Wat te doen met mijn bak? Renoveren of andere optie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Wat te doen met mijn bak? Renoveren of andere optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 21:46

Hoi allemaal!

Ik zie ervaringen en meningen en adviezen uiteraard :-)

Ik huur sinds kort een plekje voor mijzelf.
Het gaat dus om de rijbak, die is veel en veel te zwaar. Ik heb er een goede sproei installatie op maar het zand pakt zelfs na bewateren geen stabiliteit en blijft dus te zwaar.

Voor the time being heb ik een bak van 20x40 in de wei uitgezet maar deze kan ik alleen bij droog weer gebruiken anders is hij te glad zeker met de 2 paarden met ijzers.

Het is dus niet van ons maar gehuurd en tha wat doe. Je dan?
We willen nog met de eigenaar ik te tafel om te kijken of ze open staat voor iets van verbetering.

Alleen tja..... tapijtsnippers of vlokken zijn best duur omdat het dus ook niet van ons is. Kokos heb ik ook bekeken maar goed dat moet je iedere 4 jaar opnieuw doen en dan komt de geschatte 1600 euro voor de kokos iedere 4 jaar terug. En blijft dat wel goed?

Ik had al geïnformeerd of het mogelijk was er een leemhoudende door/over te storten maar dat werd me door de zandboer afgeraden.

Ander idee is een laag zand storten in de 20x40 bak, of zou dat geen optie zijn?

Wie o wie heeft er ideeën en tips? Brand maar los :-)

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:49

Ik volg even, zit met het zelfde probleem en overweeg ook leemhoudend zand omdat dit bij vrienden wel voor een stevigere bodem heeft gezorgd. Waarom raadde jouw loonwerker dit af? Kokosvezel is na 3 jaar idd behoorlijk uitgewerkt weet ik uit ervaring en is dus een flinke investering

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:56

Tapijtvezels werken wel super goed voor een te zware bak, die van mij zijn zelfs niet goed ingewerkt, liggen er precies bovenop, en toch wordt het zand niet meer mul, eerder te vast zelfs nu. Als je het zelf uitspreidt en dan laat infrezen door een loonwerker, valt het qua prijs nog wel mee als je er niet al te veel legt, zal voordeliger zijn dan die kokos. Heb de mijne van Zandcompleet, hun prijzen staan online dacht ik.

Mss te overleggen met de eigenaar dat zij bijv. een deel betalen, of dat je korting krijgt op de huur door de verbeteringswerken die je doet, of mss zelfs een periode huur kwijtschelden (ik heb ooit een wei 2 jaar gratis gehad omdat die verwaarloosd was door de vorige huurders, moest ik in ruil wel weer op orde brengen).

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 21:59

Nou omdat er snel teveel zand in de bak komt te liggen dan. Je zou dan een gedeelte van de oude laag moeten afvoeren en dan nieuwe andere zand erin.

Maar ben stiekem wel benieuwd of we mensen zijn die dit wel gedaan hebben en er succes mee geboekt hebben..... :-)

zandcompleet heeft mij de kokos geadviseerd omdat dat goedkoper zou zijn dan de vezels. Zij raden ook het mengen van een andere zandsoort af.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 22:01

Tapijtvezels moeten later wel worden afgevoerd naar de stort.
Ik vermoed dat de eigenaar daar ook niet op zit te wachten.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 22:03

senna21 schreef:

Nou precies dag is iets waar ikzelf een beetje mijn twijfels bij heb. Voordeel van de kokos is dus dat het afbreekbaar is maar goed.....

Alleen vlokken was ik ook niet mee geholpen zou een mix van tapijtvezels moeten zijn voor stabiliteit.

Anderzeids is het wel een rijbak die voor jaren goed is zo, dus lijkt me toch ook wel een soort van waardevermeerdering ?

crazycactus

Re: Wat te doen met mijn bak? Renoveren of andere optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 22:15

Waarschijnlijk heb je teveel van hetzelfde zand (qua korrelgrootte) waardoor het niet stabiel is. Bij bijv een zandafgraving kunnen ze meten wat je er door heen kan mengen om t stabieler te krijgen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 22:31

Woody2015 schreef:
senna21 schreef:

Nou precies dag is iets waar ikzelf een beetje mijn twijfels bij heb. Voordeel van de kokos is dus dat het afbreekbaar is maar goed.....

Alleen vlokken was ik ook niet mee geholpen zou een mix van tapijtvezels moeten zijn voor stabiliteit.

Anderzeids is het wel een rijbak die voor jaren goed is zo, dus lijkt me toch ook wel een soort van waardevermeerdering ?

Dat hangt af van wat de eigenaar in de toekomst met de grond wil en wat een eventuele toekomstige eigenaar wil. Maar feit is dat je dan wel 'chemisch afval' hebt liggen. Daar wordt niet iedereen blij van.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 11:43

Klopt! Vind ikzelf ook echt een nadeel van die snippers.

Zijn vlokken ook chemisch?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 23:10