Ondergrond voor stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

The_Banker

Ondergrond voor stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 09:56

Hallo allemaal,

We zijn bezig met het bouwen van een stal. Nu zijn we serieus aan het twijfelen wat we best voor de stal leggen.

Beton is geen oplossing omdat er al zoveel gebetonneerd is. We willen liefst iets natuurlijk.
Nu ligt er gras, maar bij regenweer wordt dat uiteraard veel te drassig.

Wij dachten zelf aan houtschors. Of hebben jullie nog een interessante suggestie?

alvast bedankt!

vr groeten

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:02

Femia

Re: Ondergrond voor stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:05

Rubber tegels.

The_Banker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 10:07

Kidde schreef:
Houtschors gaat rotten op de lange termijn ben ik bang...
Hier liggen er dit soort klinkers voor de stal: https://www.google.com/search?q=klinker ... 7Dp_Mlq5jM

Misschien is dat wat? Het laat toch meer water door en ziet er mooier uit als beton.

Of misschien grastegels?

Heb je soms een foto van hoe het er bij jullie uitziet?

The_Banker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 10:07

Femia schreef:
Rubber tegels.

Daar dacht ik ook aan, maar het is volgens mij niet aangeraden om deze op de "blote" ondergrond te leggen. Door het gewicht gaan deze wegzakken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:11

Laatst bijgewerkt door Ir111 op 13-07-20 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Re: Ondergrond voor stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:16

Klinkers op zand. Als je ooit de stal weer weghaalt kan je gemakkelijk de klinkers ook weghalen en alles in de oorspronkelijke staat terugbrengen.
Houtsnippers zou ik niet doen omwille van het gevaar dat ze er aan knabbelen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:42

Heb je het nou over het gebied voor de stal of onder/in de stal?
Onder de stalmuren zou ik toch wel echt beton willen hebben als fundering. Straks zet je een mooie schuur neer is hij zo weggezakt of rot. Daarnaast moet een vloer van een paardenstal officieel vloeistofdicht zijn. En dat heb je niet met klinkers of rubberen tegels in het zand.
Als je het hebt over voor de stal. Idd paddockroosters/grastegels. Houtschors zou ik zelf ook niet snel voor kiezen. Gaat toch rotten en dan zit je straks met die 'troep'.
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-20 10:46, in het totaal 2 keer bewerkt

The_Banker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 10:43

Daantj__ schreef:
Heb je het nou over het gebied voor de stal of onder/in de stal?
Onder de stalmuren zou ik toch wel echt beton willen hebben als fundering. Straks zet je een mooie schuur neer is hij zo weggezakt of rot. Daarnaast moet een vloer van een paardenstal officieel vloeistofdicht zijn. En dat heb je niet met klinkers of rubberen tegels in het zand.
Als je het hebt over voor de stal. Idd paddockroosters/grastegels. Houtschors zou ik zelf ook niet snel voor kiezen. Gaat toch rotten en dan zit je straks met die 'troep'.

Onder de stal komt beton. Ervoor gaan we dan inderdaad gaan voor klinkers of van die ecomatten lijkt me wel wat (maar niet goedkoop.. :) )

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:52

The_Banker schreef:
Onder de stal komt beton. Ervoor gaan we dan inderdaad gaan voor klinkers of van die ecomatten lijkt me wel wat (maar niet goedkoop.. :) )

Oke top dan heb ik het goed begrepen.
Ik zie het eigenlijk nooit ergens (zou daar een reden voor zijn?) maar eventueel zou (rond) grind misschien ook nog een optie zijn. Ten minste als je paarden hebt zonder hoefijzers anders zou ik bang zijn dat er steeds grind tussen gaat vast zitten. Ik zag laatst een paddock paradise waar hele rotsblokken inclusief scherpe randen lagen op het looppad. Dat lijkt mij weer iets te. Maar verschillende ondergronden zijn wel goed voor de hoeven en de pezen. En grind rot niet zoals houtschors. Alleen het is wel halfverharding en niet helemaal natuurlijk.
Gras is wel mooi maar inderdaad als het regent is het zo drassig en modderig. Dan moet je het haast gaan draineren maar is weer een duur grapje. Daarnaast lopen ze de in- en uitgangen toch wel kapot.
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-23 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:52

Paddockroosters met zand zou mijn keuze zijn.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:53

Afbeelding

Weet niet of je het heel goed kan zien op deze foto maar heb zo even geen andere. Wij hadden gewoon stenen liggen en op de plek van de dichte stal lagen daar nog rubbere stal tegels overheen :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:19

Daantj__ schreef:
Ik zie het eigenlijk nooit ergens (zou daar een reden voor zijn?) maar eventueel zou (rond) grind misschien ook nog een optie zijn. Ten minste als je paarden hebt zonder hoefijzers anders zou ik bang zijn dat er steeds grind tussen gaat vast zitten.

De reden is simpel: te pijnlijk om over te lopen voor de paarden.

Citaat:
Ik zag laatst een paddock paradise waar hele rotsblokken inclusief scherpe randen lagen op het looppad. Dat lijkt mij weer iets te. Maar verschillende ondergronden zijn wel goed voor de hoeven en de pezen.

Dat heb ik ook ooit gezien bij iemand thuis. Zelfs om bij het drinken te komen moest dat paard over kiezels lopen. Daar zou hij sterke hoeven van krijgen. Het ging van kwaad naar erger en het paard ging hoe langer hoe kreupeler lopen. Na een paar weken is er een kraan en een container gekomen en zijn de kiezels afgevoerd. Paard helemaal blij en terug stevig op zijn voetjes! Eigenaresse iets minder want dat was een duur grapje geweest.