Stro of toch krullen/houtvezel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamba

Stro of toch krullen/houtvezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 22:07

Hoihoi,

Ik ben even benieuwd wat jullie als strooisel in de stallen hebben en waarom.

Ik ga binnenkort zelf de stallen verzorgen en heb het idee dat er vrij veel stro gegeten word. Opzich is dat geen probleem, maar kosten technisch ben ik aan het kijken of in dit geval iets van krullen niet gunstiger zijn.

Benieuw naar jullie ervaringen.

Setteli

Re: Stro of toch krullen/houtvezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:19

Ik heb strokorrels van Equibedding. Bevallen me super. Heel zuinig in gebruik, en stal blijft mooi droog. En weinig mest op de mesthoop. Met vlas had ik altijd meer afval en gebruikte ik ook meer vlas om de stal een beetje netjes te houden.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:29

Mijn paard en mini staan op stro, maar ik heb dan ook geen problemen met een grote mesthoop.
Mijn mest gaat namelijk bij de boer erbij.
Toen ik nog zelf mijn mestafvoer moest regelen, stonden ze op vlas.
Maar ik vind stro wel fijner dan vlas om de paarden op te hebben, maar je boxen zijn wel sneller nat,
dus meer uitmesten.

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:30

Zolang ze geen stro eten kunnen ze gewoon op stro ik dacht ook dat de mijne stro aten ondat dat beweert werd vorig winter op sto gezet en ze aten er niet van

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:41

Mijn paard staat op stro en eet er ook van. Vind dat niet erg want dan heeft ie wat te knabbelen mocht het hooi op zijn. Kosten technisch weet ik er niet het fijne van omdat ik geen keuze heb in de bodembedekking maar ik denk dat je houtkrullen lastiger kwijt kan aan mestbedrijven dan stro. Dus misschien dat daardoor het duurder kan zijn. Misschien kun je azijn over het stro sprenkelen zodat ze het niet opeten?

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:43

fjordjes schreef:
Mijn paard staat op stro en eet er ook van. Vind dat niet erg want dan heeft ie wat te knabbelen mocht het hooi op zijn. Kosten technisch weet ik er niet het fijne van omdat ik geen keuze heb in de bodembedekking maar ik denk dat je houtkrullen lastiger kwijt kan aan mestbedrijven dan stro. Dus misschien dat daardoor het duurder kan zijn. Misschien kun je azijn over het stro sprenkelen zodat ze het niet opeten?

Let wel op te veel kan koliek veroorzaken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:58

Hier absoluut geen stro. Bij voorkeur houtvezel en anders vlas. De meeste paarden gebruiken, na het opzetten van een dik bed (10kg/m2, dus in een 3x3 stal 4 pakken en na 3 dagen nog een pak), 1 pak (20kg) per week/5 per maand. Dan staan ze altijd droog, zacht en schoon, mits je de stront er dagelijks uithaalt.

Bij stro begin je ook met 4-5 pakken voor een goed bed (50cm hoog voordat het platgelopen is), maar moet je elke 2 tot 3 dagen 10kg (1/2-2/3 baal) bijstrooien om het het zo mooi schoon, zacht en droog te houden. En dan niet laat ze het opeten, maar omdat stro veel minder urine per kg opneemt en je er dus veel meer ook weer van moet afvoeren. Het mestwerk is ook flink zwaarder en de mesthoop dus veel groter.

Zowel vlas als stro trekken ontzettend ratten aan, houtvezel doet dat helemaal niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:02

Ik gebruik strokorrels van equibedding.
Zuinig in gebruik, een dik bed voor paard en beperkt in opslag en op de mesthoop.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 23:07

Mizora schreef:
Hier absoluut geen stro. Bij voorkeur houtvezel en anders vlas. De meeste paarden gebruiken, na het opzetten van een dik bed (10kg/m2, dus in een 3x3 stal 4 pakken en na 3 dagen nog een pak), 1 pak (20kg) per week/5 per maand. Dan staan ze altijd droog, zacht en schoon, mits je de stront er dagelijks uithaalt.

Bij stro begin je ook met 4-5 pakken voor een goed bed (50cm hoog voordat het platgelopen is), maar moet je elke 2 tot 3 dagen 10kg (1/2-2/3 baal) bijstrooien om het het zo mooi schoon, zacht en droog te houden. En dan niet laat ze het opeten, maar omdat stro veel minder urine per kg opneemt en je er dus veel meer ook weer van moet afvoeren. Het mestwerk is ook flink zwaarder en de mesthoop dus veel groter.

Zowel vlas als stro trekken ontzettend ratten aan, houtvezel doet dat helemaal niet.

Haal je de urine er ook dagelijks uit bij krullen?

Chikavam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:13

Mijn verzorg paard staat op vlas.Daar doet ze het goed op.Ze heeft soms last van mok.Tinker met grote sokken.En op vlas blijft ze droger dan met stro

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:18

Nee, als er een natte plek boven komt schep ik die er min of meer uit, vaak 10cm diep (na het losse bovenlaagje) en dan geloof ik het wel. Dat is 1 a 2x per week.

Eens in de 3 tot 6 maanden is het grote werk. De week vooraf sla ik het pak over. Met de klus zelf haal ik al het zaagsel van zijn plaats en haal ik het natte en halfnatte zaagsel weg (En de eventuele schimmel plekjes door het optrekkende vocht waar we last van hebben door de raar aangelegde stallen), daarna maak ik het glad en gaan er 1 tot 3 pakken op (3×5 stal bij een paard van 550kg en een paard van 750-800kg. De eerste is schoon, de tweede een viespeuk die 8 pakken per maand gebruikt. Op een dunne laag gebruikte hij zelfs 12 pakken en stond hij nog niet echt schoon).

Netto gebruiken we per stal in de week van de grote schoonmaak maximaal 2 pakken meer dan normaal. Indien je de stallen jaarlijks schoonspuit en dan alles weggooit, zou ik 2 weken van tevoren al niets meer toevoegen (En slikken bij het weggooien van verbazingwekkend veel droog zaagsel).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:20

Ik heb onderhand alle soorten strooisels wel geprobeerd, maar de laatste jaren alleen maar houtkrul. Stoft het minst, weinig opslag voor nodig, weinig afval op de mestbult, paard eet het niet en mest makkelijk uit.
En geen probleem met afvoer. Mijn loonwerker komt het gewoon halen en verwerkt het over het land.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:23

Wij hebben rapsodie de blauwe variant in de stallen, is gehakseld koolzaad stro. Bevalt me goed. Net als bij DubbelDun weinig opslag nodig, composteert heel mooi op de mesthoop. Niet alle loonwerkers willen mest op basis van krullen dus dat is iets om even rekening mee te houden.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 13:40

En qua kosten? Afvoer van de mest hebben we in alle gevallen geen problemen mee, opslag ook niet, uitmesten maakt ook niet uit.
Dat ze wat stro eten vind ik ook geen punt, maar ben even aan het kijken of het veel uitmaakt qua kosten. Krullen zijn in aanschaf duurder, maar aan het einde van de streep?

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:11

Stro is duurder dan Rapsodie wat ik tegenwoordig sinds kort gebruik en vlas wat ik hiervoor langere tijd heb gebruikt. Nu heb ik altijd vochtdoorlatende rubber matten eronder, maar dat is meer voor de zachtheid van de bodem omdat ik een heel groot paard heb. Ik heb daardoor niet zo een hele dikke laag nodig. Ik heb dus ook een grotere box dan de standaard 3 bij 3. En toch kom ik met 2 pakken rapsodie en met vlas ook 2 pakken in de week uit voor qua formaat 3 normale boxen in totaal (zijn dus 2 boxen, 1 kleintje en 1 grote). Dat is dus 5 euro in de week per stal. Toen ik nog stro gebruikte gingen daar rustig 2 tot 3 baaltjes in de week in. Die toen nog 3 euro waren, maar toen die dus 4 euro werden, werd het mij te gortig... Je hebt met stro een veel dikkere laag nodig wil je het net zo zacht en comfortabel maken als dat je met vlas of zaagsel voor elkaar krijgt.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:17

ik heb al jaren de grote strokorrels van equibedding. top spul. zeer zuinig in gebruik en weinig op de mesthoop omdat je makkelijk de mestballen alleen er uit haalt en af en toe een natte plek, maar dat houdt heel lang voordat dat nodig is.
en een lekker dik bed en stofvrij !

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:36

De mijne staat op vlas, iedere dag halve kruiwagen eruit want ik haal dagelijks ook de natte piesplekken eruit.
Normaliter kun je er een nog duurzamere goede bodem mee bouwen maar madame heeft ook snel last van rotstraal dus stal moet schoon zijn.

Mijn paard wil ik niet op stro want als ze het gaat eten met haar slechte gebit stikt ze er makkelijk in.

Kosten technisch.... ik gooi het op de mesthoop bij de boer en vind dat het minder afval geeft dan stro.
Ik gebruik ongeveer 6 pakken a 5,40 per stuk per maand.
Iets meer dan gemiddeld zou moeten want ik haal er dus meer uit.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:41

Stro vind ik te nat en veel te veel afval op de mestbult.
Ze krijgen van mij wel altijd een 1 plakje onder de voerbak gegooid, mocht het hooi op zijn kunnen ze daar mee verder.

En ik heb veel geprobeerd door de jaren heen.
Maar ik kom steeds weer uit bij vlas van Lin o Star.
Stoft niet en neemt goed op.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:56

dingogirl schreef:
ik heb al jaren de grote strokorrels van equibedding. top spul. zeer zuinig in gebruik en weinig op de mesthoop omdat je makkelijk de mestballen alleen er uit haalt en af en toe een natte plek, maar dat houdt heel lang voordat dat nodig is.
en een lekker dik bed en stofvrij !

Hier ook een grote voorstander van Equibedding. Keurige levering aan huis. Topspul, arbeidsbesparend.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:09

Ik gebruik nu van de strokorrels 1 zak per 14 dagen. Blijft mooi die stal. 1 zak kost mij nu 6 euro. Dat is geleverd aan huis. Als je het ophaalt is het goedkoper.
Ik ben er nog steeds heel tevreden over

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:06

Voor mij gaat er niets boven stro, al het andere komt voor mij pas in aanmerking als je paard niet tegen stro kan (snel verstopt). Stro vind ik gewoon het meest paardvriendelijke beddingsmateriaal. Het knabbelen aan stro en het beetje scharrelen en schuiven met stro is zeer rustgevend voor een paard. Dat ze er wat van eten is geen enkel probleem als je paard gewoon goed blijft mesten. Alleen als ze ervan eten altijd even opletten met de overgang van stro van vorig jaar naar stro van dit jaar, dat je dat langzaam opmengt (net zoals ik dat ook met hooi doe).

Houtkrul is niet bepaald goed voor de hoeven, dan kun je beter vlas gebruiken. Maar ik heb gewoon een hekel aan oppotten. Ik scheidt elke dag al het schone stro van het vuile/natte. Al het natte eruit. Overdag als de paarden in de wei staan, box open laten liggen met het schone stro aan de kant en de bodem aangeveegt, zodat die mooi droogt. Voordat de paarden 's avonds naar binnen gaan het stro verdelen en vers stro erbij. Wel arbeidsintensief, maar ik vind het ideaal zo. Weinig vliegen, tevreden en ontspannen paarden. Nooit rotstraal of mok.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:08

Maar ik pot met vlas ook niet op, daar heb ik ook een hekel aan :)
Elke dag gaan de drollen eruit.
1 keer in de week het natte, misschien vind je dat oppotten? Maar eerder kan ik niets nats ontdekken.
Daarom vind ik juist stro niet fijn omdat ik daar wel elke dag nat zie :)
Dat weken/maanden laten zitten en dan ineens alles eruit doe ik dus ook niet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:14

_Penotti schreef:
1 keer in de week het natte, misschien vind je dat oppotten? Maar eerder kan ik niets nats ontdekken.

Ik maak inderdaad elke dag de boxen helemaal schoon en laat het beton drogen. Een stro stal waar alleen elke dag drollen gewipt worden en 1 keer in de week uitmesten, dat vind ik ook niks. Dan is het echt geen natte bende, maar het moet natuurlijk wel kunnen/mogen van de stalhouder dat je elke dag uitmest en vers stro pakt.

Verder vind ik het tevreden scharrelen, knabbelen, bultje maken om op te liggen enz. ook gewoon heel prettig en voor mijn gevoel paardvriendelijk.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 16:41

oji schreef:
_Penotti schreef:

Ik maak inderdaad elke dag de boxen helemaal schoon en laat het beton drogen. Een stro stal waar alleen elke dag drollen gewipt worden en 1 keer in de week uitmesten, dat vind ik ook niks. Dan is het echt geen natte bende, maar het moet natuurlijk wel kunnen/mogen van de stalhouder dat je elke dag uitmest en vers stro pakt.

Verder vind ik het tevreden scharrelen, knabbelen, bultje maken om op te liggen enz. ook gewoon heel prettig en voor mijn gevoel paardvriendelijk.

Het laatste deel ben ik sws met je eens, maar ik vind wel: mijn paarden lopen van smorgens half 8 tot savonds zo laat mogelijk. Bij slecht weer misschien eerder, maar anders tot de uur of 9 a 10 savonds buiten en staan dus echt alleen snachts op stal. Dan staat het paard vriendelijk scharrelen iets minder rhoog op mijn lijstje. Ze krijgen een goed gevuld hooinet met goed hooi zodat ze er zo lang mogelijk over doen. Vandaar dat ik echt even puur kosten technisch kijk nu

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:59

hier ook alles op stro. net als Oji vind ik dat het mooiste strooisel met de meeste voordelen. Ze kunnen een beetje graven, knabbelen, hun bed zelf in orde maken hoe zij het willen etc.
Verbruik valt heel goed mee, iedere dag even de mest en de nattere plekken eruit en weer wat opstrooien.