Paard blijft hangen in hooistolp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Paard blijft hangen in hooistolp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 14:50

Mijn paard is met haar been in de opening van een hooistolp blijven hangen. Gevolg hooistolp aan gort paard gelukkig nog heel. Ze heeft sws de tik om overal in gaan staan te maaien/harken. Op de stal waar we staan is het niet mogelijk in principe om hooinetten op te hangen tenzij dit een constructie is die buiten los kan staan en waar ook nog een dakje opzit. Nu had ik maar bedacht om de hooistolp opening verder naar beneden uit te zagen zodat als ze weer staat te harken met dr been ze niet vast kan blijven zitten. Iemand ervaring met harkende/maaiende paarden en hooiruif constructies? Ik zoek dus absoluut niet iets als een patura ruif of iets dergelijk. Haar been gaat namelijk boven boeghoogte met maaien..

Afbeelding

tamary

Re: Paard blijft hangen in hooistolp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:01

Zo te zien zit er ook een gat in het hooinet en is dat de echte oorzaak van je schade. Benen meer toegang geven zal dus juist het verkeerde bereiken.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 15:06

Hoe bedoel je dat? Ze staat altijd te harken met dr benen. Is een tik als t dr niet snel genoeg gaat..
Ze heeft ook al in een andere ruif gehangen. T gat is niet de oorzaak van haar gemaai..
In de opfok deed ze haar been door t hek van de voerwand zetten. Als ze iets wilde. Tis een aparte. Hier hebben ze dit ook nog niet eerder gehad. Ze is ook al een keer in zo'n grijze hooibak geklommen met dr voorbenen.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:20

Wil je per se een dak? Opzich als je goed inschat wat ze dagelijks eten en dus regelmatig bijvult is nat hooi eten geen probleem.

Ik gebruik aardappel kuub kisten. In jouw geval kun je de hele voorkant of een zijkant eruit zagen ipv de verlaging die wij doen. Hooinet kan makkelijk vast geklikt worden aan de achterste palen.

Afbeelding

Afbeelding

Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:21

Hooi op de grond? Ik zie een betonnen vloer dus geen zand vermenging. Enige risico dat je hebt is dat ze erdoorheen lopen.. maar dus geen verwondingen meer
Levensgevaarlijk zulke dingen en al helemaal met netten(zeker bij maaiende paarden).
Laatst bijgewerkt door Zuidpool op 15-07-20 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:29

Jeetje wat balen! Ik overweeg zelf zo'n hooistolp (icm met net) en vroeg me dus af of zo'n stolp wel bestand is tegen wat maaien... niet per sé dus. Nu is mijn merrie lang niet zo erg als de jouwe maar die kan ook wel eens gaan maaien als het net leger raakt. Hoe lang is het goed gegaan met de stolp en jouw paard en hoe oud is die stolp, weet je dat?

Oh en ik zou het inderdaad sowieso uitzagen nu, anders komt ze vast te zitten in die scheur.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 15:33

boris_rakker schreef:
Wil je per se een dak? Opzich als je goed inschat wat ze dagelijks eten en dus regelmatig bijvult is nat hooi eten geen probleem.

Ik gebruik aardappel kuub kisten. In jouw geval kun je de hele voorkant of een zijkant eruit zagen ipv de verlaging die wij doen. Hooinet kan makkelijk vast geklikt worden aan de achterste palen.

[ [url=m/e8n6xW.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JdxXFM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze kan niks waar een deur of iets inzit ivm dat ze haar been daarin maait.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 15:36

ter verduidelijking: ze staan met zn 2 en er gaat een grote ronde baal in de stolp. Los is geen optie want aangrenzend aan het beton is de zandpaddock. Overdekt vanwege de regen. Ik sta op een pensionstal en moet dus ook rekening houden met degene die bij mijn merrie staat in de paddock.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:37

Esther28 schreef:
Ze staat altijd te harken met dr benen. Is een tik als t dr niet snel genoeg gaat..

Kun je er geen net met (veel) grotere maas in hangen? Dan heeft ze neem ik aan geen frustratie en maait ze niet.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 15:39

GDG schreef:
Jeetje wat balen! Ik overweeg zelf zo'n hooistolp (icm met net) en vroeg me dus af of zo'n stolp wel bestand is tegen wat maaien... niet per sé dus. Nu is mijn merrie lang niet zo erg als de jouwe maar die kan ook wel eens gaan maaien als het net leger raakt. Hoe lang is het goed gegaan met de stolp en jouw paard en hoe oud is die stolp, weet je dat?

Oh en ik zou het inderdaad sowieso uitzagen nu, anders komt ze vast te zitten in die scheur.

De stolp is er direct uitgegaan maar er moet dus wel een oplossing komen. De paddock is voor 2 paarden met onbeperkt hooi wat door stal in een grote baal wordt neergezet. Het net is ter voorkoming dat ze zich tonnetje rond vreten en toch onbeperkt hooi kunnen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 15:40

Ir111 schreef:
Esther28 schreef:
Ze staat altijd te harken met dr benen. Is een tik als t dr niet snel genoeg gaat..

Kun je er geen net met (veel) grotere maas in hangen? Dan heeft ze neem ik aan geen frustratie en maait ze niet.

Ja dat gaan we sws doen maar omdat ik geen risico wil dat ze een derde keer blijft hangen vroeg ik me af of er mensen zijn die dit mee gemaakt hebben of dat iemand misschien een andere oplossing heeft anders dan hierboven genoemd.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:47

Esther28 schreef:
Ik zoek dus absoluut niet iets als een patura ruif of iets dergelijk. Haar been gaat namelijk boven boeghoogte met maaien..

Ik weet niet of het zo bestaat of dat je het aan zou moeten vragen, maar zou een voerring met dak niet veilig genoeg zijn?

Dus zo'n dak (niet de ruiven)
Afbeelding

Op zo'n voerring
Afbeelding

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:08

Waarom niet gewoon een plastic kuubkist?
Knap paard die daar mee zijn voeten in komt aangezien deze ongeveer borst hoogte zijn.

Daar een frame opmaken en dan is het ook droog.
Wij hebben in het groot zoiets (meerdere paarden)

Afbeelding

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:27

Sanniej_ schreef:
Knap paard die daar mee zijn voeten in komt aangezien deze ongeveer borst hoogte zijn.

Dat is dus het paard van TS hè :') .

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:30

En zo'n hooirek op hoogte? Niet de meest ideale manier van hooi eten gezien ze dan vanaf boven moeten trekken, maar geen risico met maaiende benen?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:40

GDG schreef:
Sanniej_ schreef:

Dat is dus het paard van TS hè :') .

Als ik bovenstaande lees heeft ze een soort van container met gat erin gehad en verder geen hoge bak.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 09:12

GDG schreef:
Esther28 schreef:
Ik zoek dus absoluut niet iets als een patura ruif of iets dergelijk. Haar been gaat namelijk boven boeghoogte met maaien..

Ik weet niet of het zo bestaat of dat je het aan zou moeten vragen, maar zou een voerring met dak niet veilig genoeg zijn?

[ Afbeelding ]

Op zo'n voerring
[ Afbeelding ]

Nee absoluut niet. Haar been gaat zo hoog dat ie in die ook daarin belandt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 09:14

Sanniej_ schreef:

Daar een frame opmaken en dan is het ook droog.
Wij hebben in het groot zoiets (meerdere paarden)

[ [url=m/n9ivzo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook daar krijgt ze haar been is. In zo'n soort constructie is ze de eerste keer blijven hangen. 2e keer in de hooistolp.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:17

Esther28 schreef:
GDG schreef:

[ Afbeelding ]

Op zo'n voerring
[ Afbeelding ]

Nee absoluut niet. Haar been gaat zo hoog dat ie in die ook daarin belandt.

Ja dat snap ik, maar is dat erg? Het idee achter mijn oplossing is dat je wel een dak hebt maar niet iets wat ze met haar been stuk kan maken ofwel zelf haar been stuk kan trekken als ze met haar been binnen die ring kapt én zo laag is dat ze hem er ook gewoon weer uitkrijgt zonder blessures.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 15:04

Hoe hoog is die ring dan want die ziet er redelijk hoog uit

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 15:06

Hoe hoog is die ring dan want die ziet er redelijk hoog uit. Ongeveer net zo hoog als die rand van die stolp?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:13

Gewoon hooi op de grond, dan vermorsen ze maar iets. Op een pensionstal, waar ik vroeger eens kwam, konden ze bijna een paard afschrijven door een akkefietje met een hoog opgehangen hooinet.

Sommige paarden komen akelig hoog met hun benen en dan helpt geen enkele redelijke door mensen uitgedachte (schijn) oplossing.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 16-07-20 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 15:15

Even voor het beeld. Dit is de eerste ruif waar ze met haar voorbeen is blijven hangen en losgetrokken heeft. Daarna kwam de hooistolp met t idee dat deze laag genoeg was om op een fatsoenlijke manier weer haar been eruit te krijgen maar t resultaat is in de op zichtbaar..
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:23

Als je nu die eerste ruif neemt zonder de bak er onder. Ruif zet je vast op een betonplaat. Je maakt ook 4 ringen in diezelfde betonplaat, of helemaal onderaan de palen van de ruif. Daaraan maak je het hooinet vast. Dat ligt dan effectief op de grond. Je maakt de ruif zo laag dat een paard er niet onderdoor kan lopen en dus niet over het hooinet heen kan banjeren.
Dan valt er niets te maaien met benen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:32

Ibbel, sommige dingen die voor ons uit geredeneerd zijn, komen niet overeen met hoe paarden handelen.
Als constructies te degelijk zijn en het gaat onvoorzien toch verkeerd, dan kan dat verstrekkende gevolgen hebben voor het paard in kwestie.
Paarden halen soms heel rare fratsen uit, waarmee je als weldenkend mens geen rekening mee houdt.