Potstal lukt niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Potstal lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 21:56

Hi allemaal, sinds kort staat mijn paard in de avond en nacht op stal met een uitloop. Ze werken op mijn nieuwe pensionstal met potstallen. Nu was ik daar enthousiast over, maar het lukt niet goed.

Ik werkte met vlas. Mijn paard blijkt alleen te mesten in haar uitloop. Dat haal ik natuurlijk elke dag weg, geen probleem. Zij urineert wel in de stal. Dat zakt netjes naar onder. De bovenste laag blijft mooi droog en ik gooi regelmatig nieuw vlas erop. Maar ach jee, wat een ammoniakstank! Heel raar, de stal ziet er supernetjes uit en ik heb niet aan de onderlaag gezeten voor zover ik weet. Wel heb ik gezien dat mijn paard heeft lopen graven, maar ik zover ik kon overzien heeft zij alleen gegraven in droge stukken.

In elk geval, vandaag heb ik toch maar alle natte stukken (onderlagen) eruit gehaald omdat de stank niet meer gezond was. De onderlaag is nu gebruikt vlas (droog) en daarbovenop heb ik stro gedaan. Ik hoop dat dat beter werkt.

Iemand ook ervaring dat de potstal niet werkt (stinkt) terwijl het juist wel schoon blijft (geen mest)?

piezze

Re: Potstal lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:03

wat moet daaraan "werken" dan? Ik denk dat je teveel verwachtingen hebt. Je paard piest in een berg droog spul en als je dat niet opruimt stinkt dat. Potstallen stinken en ik denk dat vlas en pies niet makkelijk en geurloos verteren. Met een stal waar een paard altijd in staat met stro dan stampen ze dat meer aan doordat er ook poep bij zit. Ik denk dat dat het verschil misschien kan zijn

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:04

Wat mijn stalgenootje doet is zo wat wekelijks de natte plekken er uit halen en 2/3 nieuwe vlasbalen er in. En haar stal ziet er echt super uit echt jaloers op.

Ik deed het weer anders daar kwam veel kruiwagen uit en ook stank. Is niks aan doen en gewoon 2 vlasbalen per week op gooien. Daar wil ik komende winter mee stoppen en gewoon natte plekken er uit halen iedere week. En dan 2 vlasbalen in de week er op gooien. Ik begin met 8 balen vlas ook.
Maar op die van mijn stalgenootje is echt of je er zelf wel in wilt blijven slapen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 22:06

Oh, alle andere stallen op de pensionstal zijn bijna geurloos! En dat zijn ook allemaal potstallen. Vandaar mijn verbazing dat die van mijn merrie zo stinkt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:07

Hoe groot is de stal, hoeveel pakken zijn erin gegaan, hoe lang heb je het laten liggen en wat was de kleur van het vlas dat je eruit gehaald hebt?

Een goede oppotstal hoort niet te stinken, dus ben benieuwd naar bovenste vragen.

Stro mengen door vlas is vragen om te een hele vervelende stal om te mesten, al kan het zijn dat je hier voordeel hebt gezien je geen drollen hoeft te wippen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 22:10

RianneH schreef:
Hoe groot is de stal, hoeveel pakken zijn erin gegaan, hoe lang heb je het laten liggen en wat was de kleur van het vlas dat je eruit gehaald hebt?

Een goede oppotstal hoort niet te stinken, dus ben benieuwd naar bovenste vragen.

Stro mengen door vlas is vragen om te een hele vervelende stal om te mesten, al kan het zijn dat je hier voordeel hebt gezien je geen drollen hoeft te wippen.

De stal is 4 bij 4. Ik ben begonnen met drie pakken. Elke 5 a 6 dagen een pak erbij. De bovenlaag bleef schoon. De onderste laag was rood. De laag erboven was donkerbruin.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:16

Rood is verzadigd, dat moet er inderdaad uit. Heb je de stal leeg gekregen? Ik denk dat je nog wat langer door moet, sommige paarden (vooral merries) plassen op een vaste plek en die raakt dan heel verzadigd, terwijl de rest van de bodem niets opneemt. Beter is om het rode er altijd uit te halen en dan de rest weer te verspreiden, met het schone bovenop. Als je dat een tijdje doet zou je een bodem moeten krijgen, al heb je kans dat doordat ze op één plek plast je je hoek er vaker uit zal moeten halen dan bij een paard die iets meer verspreid plast.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:17

3 pakken voor zo'n grote stal is te weinig.
Mijn stallen zijn 3x3,5 en ik begin met 4a5 (ligt er aan paard/ kleine pony).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:23

Het kan prima hoor, ik begon ook altijd zo. Hangt heel erg van de stalling en paard af. Bij ons stonden ze enkel ‘s nachts op stal. En dan eens per week een vol pak erbij, als het vochtig weer was meestal een tweede pak nodig die week. Na een paar maanden bodem eruit en met al het droge weer opnieuw starten.
Paarden stonden droog, schoon, zonder stank en met mooie zachte bodem.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 22:24

Okay, al deze informatie helpt. Dus het rode moet er inderdaad uit.

@Brainless. Als ik er meer pakken in doe, was het dan minder rood geworden? Het zakt toch naar onderen? De bovenste laag bleef maar droog. Dus het was niet verzadigd.

En @RianneH, de rest verspreiden, ook dat donkerbruine? Want dat heb ik er ook maar uitgehaald. Zag er toch wel goor uit.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:29

Hangt een beetje van af hoe donkerbruin, als het nat is is het al te verzadigd dan moet het weg. Is het wat donkerder van kleur ben je op de goede weg en kan dat op de bodem. Je merkt ook dat dat het vlas is die minder glad is, nieuw vlas is heel glad, ouder vlas wat ruwer en dat geeft de stevigheid aan de bodem.
Als je al een paard hebt die maar op één plek plast zal je niet snel een hele mooie strakke opgepotte bodem krijgen, maar iets is wel haalbaar. Heb je het idee dat ze één vaste plek heeft of meerdere?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:35

EvelienKiss schreef:
Okay, al deze informatie helpt. Dus het rode moet er inderdaad uit.

@Brainless. Als ik er meer pakken in doe, was het dan minder rood geworden? Het zakt toch naar onderen? De bovenste laag bleef maar droog. Dus het was niet verzadigd.

En @RianneH, de rest verspreiden, ook dat donkerbruine? Want dat heb ik er ook maar uitgehaald. Zag er toch wel goor uit.

3 pakken om mee te beginnen is echt te weinig. Ik zou beginnen met 6 pakken en dan elke week 2 pakken bijvoegen.

Wij beginnen met 5-6 pakken, maar dan ligt het nog heel los en gaat het makkelijk aan de kant. Als je een goede bodem hebt lopen ze echt op het vlas en verschuift het niet meer. Uiteindelijk is het een soort matras waar ze dan op staan.

Ik deed 1x in de week alleen het rode(!) vlas eruit halen. Alles wat wel al wat viezig (maar dus niet rood) was deed ik dan als onderste laag terug. Dan netjes recht trekken en 1-2 nieuwe balen er bovenop. Ik deed dan bijvoorbeeld dinsdag een baal erop en dan op vrijdag de natte plek eruit halen en nog een baal erop. Alle dagen de mest eruit halen en als er eens een natte plek naar boven komt dan haalde ik die er wel wat eerder uit (en dan dus een extra baal erop). Dit gebeurde eigenlijk vrijwel nooit. Heel soms in de winter als ze met echt slecht weer wat meer binnen stonden.

Bij vlas is het echt hoe hoger, hoe droger.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:42

3 is echt weinig ik doe er 8 dan in in een box van 3,5 bij 3,25 ofzo. En idd de rode er uit halen. Je moet het even onder de knie krijgen om zo te zeggen om te leren omgaan met vlas.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:49

Je bent inderdaad met te weinig begonnen. Ik haal zelf elke week de natte plek eruit, dus het rode en het echt natte donkerbruine. De de lege plek doe ik oud vlas/krullen en dan doe ik weer een nieuw pak erin, na een tijdje merk ik dat het wat minder wordt en dan doe ik er 2 pakken bij ipv 1. In de winter doe ik dit elke 5 dagen als hij wat meer op stal staat. Zo blijft het schoon en fris.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 23:28

Bij sommige paarden is een potstal gewoon geen optie. Enige wat je dan kunt doen is gewoon schoon en hygiënisch houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 07:40

Zo te horen je beter helemaal niet potten en gewoon elke dag de vieze plekken en de drollen eruit halen. En dan half pak vlas erbij.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 08:29

Dank voor alle adviezen! Het is dus óf meer vlas erin, óf gewoon elke dag/week al het vieze eruit halen (en uiteindelijk niet potten). Ik denk dat het inderdaad iets is waar ik ervaring in moet krijgen, voor dit ene specifieke paard. Want elk paard gaat ook weer anders om met de stal blijkbaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:03

EvelienKiss schreef:
Dank voor alle adviezen! Het is dus óf meer vlas erin, óf gewoon elke dag/week al het vieze eruit halen (en uiteindelijk niet potten). Ik denk dat het inderdaad iets is waar ik ervaring in moet krijgen, voor dit ene specifieke paard. Want elk paard gaat ook weer anders om met de stal blijkbaar.

Ja dat denk ik wel. Niet ieder paard is geschikt voor een potstal. Bij sommigen gaat het perfect, bij andere wordt het een grote klerezooi.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:26

Ik zou persoonlijk met vlas niet iedere dag het natte eruit halen. Dat werkt in mijn optiek gewoon niet. Vlas is als het schoon/nieuw in de box ligt best glad en dan krijg je nooit een stevige bodem. Dan woelen ze alles door elkaar en wordt het helemaal één vieze zooi.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:30

Ik haal 1 keer in de week het natte er uit.
Ik vind pot altijd stinken, maar dat zal aan mij liggen :)

Vlas fijn houden is inderdaad zorgen dat er genoeg in ligt, 3 balen om te beginnen is inderdaad te weinig.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:44

hoe ik het onderhoud(hoef geen tips of iets):
ik doe altijd 1 pak vlas in een lege stal van zo'n 3x4.
stal zit dan redelijk vol, na 3/4 dagen gaat het rode vlas eruit en afhankelijk hoeveel eruit gaat een (half) pak vlas bij. weer 3/4 dagen verder is het een enorme bende en gaat alles er uit.
PS: de 2 pony's mesten beide altijd buiten en hebben een grote uitloop, ze zouden dan ook nooit in de stal liggen hoe vol hij ook zit!

dit bevalt me eigenlijk top dus wil geen verandering meer :D
Laatst bijgewerkt door DreamB op 19-07-20 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:48

Mij is ooit geleerd.
Wil je dat je paard er een veilig en zacht bed aan heeft.
Ga in de stal staan en laat je zonder tegen te houden op je knieën vallen.
Als dat kan zonder pijn te doen ligt er voldoende in.
Met 1 pak op 3x4 is dat zeker niet zo. er ligt dan een dun laagje in, niet vol :)

En je krijgt die enorme bende omdat er te weinig in ligt.
Begin maar eens met 6 pakken en dan elke weer een par erbij.
Dan zijn er maar weinig paarden meer met bende.

Ik begrijp dat jij geen tips wilt, maar dat kan voor andere wel een aanvulling zijn in hoe een vlas stal fijner werkt :)

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:52

_Penotti schreef:
Mij is ooit geleerd.
Wil je dat je paard er een veilig en zacht bed aan heeft.
Ga in de stal staan en laat je zonder tegen te houden op je knieën vallen.
Als dat kan zonder pijn te doen ligt er voldoende in.
Met 1 pak op 3x4 is dat zeker niet zo. er ligt dan een dun laagje in, niet vol :)

En je krijgt die enorme bende omdat er te weinig in ligt.
Begin maar eens met 6 pakken en dan elke weer een par erbij.
Dan zijn er maar weinig paarden meer met bende.

Ik begrijp dat jij geen tips wilt, maar dat kan voor andere wel een aanvulling zijn in hoe een vlas stal fijner werkt :)

even bewerkt, pony's hebben een flinke uitloop. hoe vol de stal ook zit zullen ze zeker niet liggen in de stal. mesten word altijd buiten gedaan maar plassen meestal binnen.
stel het zou heel hard gaan regenen hebben ze altijd een enorme boom waaronder ze kunnen schuilen en eventueel liggen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:00

Hoe diep is de stal? Als in: hoe groot is de afstap als je in de lege stal stapt?

Echt potten werkt alleen als je een hele dikke laag kunt maken. De onderlaag verzadigt maar dat maakt niet uit; de bovenlaag houdt het wel tegen.

Denk hierbij wel aan een laag van 20 a 30cm dik!

Heb je die ruimte niet, kun je geen potstal opbouwen.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:02

ikke schreef:
Hoe diep is de stal? Als in: hoe groot is de afstap als je in de lege stal stapt?

Echt potten werkt alleen als je een hele dikke laag kunt maken. De onderlaag verzadigt maar dat maakt niet uit; de bovenlaag houdt het wel tegen.

Denk hierbij wel aan een laag van 20 a 30cm dik!

Heb je die ruimte niet, kun je geen potstal opbouwen.

deze is zo'n 10, hooguit 15 cm.