Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
fjordjes schreef:Mijn paard staat op stro en eet er ook van. Vind dat niet erg want dan heeft ie wat te knabbelen mocht het hooi op zijn. Kosten technisch weet ik er niet het fijne van omdat ik geen keuze heb in de bodembedekking maar ik denk dat je houtkrullen lastiger kwijt kan aan mestbedrijven dan stro. Dus misschien dat daardoor het duurder kan zijn. Misschien kun je azijn over het stro sprenkelen zodat ze het niet opeten?
Mizora schreef:Hier absoluut geen stro. Bij voorkeur houtvezel en anders vlas. De meeste paarden gebruiken, na het opzetten van een dik bed (10kg/m2, dus in een 3x3 stal 4 pakken en na 3 dagen nog een pak), 1 pak (20kg) per week/5 per maand. Dan staan ze altijd droog, zacht en schoon, mits je de stront er dagelijks uithaalt.
Bij stro begin je ook met 4-5 pakken voor een goed bed (50cm hoog voordat het platgelopen is), maar moet je elke 2 tot 3 dagen 10kg (1/2-2/3 baal) bijstrooien om het het zo mooi schoon, zacht en droog te houden. En dan niet laat ze het opeten, maar omdat stro veel minder urine per kg opneemt en je er dus veel meer ook weer van moet afvoeren. Het mestwerk is ook flink zwaarder en de mesthoop dus veel groter.
Zowel vlas als stro trekken ontzettend ratten aan, houtvezel doet dat helemaal niet.
dingogirl schreef:ik heb al jaren de grote strokorrels van equibedding. top spul. zeer zuinig in gebruik en weinig op de mesthoop omdat je makkelijk de mestballen alleen er uit haalt en af en toe een natte plek, maar dat houdt heel lang voordat dat nodig is.
en een lekker dik bed en stofvrij !
_Penotti schreef:Maar ik pot met vlas ook niet op, daar heb ik ook een hekel aan
Elke dag gaan de drollen eruit.
1 keer in de week het natte, misschien vind je dat oppotten? Maar eerder kan ik niets nats ontdekken.
Daarom vind ik juist stro niet fijn omdat ik daar wel elke dag nat zie
Dat weken/maanden laten zitten en dan ineens alles eruit doe ik dus ook niet.
oji schreef:_Penotti schreef:Maar ik pot met vlas ook niet op, daar heb ik ook een hekel aan
Elke dag gaan de drollen eruit.
1 keer in de week het natte, misschien vind je dat oppotten? Maar eerder kan ik niets nats ontdekken.
Daarom vind ik juist stro niet fijn omdat ik daar wel elke dag nat zie
Dat weken/maanden laten zitten en dan ineens alles eruit doe ik dus ook niet.
Ik maak inderdaad elke dag de boxen helemaal schoon en laat het beton drogen. Een stro stal waar alleen elke dag drollen gewipt worden en 1 keer in de week uitmesten, dat vind ik ook niks. Dan is het echt geen natte bende, maar het moet natuurlijk wel kunnen/mogen van de stalhouder dat je elke dag uitmest en vers stro pakt.
Verder vind ik het tevreden scharrelen, knabbelen, bultje maken om op te liggen enz. ook gewoon heel prettig en voor mijn gevoel paardvriendelijk.