Omheining en stalling dierenweide

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Orchideee

Omheining en stalling dierenweide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 13:46

Hallo allemaal!

Binnen enkele maanden kan ik waarschijnlijk een stuk landbouwgrond van 6000m2 huren. Momenteel wordt het nog gebruikt door een boer die er kool verbouwd, er staat dus nog geen gras. Op dit stuk grond zou ik graag een moestuin maken, wat fruitbomen planten en een dierenweide aanleggen om een beetje meer zelfvoorzienend te zijn.
In de dierenweide komen zeker een groep dubbeldoel kippen (voor eieren en vlees), enkele kalkoenen (vlees) en een kleine kudde schapen (melk, vlees en wol). In een apart gedeelte komen twee of drie varkens te zitten, anders blijft er van de –toekomstige– grasmat niets over.
Na verloop van tijd komen er nog twee ezels en/of pony’s bij.

Maar wat voor omheining kan ik hiervoor het beste gebruiken? Blijven de kippen en kalkoenen op het terrein als het groot genoeg is of moet ik toch echt gaas voorzien (volledig of toch een aparte ren)?
Blijven schapen achter 2 à 3 rijen stroomdraad of is schapendraad toch aangeraden? Dat laatste is misschien weer risicovol met ezels en pony’s?
Voor varkens zie ik veelal stroomdraad, maar dan zo’n ijzerdraad (niet geschikt voor ezels en pony’s dus)...

Naast een afdak voor hooi, dacht ik aan een hok met legnesten voor de kippen en een ruime schuilstal voor de andere dieren.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en ideën!

tamary

Re: Omheining en stalling dierenweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:04

Mag je dieren houden op dat perceel (bestemmingsplan) en mag die schuilstal?

Verder : alles houdt van kip/kalkoen, op zijn minst 's nachts opsluiten dus.
Voor schapen gebruik je het beste flexnetten (1.12 minimum, zijn eigenlijk voor pluimvee, kunnen de kipjes er bij)
Kies voor groene, andere kleuren zijn nogal zichtbaar en dus onrustig in het landschap.
Zorg meteen voor een plek waar alles veilig opgesloten kan worden voor behandeling, problemen omheining, slecht weer, etc.
Voor je buitenomheining wil je schapengaas (zeker 80cm hoog) en daar boven nog stroomdraden tot 1.20-1.50m hoogte. Binnen en buiten draadje onderaan, midden en bovenaan je gaas, want gaas is anders lekker om tegenaan te liggen met misvormen en verzakken ervan tot gevolg. Gaas gaat achterop je paal, de stroomdraden om je dieren binnen te houden aan de binnenkant van de paal. Dat maakt ponyvoetjes of schapenhoofdjes(mjammie gras aan de andere kant) vast in het gaas veel moeilijker en er is ruimte om weglekken stroom via het gaas te voorkomen. Stroomdraad schept afstand en vangt 1e klap op.
Gegarandeerd nl dat je schapen keertje uit de netten komen en dan is het wel handig als ze in elk geval op jouw perceel blijven, gaas houdt ook honden tegen (en hopelijk wolven als nodig).
Om je moestuin ook goed gaas en onderste deel kippengaas ivm beschermen groentes tegen konijnenvraat. Verder stroom om je dieren er uit te houden, want zat dieren vinden dat ook lekker of op zijn minst interessant (wat niet platgelopen wordt).

Je hebt veel stroomdraden nodig, kies dus een echt flinke klok en een zeer lage weerstandsdraad (ohm heet dat, die wil je onder de 0.25 hebben, dus draad voor lange afstanden kiezen.
Betegel een stuk zodat alles altijd droog kan staan en jij uit de voeten kan.
Hoe zit het met water voor dit perceel? Is er een veeput of kan de boer die voor je laten spuiten?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:08

En die bomen.. dat mag ook niet zomaar op grond met bestemming landbouw..
Evenals verharding aanleggen, ook daar zitten maximale oppervlaktes aan. Wel goed om uit te zoeken

Orchideee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 14:38

Bedankt voor de reacties! Ik ben bezig met het uitzoeken wat precies mag en wat niet. Dieren houden en een schuilstal zetten lijkt mij geen probleem, aangezien het landbouwgrond is. Verharding en bomen zijn inderdaad minder evident.

Vanwaar het advies om zowel langs de binnen- als buitenkant van het gaas stroomdraden te spannen? Is enkel aan de binnenkant niet voldoende?

De grond zou op 15km van de woning liggen. Daarom zou ik maar een keer per dag ernaartoe willen gaan. De kippen 's nachts opsluiten, is dus lastig... Is het te doen om ze buiten te laten (hok blijft open) of is een permante ren dan de enige optie?
Laatst bijgewerkt door Orchideee op 15-07-20 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:40

Citaat:
Dieren houden en een schuilstal zetten lijkt mij geen probleem, aangezien het landbouwgrond is.

Waarschijnlijk omdat je van België bent, hier in Nederland mag dit juist niet.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:44

Denk ook aan de vos die ook wel een kip of kalkoen lust.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:29

Kippen en kalkoenen worden opgegeten als je ze snachts niet opsluit. Overigens mag bebouwing vaak juist niet op landbouwgrond helaas..

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:53

Wat je al dan niet of wel kan doen met je grond hangt af van je gemeente. (Ben van BE)
Op mijn stuk weiland bvb mag ik 2x 15m2 schuilstal zetten.
Maar in de gemeente op de hoek mag je alleen een verplaatsbare schuilstal zetten bijvoorbeeld.

Vraag hierover dus zeker raad bij de gemeente waar de weide ligt!
Sommige gronden hebben ook wel degelijk bestemmingsplannen zoals in NL.
Net hetzelfde over bomen. Op mijn weiland mag ik bvb géén fruitbomen plaatsen of agrarische activiteiten uitoefenen. Het is echt bestemd als weidegrond.
Het houden van dieren is dus wel toegestaan.

Op het stukje achter mijn huis mag ik wel alles, zolang de landelijke uitstraling word behouden (dus geen verhardingen of vaste bebouwingen), wat wel mag is; een moestuin maken, dieren houden, een boomgaard aanleggen, een overkapping voor bvb hout of werkmateriaal. Maar een gewoon tuinhuis mag officiëel niet :')

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 06:16

Pluimvee ‘s nachts buiten moet je niet willen. Te veel kans op marters en vossen.
Er zijn wel systemen met een klok waar het deurtje dicht gaat ‘s nachts maar dan moet je wel zeker zijn dat alles binnen zit.