Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
capopjekop schreef:Rijd je buiten of binnen? Buiten ging het altijd prima. Tussendoor wat vaker stappen en op tijd stoppen dan kon ze vrij snel de wei weer op. Met lessen op de club werd ze wel erg nat van het zweet. Dan stapte ik lang uit. Daarna met een zweetdeken op de trailer en thuis weer naar buiten. Als het hard waaide gaf ik haar binnen hooi zodat ze niet in de wind stond.
Het vergt wat meer planning als je wil gaan rijden en je zult je training wat aan moeten passen. Want ze krijgen het wel warm.
Sizzle schreef:Je kunt een streep scheren met een opzetje op het mes zodat het niet super kort wordt. Ik zie dit vaker bij dikbehaarde koudbloeden en heb het ook een keer gezien bij een arabier die zonder dek stond maar wel vol in endurance training stond. Het lijkt goed te werken.
Hebben jullie zulke slopers? Ik heb ook in groepsstalling tot nu toe gewoon dekens gebruikt.
senna21 schreef:Je hebt verschillende opties: Wat nog niet is genoemd.
Niet scheren of wassen en beperkt poetsen; uitgaande van een gezonde vacht
Daarnee houd je de natuurlijke functie van de wintervacht in tact (a.h.w natuurlijke zweetdeken). Je kunt het paard goed uitstappen en dan vervolgens weer buiten zetten.
Een paard met een flinke wintervacht heeft wel vaak wat minder prestatievermogen omdat temperatuur regelen ook energie kost.
Spikeandjax schreef:ik vind het een beetje aan het paard en de training liggen. zweet het paard veel tijdens het rijden? paard is denk ik een koudbloed of niet?