Ervaringen met M3C zand door toplaag rijbak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Ervaringen met M3C zand door toplaag rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 14:09

Hoi, onze rijbak is op zich prima, maar moet echt heel vaak gesleept worden. Bodem wordt gauw zwaar en is niet stabiel. Alleen als ie echt goed nat is en dan slepen (of andersom :+ ) is hij top te rijden.
Ik heb gekeken wat bijvoorbeeld vlokken kost, maar dit kost voor onze bak van 45 x 45 tegen de 5000 euro (zelf doen). Kokosvezel is een stuk goedkoper (2000-2500 euro), maar schijnt na een jaar of 2 weg te zijn. Dat vind ik een beetje jammer van het geld.

Wie heeft er ervaring met het mengen van M3C zand door de toplaag? Of misschien een hele andere oplossing. Ik hoor graag!

IpsilonkaJarig

Re: Ervaringen met M3C zand door toplaag rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:28

M3C is toch "gewoon"paardenbakkenzand?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:31

Hoe groot is je baan dan? Bij zandcompleet heb je voor om en nabij de 1000,- vlokken voor een 20/40 baan.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 14:47

Ipsilonka schreef:

ja klopt, maar ik heb nu geen paardenbakkenzand erin liggen. Dus als ik dit door onze huidige toplaag zou (laten) mengen, zou dit dan de stabiliteit verbeteren?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 14:56

Utixo schreef:
Hoe groot is je baan dan? Bij zandcompleet heb je voor om en nabij de 1000,- vlokken voor een 20/40 baan.

Baan is ongeveer 45 x 45. Ik heb al eerder bij zandcompleet gekeken, maar kom dan een stuk duurder uit, zeker 3800 euro. Met de kokosvezel zit ik onder de 2000 euro, maar als dat na 2 jaar weg is, is het nog duur

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:10

M3C zand moet, net als ander zand, nat gehouden worden. Als het te droog is gaat het stuiven en wordt het zwaar. Wij hebben M3C zand in onze buitenbak gemengd met tapijtsnippers, deels van zandcompleet, deels van HEM groep ( https://hem-groep-bv.business.site/ ) die zijn iets goedkoper. Voor onze bak van ca. 30 x 30 waren we alles bij elkaar ruim 7000,- kwijt.
Op onze vorige plek hadden we houtsnippers van Megatop erin liggen. Die gaan lang mee, zeker een jaar of 5 a 6 en zijn goedkoper dan tapijt/ vlokken maar moeten op een gegeven moment wel aangevuld worden. Het geeft wel een hele fijne, verende bodem die goed vocht vasthoudt en niet zwaar wordt en is ons eigenlijk beter bevallen dan M3c met tapijtsnippers.......... https://manegebodem.com/informatie/ Wij waren toen voor een kleine bak ( ca. 22 x 35) rond de 1000,- kwijt, incl. transport.

Maar hoe je ook wend of keert; een rijbak moet vochtig zijn wil je de bodem stabiel houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:54

Ik heb een paddock met 20cm m3c. En inderdaad die moet ik gewoon nat houden, anders wordt hij loeizwaar.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:04

Hier een rijbak 20x40 met M3C zand onder de toplaag, daarop een toplaag met polyvlokken. We moet ik deze nathouden maar heel goed te rijden zeker als er heel veel regen valt hij ligt er nu 3 jaar en nog nooit een plas water in de bak gehad. Advies en zand via zandcompleet laten komen heel tevreden over

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 16:16

Ja nat houden moet zeker, ik sproei nu ook vaak.

Wordt dat met die houtsnippers niet na het verteren een vieze drekzooi?

Ik ga eens kijken op die sites

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:20

Ik volg even, ik heb hetzelfde issue. Fijne bak, nooit nat, maar mist iets stabiliteit. Geeft wel veel grip en dat wil ik zo houden maar de toplaag mag iets stabieler.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:21

Ik heb geen M3C zand als toplaag maar verschralingszand. Verschralingszand heeft in tegenstelling tot M3C zand een hoekige korrel waardoor het meer aan elkaar kleeft en waardoor je bodem dus steviger wordt. MC3 zand heeft een ronde korrel waardoor het alleen aan elkaar plakt als je het goed nat houdt.

Ik vind zandcompleet als leverancier ontzettend duur. Hier in de buurt zit een zandleverancier (Otte BV), daar ben ik toen gaan kijken en testen welk zand ik nodig had. Als het zand vochtig genoeg is voor transport moet je er een bolletje van kunnen maken wat vrij stevig in je hand ligt. Het mag niet zomaar uit elkaar vallen. Dat was hier wel het geval met M3C zand en niet met verschralingszand. De korrelgrootte was vergelijkbaar voor deze twee soorten dacht ik, maar het hoekige van de korrel is hetgene dat de bak stabiel houdt.

Ik heb het in de bak en één van de twee paddocks. De andere paddock heb ik op M3C zand en die is echt een stuk zwaarder. Qua water doorlaten zijn ze vergelijkbaar. De paddocks sleep ik niet, de bak wel. De paddock met verschralingszand is altijd prima begaanbaar terwijl de groep die daar staat kan spelen als idioten en die andere paddock moet ik wel eens harken om netjes te houden.

Kortom: kies niet alleen op de naam wat voor zand je koopt/bestelt maar ga eens kijken bij de leverancier.

Edit: hier staan de eisen van goed zand ook beschreven. https://www.polyvlokken.com/paardenbakzand-of-m3c-zand/
Laatst bijgewerkt door 0011223344 op 14-07-20 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 16:23

oke bedankt voor de tip!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:32

0011223344 schreef:
Ik heb geen M3C zand als toplaag maar verschralingszand. Verschralingszand heeft in tegenstelling tot M3C zand een hoekige korrel waardoor het meer aan elkaar kleeft en waardoor je bodem dus steviger wordt. MC3 zand heeft een ronde korrel waardoor het alleen aan elkaar plakt als je het goed nat houdt.

M3C zand is juist hoekig...
En verschralingszand is gewoon een andere benaming voor M3C

Citaat:
M3C zand wordt ook wel Paardenbakzand of Verschralingszand / afmageringszand genoemd.

Citaat:
M3C zand heeft verschillende andere benamingen waaronder verschralingszand, afmageringszand en paardenbakzand. M3C is geschikt om gebruikt te worden als drainagezand omdat het snel water kan afvoeren

Let bij M3C wel op de grootte van de korrel of deze geschikt is als toplaag.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:51

Setteli schreef:
Ipsilonka schreef:

ja klopt, maar ik heb nu geen paardenbakkenzand erin liggen. Dus als ik dit door onze huidige toplaag zou (laten) mengen, zou dit dan de stabiliteit verbeteren?

Nee, ik heb een toplaag (en een paddock) van MC3 zand. In de rijbak zitten er polyvlokken door waardoor hij stabiel wordt. Polyvlokken heb ik bij Gerrit Netjes besteld, was volgens mij lang geen 5000,=

Houtsnippers zou ik niet aan beginnen die verteren en kun je na een paar jaar je toplaag af laten graven en een hele nieuwe erop doen. Mijn toplaag ligt al 13 jaar.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:23

Setteli schreef:
Ja nat houden moet zeker, ik sproei nu ook vaak.

Wordt dat met die houtsnippers niet na het verteren een vieze drekzooi?

Ik ga eens kijken op die sites

De houtsnippers die wij toen hadden hebben ca. 5 jaar echt verbetering gegeven, daarna moet je aanvullen en deels vervangen. Vlokken/ tapijtsnippers gaan inderdaad veel langer mee maar zijn dus duurder en hebben het nadeel dat je rijbak meteen chemisch afval wordt; dat kan lastig zijn als je de bak ooit wil verwijderen.

In onze binnenbak hebben we "gewoon" vulzand liggen ( daar lag toen we hier kwamen een vloer van klinkers op); die hebben we ook gemengd met tapijt en dat bevalt ook prima. De snippers binden en houden vocht vast dus het soort zand is dan minder belangrijk.
Maar je kan dat altijd navragen bij een bedrijf was bakken maakt of spullen levert. Ik heb dat zand toen naar zandcompleet gestuurd en hij heeft toen geadviseerd om het zand gewoon te laten liggen en dus te mengen met tapijt.