[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:22

@Malenka, wat voor korrelgrootte is jouw lava? Is dat grof of fijn en heb je een close-up foto? Ik had het aan mijn hoefsmid gevraagd, maar die gaf aan dat de hoeven er erg snel door slijten, maar ik wil misschien een stukje er mee doen.
Wellicht gaan we verhuizen en komen de paarden dan weer aan huis. Omdat we altijd te weinig weide hebben, wil ik een basistrack maken, die ook winterbestendig is. Liefst met waterbadje, heuvel, bosje, eetbare planten en bomen en roundpen.

Nu heb ik veel zand en dat is veel te stoffig, waardoor ze snel hoesten. Op de nieuwe track wil ik ook wel een deel zand, maar dan niet te dicht bij stal en liefst paddockroosters er onder, dat schijnt ook minder stof te geven.
Ik overweeg ook dolomiet en bij de hooiplaatsen wil ik rubberen tegels. Die heb ik nu al in stal en dat bevalt goed. Hoop dat dat niet glad wordt buiten met regen, maar denk dat het meevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:35

monsera schreef:
Robijntjah schreef:
Wij hebben 13 voerplaatsen voor nu 5 paarden. Allemaal verdeeld over de track, je ziet ze ook echt rondtrekken, zo leuk!



Hoe heb je dat gedaan dan?
Overal hooinetten hangen?


Afbeelding
Een bos biedt mogelijkheden :D

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:57

Robijntjah schreef:
monsera schreef:


Hoe heb je dat gedaan dan?
Overal hooinetten hangen?


[ [url=m/I2miFi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een bos biedt mogelijkheden :D

Knagen ze bij jou ook aan de bomen? Ik maak me namelijk een beetje zorgen om onze fruitbomen...

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 17:11

Ethelate schreef:
Gok dat de echte luie paarden waar je dat juist voor plaatst, snel zat doorhebben dat het net na elke hap weer langs komt ;)

Nee de motor was eruit. Het draaien/bewegen gebeurde als ze aan de hooinetten aten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:40

Olympia96 schreef:
Robijntjah schreef:


[ [url=m/I2miFi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een bos biedt mogelijkheden :D

Knagen ze bij jou ook aan de bomen? Ik maak me namelijk een beetje zorgen om onze fruitbomen...


Alleen aan onze hazelaren. Heel soms aan een dode tak van iets anders maar ze vinden het eigenlijk niet interessant om ergens aan te knabbelen.

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:44

Hier knagen ze wel aan bomen

Dit is ons gras trouwens. Het groene stuk wat er achterligt met de tent erin(Tuinesië :+ ) is de wei die ik niet gebruik, deze houden we kort door te maaien en dat is te zien, ziet er heel mooi uit maar imo zo niet geschikt voor de paarden.
Afbeelding

Afbeelding

Heb ze vandaag rond een uur of 1 een stuk van een nieuwe wei gegeven, die nog wat groener is dan die hierboven. Gingen ze uiteraard direct in grazen maar toen ik rond 5 uur terug was stonden ze bij de stal en heb ik die wei ook weer dicht gedaan. Morgen mogen ze daar weer een paar uurtjes op.
Nadat ik die wei had dicht gedaan ook even een rondje gelopen. Ze waren duidelijk ook in het bos geweest vanmiddag, lagen een paar verse hopen :Y)

Ook grappig om te zien trouwens, ze lopen in het bos steeds dezelfde route. Er begint al duidelijk een pad te ontstaan.
Afbeelding

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:50

Ook een mooi bos!
Ik kan niet wachten tot we hier weer uit gaan breiden....


Hier even een plaatje van ons paradijs door klanten gemaakt <3

Afbeelding

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:14

Wauw amazing die foto!

Zijn er hier mensen die de bomen hebben afgezet? Ik hoop eigenlijk dat ze voldoende hebben aan het gras en hooi de hele dag door. Maar goed, ga het zien.

Ik heb een stukje stal gegrondgeverfd in de bloedhete zon vandaag. Morgen kijken hoeveel verf ik nog heb voor de betonnen rand onder het hout. En dan de boeidelen 9001 wit. Is het mooi hetzelfde als de boerderij. Afbeelding

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:34


Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 22:18

Van schreef:
Ook grappig om te zien trouwens, ze lopen in het bos steeds dezelfde route. Er begint al duidelijk een pad te ontstaan.
[ [url=m/l5bKts.jpg]Afbeelding[/url] ]


Haha grappig om te zien! Mijn shet doet dit ook al in de gewone paddock. Steeds dezelfde paadjes naar de waterbakken en weer terug naar achter. Zijn gewoon hoefslagen geworden!

Prachtige stallen Olympia!!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 22:23

Tancreda4 schreef:
Van schreef:
Ook grappig om te zien trouwens, ze lopen in het bos steeds dezelfde route. Er begint al duidelijk een pad te ontstaan.
[ [url=m/l5bKts.jpg]Afbeelding[/url] ]


Haha grappig om te zien! Mijn shet doet dit ook al in de gewone paddock. Steeds dezelfde paadjes naar de waterbakken en weer terug naar achter. Zijn gewoon hoefslagen geworden!

Prachtige stallen Olympia!!

Bij ons zie je dat ook idd. Vooral de track langs de bosrand en het maisland hebben een hoefslag. De paddock ook. Die heeft twee ingangen, vanaf de ene ingang gaat er een geul naar de dichtstbijzijnde hooibak en rechtdoor naar de waterbak :')

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 00:16

Robijntjah schreef:
[ [url=m/I2miFi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een bos biedt mogelijkheden :D


Oh dat is handig en mooi zo :j

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 00:40

Robijntjah schreef:
Maartje1990 schreef:
Wij hebben nu 3 voerplekken op de track voor 4 paarden. 1 "grote" voerplek op de verharding en 2 kleinere. Midden op de paden wil ik geen hooi plaatsen vanwege risico dat het pad dan geblokkeerd wordt. We hebben nu opzicht genoeg plekken dat ze altijd ergens kunnen eten. Idealer is een 4e plek maar ze.combinerem goed genoeg dat iedereen altijd ergens kan eten (al dan niet samen met een ander). Alleen de jongste/nieuwste met mijn haflinger eten niet samen.

Ik zag ook iets over eikenbomen genoemd worden. Ikzelf zou me met eik meer zorgen maken over de eikenprocessierups en de jeuk dan dat ze het eten. Sinds dat onze jongste bij ons thuis staat lijkt ze minder jeuk te hebben ook. Wij hebben 1 eik nu en daar zijn de rupsen uit verwijderd volgend jaar gaat die om.



We hebben hier inderdaad 100 keer meer muggen dan op een kale weide, daar is de jeuk van.
Die begint in muggenseizoen en houdt aan tot einde muggenseizoen.

Wij hebben 13 voerplaatsen voor nu 5 paarden. Allemaal verdeeld over de track, je ziet ze ook echt rondtrekken, zo leuk!


Zou ook kunnen, eikenprocessierups kan ook of een beetje van beidde. Desalniettemin zou ik toch altijd voorzichtig zijn met eiken en daar heb je wel invloed op.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 00:51

Van, het gaat niet alleen om het nu of hoe ze eruit zien. Ik heb paarden nu en gehad die er echt heel goed uitzien, maar wel wat mankeren. Tekorten en tevelen bouwen zich ook op.

Het ging erom dat het principe van een paddock paradise is; geen wei.

Paarden in de natuur grazen niet dagen lang. Als ze al ergens vers gras vinden, trekken ze daarna toch weer verder of kiezen ook andere planten in de omgeving. Dat probeert men na te bootsen.

Een ander punt is ondergrond. Het principe van een pp is dat de ondergrond wisselend is. Alleen gras of alleen stal wat je in Nederland veel ziet is niet de bedoeling.

Zo krijg je het totaal concept van goed voeren, veel vrije beweging, gezonde hoeven, gezonde benen, gezonde stofwisseling etc.

Gave foto Robijntjah, heb je er al veel bomen uit nu?

Hier lopen ze altijd paadjes ergens in. Op onze huurplek staken ze de grote paddock over en liep er echt een smal paadje naar opzij en achter.
Nu heb ik achterin een zandpad van 4meter breed en ligt 1 smal spoor in. Lopen ook altijd treintje treintje.

Als ze de wei af komen zijn ze soms even dol. Gister echt hard over de buitenste paden en dan echt strak om de heuvel heen........Merrie van 27 voorop. Was wel een stofbende, want hier was nog niks gevallen.
Nu beetje regen.

Gister donderde het wel hard, dus stroom eraf gehaald en paarden instructies gegeven, maar er kwam niks. Vanavond leek er wat te komen, maar was maar een beetje regen. Nu hangt er echt mist.
Had dekens 2 dagen af, lekker luchten, maar ze zijn echt wel flink lek gestoken. Als het bij deze buitjes blijft. gaat morgen ochtend alles weer strak in het pak.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 00:56

Superpony: wiens definitie van een paddock Paradiso bedoel je? Want daar verschillen de meningen nogal in.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 01:03

Maartje1990 schreef:
Superpony: wiens definitie van een paddock Paradiso bedoel je? Want daar verschillen de meningen nogal in.


Jas, dat is ook zo. Maar het idee is geintroduceert na het observeren van wilde paarden en het bekijken van hoe het moderne paard gehouden wordt. Die 2 werelden samen brengen.

Ik snap het gras willen geven wel en het is ook zo aangeleerd. Toen ik jong was; was het echt heerlijk dat ze eindelijk weer de wei op mochten. je zag de paarden rennen, gek doen, heerlijk eten, glanzen etc.

Dat zit er zo ingebakken bij veel mensen.

Maar we weten anno 2020 de vele nadelen van gras. Ja, je kan goed zaaien, beter onderhouden etc. Maar die paar m2 die we in Nederland hebben zijn niet genoeg om paarden voldoende beweging te geven in verhouding tot wat ze eten.

Jaime Jackson vind ik ook iets TE, maar heeft wel hele goede dingen. En zonder dat soort mensen waren veel mensen niet verder gaan kijken en denken.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:21

Vanaf het begin hebben we er denk ik een stuk of 30, waarvan minstens de helft conifeer :+

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:41

Op hooi kunnen ze net zo goed tekorten en tevelen krijgen, dan zou je je paarden elke week moeten bloedtesten om te zien hoe het er voor staat
Mijn paarden zien er gezond uit en gedragen zich daar ook naar. Hoe ze leven is ook absoluut niet vergelijkbaar met het standaard stal en weide.
Ze hebben verschillende ondergronden, ze hebben veel verschillend voedsel om te eten waar ze echt naar moeten zoeken(en ook doen). Ze moeten een stuk lopen willen ze drinken of de koelte van de stal.
Alleen hebben ze in de zomer ook gras en als je het dan geen PP vindt prima maakt mij niet uit. Ik hou mijn paarden hoe mij het het beste lijkt en ga me niet schikken aan regeltjes die een ander heeft verzonnen.

Karin_deB

Berichten: 8257
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:55

Maartje1990 schreef:
Zou ook kunnen, eikenprocessierups kan ook of een beetje van beidde. Desalniettemin zou ik toch altijd voorzichtig zijn met eiken en daar heb je wel invloed op.


Mijn paarden lijken niet zo heftig te reageren op de rups.
Wij hadden vorig jaar in beide eiken in de paddock nesten zitten. Paarden jeukten regelmatig, wij als gezin ook veel plekken en jeuk.
Nesten laten wegbranden en dit jaar geen nieuwe nesten gelukkig.
De paarden knagen nu zelfs aan de schors waar vorig jaar de nesten zaten en het spoor van rupsen liep.
Zouden ze intolerant zijn :D

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:20

Van schreef:
Op hooi kunnen ze net zo goed tekorten en tevelen krijgen, dan zou je je paarden elke week moeten bloedtesten om te zien hoe het er voor staat
Mijn paarden zien er gezond uit en gedragen zich daar ook naar. Hoe ze leven is ook absoluut niet vergelijkbaar met het standaard stal en weide.
Ze hebben verschillende ondergronden, ze hebben veel verschillend voedsel om te eten waar ze echt naar moeten zoeken(en ook doen). Ze moeten een stuk lopen willen ze drinken of de koelte van de stal.
Alleen hebben ze in de zomer ook gras en als je het dan geen PP vindt prima maakt mij niet uit. Ik hou mijn paarden hoe mij het het beste lijkt en ga me niet schikken aan regeltjes die een ander heeft verzonnen.


En ook een bloedtest is niet waterdicht, omdat je dan alleen test wat er in het bloed zit, niet wat er in de organen of spieren zitten.

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:31

Ooeeeh heerlijk topic, ik ben jullie reacties aan het lezen, zit op pagina 4 :')

Dit is onze huidige wei voor 2 paarden (3de op komst), net geen hectare.


Afbeelding

Het gele is track.
Het paarse zijn stallen.
Het rode is een stuk dat nooit gebruikt wordt, onkruid x1000.
Het oranje erboven is hooiopslag.
Het blauwe is mesthoop :')

Het is huurland, we zouden graag bomen planten (wilg).

En 3 soorten tracks aanleggen. Met het idee dat ze allemaal samen kunnen lopen, maar ook apart indien nodig.

Ik lees verder:D

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:55

Van schreef:
Op hooi kunnen ze net zo goed tekorten en tevelen krijgen, dan zou je je paarden elke week moeten bloedtesten om te zien hoe het er voor staat
Mijn paarden zien er gezond uit en gedragen zich daar ook naar. Hoe ze leven is ook absoluut niet vergelijkbaar met het standaard stal en weide.
Ze hebben verschillende ondergronden, ze hebben veel verschillend voedsel om te eten waar ze echt naar moeten zoeken(en ook doen). Ze moeten een stuk lopen willen ze drinken of de koelte van de stal.
Alleen hebben ze in de zomer ook gras en als je het dan geen PP vindt prima maakt mij niet uit. Ik hou mijn paarden hoe mij het het beste lijkt en ga me niet schikken aan regeltjes die een ander heeft verzonnen.


Zo sta ik er ook in. Wij hadden een paar uitgangspunten:
- geen paddockstaarderij in de herfst en winter (en als het tegenzit ook in de lente), maar meer ruimte en bewegingsmogelijkheden.
- Meerdere stukken gras, want mijn merrie wordt écht niet blij van geen gras. Een paard rijden met grashonger is echt niet tof.
- het is stuk land grenst direct aan ons terras: we willen ook een beetje leuk uitzicht.
- we moesten de bovenlaag van onze grond kwijt en een aantal boomstronken (voila: we maken een enorme bult).
- we hadden een poel (op een onhandige plek) en moesten een nieuwe diepere poel om al het water op te vangen (grasland op afschot gelegd) in slechte periodes.

Nou tel alles bij elkaar op en dan ga je in de basis richting een paddock paradise. En ook weer niet helemaal, omdat ik ook traditionele aspecten ga doorvoeren (gewoon in de nacht op stal in de winter enzo).

Ik wil een mooie leefomgeving voor mijn paardjes waar ze happy zijn. En dat is me op de pensionstallen tot nu toe (mijn huidige stal wel), nog niet gelukt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:30

Robijntjah schreef:
Vanaf het begin hebben we er denk ik een stuk of 30, waarvan minstens de helft conifeer :+


Die hebben ook van die lekkere stronken........

Wij hadden echt een hele mooie, hoge, volle haag van laurier en taxus........Maar ja, was echt zonde van dat stuk. Nu erg kaal en wachten tot kwekerij in November weer groen gaat leveren :) En wat we al hebben omhoog praten.

PP is niet iets wat mensen verzonnen hebben.......Mensen hebben jaren wilde kudde's bestudeert. Ze hebben naar de huidige manieren van paarden houden gekeken en de problemen. Paarden die het vandaag goed doen, zijn volgend jaar opeens wel hb of op latere leeftijd hebben ze opeens ppid etc etc.

Obesitas aanleg kan al in de jonge jaren ontstaan. Zonder de mensen die dit zijn gaan ontwikkelen, waren we denk ik niet zo actief met pp's. Iemand moet daarmee komen en dat ontwikkelen, de wereld laten zien, voorlichten etc.
Het is en blijft een compleet plaatje, ook qua gezondheid.

En nogmaals; ja, die van ons mogen elke dag grazen. Maar het is geen basis. Gras is niet voldoende als volledig dieet. Net als hooi overigens. Met bloed of naar de buitenkant van je paard kijken kom je er niet.

PP wint aan populariteit en dat is echt mooi. Maar ik zie en hoor nu zo vaak dat men van alles gaat aanbieden als pp. Ook stallen die beweren nu een pp te hebben, waar het er niet eens op lijkt nog.

Dan kan je beter kijken naar equi habitat. Dat is eigenlijk weer wat anders, maar komt dicht in de buurt.

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:14

Gras is ook niet het volledig dieet van mijn paarden. Ze hebben struiken, bomen en kruiden en ze krijgen een vitamine brok bij. Ze krijgen in de zomer alleen geen hooi want in de wei ligt genoeg "hooi".
Mijn paard heeft ook geen obesitas aanleg, die is dik geworden van een blessure en de hele dag aan een hooibar staan en ja dat duurt even voor dat dat er weer af is.

En dat het dan geen PP zou heten omdat het niet precies aan de regeltjes voldoet interesseert mij niet. Al die verschillende namen voor ongeveer hetzelfde principe :+

Vandaag is weer een babyberkje gesneuveld, ben bang dat de babyberkjes de winter niet zullen overleven _O-

vso1990
Berichten: 139
Geregistreerd: 01-01-16

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:33

De naam padock paradise daar krijg ik opzich al jeuk van :P . Hier is het vooral ontstaan uit het feit dat ik mijn paarden meer leefruimte en een kudde wilde gunnen. zomers lopen ze op het gras, in de winter voer ik nu op 1 plek omdat door de klei de track niet te doen is met een kruiwagen, de paarden trekken zich niet niks van aan en lopen dagelijks hun rondje. Verder heb ik nog 101 plannen om het beter en mooier te maken maar niet om aan de eisen van een pp te voldoen maar vooral om mijn paarden meer te gunnen. Ik heb ze allemaal stuk voor stuk zo zien veranderen in positieve zin dat ik niet meer anders zou willen, welke naam het ook heeft :D