[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:13

Nu al zaaien? Ik wilde wachten tot de kans op nachtvorst nihil is. Vandaar eind april/begin mei.

Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:18

Daihyo schreef:
Nu al zaaien? Ik wilde wachten tot de kans op nachtvorst nihil is. Vandaar eind april/begin mei.

Kun je gerust al doen nu hoor! Korenbloem en goudsbloem bloeien al vanaf juni, dat ga je niet redden als je zo laat zaait. Er was hier iemand die in februari al gezaaid had.

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:25

Daihyo schreef:
Nu al zaaien? Ik wilde wachten tot de kans op nachtvorst nihil is. Vandaar eind april/begin mei.

Kijk even wat het advies op het zakje is. Sommige zaden kunnen tegen vorst en sommigen hebben het zelfs nodig om te kiemen.

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:32

Ik heb vorig jaar tegen het advies, en volgens het advies van de zakjes gezaaid. Tegen het advies, dus veel vroeger, deed het echt vele, vele malen beter als volgens het advies.

Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:33

Belker schreef:
Met een cirkelzaag of anders een reciprozaag.
Ik heb een hele fijne met breed zaagblad die keurig door 7cm palen heen gaat.

Waar gebruik je de reciprozaag verder nog voor? Is op zich betaalbaar en lijkt me inderdaad handig voor deze klus. Kan alleen verder niet goed bedenken waar ik m nog meer voor zou gebruiken. Hij lijkt met niet zo heel precies zagen (wat voor de paaltjes prima is maar als ik bv een deur maar is dat minder prettig)?

Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:34

Prairy schreef:
Ik heb vorig jaar tegen het advies, en volgens het advies van de zakjes gezaaid. Tegen het advies, dus veel vroeger, deed het echt vele, vele malen beter als volgens het advies.

Oh ja, dat was jij! :D

Met jou in gedachten heb ik staan zaaien dit weekend. :+ :Y)

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:35

Pallets zagen, ook door spijkers, bijvoorbeeld. Of om kozijnen aan de zijkant door te zagen die gespijkerd of geschroefd zijn. Zijn echt heel handige zagen! Heel precies zagen is inderdaad niet zo handig.

Haha haha, wel een foto laten zien van het resultaat hè :D

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:42

tamary schreef:
Daihyo schreef:
Nu al zaaien? Ik wilde wachten tot de kans op nachtvorst nihil is. Vandaar eind april/begin mei.

Kijk even wat het advies op het zakje is. Sommige zaden kunnen tegen vorst en sommigen hebben het zelfs nodig om te kiemen.

Het advies is dus pas mei :+
Hmmm, nu ga ik twijfelen door jullie :D

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:44

Doe net als ik, helft nu, helft straks, kun je goed zien wat het beste is en dan weet je dat voor volgend jaar. Slechtste geval komt maar de helft op :P

Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:44

OK, knoop doorgehakt hier, het wordt een reciprozaag. :D

Zeker weten dat ik ga pronken met onze borders en weiderand! De weiderand kan ik helaas nog niet inzaaien, staan nog enorme plassen, drijven al mijn zaadjes weg...

@Daihyo, wat raar? Ik weet niet beter dan dat je mrt/apr zaait. Ik heb net nog even gegoogeld en google is het met me eens. :+

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:49

Op de zakjes staat maart/april onder glas en mei/juni buiten, vanaf een dagtemperatuur van 15 graden.

Belker

Berichten: 15344
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:09

Ir111 schreef:
Belker schreef:
Met een cirkelzaag of anders een reciprozaag.
Ik heb een hele fijne met breed zaagblad die keurig door 7cm palen heen gaat.

Waar gebruik je de reciprozaag verder nog voor? Is op zich betaalbaar en lijkt me inderdaad handig voor deze klus. Kan alleen verder niet goed bedenken waar ik m nog meer voor zou gebruiken. Hij lijkt met niet zo heel precies zagen (wat voor de paaltjes prima is maar als ik bv een deur maar is dat minder prettig)?

Hier plinten en dikkere balken/planken. Alles waar de decoupeerzaag moeite mee heeft. Ik gebruik hem ook met een hoekenbak voor hout in een bepaalde hoek te zagen.

Hier ook in februarie bijenpracht gezaaid en dat komt nu al op.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:15

Wij hebben honderden palen met de hand gezaagd, 8 tot 10cm dik. Sommige zelfs 12cm. Dus 60 stuks van 6cm ben je zo doorheen hoor!

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:17

Prairy schreef:
Doe net als ik, helft nu, helft straks, kun je goed zien wat het beste is en dan weet je dat voor volgend jaar. Slechtste geval komt maar de helft op :P



Haha dat doe ik inderdaad ook; ik heb e.e.a. in bakjes thuis voor gezaaid, ga over een paar dagen buiten zaaien en dan over een maandje nog een keer. In het ergste geval maar de helft wat het doet, in het beste geval een gespreide bloei :D

Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:19

Ik heb mijn zaag al besteld, die komt later nog wel van pas. We gaan die 60 palen met een handgrondboor in de grond zetten dus op zich genoeg fysieke inspanning te gaan! :D

edit: ik heb sommige planten wel voorgezaaid binnen, bv stokroos. Die staat nu voorgezaaid binnen maar zaai ik ook eind april buiten. Ben benieuwd wat dan het beste werkt. :j

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:41

Ik heb vorig jaar een hoop groente voorgezaaid in de kas, alles opgegeten door muizen. Nu zit er een rat in de kas sinds van de week zag ik vandaag :(

Dit jaar ga ik maar binnen pompoen zaaien en dan straks ter plaatse planten, hopelijk gaat dat beter...

Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:47

Oh. Goh... daar had ik helemaal niet over nagedacht. Een kas staat op mijn verlanglijstje, lijkt me zo handig om geen gedoe meer te hebben met overvolle vensterbanken en gesjouw door het huis bij t afharden. Maar als de muizenpopulatie zich te goed doet aan mijn zaaigoed is de idylle wel verstoord... :')

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:51

Ik heb zo'n folie kas, misschien dat het bij een glas kas beter is. Staat bij mij ook gewoon op de grond.

Ik word er niet heel vrolijk van :')

_Tarzan

Berichten: 11204
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:59

Ir111 schreef:
@tarzan; leuke plek! Simpele tip om ze aan t puzzelen te krijgen, een bult wilgentakken neerleggen (niet te dikke stapel) en dan tussen de takken wat lekkers gooien. Kunnen ze wel even zoet mee zijn en super simpel om te doen. Doe ik in de stal bij ons omdat het daar verhard is, anders krijgen ze wel veel zand binnen denk ik.

Vraagje: de juiste maat paaltjes zijn niet meer verkrijgbaar, ik bestel dus langere die we moeten inkorten. Waarmee (wat voor zaag) zouden jullie dat doen?

Oh leuke tip, dankjewel! Op de verharding verstop ik inderdaad wel vaker wat.
Ik heb nu ook de fibre dice van havens, leuk spul om te verstoppen haha.

Kun je de palen niet ergens anders inkopen of zijn er helemaal geen palen meer te krijgen in de maat die jij wil?

Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:08

Nee, we hadden hele korte paaltjes (120) die zijn nergens meer te krijgen (voor een normale prijs). Dus nu 160 palen gekocht die we zelf inkorten. Voor de kontjes die overblijven heb ik ook al een bestemming dus zo'n ramp is het niet (maar handig is anders).

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:49

Hoe is jullie ervaring met het uitzaaien van die bloemen randen? Heb je het jaar daarop hier en daar een bloem staan in de naastgelegen wei? Of heb je het risico dat die bloemen de boel over gaan nemen?
Ik wil tussen de wilgen wel wat bloemen zaaien. Uiteraard de niet echt schadelijke varianten. En vermoed dat het gras wel sterker is dan die bloemetjes. Maar ben benieuwd naar de praktijk.

We hebben ruim 1ha waar voorheen alleen 3 lindebomen stonden. (en bij de buren een bomen en struiken rand) Nu staan er sinds dit jaar ook 15 wilgen, een witte moerbei, een meidoorn en een hazelaar. Kan het voorjaar wel uit de grond kijken. Ben zo benieuwd.

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:47

Prairy schreef:
Ik heb vorig jaar een hoop groente voorgezaaid in de kas, alles opgegeten door muizen. Nu zit er een rat in de kas sinds van de week zag ik vandaag :(

Dit jaar ga ik maar binnen pompoen zaaien en dan straks ter plaatse planten, hopelijk gaat dat beter...

ik heb woelmuizen die m'n planten opvreten, verschrikkelijk, vorig jaar ook in 1 dag allemaal steeltjes; weg pompoenen -:(-

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:07

pol013 schreef:
Hoe is jullie ervaring met het uitzaaien van die bloemen randen? Heb je het jaar daarop hier en daar een bloem staan in de naastgelegen wei? Of heb je het risico dat die bloemen de boel over gaan nemen?
Ik wil tussen de wilgen wel wat bloemen zaaien. Uiteraard de niet echt schadelijke varianten. En vermoed dat het gras wel sterker is dan die bloemetjes. Maar ben benieuwd naar de praktijk.

We hebben ruim 1ha waar voorheen alleen 3 lindebomen stonden. (en bij de buren een bomen en struiken rand) Nu staan er sinds dit jaar ook 15 wilgen, een witte moerbei, een meidoorn en een hazelaar. Kan het voorjaar wel uit de grond kijken. Ben zo benieuwd.

ik heb net voor 250m2 bloemenzaad-voor-naast-paardenweide besteld, dus ik kan het je volgend jaar vertellen :D

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:45

Ik kan je van de zomer vertellen hoe mijn bloemen uitgezaaid zijn van vorig jaar :')

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:22

haha zoveel geduld heb ik niet :')
Heb toch maar wat bloemenzaadjes in de weiderand gestrooid. We gaan het zien.