24/7 winter en veel rijden ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juffig95

24/7 winter en veel rijden ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 22:50

Hoi hoi,

Mijn lieve ruin staat sinds april op een fantastische 24/7 plek. We rijden dressuurmatig een aantal keer in de week. Natuurlijk is het nu volop zomer. Maar we denken alvast aan de winter. Hij staat altijd in een groep van +- 10 paarden. Een deken buiten is geen optie. Nouja, het kan wel... Maar dan kan ik elke week een nieuwe deken kopen. Duur geintje.
Weer naar binnen vind ik niet zo fijn. Hij heeft het enorm naar zijn zin buiten en kan daar zijn ei kwijt.
Is er iemand die ervaring heeft met een paard wat goed gereden kan worden en toch 24/7 bloot buiten staat? Misschien hebben jullie wel tips of adviezen?

Binnen zetten is altijd een optie, die mogelijkheid hebben wij op stal. Dan gaan de paarden overdag een aantal uur de wei op en verder staan ze in de stal.
Alleen, zoals eerder aangegeven, minder leuk voor mijn paardje (denk ik).

Alvast bedankt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:54

Je kunt een streep scheren met een opzetje op het mes zodat het niet super kort wordt. Ik zie dit vaker bij dikbehaarde koudbloeden en heb het ook een keer gezien bij een arabier die zonder dek stond maar wel vol in endurance training stond. Het lijkt goed te werken.
Hebben jullie zulke slopers? Ik heb ook in groepsstalling tot nu toe gewoon dekens gebruikt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:57

Rijd je buiten of binnen? Buiten ging het altijd prima. Tussendoor wat vaker stappen en op tijd stoppen dan kon ze vrij snel de wei weer op. Met lessen op de club werd ze wel erg nat van het zweet. Dan stapte ik lang uit. Daarna met een zweetdeken op de trailer en thuis weer naar buiten. Als het hard waaide gaf ik haar binnen hooi zodat ze niet in de wind stond.

Het vergt wat meer planning als je wil gaan rijden en je zult je training wat aan moeten passen. Want ze krijgen het wel warm.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:59

Gewoon ongeschoren en een goede zweetdeken met hals kopen. Na rijden uitstappen, deken erop en na een half uurtje er weer af......no problemo

Juffig95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 23:01

capopjekop schreef:
Rijd je buiten of binnen? Buiten ging het altijd prima. Tussendoor wat vaker stappen en op tijd stoppen dan kon ze vrij snel de wei weer op. Met lessen op de club werd ze wel erg nat van het zweet. Dan stapte ik lang uit. Daarna met een zweetdeken op de trailer en thuis weer naar buiten. Als het hard waaide gaf ik haar binnen hooi zodat ze niet in de wind stond.

Het vergt wat meer planning als je wil gaan rijden en je zult je training wat aan moeten passen. Want ze krijgen het wel warm.

Bedankt voor je reactie!
We rijden binnen, vergeten te vermelden. We hebben ook een stapmolen.

Juffig95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 23:02

Sizzle schreef:
Je kunt een streep scheren met een opzetje op het mes zodat het niet super kort wordt. Ik zie dit vaker bij dikbehaarde koudbloeden en heb het ook een keer gezien bij een arabier die zonder dek stond maar wel vol in endurance training stond. Het lijkt goed te werken.
Hebben jullie zulke slopers? Ik heb ook in groepsstalling tot nu toe gewoon dekens gebruikt.

Dankjewel! We hebben een rustige maar speelse groep. Dekens houden het geen week uit helaas.

pinkie87

Re: 24/7 winter en veel rijden ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 23:19

je kunt deel scheren zodat hij welzijn warmte kwijt kan en daar naast gewoon lekker buiten kan staan.

het kan wel zo zijn dat hij wat meer voer nodig heeft! omdat het natuurlijk in de winter kouder is en dan gaat er wat meer energie naar het warm blijven

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 23:22

Wat ik zelf gemerkt heb met mijn ongeschoren (wel deken) paarden, is dat het al heel veel scheelt als je de baard onder de kaak kort houdt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 23:27

Ik heb bij mijn IJslander merrie de hals, borst en stukje buik ( tot net na de singel) geschoren. Dat scheelt enorm veel en zo staat ze als nog zonder deken buiten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 23:46

Phoeh, bij ons ging het niet zonder scheren. Ik rijd altijd laat 's avonds en als hij dan nat was werd hij ziek, alle zweetdekens en goed uitstappen ten spijt.
Eventueel kan je gaan naar extra stevige dekens. stalgenootje van mij had zo'n soort kevlar-stof die ze kon bevestigen over haar winterdekens ter bescherming. Dat werkte zeer goed in een groep speelse ruinen incl. 2 jonge hengsten.

Streep scheren is altijd mogelijk. Maar als je paard echt nat is, zou ik hem niet zo terugzetten. Wij hebben 3 weken antibioticakuur gehad daarmee, is niet leuk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 00:14

Je hebt verschillende opties: Wat nog niet is genoemd.
Niet scheren of wassen en beperkt poetsen; uitgaande van een gezonde vacht
Daarnee houd je de natuurlijke functie van de wintervacht in tact (a.h.w natuurlijke zweetdeken). Je kunt het paard goed uitstappen en dan vervolgens weer buiten zetten.
Een paard met een flinke wintervacht heeft wel vaak wat minder prestatievermogen omdat temperatuur regelen ook energie kost.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 00:17

Jaren gedaan. Wel altijd in een buitenpiste gereden. Paard uitstappen tot het zweet koud voelt, laten rollen in het zand, niets van zweetdeken en zo de wei op. Ging super.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 00:23

senna21 schreef:
Je hebt verschillende opties: Wat nog niet is genoemd.
Niet scheren of wassen en beperkt poetsen; uitgaande van een gezonde vacht
Daarnee houd je de natuurlijke functie van de wintervacht in tact (a.h.w natuurlijke zweetdeken). Je kunt het paard goed uitstappen en dan vervolgens weer buiten zetten.
Een paard met een flinke wintervacht heeft wel vaak wat minder prestatievermogen omdat temperatuur regelen ook energie kost.

Dat klinkt ideaal, maar met een wintervacht hangt mijn paard zijn tong al op zijn tenen na 10 min en loopt hij voor geen meter. Lijkt me ook niet echt comfortabel for het beestje dan. Maar misschienndat het bij paarden met een dunnere wintervacht wel kan :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 00:28

Je hebt ook middeltjes die je op de deken kan smeren/spuiten om andere paarden af te weren qua smaak/geur, misschien helpt dat als je een deken wilt introduceren?

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 04:20

Het hangt heel erg af van hoeveel haar je paard aanmaakt en hoe grote koukleum hij is. Wij hebben een binnenbak met open zijkant waardoor het altijd doorwaait en geen probleem is voor de meeste paarden. Een compleet gesloten bak is veel warmer. Je kunt simpelweg beginnen met een racestreep scheren en die uitbreiden over de hele borst/onderkant hals en evt stukje buik wanneer je merkt dat ie het te warm heeft. Blijkt ie het dan toch koud te hebben kan je hem altijd nog binnen zetten tot het weer een beetje aangegroeid is. Elk paard is anders dus het word gewoon expirimenteren met de jouwe.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 06:00

Het eerste jaar in de groep heb ik hem s winters een deken op gehad en is heel goed gegaan ondanks speelse Ruinen onderling. Afgelopen winter zonder deken en met langer uitstappen en zo nodig onder een zweetdeken zijn we dat goed doorgekomen. Maar bij ons staan ze erg luw in de groep dus geen koude wind er op.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:10

Degelijke dekens.. de echte canvas versie zwaar onhandig. Maar erg sterk

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:02

Ik scheer (3 of 5 mm mes) bij mijn Ijslander de borst en het onderste randje van de hals tot aan de kaak. Zo kan hij wel veel meer warmte kwijt maar hoeft hij geen deken op. Ik merk dat hij echt meer energie heeft dan wanneer ik niet scheer en ook sneller herstelt na inspanning. Ik gebruik bijna nooit een zweetdeken, maar ik zorg wel dat ik goed uitstap en hem na het rijden nog een half uurtje ofzo droog en uit de wind zet. Dan is hij echt nog niet droog, maar op de huid wel en wat vooral belangrijk is, hij heeft rustig kunnen afkoelen (en niet te snel). Een zweetdeken is alleen nodig als hij anders te snel af zou koelen, verder kan de eigen vacht die functie prima vervullen.

Je zou ook met je staleigenaar kunnen overleggen of het mogelijk is dat als ze zien dat hij op stal staat, ze hem buiten zetten, maar niet zelf binnen halen. Dan kun je hem als je bijv 's avonds gaat rijden evt op stal laten staan, en kan ie ' morgens gewoon weer op de wei.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:17

Inderdaad een streep scheren bij de hals/borst :) Ik hoop dat je niet zo'n smeerlap hebt als die van mij, want dan zit hij de hele winter onder de modder en komt er van rijden niks terecht :p

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:25

Streep scheren? Ga ik deze winter ook doen.
Met guur weer krijgt de mijne wel een deken op.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:28

Als het paard het te warm heeft scheer ik de hals. Paard heeft lange manen die er mooi overheen vallen. (Draver) In het zweet terug zetten op de wei maak ik mij niet druk om, zolang de weerstand van het paard goed is. Als in de natuur de paarden op hol slaan voor bijvoorbeeld een roofdier gaan ze daarna ook niet een half uur uitstappen totdat ze droog zijn. Als ze dan allemaal zien zouden worden hadden we geen wilde paarden meer

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:39

ik vind het een beetje aan het paard en de training liggen. zweet het paard veel tijdens het rijden? paard is denk ik een koudbloed of niet?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:40

Mijn pony's scheer ik de borst, singel plek en streep tussen hun achterbenen.

Met buiten trainen is dit prima, soms wat zweterig in de flanken en onder het tuig, maar na goed uit stappen gaan ze zo weer naar buiten.
Met wedstrijd binnen zien ze er na afloop niet uit, dan laat ik ze vaak na het uit stappen zonder deken even in de hal of op de trailer (wel zo neer zetten dat de wind er niet in staat, wel klep open omdat anders het water bij de wanden naar beneden loopt) staan tot het ergste nat er af is. Vaak tegen de tijd dat ik thuis ben zijn ze op hun huid zeker droog en verder beginnen ze ook al flink te drogen.

Ik heb wel een bucas smartex deken liggen voor als het heel guur is, bij regenachtig weer gooi ik die er nog wel eens op en haal ik die er de volgende voerbeurt weer af (ben ik op tijd thuis 's avonds, ben ik later thuis de volgende ochtend). De smartex dekens zijn waterdicht, maar je kan ze wel op een nat paard gooien.

Ik denk dat een stapmolen in deze ook wel fijn is. Daar kan hij nog even wat extra uitstappen mocht dat eens nodig zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:44

Mijn oude merrie zet ik in de winter onder een deken, mijn spanjaard krijgt ook een dekentje op. Dus die pluk ik zo uit de weide, borstel erover, zadel erop en lekker rijden.
Als ze veel zweten dan is een ademend deken wel fijn. Mijn spanjaard zweet zelden en de oude werkt niet meer zo hard. Toen die nog in het werk stond schoor ik ze wel en gooide er dan een deken op. Kon ze werken zonder zweten en had ze voldoende bescherming buiten.
Mijn 11 jarige zweet gigantisch maar sloopt alle dekens. Die staat gewoon bloot en scheer ik de hals uit, net voldoende om een uurtje te kunnen werken, en toch voldoende haar om geen deken nodig te hebben (behalve als het echt dagen na een heel erg guur is en heel erg nat gaat er een regendeken over.)
Is ook wel een koudbloed.

Als ze nat zijn gooi ik er gewoon een zadel op, op de rug zijn ze zelden nat en modderig, dus dat is geen probleem.
Na het werk goed uitstappen en dan zo weer de weide op, gaan ze even rollen en doen ze weer goed. Als je twijfelt kan je dan altijd een ademend regendekentje opgooien.

Juffig95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 12:21

Spikeandjax schreef:
ik vind het een beetje aan het paard en de training liggen. zweet het paard veel tijdens het rijden? paard is denk ik een koudbloed of niet?

Het is een KWPN’er die flink kan zweten, haha. In de zomer kan hij al flink zweten bij 17 graden. In de winter helemaal.

Wel veel fijne tips, hartelijk dank allemaal. Daar kan ik wat mee!