Stalmatten voor ingang schuilstal/paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Stalmatten voor ingang schuilstal/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 16:37

Na de Bokt zoekfunctie grondig doorlopen te hebben ben ik toch nog op zoek naar meer recente ervaringen met het gebruik van dikke, vochtdoorlatende stalmatten op paddocks.

Wij zouden graag 12 stalmatten (6x2m) plaatsen voor de ingang van de inloopstallen. Momenteel liggen hier betonplaten, maar deze verschuiven en breken nu na een paar jaar doordat er zo vaak op gelopen wordt. Mijn vader heeft deze matten zien liggen bij een lokale handelaar en is zelf al helemaal overtuigd van het idee, maar ik kwam wel enkele nadelen tegen op het internet:
- Urine stank
- Verplaatsen/doorbuigen
- Mogelijk glad indien nat/bevroren
De andere helft van de paddock zouden we wel weer verharden met de betonplaten (waar de wateremmer en ingang is), maar deze kant wordt veel minder intensief gebruikt door de paarden dus daar zouden de platen het wel langer moeten volhouden normaliter. Tegen het verschuiven zouden wij boordstenen gebruiken en deze nog extra verankeren met betonijzers in de grond. Wat ik hier op Bokt al heb gelezen is dat je best het stukje waar de matten komen wat afgraaft zodat het water makkelijker weg kan. Ik las ook zaken zoals kiezels en dan zand erop als bodem waarop de matten geplaatst worden?

Afbeelding
(Het is 6x2m, foutje ;) )

Maar wat ik vooral wil weten is of deze stalmatten geschikt zijn voor op een paddock. De matten komen overeen met deze op de foto, ze zijn zeer dik (ca. 4 cm). Foto's van jullie paddocks met matten worden erg geapprecieerd! :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 11-07-20 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Re: Stalmatten voor ingang schuilstal/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:46

De matten kun je wel op iets als beton leggen, maar niet zo op de 'kale' grond; die gaan zakken en ongelijk liggen.
Overigens als die matten 1 m2 zijn dan heb je voor een stuk van 6x6 36 matten nodig en geen 12 ;)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 17:03

DubbelDun schreef:
De matten kun je wel op iets als beton leggen, maar niet zo op de 'kale' grond; die gaan zakken en ongelijk liggen.
Overigens als die matten 1 m2 zijn dan heb je voor een stuk van 6x6 36 matten nodig en geen 12 ;)

Woops, het is 6x2m. :+

Hmm oké. Dat is wel een probleem natuurlijk. Want het is of beton of mat, beide lukt financieel niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:07

Kun je nergens goedkoop/gratis aan 40/60 grindtegels komen. Vaak worden die gratis aangeboden op Facebook/Marktplaats. Of de grote betontegels van 50/50.
30/30 kan ook, maar die liggen minder stevig en moet je heel goed opsluiten.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:10

Ik heb matten op zwarte grond liggen. Dat is niet zo recht als een mooie strakke vloer, en ze verschuiven ook. De paarden maakt het echter geen biet uit dat ze hobbelig liggen en ik leg ze gewoon soms weer rechter. Ik heb ze liggen op plekken waar anders enkel diepe blubber ontstaat. De paarden en ik zijn er reuze blij mee. Ik heb 2 cm dikke koeiematten.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 17:18

weslyjune schreef:
Ik heb matten op zwarte grond liggen. Dat is niet zo recht als een mooie strakke vloer, en ze verschuiven ook. De paarden maakt het echter geen biet uit dat ze hobbelig liggen en ik leg ze gewoon soms weer rechter. Ik heb ze liggen op plekken waar anders enkel diepe blubber ontstaat. De paarden en ik zijn er reuze blij mee. Ik heb 2 cm dikke koeiematten.

Heb je toevallig een foto?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:25

Ik heb ook van die matten neer gelegd een paar winters geleden uit nood. Maar... Inmiddels is er doordat de ondergrond niet helemaal top is hier en daar een scheur gekomen in de matten en daar groeit nu vrolijk onkruid door.

Ik heb de matten tweedehands gevonden, dus ik vind het niet heel erg. Maar ik vind het zelf niet zo'n duurzame oplossing (als in, ligt voor meerdere jaren netjes etc.)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 17:28

MarloesHJ schreef:
Ik heb ook van die matten neer gelegd een paar winters geleden uit nood. Maar... Inmiddels is er doordat de ondergrond niet helemaal top is hier en daar een scheur gekomen in de matten en daar groeit nu vrolijk onkruid door.

Ik heb de matten tweedehands gevonden, dus ik vind het niet heel erg. Maar ik vind het zelf niet zo'n duurzame oplossing (als in, ligt voor meerdere jaren netjes etc.)

En dit zijn dezelfde soort matten, dus van min 4 cm dik? Ik vrees dus voor hetzelfde..

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:55

Ja, het zijn zo'n zelfde soort matten. Komt doordat de ondergrond niet netjes stabiel is.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:30

Ik heb zelf een rubberen mat van cowrubber in mijn uitloop gelegd. Hier zit staaldraad in zodat de mat niet doorbuigt en de paarden er niet per ongeluk onder kunnen komen met hun hoef (en alle val en struikelproblemen die daar van komen). Zelf had ik een ondergrond van klinkers, maar daar sleten de hoeven te hard van. Ik heb geen ervaring met deze mat (in principe 1 stuk) op een zachtere ondergrond, maar wellicht het overwegen waard? De mat heeft profiel zodat deze niet glad wordt. Daarnaast vinden de paarden hem ook fijn om op te liggen en is hij heel onderhoudsvriendelijk.

Het is wel een investering :+

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:07

Ik heb zelf sinds kort rubber tegels van 50x50x4cm liggen op ons verharde stukje en ben er super blij mee! Mijn paarden lopen snachts altijd heen en weer met hun ijzertjes en dat is nu een stuk minder gehorig + de shet zijn hoeven slijten een stuk minder. Zou wel een frame maken zodat ze niet weg kunnen zegmaar anders gaan ze snel schuiven. Mijn paarden zijn ook niet gaan plassen op de tegels dus daar kan ik verder niks over vertellen

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 19:12

Maar het is dus niet de bedoeling dat de betonplaten blijven liggen voor de stal. De matten komen op de bodem van de paddock (leemgrond). Dus weet niet of dat voldoende gaat blijven liggen. Daarvoor zou ik dus ervaringen moeten hebben.

Wel fijn dat jullie niet lijken last te hebben van de overige nadelen die ik opsomde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:17

Als je persee matten wil dan zou ik hieronder altijd de bodem stabiliseren.

Op leemgrond krijg je anders in een nat seizoen een waterbed effect. Je matten gaan schuiven en zakken weg.

Goedkoopste optie is grindtegels of grasklinkers afhalen.

Andere lichtere mogelijkheid is er kunstof grind/grasroosters onder te plaatsen. Die klik je aan elkaar en geven een hele stabiele basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:35

Wij zijn bezig de voerplaatsen te verharden met deze matten: Afbeelding

Tot nu toe gaat het prima, er is al wat modder geweest en ze zijn niet gaan schuiven. Afbeelding

Wel hebben wij er wat ophoogzand onder gestort en de boel recht getrokken.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 21:37

Gloa schreef:
Als je persee matten wil dan zou ik hieronder altijd de bodem stabiliseren.

Op leemgrond krijg je anders in een nat seizoen een waterbed effect. Je matten gaan schuiven en zakken weg.

Goedkoopste optie is grindtegels of grasklinkers afhalen.

Andere lichtere mogelijkheid is er kunstof grind/grasroosters onder te plaatsen. Die klik je aan elkaar en geven een hele stabiele basis.

Idd had jullie opmerkingen besproken met mijn vader en die dacht om stabilisé (gestabiliseerd zand) eronder te plaatsen. Hij is helaas nogal koppig en wilt precies niet goed geloven dat de matten zullen inzakken in de grond/onstabiel liggen. Hij weet nochtans goed genoeg wat voor een natte boel het hier in de winter wordt (en dat is juist de reden waarom we ze willen plaatsen, zodat de paarden een comfortabel looppad hebben voor de stallen en niet zo scherp moeten draaien zoals ze nu moeten doen om de modder te vermijden). Nu in de zomer is het kurk, maar dan ook kurkdroog en steenhard. Dus dat geeft echt een vertekend beeld momenteel.

Oh Robijntjah, die matten lijken idd zeer gelijkaardig. Bedankt voor de foto en om je ervaring te delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:04

Door water wordt je ondergrond zacht. En een paard geeft puntbelasting op de matten. Dat is geen goede combi :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:38

Kun je dan niet beter paddockroosters plaatsen?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 22:43

Ir111 schreef:
Kun je dan niet beter paddockroosters plaatsen?

Zijn die gemakkelijk proper te maken? Wij trekken altijd de mest/urine uit de stallen en scheppen het dan buiten op met een mestvork. Lijkt mij dat de tandjes makkelijk kunnen vastzitten tussen de gaatjes van de roosters? Prijs valt wel heel goed mee in vergelijking met de matten, dus valt zeker te overwegen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:47

Oh nee, dat denk ik niet eigenlijk. De bedoeling is juist dat je er zand op gooit. Sorry, niet goed begrepen!

Edit: of je kiest roosters met een heel dunne mat erop? Dan verschilt de prijs mss niet met de huidige optie?
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 11-07-20 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:48

Nee ze zijn niet makkelijk met scheppen of steken.

Ik maakte ze schoon met een bladhark.

Maar zoals ik al zei kan je ze wel combineren met de rubber matten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:38

Gloa schreef:

Maar niet elk grasrooster is hiervoor geschikt!! Alleen de speciale paardenroosters.
Gebruik je die niet dan worden je matten door de roosters heen gedrukt en krijg je mooie vierkantjes en geperforeerde matten... en daar heb ik dus zelf ervaring mee !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:55

DubbelDun schreef:
Gloa schreef:

Maar niet elk grasrooster is hiervoor geschikt!! Alleen de speciale paardenroosters.
Gebruik je die niet dan worden je matten door de roosters heen gedrukt en krijg je mooie vierkantjes en geperforeerde matten... en daar heb ik dus zelf ervaring mee !!

Hmm ja goed punt. Je zou de roosters eventueel andersom kunnen plaatsen, dan heb je geen scherpe randjes aan de bovenkant.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:28

Maar aan de onderkant zitten ook scherpe randjes ;)

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:18

Jackytje schreef:
Maar het is dus niet de bedoeling dat de betonplaten blijven liggen voor de stal. De matten komen op de bodem van de paddock (leemgrond). Dus weet niet of dat voldoende gaat blijven liggen. Daarvoor zou ik dus ervaringen moeten hebben.

Wel fijn dat jullie niet lijken last te hebben van de overige nadelen die ik opsomde.

Dat werkt niet dat gaat verzakken, zeker als je met zulke relatief kleine matten gaat werken die ook nog niet eens geschakeld kunnen worden. Ik zou ze op het beton leggen, daar eventueel hier en daar gaten in boren voor afloop van de urine..

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:25

Wat voor beton platen liggen er nu dat ze na een paar jaar al gaan schuiven en breken? Dan zullen die toen der tijd misschien ook niet op een goede ondergrond gelegd zijn?
Wat je ook wil neerleggen, de ondergrond zal goed stevig moeten zijn.