[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:36

Ir111 schreef:
Ik ben dit jaar begonnen met hooi leggen als mulch op plekken waar ik de grond nat wil houden en waar ik onkruid tegen wil gaan. Iemand tipte mij de Ruth Stout methode, ben heel benieuwd, ik gebruik het dus ook rond jonge aanplant (haag etc).

Ik vind het niet mooi staan dus uit eindelijk zal ik in de siertuin bij het huis wel weer op houtsnippers overstappen. Maar voor nu is dit een mooi experiment en we hebben t hooi toch liggen.

Lijkt me erg lastig uitmesten

Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:50

Uitmesten? Hoe bedoel je dat? Ik leg t hooi (of snippers) aan de voet van bv de haag, daar mest ik niet uit.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:55

tine10 schreef:
Ir111 schreef:
Ik ben dit jaar begonnen met hooi leggen als mulch op plekken waar ik de grond nat wil houden en waar ik onkruid tegen wil gaan. Iemand tipte mij de Ruth Stout methode, ben heel benieuwd, ik gebruik het dus ook rond jonge aanplant (haag etc).


Dit heb ik inderdaad ook gezien, en uit ervaring weet ik dat het werkt :) dit doe ik op de winterweides. Als dat kortgegeten is geef ik daar dagelijks verspreid over de weide plakjes hooi. Alle restjes en alles wat ze geknoeid hebben zorgen voor een mulch laagje op de wei.

Normaal lieten we die wei nooit zo lang rusten en deed ik deze vorm van mulchen eigenlijk een beetje op gevoel.

Nu ik de filmpjes op YouTube bekeken heb gaan we het dit jaar wat bewuster aanpakken, dus de komende 2 weken nog meer hooi geven en daarna een paar maanden de paarden er niet op. Ben benieuwd wat het resultaat is.

Dit is het filmpje: https://youtu.be/i-2ELIP8iWM
Het is wat traag en bij mij stoorde het tussendoor een beetje haha maar toch was het wel interessant om te zien.
Al doen wij nooit zo'n dikke laag hoor..
Laatst bijgewerkt door SafeHaven op 08-03-21 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:57

Oh maar dan doe jij het met een ander doel dan ik. Ik leg echt een laag van 20cm om onkruidvorming te voorkomen en om te zorgen dat de grond langer nat blijft. Ruth Stout gebruikte dit in haar moestuin.

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:23

Ir111 schreef:
Oh maar dan doe jij het met een ander doel dan ik. Ik leg echt een laag van 20cm om onkruidvorming te voorkomen en om te zorgen dat de grond langer nat blijft. Ruth Stout gebruikte dit in haar moestuin.


Klinkt als een goed idee. Heb je toevallig foto ervan?

Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:45


Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:54

Heeft iemand een tip voor goedkopen palen? Robinia of Kastanje 6/8 120. Is een onmogelijke maat. Heb een jaar terug wat besteld (voor 2,75 per paal!). Maar kan nu niks betaalbaars vinden online, alles is minimaal 2x zo duur. Heb 1 firma in Belgie gevonden maar rij nu liever niet over de grens...

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:03

Ik heb afgelopen najaar gecresoteerde palen via marktplaats gehaald. Ik weet het, niet heel milieuvriendelijk. Maar tweedehands behandeld hout is net zo milieuvriendelijk dan nieuw onbehandeld hout (ontbossing, de werktuigen voor het kappen, het vervoer).

Maargoed, wat ik zeggen wou, is dat ik €0.50 per paal betaalde. In het verleden hebben we die van 6-8cm gekocht en die zijn na 9 jaar nog steeds goed.
Dit keer, vanwege de komst van een groter paard, hebben we palen gekozen van 10-12cm. Super blij mee!

De hele p.p. kunnen doen voor €90,-

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:01

Ir111 schreef:
Heeft iemand een tip voor goedkopen palen? Robinia of Kastanje 6/8 120. Is een onmogelijke maat. Heb een jaar terug wat besteld (voor 2,75 per paal!). Maar kan nu niks betaalbaars vinden online, alles is minimaal 2x zo duur. Heb 1 firma in Belgie gevonden maar rij nu liever niet over de grens...


Ik weet niet waar je woont maar hier heb ik 1.5 jaar geleden palen gehaald.
Niet duur.
Hebben verschillende.
Als je haar mailt voor een prijslijst dan krijg je die
http://www.dsafrasteringen.nl/

Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 00:15


SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 00:22

Super leuk! Dit moet ook nieuw zijn, ik heb pas nog op hun site gekeken en dit niet gezien.
Het lijkt wel erg duur, ik heb al deze zaden (en nog meerdere) gekocht voor een fractie van de prijs geloof ik. En nog biologisch ook.
Alleen de stokroos is nieuw voor mij als paardvriendelijke plant. Erg blij mee want is een prachtige plant en de bijen zijn er verzot op!

Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 00:37

Ja, ik ben ook helemaal blij verrast. Ik heb vorige maand besteld bij ze en toen stond het zeker weten nog niet op de site. De prijs valt me wel mee, 150gr is voor 75m2.

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 00:51

Leuk, veel spul dat daar in zit had ik vorig jaar ook. Zie dat ze ook een kleuren mengsel van korenbloem aanbieden, dat kan ik zeker aan raden. De foto die ik eerder gepost had, was voornamelijk verschillende kleuren korenbloem. Bloeit lang en die verschillende kleuren zijn echt heel gaaf.

Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 01:05

Mooi, die kleurenmix heb ik hier liggen om te zaaien. :D Met nog heel veel ander spul, ik loop serieus de kans te verzuipen in mijn bloemenzee deze zomer! :D

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 07:50

Haha ik hoop het ook, en dat ik gezellig mee ga verzuipen :D

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 07:53

Gaaf die bloemenzeeën! Die van Prairy ook zo mooi! En paardvriendelijk dus?

Ik heb een vraag die ik nog niet eerder voorbij zag komen: wie heeft er een veulentje gefokt in een paddock Paradise?
Wij hebben mijn Gelderse merrie en een halve Haflinger ruin (formaat paard). Ineens dacht ik: hoe moet dat praktisch gezien?

Hieronder een mooie luchtfoto gemaakt voor WOZ. Al het donkere zand is nu gras. We hebben dus drie weides die we wisselend open gaan zetten.

Afbeelding

In onze stal kunnen we een kraambox maken van 3 keer 8m.
Maar dit is bijvoorbeeld onze bedrading:

Afbeelding

Twee bruine draden dus. Sowieso te hoog voor een veulen denk ik zo. En heel zichtbaar? Hmmmmm. Niet echt.

Ja en de heuvel. Super tof, maar ook voor een veulen?

Hoelang zou je de merrie met veulen scheiden van de ruin? Waarschijnlijk wordt dat gewoon kijken hoe ze zich samen gedragen. Maar wat als het niet samengaat? Dan hebben we wel een ‘probleem’. Dan kunnen we de track niet gebruiken.

Wie heeft tips en trucks en vooral ervaringen?

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 08:16

Ik fok veulens. Sterker nog. Een van de veulens is ingeschaard in een kudde van 14 paarden op een paddock paradise pensionstalling. Toen was hij 2,5 maand ongeveer. Hier thuis heb ik alleen (fok)merries. En volgend jaar dus 2 2 jarigen erbij.

De bedrading zou ik een draadje tussen doen inderdaad. Of witte draad ertussen tijdelijk. Maar dat hangt van je veulen af. Ik had 1 houdini vorig jaar, en 2 hele makkelijke veulens. Voor de zichtbaarheid kan je afzetlint vliegertjes eraan knopen. Als je een goede klap stroom hebt, weten ze het snel hoor. En dat is even zielig, maar wel nodig ivm veiligheid en toekomst. Met de bevalling en uren daarna zet ik de stroom uit, maar alledrie hebben ze toch wel binnen 24 uur gevoeld dat ze niet met draadjes mogen ouwehoeren. Vanwege peesblessure bij mamma heb ik 1 veulen die onder draadjes door kan, daar pluk ik nu nog steeds de vruchten van.

Een heuvel vinden ze geweldig! Daar gaat hij/zij veel lol mee hebben.

Samen zetten deed ik voor het eerst in een weilandje. Voor het veulen een stuk eenvoudiger.

Mijn merries liet ik op de track bevallen en zodra het veulen er was deed ik ze apart in een weilandje. Afhankelijk van de merrie, het veulen en de rest van de kudde dan de rest erbij en als dat goed gaat weer op de track.

Maar ik ken ook mensen die merrie op de track laten bevallen en veulen gewoon laten lopen, dat gaat ook prima.

En veulen van mij op pensionstalling heeft een paar weken samen met mamma zijn eigen hoekje op de track gehad. Toen op een dag gewoon draadjes er tussen uit, en dat was gelijk goed. Was een warm welkom van de kudde "hehe, eindelijk hoort hij echt bij ons".

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 08:24

Een heuvel voor een veulen lijkt me juist super tof! Lekker crossen en die spiertjes trainen :D

Voor wat betreft de omheining: dat zou ik inderdaad wel spannend vinden. Wij hebben hout, dat vormt al wat meer een logische barrière voor een veulen. Ik zou het vooral eng vinden dat het veulen stroom krijgt, zich een ongeluk schrikt, en vervolgens in paniek tegen de andere kant vliegt en verstrikt raakt ofzo. Ik denk nu even in rampscenario he :=
Idealiter een inloopstal met daaraan weide en solide (ogend: kan ook dik lint zijn) omheining om te wennen en het concept stroom te leren kennen. Vergeet niet dat stroom op een afstandje al voel en hoorbaar is voor paarden, dus als het veulen weet wat het is en veilig (in een grote ruimte) kennis heeft kunnen maken dan heeft ie er wel respect voor. Sowieso vind ik gras wel belangrijk voor mama en pasgeboren veulen..

Toen wij nog veulentjes hadden (maar geen p.p.) werden ze gewoon in de wei geboren. Geen kraamstal, geen camera's, niks. Haha andere tijden waren dat. Maargoed, enkel een groot weiland moet ook kunnen, als je geen weide aan je stal hebt.

Vervolgens kun je met mama en veulen een rondje lopen door de p.p. om kennis te maken.

Kennis maken met de rest zou ik ook in een grote weide doen, dan is er afleiding (gras) en veel ruimte om elkaar uit de weg te gaan.

Ik heb overigens nog nooit gezien dat een veulen niet werd geaccepteerd in de kudde. Tenzij pa erbij loopt, en er meerdere hengsten zijn.

Maar caily heeft volgens mij ervaring met veulens in een p.p.?
Edit: ah caily en ik waren tegelijk aan het typen:D

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:30

Voorop gesteld: ik snap je vraag en je zorgen.

Maar ergens is het wel grappig dat je je er druk over maakt. Een PP moet zo goed mogelijk de natuur van een paard nabootsen. Dus buiten bevallen, meteen alle (gevarieerde) ruimte voor merrie en veulen en meteen soortgenoten zijn eigenlijk helemaal normaal.
Stroom inderdaad niet. Maar dat heb je ook als het veulen, waar dan ook, voor het eerst de wei ingaat. En dat hebben alle paarden tot nu toe nog prima geleerd toch? Misschien dat je de stroom er de eerste paar dagen nog af kunt laten. Als die kleine zijn benen nog aan het leren gebruiken is. Maar daarna +:)+
En als het toch niet meteen goed gaat: kun je je track vanuit de schuilstal gezien niet in 2en delen? Dus allebei een halve track. Het lijkt me sowieso geen kwaad kunnen als je daar alvast ene keer over nadenkt en eventueel spullen voor in huis hebt. Dat kan ook nuttig zijn als je met een flinke wond te maken hebt oid.

Verder zou ik een veulen uit een (goede) PP juist liever zien. Die hebben zich nog beter kunnen ontwikkelen. Op verschillende ondergronden.

Zoals met iedereen die thuis fokt: met wie kan het veulen straks lekker spelen? Is je ruin een beetje speels?

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:39

Veulens en fokmerries die niet of weinig op de wei komen groeien vaak wel anders, omdat juist die eigenaren vaak ook nog terughoudend zijn met bijvoeren.

Een track als in een "smal" pad is alles behalve natuurlijk voor een veulen, dat moeten ze echt wel leren. Maar een veulen leert van zijn kudde genoten, dus dat gaat doorgaans best snel. Stroom er een paar dagen af laten is een illusie. Die van mij waren een paar uur tot een halve dag oud toen ze op onderzoek gingen wat paaltjes en draad zijn. Mijn eerste veulen van vorig jaar stond voor mn tent op de track toen ik wakker werd de ochtend na de bevalling :+ mamma nog in het weilandje. Dus hier gaat de stroom aan voordat ik uit zicht ga van het veulen.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:09

Maar TS heeft toch echt een ruim opgezette PP.
Een ruim opzette wei is ook niet waar een merrie normaal bevalt. En in de normale wereld moet een veulen ook afbakeningen leren kennen. Anders loop je tegen een boom. Val je in een ravijn of in een beek of rivier.

Balou_k

Berichten: 14078
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:32

Mijn Shetlander veulen is twee jaar geleden in de paddock paradise geboren.
Harmonieus en zalig! Mijn Spaanse merrie, Haflinger jaarling hengst, Haflinger ruin en de draver merrie van een vriendin stonden er toen ook op.

De Shetlander is nu een bijna twee jarige hengst en is een heel stabiel paardje geworden! De merrie heeft ook geen stress ondervonden hiervan.

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:58

Dat ze uit de draadjes blijven zal het probleem ook niet zijn. Maar "verdwaald" raken en niet meer weten hoe ze bij mamma moeten komen is wel iets waar ze mee om moeten leren gaan. Bij alledrie de veulens hier afgelopen jaar is dat een proces geweest wat toch wel een paar weken duurde. En uiteraard pas begint als veulen iets ouder is en mamma niet meer elke meter er achteraan rent. Zeker als er weilandjes open staan is het wel iets om rekening mee te houden, maar zeker geen probleem.

Dat mamma aan de andere kant van het water of een ravijn staat gebeurt in de praktijk niet zo snel, en dan kan een paard/veulen altijd via een "obstakel "pad"" wel komen waar hij wilt. Desnoods raakt hij daarbij gewond of komt vast te zitten, dat is de natuur. Als ze in je PP door de draden gaan vliegen wordt je echt minder blij :o

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:51

Thanx ladies voor het delen van inzichten en ervaringen.

Ja ik snap je opmerking over de natuur nabootsen en dan deze vragen hebben hoor Pol013. Alleen is de praktijk toch ‘nabootsen met beperkingen’ en zeker in ons geval denk ik dan. Wij pikken overal wat van mee, maar kiezen er nadrukkelijk voor om af te wijken van de ‘standaard’ zoals beschreven door de bedenkers.

Wat mij wel een prettig idee lijkt is om er een tweede jonkie bij te doen als het afspeentijd is. In de opfok zeg maar. Zowel onze merrie als ruin zijn speels, maar het is anders dan een leeftijdsgenoot.

En die ruimte hebben we dan ook. Het zou wel een streep zetten door een eventuele pensionklant met een berijdbaar paard. Maar dat is prima voor ons. En misschien zelfs wel beter omdat het bij ons wel heel erg in onze privé is. Een opfokmaatje van een extern iemand is dan misschien best een goed idee.

Ha, en zo blijf je aan het brainstormen! Ga vanavond even rustig bijlezen.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:49

Ik snap je Caily. Maar ergens moeten ze leren dat er een beperking is. In de natuur, in een PP, in een wei en in een stal. Dat is mijn punt meer.
En dan is de vraag of een bescheiden stroom klap zoveel erger is dan in een sloot kukelen of bij het spelen tegen een boxwand aan vallen.

Overigens zou ik een veulen niet bloot stellen aan ons huidige stroom apparaat. Die hebben we met enigszins vooruitziende blik (wolf) in de hoogste klasse gekocht. Vond onze shetlander NIET grappig toen ze er toch nét wél stroom van kreeg :oo #) Als ze dan inderdaad net al in paniek waren omdat ze moeders kwijt waren geraakt....