Welk draad voor langere omheining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mette

Welk draad voor langere omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 18:30

Ik wil mijn omheining gaan uitbreiden met extra lagen draad ivm ontsnappen. Echter moet er wel voldoende stroom op de omheining blijven staan. Ik heb een apparaat dat tot 10km aan moet kunnen. Echter zie ik dat het ook verschilt per soort draad/koord/lint in verband met de weerstand en stroomverlies daardoor. Mijn vraag is dus: met welk dunne draad (breed lint voor de zichtbaarheid hangt al) kan ik het beste mijn omheining uitbreiden? Ik wil graag bruin draad zodat het wat meer wegvalt in de omgeving.

Ik heb bijvoorbeeld deze gezien: https://www.schrikdraad.com/gallagher-v ... 400-m.html

Echter staat daarbij:
Voltage begin afrastering 8000V
Op 100 m 4900V
Op 500 m 2300V
Op 1000 m 1400V

De omheining wordt in totaal 3000m, dus dan blijft er vrij weinig over en gaan ze waarschijnlijk nog steeds ontsnappen. Of kan je dit met een korreltje zout nemen?

Mijn vraag is dus: waarmee heb jij je langere omheining gemaakt en houd je er dan voldoende stroom op?

Ibbel

Re: Welk draad voor langere omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:37

Je moet in ieder geval geen draad hebben dat 4 Ohm/meter weerstand heeft :=
Gallagher is niet goed snik dat ze dergelijk draad maken...

De Vidoflex 9 is 0,11 Ohm/meter.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:42

wij hebben deze en ongeveer 12 km aan draad. werkt prima!

https://www.ruitershop-online.be/nl/435 ... maat-500_m

als ze uitbreken,zou ik mijn lint veranderen.

de draad hierboven is blauw-groen en echt niet goed zichtbaar.
ik had ook uitbrekers met lint,maar deze draad in combi met een goed snok-machine, heeft nooit meer uitbrekers gegeven.
paarden zien veeel beter dan ons en zien heus draad die opgaat in de omgeving ook.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:51

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 18:59

Top dank allemaal, het probleem niet dat ze het niet zien, maar dat de afstand tussen het lint te groot is. De klap nemen ze dan ff voor lief ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 22:14

Dan is de klap te licht.
Een goeie mep stroom neemt geen enkel paard voor lief. Zo simpel is het echt. Met stroom houden ze zelfs olifanten binnen, dus echt niet gaan paarden dan een klap voor lief nemen, dan zit je stroom veel te licht. Linten sowieso weg, verliezen veel te vlug hun geleiding. Voel zelf eens aan je draad, controleer verlies door bv begroeiing ed.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 22:32

tengeltje11 schreef:
Dan is de klap te licht.
Een goeie mep stroom neemt geen enkel paard voor lief. Zo simpel is het echt.

Nee, zo simpel is het niet. De klap wordt heel snel minder met lint of draad met een té hoge inwendige weerstand, ook zonder begroeiing etc. En het voorbeeld van TS op de OP laat een draad zien met een idioot hoge inwendige weerstand. Daar kan je een apparaat aanhangen dat een 20J klap geeft van 10.000 V aan de uitgang, als dat 300 meter verderop nog 1400 V is en 0,2J schiet dat niet op. En dat ligt dan aan het gebruikte draad (van een gerenommeerd merk!) en niet aan het apparaat.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:56

Maar je uitleg is toch gewoon hetzelfde? Ook in jouw voorbeeld is de klap dus te weinig.

Als paarden door de stroom lopen, zit er niet voldoende stroom op, wat de reden dan ook mag zijn. Zorgen voor voldoende stroom en dan is bij wijze van zelfs 1 draadje voldoende om ze binnen te houden.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:12

edit
Laatst bijgewerkt door juliomariner op 15-07-20 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:13

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:20

Wij hebben ook de turboline lint in terra. Goed spul en geleidt ook goed. Hier bij ons staat er nog 4,7 op met veel verschillende aansluitingen en daardoor altijd een beetje verlies.
Zelf vind ik het grote nadeel met lint en landelijke omgeving met de nodige wind dat het snel licht gaat wapperen en daardoor slijt het ook sneller. Onze buren hebben goed koord wat veel langer mee gaat.