maken van ons spulletje.

Vraagje; ik wil een paar van die houten kuubskisten hebben om binnen hooi uit te voeren. Op marktplaats kan ik maar 1 aanbieder vinden dus ik doe iets niet goed. Tips?

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:28

Ir111 schreef:
Ik zal vandaag eens een filmpje maken van ons spulletje.

Vraagje; ik wil een paar van die houten kuubskisten hebben om binnen hooi uit te voeren. Op marktplaats kan ik maar 1 aanbieder vinden dus ik doe iets niet goed. Tips?


Even zoeken op fruitkisten.

ClaudiaHS

Berichten: 8064
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:51

Of op palletboxen

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:05

En hier ons 'paradijs'. Nog lang niet af maar de basis ligt er. Als ik het over modder heb op de track bedoel ik dat de bovenste laag van 5 a 10cm nattig is, daaronder gewoon stevige grond. Geen echte modder dus. :D




Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:31

Ja of palletbakken of palletkisten.

Afbeelding
Heb 3 van die kisten met netten aan een kant onderin 2 hoeken vast met karabijnhaken aan muurplaatje, aan de andere kant boven aan 3 ringen. Daar zit 1 kant vast met tyraps en andere kant met 3 karabijnhaken die ik gekruist dichtdoe. Snel open te maken, flap met haken over de andere kant van de kist en kan er zo 2 kruiwagens hooi in kwijt.

In de stal hangt ook 1 kant vast met tyraps en de andere kant met karabijnhaken (aan lussen van tyraps).
Ja.. ik gebruik graag tyraps :')

Aangezien deze plek even om te overbruggen is tot we in najaar de sleutel krijgen, ga ik hier niks verharden. Maar straks wordt de stal & de 2 meter ervoor wel verhard. Evenals rondom de voerplaatsen want zoals je ziet, mijn paarden knoeien graag :+

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:39

Ir111 schreef:
En hier ons 'paradijs'. Nog lang niet af maar de basis ligt er. Als ik het over modder heb op de track bedoel ik dat de bovenste laag van 5 a 10cm nattig is, daaronder gewoon stevige grond. Geen echte modder dus. :D



[ Video ]

Leuke tour! :D

Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:50

Je takkenhek is geweldig! Leuke tour. Ziet er heel mooi uit!
Die bomen op de track, hoe doen jullie dat als je de track wilt slepen? Want die leg je niet zo even aan de kant :D

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:34

Leuke rondleiding.

Dailhyo, wij tillen de bomen dan op en leggen ze aan de zijkant neer. Tenminste dat is de bedoeling. We hebben de track sinds maart ofzo pas open, dus nog niet hoeven slepen.

Maflinger_S
Berichten: 12177
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:39

Mooie tour Ir111.

Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:49

Hoe groot zijn jullie boomstammen tine?
Lijkt me leuk om zoiets te doen op het middenpad. Maar autobanden zag ik ook ergens. Dat is ook leuk.
Oh, teveel ideeën :D

pol013

Berichten: 9020
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:58

Heel mooi iR111. Super moi plekje is dat al en gaat het zeker nog worden.

Jinte

Berichten: 4835
Geregistreerd: 08-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:05

Leuke tour ir111! Mooi plekje!

Daihyo boomstammen zijn ook enorm leuk! Evenals autobanden. Vooral de autobanden zijn leuk omdat je daar mee kunt variëren. Hier liggen ze soms verspreid over de track met snacks erin en laatst had ik er een soort hindernis van gemaakt.
Afbeelding

Belker

Berichten: 15371
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:13

Leuke tour Ir111 en een hele mooie plek.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:18

Daihyo schreef:
Hoe groot zijn jullie boomstammen tine?
Lijkt me leuk om zoiets te doen op het middenpad. Maar autobanden zag ik ook ergens. Dat is ook leuk.
Oh, teveel ideeën :D



Ca 3 meter lang en ca 20 cm dik.
Afbeelding

Wij hebben ook een pad met autobanden.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:28

Hier meerdere boomstammen (maar ja,bos :D ) en autobanden. De autobanden liggen op het smalste Slingerpad en de boomstammen op verschillende plekken.

Voor de snacks hebben wij een snoep bal die we iedere dag ergens anders leggen!

MarliesR

Berichten: 3293
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:02

Flinke rondleiding :D

Mijn track is inmiddels ruim 750 meter! Er staan nog een aantal aanpassingen op de planning, zoals een tweede schuilmogelijkheid met de opening de andere richting uit. Ik wil ook heel erg graag nog een (flinke) heuvel met een mooi paadje er over. Maar dat zijn de grotere dingen, hoop dat die volgend jaar misschien lukken of het jaar er op.

Voor dit jaar hoop ik heel erg de rijbak eindelijk te kunnen laten keren en we gaan een strook tussen de twee track-helften leggen waar we van het winter een bomenrij gaan planten. Hierdoor worden de tracks nog meer echt los van elkaar en kunnen wij via het pad naar achteren lopen (plan is terzijnertijd een terras tegen de bosrand aan te leggen).

Rechtsonder wordt de rijbak.
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:05

Gaaf plekje hoor Marlies! <3

Dat is ook wel leuk met die autobanden tine. Slalom.